P pmd skrev:
Usch, vilket deprimerande bild. :worried:
ja den är väldigt deprimerande – ofattbart att människan håller på och bränner fossila saker så hejdlöst, men det har ju för länge varit [alltför] enkelt och billigt med dessa

så det gäller att leta lite ljuspunkter i det svarta mörkret... :)

till att börja med så har det ju förflutit minst två år sedan datat i BPs graf (2019), och det fossilfrias andel växer på ganska bra, i alla fall i den "västerländska" världen

först behöver man förstå vad grafen visar – det är alltså den totala energianvändningen som återges i BPs siffror, och där ingår mycket som idag inte är i närheten av någon elektrisk sladd: bensinen/dieseln som driver våra bilar, lastbilar och långtradare, kol- och koks som används för järn-, stål- och annan metallframställning, uppvärmning av bostäder och varmvatten och så vidare

så länge dessa tuffar på oförtrutet så spelar det ingen större roll hur elektriciteten framställs – för de utsläppen bryr sig inte om el över huvud taget och än mindre om den framställs från vind eller kärnreaktioner

så mycket av det fossila sitter i infrastruktur som inte snabbt kommer att ersättas vare sig av vind- eller kärnkraft – om vi tycker att det är långt mellan laddstolpar för våra svenska elbilar så är det inget mot hur det ser ut i Ryssland, Afrika, Sydamerika...

det ökade elbehovet framöver handlar om elektrifieringen av dessa saker – att flytta över det som idag är fossildrivet till att göra samma sak med fossilfri el i stället

den stora utmaningen är att snabbt få fram ny elproduktion för att täcka alla dessa användningsområden som behöver konverteras – att gråta blod över enstaka gamla reaktorer känns... som felriktad energi...?

om man benar lite i BP-data kan man till exempel dela upp det hela
– mellan OECD-länderna (ungefär Europa, US & Can, Aus & NZ, Japan & Sydkorea) med cirka 1.4 miljarder människor, och
– resten av världen, 6.4 miljarder människor

och titta på
– den totala energiförbrukningen, och
– den del som utgör elproduktion

och då kan man rita dessa staplar för 2020:

Stapeldiagram över total energianvändning och elproduktion 2020 i OECD och icke-OECD-länder, med fossila och förnybara energikällor.

precis när hela byggahus har lärt att hemvant slänga sig med terawatttommar, TWh, så är det alltså dags att börja greppa exajoule, EJ, i stället som är mer vanligt förekommande när man pratar mer generellt om energi och inte bara elektricitet

till vänster
OECD-länderna samlar 17% av jordens befolkning men använder 39 % av all energi och 37% av fossilanvändningen

jämfört med 2019 (ej med i grafen) så har den fossila andelen sjunkit med knappt 2 procentenheter inom OECD och knappt 1 procentenhet i övriga länder

i mitten (och till höger, uppförstorat)
syns energibärarna specifikt för elproduktion, där är fossilandelen lägre och jämfört med året innan (2019) så har det fossila i OECD sjunkit med 2.3 procentenheter och med 1.2 procentenhet i övriga världen

det går åt rätt håll, men med myrsteg...

i EU (inte bara Sverige) ökar sol- och vindkraften och stod för nästan 20% av elproduktionen i unionen 2020
:
Area diagram som visar sol- och vindkraftsproduktionen i EU27 från 2000 till 2020, uppdelat på soltermisk och solceller (PV).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Med risk för att generalisera så är min minnesbild av kärnkraftsomröstningen följande.

Flera yrkesgrupper bildade lobbygrupper som ”läkare mot kärnvapen” m.fl. Det var således inte bara olyckan i Harrisburg som drev kärnkraftsmotståndet utan också oron för spridning av kärnvapenteknik. Avfallsproblematiken var inte den centrala frågan på den tiden.

Vindkraft och solkraft var framtidsscenarier som ännu låg i sin linda. Linje 3 förlitade sig på kraftvärmeverk, gasturbiner och utökad användning av kol för att balansera energibehovet. Många drömde om att ta steget ut i naturen och koppla loss från etablissemanget.

Notera att klimateffekterna av fossila bränslen var välkända i slutet på sjuttiotalet även om genomslaget till allmänheten var mycket låg. Dvs många inom linje 3 var mycket medvetna om problemen med fossila bränslen men ansåg att bara man fick stopp på kärnteknik rent allmänt, så skulle vattenkraft, vind och sol lösa de oroande klimatproblemen i framtiden.

Nu 40-år senare har det som såg så logiskt ut visat sig vara behäftat med flera baksidor. Små vattenkraftverk riskerar avvecklas, sopförbränning straffbeskattas, gasturbiner monteras ned, kärnreaktorer stängs ner i förtid etc. och diktaturer tar fram kärnvapen. Klimatproblematiken har kommit på allas läppar, tuffa åtgärder måste till ……….

Ursäkta men jag kunde inte hålla mig.
Sen ett mycket viktigt faktum är att miljörpartiklarna lierat sig inom EU.
De tyska "Die Grune" och svenska MP verkar mest inne på att till varje pris sänka sina hemländer!
 
R
P paralun skrev:
Jo och miljöpartiklarna gör precis allt i enlighet med deras religion för att lägga ner Sverige.
Cementas eget svar:
[länk]
Så vi måste sätta munkavle på det här gänget som enbart skadar Sverige och inte kan se några kompromisser.
Du vill förbjuda ett demokratiskt valt parti att få yttra sig? Låter ganska ruttet. Är det mer åsikter du vill förbjuda? Vem ska bestämma vilka som får yttra sig? Du?

Jag vet inte heller vad du tycker MP hade med Cementas tillståndsansökan att göra. Det var väl miljödomstolen som ansåg att deras ansökan inte höll måttet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du vill förbjuda ett demokratiskt valt parti att få yttra sig? Låter ganska ruttet. Är det mer åsikter du vill förbjuda? Vem ska bestämma vilka som får yttra sig? Du?

Jag vet inte heller vad du tycker MP hade med Cementas tillståndsansökan att göra. Det var väl miljödomstolen som ansåg att deras ansökan inte höll måttet.
Ok, dåligt uttryckt!
Vi kan gemensamt förpassa dessa kompromisslösa religiösa miljöfanatiker till riksdagens åskådarläktare tills de lärt sig att man måste kunna just kompromissa. (det är ju val i höst)

Miljödomstolen fick en bunt remisser från just miljöpartiklar och lierade och det är nog svårt att stå emot och konetantan blev att man skulle stoppa alla större byggen i Sverige, helt hårresande och egentligen otroligt att det kan hända!
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Ok, dåligt uttryckt!
Vi kan gemensamt förpassa dessa kompromisslösa religiösa miljöfanatiker till riksdagens åskådarläktare tills de lärt sig att man måste kunna just kompromissa. (det är ju val i höst)
Ja, dina uttryck är som jag sagt tidigare dåliga. Om du själv håller med så kanske du ska höja nivån?

Men jag tycker nog din omformulering är lika illa. Det låter fortfarande som om "vi" (vilka vi nu är) ska hindra ett valt riksdagsparti att verka politiskt. "tills de lärt sig kompromissa" är ju inget annat än en omskrivning av "tills de gör som jag tycker".

Inget parti kompromissar mer än de är tvungna till. Det vore ju att svika sina väljare.

P paralun skrev:
Miljödomstolen fick en bunt remisser från just miljöpartiklar och lierade och det är nog svårt att stå emot och konetantan blev att man skulle stoppa alla större byggen i Sverige, helt hårresande och egentligen otroligt att det kan hända!
En remiss är att be (exempelvis) en myndighet om synpunkter på ett förslag, så du menar alltså att MP haft ett förslag om att stoppa Cementa att bryta kalk och bett miljödomstolen om synpunkter på det. Därav har miljödomstolen gett avslag på Cementas ansökan? Låter superkonstigt.

Eller bytte du precis ämne eftersom du insåg att du hade fel?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nybyggd europeisk kärnkraft koster ungefär 110öre/kWh eller kanske tom mer, man tror att man rätt lätt skulle kunna sänka det till 70-80öre/kWh. I asien byggs kärnkraft för kanske 30-40öre/kWh, snabbare byggtid, mindre teknikutveckling under byggtiden, färre ändringar och teknikändringar under byggprocessen, programfördelar med fler byggnationer som trimmar processerna. Så det som behövs är en gemensam strategi, mindre reaktorer och att det byggs rätt många. Då kan det bli rätt billigt. Men det är fortfarande så att stabil baskraft måste få kosta, däremot så undviker man vinterpriser på 300öre/kWh.
om kostnaden för kärnkraftsel, vem är det som tror ...att man rätt lätt skulle kunna sänka det till 70-80 öre/kWh...? eller att man i Asien bygger för 30-40 öre/kWh?

International Energy Agency (OECD-ländernas samarbetsorgan för energifrågor) har denna prognos för kostnaden för nya kärnkraftverk i sin World Energy Outlook 2021:

Diagram jämförande kärnkraftens kapitalkostnader och levelized kostnad för el i USA, Europa, Kina och Indien för åren 2020, 2030 och 2050.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

till vänster i gulbrunt framgår kapitalkostnaden, angiven som dollar per installerad kilowatt för åren 2020, 2030 och 2050 i olika länder och regioner

som synes är prisnivån högst i Europa, och sjunker något på 10 och 30 års sikt

jag tror att för Europa 2020 kommer kostnaderna från pågående byggen, medan kostnaden för 2030 avspeglar vad SMR-tillverkarna anger som prisbild för sina nya reaktorer; vad 2050 baserar sig på vet jag inte

till höger synes LCOE, alltså vad kostnaden per tillverkad kilowatt beräknas bli – där ingår kapitalkostnader, drift och underhåll, bränslen, koldioxidskatter och så vidare

enheten är dollar per MWh, vilket är lite styvt ungefär som öre/kWh, så ungefär 135 öre/kWh för de som byggs idag i Europa, kanske 110 öre/kWh på trettiotalet

i samma rapport, med samma metodik, anger man elkostnaderna för lite olika elproduktionsanläggningar och kan ritas upp så här för olika länder/regioner och tidshorisonter

Stapeldiagram som visar prognoserad kostnad för elproduktion 2030 & 2050 för olika energikällor i USA, EU, Kina, Indien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

de kulörta staplarna anger produktionskostnaden 2030 och den bakomliggande, grå skuggan anger kostnaden för år 2050 – i Europa beräknas sol och vind få en elproduktionskostnad till ungefär en tredjedel av kärnkraftens

(jag kan också nämna att IEA-rapporten jobbar med fyra olika scenarios – olika aggressiva hur snabbt globen övergår från fossilt till fossilfritt – det som jag återger i graferna här är det allra slöaste scenariot, det som de kallar Stated Policies Scenario, och som pekar mot en global uppvärmning på drygt +2.5° vid sekelskiftet; däremot varierar inte elkostnaden mer än någon eller några femöringar beroende på valt scenario)
 
  • Gilla
OverAndOut och 3 till
  • Laddar…
F
harka harka skrev:
om kostnaden för kärnkraftsel, vem är det som tror ...att man rätt lätt skulle kunna sänka det till 70-80 öre/kWh...? eller att man i Asien bygger för 30-40 öre/kWh?

International Energy Agency (OECD-ländernas samarbetsorgan för energifrågor) har denna prognos för kostnaden för nya kärnkraftverk i sin World Energy Outlook 2021:

[bild]
till vänster i gulbrunt framgår kapitalkostnaden, angiven som dollar per installerad kilowatt för åren 2020, 2030 och 2050 i olika länder och regioner

som synes är prisnivån högst i Europa, och sjunker något på 10 och 30 års sikt

jag tror att för Europa 2020 kommer kostnaderna från pågående byggen, medan kostnaden för 2030 avspeglar vad SMR-tillverkarna anger som prisbild för sina nya reaktorer; vad 2050 baserar sig på vet jag inte

till höger synes LCOE, alltså vad kostnaden per tillverkad kilowatt beräknas bli – där ingår kapitalkostnader, drift och underhåll, bränslen, koldioxidskatter och så vidare

enheten är dollar per MWh, vilket är lite styvt ungefär som öre/kWh, så ungefär 135 öre/kWh för de som byggs idag i Europa, kanske 110 öre/kWh på trettiotalet

i samma rapport, med samma metodik, anger man elkostnaderna för lite olika elproduktionsanläggningar och kan ritas upp så här för olika länder/regioner och tidshorisonter

[bild]
de kulörta staplarna anger produktionskostnaden 2030 och den bakomliggande, grå skuggan anger kostnaden för år 2050 – i Europa beräknas sol och vind få en elproduktionskostnad till ungefär en tredjedel av kärnkraftens

(jag kan också nämna att IEA-rapporten jobbar med fyra olika scenarios – olika aggressiva hur snabbt globen övergår från fossilt till fossilfritt – det som jag återger i graferna här är det allra slöaste scenariot, det som de kallar Stated Policies Scenario, och som pekar mot en global uppvärmning på drygt +2.5° vid sekelskiftet; däremot varierar inte elkostnaden mer än någon eller några femöringar beroende på valt scenario)
Jag hittade bara på det…… eller så finns det en rätt seriös rapport på det. Brittisk tror jag men inte helt säker.
 
  • Haha
harka
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Detta är precis den typ av argumentation som jag inte vill ge mig in i. Att i lösa ordalag prata om att de beter sig sekteristiskt och religiöst. Kalla personer för "aktivister", och påstå att en av deras riksdagsledamöter "ljuger och hycklar". Det blir bara känslomässigt snömos av allt.

Anledningen att du skriver så här om just MP är att du inte håller med just dem. Det gör inte jag heller men jag försöker hålla en högre nivå på argumentationen.

Vill du ha en chans att nå någon som sympatiserar med MP och få dem att ändra sig så bör du fundera på att ändra retoriken.
Jag har ingen som helst ambition att försöka argumentera med personer inom MP som har en idealistisk och verklighetsfrämmande syn på vardagen i sin iver att driva miljö-romantisk politik.

Att försöka få någon från MP att bedriva miljövänlig realpolitik är nog lika svårt som att försöka få någon med djup religös tro att byta religion.

Jag var själv engagerad i miljörörelsen i början av 80-talet och röstade på MP 85/88 men kände tydligt av omvandlingen från ett parti med någorlunda folklig förankring till att attrahera mullar och skogstomtar som ledde till att rörelsen smalnade av synen på vad som var acceptabel miljöpolitik. Att nämna att man var för kärnkraft var helt uteslutet och närmast att betrakta som dödssynd.

MP hade en kort period där man faktiskt värnade om småföretagen men har sedan dess vikit av kraftigt till vänster och kan närmas betraktas som ett systerparti till V/FI. Partiet har också tappat monopolet på miljöpolitik och hade man inte haft en så sekteristiska sin syn på miljöpolitiken hade man eventuell kunna utvecklats i linje med Tysklands De Gröna.

Avslutningsvis är det ett välkänt faktum att MP lyckades med att få in en antikärnkraft-aktivist i Vattenfalls styrelse likaså att Lorentz Tovatt är både okunnig och förvränger information till den milda grad att Donald Trumps "alternativ fakta" närmast kan betraktas som sanning. ;)
 
R RoAd skrev:
Ja, dina uttryck är som jag sagt tidigare dåliga. Om du själv håller med så kanske du ska höja nivån?

Men jag tycker nog din omformulering är lika illa. Det låter fortfarande som om "vi" (vilka vi nu är) ska hindra ett valt riksdagsparti att verka politiskt. "tills de lärt sig kompromissa" är ju inget annat än en omskrivning av "tills de gör som jag tycker".

Inget parti kompromissar mer än de är tvungna till. Det vore ju att svika sina väljare.



En remiss är att be (exempelvis) en myndighet om synpunkter på ett förslag, så du menar alltså att MP haft ett förslag om att stoppa Cementa att bryta kalk och bett miljödomstolen om synpunkter på det. Därav har miljödomstolen gett avslag på Cementas ansökan? Låter superkonstigt.

Eller bytte du precis ämne eftersom du insåg att du hade fel?
På samma sätt som alla partier frös ut ett visst parti från Sölvesborg, trots att samma partier i stort har anammat Sölvesborgarnas förslag några år senare när nödvändigheten kommit ikapp, kan väl partikollektivet frysa ut galningarna från Södermalm och vägra samarbeta tills de börjar med mer sansad politik.

Partiledardebatten igår var ju sanslös när Märta i princip papegojade upp högerförslag som att fostra barnen i rätt riktning (kom ihåg, läraren får inte ha någon auktoritet i dagens Sverige) fast hon vägrar fortfarande acceptera visitationszoner.

Man visste från början att vind och sol är vansinne så det gällde att krascha kärnkraften för att ställa folket inför ett facit accompli så de kan fås att acceptera blackouter och liknande. Titta på det politiskt korrekta Kalifornien som nu tvingas paniksatsa på fossil el.

Vi behöver fler partier som vågar berätta obehagliga sanningar och tala om att vi når inte 100% till ett klimatneutralt nirvana utan vi måste göra kompromisser.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, dina uttryck är som jag sagt tidigare dåliga. Om du själv håller med så kanske du ska höja nivån?

Men jag tycker nog din omformulering är lika illa. Det låter fortfarande som om "vi" (vilka vi nu är) ska hindra ett valt riksdagsparti att verka politiskt. "tills de lärt sig kompromissa" är ju inget annat än en omskrivning av "tills de gör som jag tycker".

Inget parti kompromissar mer än de är tvungna till. Det vore ju att svika sina väljare.

En remiss är att be (exempelvis) en myndighet om synpunkter på ett förslag, så du menar alltså att MP haft ett förslag om att stoppa Cementa att bryta kalk och bett miljödomstolen om synpunkter på det. Därav har miljödomstolen gett avslag på Cementas ansökan? Låter superkonstigt.

Eller bytte du precis ämne eftersom du insåg att du hade fel?
Kort så anser jag att miljöpartiklarna ska sitta på riksdagens läktare och lära sig kompromisser.

Sen angående Cementa så liknar jag det med samma religiösa fanatism som att till varje pris få kärnkraft nedlagd! Men Cementa slår nog alla rekord i miljöfanatism! (och konsekvenser för hela Sverige)

Jag vill själv ha en ren fossilfri värld men Sverige slår alla rekord med att försöka lägga ner sig själva!
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Magnus E K
A Anders_Nilsson skrev:
Varför inte det? Titta på kurvorna så ser du att energibesparingen är likvärdig. LED ä något bättre men CFL kapade 80% och krävde inte ny teknik.
Men var ofta så dåliga att jag vägrade använda dem. När pappa satte i såna i mitt rum bytte jag tillbaka till glödlampor. Dessutom fulla av gift.
 
P
F fsn skrev:
Det är väl i praktiken så att det fortfarande bara är decimalen som ändras på jordklotets total om vi så reducerade oss till noll.
Förmodligen, men vilken decimal?
 
P paralun skrev:
En riktigt sur förlust för miljöreligionen.
Men en glädje att förnuftet iaf delvis nått Strasbourg/Bryssel
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Varför inte det? Titta på kurvorna så ser du att energibesparingen är likvärdig. LED ä något bättre men CFL kapade 80% och krävde inte ny teknik.
Ja, jag blev lite förvånad när jag såg de graferna. Om man tittar på lumen per watt på en CFL-lampa så är det inte alls lika stor skillnad mot glödlampor som när man gör samma jämförelse för LED.
CFL-lampor var dessutom dyra och höll inte så värst länge, enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men var ofta så dåliga att jag vägrade använda dem. När pappa satte i såna i mitt rum bytte jag tillbaka till glödlampor. Dessutom fulla av gift.
Ja om du köpte noname men Philips och Osram var bra. Den lilla mängden kvicksilver du hittar i moderna lysrör är insignificant. Kolla på nätet så ser du.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.