Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Detta var min tanke också, men förbrukningen är för hög. 350kwh/dygn i 13 dagar för att sedan drastiskt sjunka till normala 45 kwh/dygn resterande dagar.
Ser ingen avvikelse eller varning på displayen heller.
ja just det. Läste tråden slarvigt. Den är ju väldigt märklig och som du säger låter 350 kWh/dag extremt.
 
  • Gilla
Drojn
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Detta var min tanke också, men förbrukningen är för hög. 350kwh/dygn i 13 dagar för att sedan drastiskt sjunka till normala 45 kwh/dygn resterande dagar.
Ser ingen avvikelse eller varning på displayen heller.
350kWh / dygn är väl ca 14Amp (om man skulle köra enfas) kontinuerligt i timman i 13dar ...
Hur stor är huvudsäkringen?
Det är ju aningen orimligt att du ska ha nått som låg o drog den mängden i 24/13

På trefas för jag det till ca 8-9 Amp kontinuerligt.
Det skulle kanske kunna gå men känns aningen fel iallafall

Du har ingen granne med höshus ??? ;)
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/
 
  • Gilla
Gyllta
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
350kWh / dygn är väl ca 14Amp (om man skulle köra enfas) kontinuerligt i timman i 13dar ...
Hur stor är huvudsäkringen?
Det är ju aningen orimligt att du ska ha nått som låg o drog den mängden i 24/13

På trefas för jag det till ca 8-9 Amp kontinuerligt.
Det skulle kanske kunna gå men känns aningen fel iallafall

Du har ingen granne med höshus ??? ;)
[länk]
Jag har inte kunskapen för att kunna ta fram och analysera sådana värden på pannan, men med några enkla knapptryck får jag fram att den historiskt har gått på elvärme för 31448 kwh sedan installation. Fördelat på 17 år:rofl: 1849 kwh/år i snitt.
 
  • Gilla
manisvart
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Jag har inte kunskapen för att kunna ta fram och analysera sådana värden på pannan, men med några enkla knapptryck får jag fram att den historiskt har gått på elvärme för 31448 kwh sedan installation. Fördelat på 17 år:rofl: 1849 kwh/år i snitt.

Tänkte mest på huvudsäkringen och elkablarna i huset .... om den är på 16A / fas och nått ligger o drar 14A kontinuerligt så behövs det inte mycket till för att skjuta säkrngen på den fasen.

Och sen är frågan om elkablarna skulle hålla och inte börja brinna om nått ligger och drar kontinuerligt 14A på en fas. Visst det finns kablar som håller för det... men det är inte så svåra att hitta då de är aningen grova har jag för mig.

om dessa 350kWh / dygn är fördelare på 3faser så ryker ingen huvudsäkring bara för att man kör nått mer (diskmaskin/tvättmaskin/spis/ugn) på nån av faserna.
Och kablarna ska hålla så vitt jag förstått det.

Vad du har för huvudsäkring ser du på elräkningen om du inte vet idag.
 
  • Gilla
MatsGyver och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
350kWh / dygn är väl ca 14Amp (om man skulle köra enfas) kontinuerligt i timman i 13dar ...
Hur stor är huvudsäkringen?
Det är ju aningen orimligt att du ska ha nått som låg o drog den mängden i 24/13

På trefas för jag det till ca 8-9 Amp kontinuerligt.
Det skulle kanske kunna gå men känns aningen fel iallafall

Du har ingen granne med höshus ??? ;)
[länk]
350 kWh/dygn bli 14 kW i snitt, inte 14 A. Med enfas/230 V blir det 63 A. Med trefas blir det 21 A per fas.
 
  • Gilla
Limpan4all och 12 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
350 kWh/dygn bli 14 kW i snitt, inte 14 A. Med enfas/230 V blir det 63 A. Med trefas blir det 21 A per fas.

Ja det ser ut att vara vettigare siffror per fas
Jag tyckte att nått var fel , men jag är för trött (bara sovit 4timmar inatt) för att inse vad.

Och det gör du att det är ännu mer orimligt att han förbrukat den mängden.
för att det då öht ska gå ihop så måste det vara på trefas och en 25A huvudsäkring eller??
Har han en huvudsäkring under det ... då måste mätaren vara fel.
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Jag skulle ha ringt nätägaren för att kolla
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jag skulle ha ringt nätägaren för att kolla
Nätägaren verkar ha bytt mätare den 14/1, så det är väl bara att begära kontroll av den gamla innan den kasseras?
 
  • Gilla
FixarLars och 3 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

Jag har sett i flera grupper att väldigt många har en konstift ökning av kw/h december jämfört med tidigare år,
 
S Sylvek skrev:
Jag har sett i flera grupper att väldigt många har en konstift ökning av kw/h december jämfört med tidigare år,
Intressant! Undrar varför.
 
Det första jag gjorde var att stänga av funktionen som tillåter patronen att värma upp vatten. Bergvärme IVT512C och byte av elradiatorer till vattenburna element sänkte elförbrukningen från 3875 (2020) till 1919 kWh (2021) för december. 160kvm träkåk byggt 1938.
 
  • Gilla
EGW och 1 till
  • Laddar…
taxationistheft taxationistheft skrev:
Det första jag gjorde var att stänga av funktionen som tillåter patronen att värma upp vatten. Bergvärme IVT512C och byte av elradiatorer till vattenburna element sänkte elförbrukningen från 3875 (2020) till 1919 kWh (2021) för december. 160kvm träkåk byggt 1938.
Snyggt!
 
  • Gilla
Hakke64
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Jag har sett i flera grupper att väldigt många har en konstift ökning av kw/h december jämfört med tidigare år,
Du menar kWh eller möjligen kWh / h?
(kW / h är ingen uppenbar koppling till verkligheten.)
 
Han skriver ju Ecoheat.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
Du kan lätt se hur mycket "värme" du har på ingående resp utgående slangar till borrhålet.
Värmepumpen borde "plocka" ut minst 2-3 grader från ingångstemperaturen.
Ex: In 3-4 grader
Ut: 1-2 grader
Kan läsas av i displayen.
Samtidigt kan du läsa av hur mycket tillskottsvärme du har haft från elpatronen.
Januari var relativt varm, tillskottsvärme borde vara nära 0.
Beställ service från din installatör.
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.