Fönstren på huset hemma är träfönster från Elitfönster, nu 12 år gamla. De ser fortfarande ut som nya. Det känns som att målade träfönster håller väligt mycket längre än förr. Det enda jag störs av är att det ofta blir kondens utvändigt. Därför valde jag nu kondensskyddat glas till fritidshuset.
 
G Gabbe1 skrev:
Det enkla svaret är väl: ja. Jag har inte nåt mot alu men som jag fattat det så är de dyrare. Sen har jag som sagt en erfaren kompis som bistått med råd och inköpskanaler i Polen så jag valde att gå på hans rekommendationer.
Jag gråter en skvätt varje gång jag ser plastfönster på ett i övrigt fint hus. Förstör hela fasaden om du frågar mig. Hur det ser ut inne i huset vågar jag inte tänka på.

Vad det gäller pris är min erfarenhet att plast är jättebilligt om man köper enstaka fönster. Ska man ha fönster och dörrar till ett helt hus är det definitivt värt att ta in pris på "riktiga fönster". När jag bygde skiljde det under 20 % mellan billigaste offerten på plast och nordan ntech (trä med alu utvändigt). Det blev det senare och jag är nöjd.
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag gråter en skvätt varje gång jag ser plastfönster på ett i övrigt fint hus. Förstör hela fasaden om du frågar mig. Hur det ser ut inne i huset vågar jag inte tänka på.

Vad det gäller pris är min erfarenhet att plast är jättebilligt om man köper enstaka fönster. Ska man ha fönster och dörrar till ett helt hus är det definitivt värt att ta in pris på "riktiga fönster". När jag bygde skiljde det under 20 % mellan billigaste offerten på plast och nordan ntech (trä med alu utvändigt). Det blev det senare och jag är nöjd.
Smaken är ju som baken...
Jag tror att det är ytterst få som kommer se skillnad, endast de som är riktigt insatta kan avgöra.
Personligen tycker jag det blir grymt snyggt med dessa svarta fönster. Vi har kollat på likadana irl innan vi bestämde oss.

När det gäller pris/prestanda så blir denna lösning svårslagen och eftersom vi även gillar utseendet så var det ett enkelt val för oss.

Men jag respekterar att det finns andra åsikter i frågan.
 
  • Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Vad kostar det då? Är det stor skillnad?
 
G Gabbe1 skrev:
Smaken är ju som baken...
Jag tror att det är ytterst få som kommer se skillnad, endast de som är riktigt insatta kan avgöra.
Personligen tycker jag det blir grymt snyggt med dessa svarta fönster. Vi har kollat på likadana irl innan vi bestämde oss.

När det gäller pris/prestanda så blir denna lösning svårslagen och eftersom vi även gillar utseendet så var det ett enkelt val för oss.

Men jag respekterar att det finns andra åsikter i frågan.
Det har du ju rätt i. Och viktigast är ju att husägarna blir nöjda:)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vad kostar det då? Är det stor skillnad?
Vi fick ge ca 40k för 14 fönster och en helglasad dörr (se fasadritning i början av tråden).
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vi fick ge ca 40k för 14 fönster och en helglasad dörr (se fasadritning i början av tråden).
Låter svårslaget.
 
  • Gilla
Anders Malmslätt
  • Laddar…
jag har också plastfönster, tysk tillverkare i topp när vi valde det för ca 12 år sen. rena aluminiumfönster kostade 3 ggr så mycket, super tunna ramar på dem, men sämre u+värden. rena träfönster tittade vi inte på, det är vanligare här framförallt på trähus, men på traditionalla stenhus är det nästan bara plast idag. dyrare designhus kan ha aluminium.
stämmer att ramarna är tjockare, billigare blir ännu tjockare, men med stenhus bygger man in ramen i putsen så det tar bort ca 15mm av ramen.
 
Det är alltid svårt att jämföra priser. Det går att hitta träfönster till bra priser också. Ett 9-13 fönster utan spröjs, ventiler mm går att hitta för ca 4400 kr listpris. En leverantör i Sverige som säljer Gealan S9000 Premium tar 3800 kr. Det är en skillnad på 16 %. Om man frågar efter offert på 15-20 fönster är det inte säkert det skiljer något alls i pris.
 
G Gabbe1 skrev:
Vi fick ge ca 40k för 14 fönster och en helglasad dörr (se fasadritning i början av tråden).
Det låter riktigt billigt, är de lika bra så är det ju ett fynd :love:
 
B BJohan skrev:
Det är alltid svårt att jämföra priser. Det går att hitta träfönster till bra priser också. Ett 9-13 fönster utan spröjs, ventiler mm går att hitta för ca 4400 kr listpris. En leverantör i Sverige som säljer Gealan S9000 Premium tar 3800 kr. Det är en skillnad på 16 %. Om man frågar efter offert på 15-20 fönster är det inte säkert det skiljer något alls i pris.
Så är det.
Men jämför jag tex ett fast 12x15 fönster (som jag har tre st av).
-Elit original aluminium, kampanjpris på bygghemma.se: 5722kr (U-värde 1.1)
-Gealan S9000, mitt pris: 2050 kr (U-värde 0.7)

Det är ju ingen hemlighet att vi försöker hålla en tight budget, men om vi var sådana som grät när vi såg PVC-fönster så hade vi definitivt inte sålt vår själ genom att välja dylika fönster. Som tur är så gråter vi inte, tvärtom.
Träfönster utan alu var aldrig uppe för diskussion öht, så det var inte ett alternativ. Hade bygget saknat budget, eller om fönsterfrågan vart principiellt mycket viktig för oss så hade kanske valet blivit ett annat. Nu kan vi bara hoppas på att vi inte får anledning att ångra vårt val.

Torbjärn Torbjärn skrev:
Det låter riktigt billigt, är de lika bra så är det ju ett fynd :love:
Lika bra som vad? ;)

Snackar vi isoleringsvärde så är "våra" fönster generellt sett bättre än trä/alu. Gealan är en tysk tillverkare som ligger i övre skiktet när det gäller PVC-profiler till fönster. Våra fönster monteras sen i en välrenommerad modern fabrik i norra Polen.

Snackar vi om utseende så råder det delade meningar om vad som är "bäst" och jag har full förståelse för de som tycker att (i synnerhet öppningsbara) PVC-fönster kan se klumpiga och tråkiga ut. Sen kan det även finnas moraliska eller känslomässiga anledningar att välja "Svenska träfönster", även dessa argument kan jag sympatisera med då jag gärna väljer lokala tillverkare/leverantörer när det är möjligt.

Min slutsats är att det finns många aspekter att ta hänsyn till när man väljer fönster, jag vill absolut inte försöka påskina att vårt val skulle vara det bästa för alla. Syftet med tråden är att ge en inblick i resan från tomt till färdigt fritidshus. En resa som innebär otroligt många val/beslut, beslut som självklart kan se olika ut beroende på vem som fattar dem.
 
  • Gilla
Joachim Ljungquist och 13 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Så är det.
Men jämför jag tex ett fast 12x15 fönster (som jag har tre st av).
-Elit original aluminium, kampanjpris på bygghemma.se: 5722kr (U-värde 1.1)
-Gealan S9000, mitt pris: 2050 kr (U-värde 0.7)

Det är ju ingen hemlighet att vi försöker hålla en tight budget, men om vi var sådana som grät när vi såg PVC-fönster så hade vi definitivt inte sålt vår själ genom att välja dylika fönster. Som tur är så gråter vi inte, tvärtom.
Träfönster utan alu var aldrig uppe för diskussion öht, så det var inte ett alternativ. Hade bygget saknat budget, eller om fönsterfrågan vart principiellt mycket viktig för oss så hade kanske valet blivit ett annat. Nu kan vi bara hoppas på att vi inte får anledning att ångra vårt val.



Lika bra som vad? ;)

Snackar vi isoleringsvärde så är "våra" fönster generellt sett bättre än trä/alu. Gealan är en tysk tillverkare som ligger i övre skiktet när det gäller PVC-profiler till fönster. Våra fönster monteras sen i en välrenommerad modern fabrik i norra Polen.

Snackar vi om utseende så råder det delade meningar om vad som är "bäst" och jag har full förståelse för de som tycker att (i synnerhet öppningsbara) PVC-fönster kan se klumpiga och tråkiga ut. Sen kan det även finnas moraliska eller känslomässiga anledningar att välja "Svenska träfönster", även dessa argument kan jag sympatisera med då jag gärna väljer lokala tillverkare/leverantörer när det är möjligt.

Min slutsats är att det finns många aspekter att ta hänsyn till när man väljer fönster, jag vill absolut inte försöka påskina att vårt val skulle vara det bästa för alla. Syftet med tråden är att ge en inblick i resan från tomt till färdigt fritidshus. En resa som innebär otroligt många val/beslut, beslut som självklart kan se olika ut beroende på vem som fattar dem.
Valen är en del av resan och är som sagt både kul och jobbigt. Körde också pvc genom en kontakt.
Jag jagar pris men försöker också slippa underhåll.
Dessutom har jag corten fasad och det rinner från den ut på pvc. Förhoppningen är att pvc klarar det. Tummen upp för att våga ta infärgat. Det blir kanon
Jag förstår att trä "känns" bra men det har jag i mitt första hus jag byggde. Pvc fönster kunde jag dessutom få i princip vilken form jag ville. Samma kvm pris på runt tex.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Träfönster utan alu var aldrig uppe för diskussion öht, så det var inte ett alternativ.
Intressant att man gör så olika val. För oss var det självklart med träfönster. PVC var aldrig ett alternativ och inte heller alu som jag tycker ser industriellt ut. Jag bygger ett trähus och då vill jag ha träfönster. Jag har bara bra erfarenhet av livslängden hos träfönster. Jag bor havsnära hemma och har 12 år gamla träfönster som fortfarande ser nya ut.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Så är det.
Men jämför jag tex ett fast 12x15 fönster (som jag har tre st av).
-Elit original aluminium, kampanjpris på bygghemma.se: 5722kr (U-värde 1.1)
-Gealan S9000, mitt pris: 2050 kr (U-värde 0.7)

Det är ju ingen hemlighet att vi försöker hålla en tight budget, men om vi var sådana som grät när vi såg PVC-fönster så hade vi definitivt inte sålt vår själ genom att välja dylika fönster. Som tur är så gråter vi inte, tvärtom.
Träfönster utan alu var aldrig uppe för diskussion öht, så det var inte ett alternativ. Hade bygget saknat budget, eller om fönsterfrågan vart principiellt mycket viktig för oss så hade kanske valet blivit ett annat. Nu kan vi bara hoppas på att vi inte får anledning att ångra vårt val.



Lika bra som vad? ;)

Snackar vi isoleringsvärde så är "våra" fönster generellt sett bättre än trä/alu. Gealan är en tysk tillverkare som ligger i övre skiktet när det gäller PVC-profiler till fönster. Våra fönster monteras sen i en välrenommerad modern fabrik i norra Polen.

Snackar vi om utseende så råder det delade meningar om vad som är "bäst" och jag har full förståelse för de som tycker att (i synnerhet öppningsbara) PVC-fönster kan se klumpiga och tråkiga ut. Sen kan det även finnas moraliska eller känslomässiga anledningar att välja "Svenska träfönster", även dessa argument kan jag sympatisera med då jag gärna väljer lokala tillverkare/leverantörer när det är möjligt.

Min slutsats är att det finns många aspekter att ta hänsyn till när man väljer fönster, jag vill absolut inte försöka påskina att vårt val skulle vara det bästa för alla. Syftet med tråden är att ge en inblick i resan från tomt till färdigt fritidshus. En resa som innebär otroligt många val/beslut, beslut som självklart kan se olika ut beroende på vem som fattar dem.
Ska man nu jämföra så bör man ju se till att få pris på hela objektet. Gjorde enorm skillnad för oss.
 
En grej jag tänkt på kring ert bygge är att ni inte drar ut taket och skapar en skyddad uteplats på framsidan. Det är vanligt på "fjällstugor" och verkar i mina tankar som en ganska praktisk och trevlig sak att ha. Man får solskydd för sommarsolen och mindre snö vintertid. Har ni tänkt på detta själva? Eller har ni begränsad byggyta som sätter stopp? Väljer man sånt tak borde man kunna klara sig på målade träfönster då de sitter så pass skyddade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.