J jbernspang skrev:
Gjorde en liknande resa för en månad sedan… :) Trodde först att vår gamla IVT-pump börjat packa ihop, men det visade sig efter lite efterforskning att den går på tillskottsel så fort temperaturen närmar sig nollan eftersom hålet blivit nedkylt. Det är helt enkelt lite underdimensionerat för vad vi behöver, och det börjar märkas nu när elpriset är som det är.

Nu överväger jag att installera frikyla för att gå det drägligare inomhus på sommaren och samtidigt trycka ned lite värme i berget. Får se hur långt det räcker…
Det kommer inte göra någon skillnad att köra frikyla på sommaren.
 
  • Gilla
nezze och 1 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Elbolaget ska se över mätaravläsningen. Man har visst bytt elmätare denna månaden.
4500 kwh på 13 dagar känns helt orimligt oavsett om pumpen går helt på el:crysmile:

Väntar med spänning nu!
Detta förekommer, finns flera fall av orimligt förändrade värden efter mätarbyte.
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Detta förekommer, finns flera fall av orimligt förändrade värden efter mätarbyte.
Det märkliga isåfall är att värdet på nya mätaren verkar reko, men den gamla som tidigare varit "normal" ballat ut.
 
  • Gilla
micke6803gmail.com och 1 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Det märkliga isåfall är att värdet på nya mätaren verkar reko, men den gamla som tidigare varit "normal" ballat ut.
Var bor du?

I tex Stockholm var medeltemperturen ovanligt låg i december, men januari varm.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Var bor du?

I tex Stockholm var medeltemperturen ovanligt låg i december, men januari varm.
Stockholm. Ja jag hade väntat mig en lägre förbrukning:crysmile:
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det kommer inte göra någon skillnad att köra frikyla på sommaren.
Har en kompis som har ett dåligt borrhål med dåligt genomflöde som kör frikyla å har har ett antal plusgrader mer på hösten när värmen kommer igång. Självklart så räcker det inte hela vinter men han säger att det räcker en bit in på hösten. Bästa är väl att kompletteringsborra ...
 
  • Gilla
alostam och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Har en kompis som har ett dåligt borrhål med dåligt genomflöde som kör frikyla å har har ett antal plusgrader mer på hösten när värmen kommer igång. Självklart så räcker det inte hela vinter men han säger att det räcker en bit in på hösten. Bästa är väl att kompletteringsborra ...
De tillverkare jag stämt av med säger att för ett småhus med bergvärme kommer det inte göra någon skillnad. Även om man skriver om det en hel del just nu är det mer av en hausse och marknadsföring.

Men det är klart, inget jag bekräftat fullt ut så kanske funkar.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
De tillverkare jag stämt av med säger att för ett småhus med bergvärme kommer det inte göra någon skillnad. Även om man skriver om det en hel del just nu är det mer av en hausse och marknadsföring.

Men det är klart, inget jag bekräftat fullt ut så kanske funkar.
V Vector skrev:
Har en kompis som har ett dåligt borrhål med dåligt genomflöde som kör frikyla å har har ett antal plusgrader mer på hösten när värmen kommer igång. Självklart så räcker det inte hela vinter men han säger att det räcker en bit in på hösten. Bästa är väl att kompletteringsborra ...
Ja, jag förväntar mig inte att det ska lösa hela problemet för min del, men jag tror att det kommer att göra det bättre. (Baserat på diskussion med bekanta som har det installerat). Dessutom kommer det att öka komforten i huset, och det är ju främsta anledningen…
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Ja, jag förväntar mig inte att det ska lösa hela problemet för min del, men jag tror att det kommer att göra det bättre. (Baserat på diskussion med bekanta som har det installerat). Dessutom kommer det att öka komforten i huset, och det är ju främsta anledningen…
Ja det är ju inte fel att testa. Men jag tror inte det löser energiproblematiken. Återkoppla gärna!

Mycket hänger även på hur det ser ut nere i ditt berg.
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

#elförbrukning #bergvärme #CTC
Du har inte råkat sätta på infravärmarna på altanen, det gjorde jag som nyinflyttad. Som tur var upptäckte jag det efter några dagar, sen rev jag den. Kvarleva sen 80 talet.
 
  • Haha
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Du har inte råkat sätta på infravärmarna på altanen, det gjorde jag som nyinflyttad. Som tur var upptäckte jag det efter några dagar, sen rev jag den. Kvarleva sen 80 talet.
Har ingen:sweat:
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Inte samma pumpmodell som du har, men pappas pump fick någon märklig uppdatering och kompressorn stannade helt. Gick från ca 50kwh förbrukning om dagen till ca 170-180 kWh. Om det inte är fel på mätarvärden så gissar jag tyvärr också på att kompressorn inte går.
 
Jag misstänker också att pannan går på patronen.

Hade liknande förbrukning (100-120kwh/dygn) när motorskyddet löst ut på min. Vanligtvis 50-60kwh.
 
  • Gilla
ludde2004
  • Laddar…
L lordi skrev:
Då skulle jag tro att det är version 2 du har. Titta i diagnos-menyn och läs av vad det står för temperaturer på brine in/ut och hetgas
Jag fick inga värden från menyn. Märkligt.
Allt annat såg normalt ut. Jämförde med bilderna i manualen.
 
  • Display på en apparat med texten "BRINE" och "H. GAS ---UTE 01", power-indikator påslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jarling och 1 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Jag misstänker också att pannan går på patronen.

Hade liknande förbrukning (100-120kwh/dygn) när motorskyddet löst ut på min. Vanligtvis 50-60kwh.
K kjork skrev:
Inte samma pumpmodell som du har, men pappas pump fick någon märklig uppdatering och kompressorn stannade helt. Gick från ca 50kwh förbrukning om dagen till ca 170-180 kWh. Om det inte är fel på mätarvärden så gissar jag tyvärr också på att kompressorn inte går.
Detta var min tanke också, men förbrukningen är för hög. 350kwh/dygn i 13 dagar för att sedan drastiskt sjunka till normala 45 kwh/dygn resterande dagar.
Ser ingen avvikelse eller varning på displayen heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.