F fredand44 skrev:
Hej
Har letat efter solpanel som är tänkt att monteras på fasad. Eller är det bara fästen som avgör kanske? Har inte hittat någon leverantör eller installatör som erbjuder lösning för fasad. Hörde nämligen att lösningar för off grid så är det optimala med panel som levererar lång tid på året, så varför inte ha både på tak och fasad tänkte jag.
Mvh
Fredrik
Jag resonerade likadant och försökte göra en kalkyl på det m h a solcellkollen eller vad det nu var, men den kom fram till att återbetalningstiden för de extra cellerna skulle vara femtio år. Alltså direkt olönsamt och kanske därför man inte rekommenderar det? Men det känns som att förutsättningarna har ändrats nu i vinter?:)
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
D Donotlittle skrev:
Bor i Sthlmsområdet, 17 kWp i söderläge.
Sålde första kronan igår och tycker också det börjar hända grejer nu.

Har inte lika höga siffror som vissa här men beror ju på vart man bor såklart, misstänker att min dåliga lutning (nästan platt tak) är anledningen och tror/hoppas jag tar igen det över året med tidigare mornar och senare kvällar framåt sommaren.

[bild]
Stor skillnad på Skåne och Stockholm... Jag sitter också i Stockholm (Ekerö) med drygt 30 graders taklutning så glatt överraskad över att februari levererar så bra!

EDIT! Ser att du kör Tibber... Byt till Jämtkraft och "Solsäker". Du kan skriva upp dig på deras "intresselista" här: https://www.jamtkraft.se/privat/solel/tjanster/solsaker
De hade tidigare "Dela vattnet" men har uppdaterat tjänsten med ännu bättre villkor. All överproduktion sparas från mars-oktober och sen pytsar de tillbaka det åt dig under nov-feb:
solsaker-grafik-webb.png
 
Hej. Jag bor i Karlshamn

Jag har ca 30 kvadratmeter på garaget rakt i öster med taklutning ca 35 grader. Ca 15 kvadratmeter rakt i öster och ca 15 kvadratmeter rakt i söder på huset med 45 graders taklutning. Nu ger södercellerna överlägset men under sommarhalvåret ger öster mer. Se bilder

Kul att höra vad era solceller ger. //Anders
Diagram som jämför energiproduktion från solceller på Anders Olssons garage och hus över olika månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över månatlig energiproduktion i kWh från två solcellsanläggningar över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset, har kopplat in lite för mycket till Tibber som har ett grymt api tyvärr så tröskeln för mig att byta nu är lite för hög.

Men förstår inte fördelen med deras erbjudande gentemot Tibbers som också reducerar elräkningen, mer än att man får mer tillbaka just på vintern, men totalt är det väl samma lika, för inte får man sälja elen till ”vinterpriser” utan dom agerar bara bank till en typ ? Eller missförstår jag ?



anders07 anders07 skrev:
Stor skillnad på Skåne och Stockholm... Jag sitter också i Stockholm (Ekerö) med drygt 30 graders taklutning så glatt överraskad över att februari levererar så bra!

EDIT! Ser att du kör Tibber... Byt till Jämtkraft och "Solsäker". Du kan skriva upp dig på deras "intresselista" här: [länk]
De hade tidigare "Dela vattnet" men har uppdaterat tjänsten med ännu bättre villkor. All överproduktion sparas från mars-oktober och sen pytsar de tillbaka det åt dig under nov-feb:
[bild]
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jo, jag blev också glatt överraskad, trodde att den ändå lågt stående solen skulle ge sämre...
Fick ihop 10,7 kWh idag men typiskt så är priset löjligt lågt...
Det mest ekonomiska är att använda den producerande elen själv om det är praktiskt möjligt, då kostnaden för den köpta elen är väldigt mycket högre än priset vid försäljning av egen el
 
Njae där håller jag inte med dig i alla lägen, jag har samma grundpris ut/in sen tillkommer ju skatter då, men ser man till skillnaden på priser per timme är det för mig betydligt bättre att sälja så mycket som möjligt på dagen, och köra vitvaror, ladda bil osv på natten när det är mycket billigare.

F frihamra skrev:
Det mest ekonomiska är att använda den producerande elen själv om det är praktiskt möjligt, då kostnaden för den köpta elen är väldigt mycket högre än priset vid försäljning av egen el
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
D Donotlittle skrev:
Bor i Sthlmsområdet, 17 kWp i söderläge.
Sålde första kronan igår och tycker också det börjar hända grejer nu.

Har inte lika höga siffror som vissa här men beror ju på vart man bor såklart, misstänker att min dåliga lutning (nästan platt tak) är anledningen och tror/hoppas jag tar igen det över året med tidigare mornar och senare kvällar framåt sommaren.

[bild]
Sitter med samma spec. som du med 17kwp anläggning och platt tak sydöst/sydväst och fick samma produktion.
Klart jag önskat mer lutning men man får taga vad man haver :)

Ort: Malmö
 
  • Gilla
Donotlittle
  • Laddar…
D Donotlittle skrev:
Tack för tipset, har kopplat in lite för mycket till Tibber som har ett grymt api tyvärr så tröskeln för mig att byta nu är lite för hög.

Men förstår inte fördelen med deras erbjudande gentemot Tibbers som också reducerar elräkningen, mer än att man får mer tillbaka just på vintern, men totalt är det väl samma lika, för inte får man sälja elen till ”vinterpriser” utan dom agerar bara bank till en typ ? Eller missförstår jag ?
Sanning med modifikation...

De säljer ca 70% av din produktion upp till 9 månader i förväg och resterande 30% blir 1:1 under sommaren.

Du kommer alltså att få ett "vinterpris" på en stor del av din produktion...
 
Och man kan använda Tibber appen utan att man har Tibber som elleverantör, dock inte de "smarta" funktionerna.
 
  • Gilla
Donotlittle
  • Laddar…
det låter ju toppen, men tycker inte (deras) sägning stämmer riktigt då.

Borde stå, vi behåller din producerad kWh och säljer den i efterskott till vinterns rådande spotpriser. :)




anders07 anders07 skrev:
Sanning med modifikation...

De säljer ca 70% av din produktion upp till 9 månader i förväg och resterande 30% blir 1:1 under sommaren.

Du kommer alltså att få ett "vinterpris" på en stor del av din produktion...
 
D Donotlittle skrev:
Bor i Sthlmsområdet, 17 kWp i söderläge.
Sålde första kronan igår och tycker också det börjar hända grejer nu.

Har inte lika höga siffror som vissa här men beror ju på vart man bor såklart, misstänker att min dåliga lutning (nästan platt tak) är anledningen och tror/hoppas jag tar igen det över året med tidigare mornar och senare kvällar framåt sommaren.

[bild]
Ja, och framförallt kommer ditt tak att dra in mer än andra när det är mulet. Den indirekta strålningen är större än man tror, runt 50% av all instrålning mot marken över ett år. Du kommer inte upp i samma energimängd som ett med brantare vinkel mot söder sett på ett år, men din produktion blir jämnare och du kommer att förbruka mer själv direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Donotlittle skrev:
Njae där håller jag inte med dig i alla lägen, jag har samma grundpris ut/in sen tillkommer ju skatter då, men ser man till skillnaden på priser per timme är det för mig betydligt bättre att sälja så mycket som möjligt på dagen, och köra vitvaror, ladda bil osv på natten när det är mycket billigare.
Betalar man överföringsavgift på det man säljer?
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
N nezze skrev:
Betalar man överföringsavgift på det man säljer?
Nej bara på det du köper, så det skall man nog titta närmare på i kalkylen om man säljer och sen när du får tillbaka/köper el så kostar det i den änden.
Man får även 60 öre kW i skattereduktion på den el du säljer.:)
 
En tanke riktad till de som råmar kärnkraft. Betänk hur Nordpol sätter elpriset. Anta att vi om ex 10 år har fått Ny KK vad kommer den energin att kosta, den borde ju vara dyr på riktigt och då blir all annan el lika dyr.
Det borde vara ett krav att vid nybygge så skall man installera solceller. Har hört att man har de kraven nere i Mellaneuropa har det kravet sedan länge,
Solen är lysande i Kristinehamn :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tvärtom så får jag tillbaka lite även från nätägaren på det jag säljer, 8 öre / kWh i juli så inga jättesummor

N nezze skrev:
Betalar man överföringsavgift på det man säljer?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.