Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
 
  • Gilla
Ununge och 1 till
  • Laddar…
Gjorde en liknande resa för en månad sedan… :) Trodde först att vår gamla IVT-pump börjat packa ihop, men det visade sig efter lite efterforskning att den går på tillskottsel så fort temperaturen närmar sig nollan eftersom hålet blivit nedkylt. Det är helt enkelt lite underdimensionerat för vad vi behöver, och det börjar märkas nu när elpriset är som det är.

Nu överväger jag att installera frikyla för att gå det drägligare inomhus på sommaren och samtidigt trycka ned lite värme i berget. Får se hur långt det räcker…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Gjorde en liknande resa för en månad sedan… :) Trodde först att vår gamla IVT-pump börjat packa ihop, men det visade sig efter lite efterforskning att den går på tillskottsel så fort temperaturen närmar sig nollan eftersom hålet blivit nedkylt. Det är helt enkelt lite underdimensionerat för vad vi behöver, och det börjar märkas nu när elpriset är som det är.

Nu överväger jag att installera frikyla för att gå det drägligare inomhus på sommaren och samtidigt trycka ned lite värme i berget. Får se hur långt det räcker…
Temperaturen var samma, om inte varmare i januari, jämfört med december så jag ser inte anledningen där tror jag.
 
  • Gilla
Korniz och 5 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoair i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

#elförbrukning #bergvärme #CTC
Är det en äldre CTC?
Det ska inte stå ecoair i displayen om det är en bergvärmepump. Det borde stå Ecoheat.
Detta är något man ställer in i konfigureringen.

Går kompressorn överhuvud taget?
 
L lordi skrev:
Är det en äldre CTC?
Det ska inte stå ecoair i displayen om det är en bergvärmepump. Det borde stå Ecoheat.
Detta är något man ställer in i konfigureringen.

Går kompressorn överhuvud taget?
Förlåt, det ska givetvis stå ecoheat :)
Vi är nyblivna villaägare så jag måste tyvärr medge att jag inte vet om kompressorn går. Pumpen gör ljud ifrån sig. Har inte märkt någon avvikelse. Den installerades 2005.
 
  • Gilla
veribk och 3 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Förlåt, det ska givetvis stå ecoheat :)
Vi är nyblivna villaägare så jag måste tyvärr medge att jag inte vet om kompressorn går. Pumpen gör ljud ifrån sig. Har inte märkt någon avvikelse. Den installerades 2005.
Då skulle jag tro att det är version 2 du har. Titta i diagnos-menyn och läs av vad det står för temperaturer på brine in/ut och hetgas
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Tack det ska jag göra direkt efter jobbet imorgon!
 
Du har ingen växelventil som strular/läcker? Detta kan göra att el patron går in mer än vad den skall? Borde väl gå att se om elpatron gått mer än normalt?
 
  • Gilla
Kastelof och 3 till
  • Laddar…
Förbrukningen tyder på att den går på tillskottsel mest hela tiden.
 
  • Gilla
Mazdarune och 11 till
  • Laddar…
Elbolaget ska se över mätaravläsningen. Man har visst bytt elmätare denna månaden.
4500 kwh på 13 dagar känns helt orimligt oavsett om pumpen går helt på el:crysmile:

Väntar med spänning nu!
 
  • Gilla
  • Wow
TommyFIN och 15 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Elbolaget ska se över mätaravläsningen. Man har visst bytt elmätare denna månaden.
4500 kwh på 13 dagar känns helt orimligt oavsett om pumpen går helt på el:crysmile:

Väntar med spänning nu!
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Elbolaget ska se över mätaravläsningen. Man har visst bytt elmätare denna månaden.
4500 kwh på 13 dagar känns helt orimligt oavsett om pumpen går helt på el:crysmile:

Väntar med spänning nu!
spänning (!?) :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Danmarcus och 13 till
  • Laddar…
C claym skrev:
spänning (!?) :crysmile:
Hahah den var omedveten:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Lennstorm och 8 till
  • Laddar…
T
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

#elförbrukning #bergvärme #CTC
Åhh dra åt helvete, ni gjorde av med samma förbrukning på 1 mån som jag gör på ett halvår!
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
R
J jbernspang skrev:
Nu överväger jag att installera frikyla för att gå det drägligare inomhus på sommaren och samtidigt trycka ned lite värme i berget. Får se hur långt det räcker…
Det låter inte som en lösning. Om hålet är underdimensionerat kommer antagligen inte heller kylan räcka till om det inte handlar om ett mycket litet system. Och hålet kommer av samma anledning inte heller kunna lagra speciellt mycket värme.

Jag tror att det enda ni kan göra är att borra ett nytt hål med tillräcklig kapacitet.
 
  • Gilla
Kingfries och 6 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Elbolaget ska se över mätaravläsningen. Man har visst bytt elmätare denna månaden.
4500 kwh på 13 dagar känns helt orimligt oavsett om pumpen går helt på el:crysmile:

Väntar med spänning nu!
Ja, utifrån siffrorna i den andra tråden kan man inte dra så många andra slutsatser än att elmätaren måste ha mätt rejält fel. Möjligen att nån megaförbrukare stängdes av i samband med strömavbrottet vid mätarbytet och inte har gått igång igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.