26.4 kWh idag, 20 kWp fördelat öst/väst ungefär 50/50 västra Göteborg. 12% av elförbrukningen från solcellerna i januari, kan bli en kul februari och lite spännande så här i upploppet på första året med solcellerna :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Skönt att få lite fart i solcellerna igen... Tycker att över 3kW i början av februari är rätt högt, eller?
10,8 kWp anläggning med 70% i öster läge och resten i något skugga söderläge med optimerare.
[bild]
Ja nu hände det grejer. Vi har haft våra inkopplade i 2v idag. Hade som mest 6kW idag vid 11.30, SydÖst läge i södra Dalarna med en anläggning på 10,5kWp med optimerare. Totalt producerat 72.9 kWh sen 24/1. Dåligt koll på om det är bra eller dåligt egentligen men det känns bra.
 
18,8kWh idag på 10,2kWp i sydöst, öst läge. Som mest var dom uppe på 4,4kW.
 
En liten uppmaning till alla solcellsägare som skriver här - skriv in var ni bor i er profil!!! Det blir ju hela tiden den första funderingen när man läser inläggen :worried:.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Idag. Svedala kommun. Graf över energiproduktion från solpaneler för en dag i Svedala med peak vid middagstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tycker det viktigt att komplettera med area för att det ska bli en rättvis jämförelse.
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
Trelleborg idag, 68 kWh och peak på 16 kW.
 
anders07 anders07 skrev:
Skönt att få lite fart i solcellerna igen... Tycker att över 3kW i början av februari är rätt högt, eller?
10,8 kWp anläggning med 70% i öster läge och resten i något skugga söderläge med optimerare.
[bild]
Mer intressant hur mycket dom producerar per år har 29 st på tre år så har dom producerat 23100 kW lite över 7500kw / år
 
  • Gilla
Frogmaster
  • Laddar…
Jag har 31paneler á 350Wp som jag har haft i snart 5 år. De har gett mellan 10,1 och 10,6 MWh per år. Paneler i öst 6, i söder 17 st och i väster 8 st. Igår blev det 21,2 kWh vilket är nästan hälften av februariproduktionen. Så vi går mot ljusare tider. En sån här dag ger 1 panel i öster mellan 1,5 och 1,9 Wh. I öster mellan 539 och 588 Wh. I söder mellan 949 och 981 Wh. På sommaren ger österläge ganska bra. Skärmdump av solpanelsproduktionsdata på dator visar energiproduktionen för olika paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av solpanelsproduktionsdata på dator visar energiproduktionen för olika paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av elproduktion från solpaneler med daglig och månatlig statistik, samt sparade CO2-utsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har dragit in 110kWh hittills denna månad, så nu märks det att cellerna börjar leverera. Dagarna blir längre vilket gör att man är självförsörjande på el fler timmar också. Ska nog sätta upp några paneler på ena kortsida väggen på huset för där har jag alltid bra sol på vintereftermiddagen och sommarkvällarna, även om dom inte ger fullt effekt så räcker det till husets grundförbrukning någon extra timme varje dag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Skönt att få lite fart i solcellerna igen... Tycker att över 3kW i början av februari är rätt högt, eller?
10,8 kWp anläggning med 70% i öster läge och resten i något skugga söderläge med optimerare.
[bild]
Sedan 5/2 så har jag förbrukat 50kWh och sålt 31kWh = netto 19 kWh på 3 dar Har en tegel kåk 1964 totalt på 220km + eluppvärmt externt garage på26m3
Sitter 34 305W (köpt av ETC för ca 100k för snart 2 år sedan, monterat själv) paneler i fint sydsydväst läge lertegeltak med 45graders lutning = skitnöjd väntar på bidrag 20% då blir det 80k men vill se det innan jag tror det...
Så JO ETC ÄR halva priset...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bor i Sthlmsområdet, 17 kWp i söderläge.
Sålde första kronan igår och tycker också det börjar hända grejer nu.

Har inte lika höga siffror som vissa här men beror ju på vart man bor såklart, misstänker att min dåliga lutning (nästan platt tak) är anledningen och tror/hoppas jag tar igen det över året med tidigare mornar och senare kvällar framåt sommaren.

Skärmavbild av daglig energiproduktion från solceller med detaljerad stapeldiagram och sammanfattning av elproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har 13.8 kWp 34 paneler mestadels i Söderläge med lite åt öster, drog in 33kWh igår. Så det verkar skilja rejält mellan allas anläggningar.
 
Idag är det inte lika skojigt, om man inte har batteri förstås, som är laddat billigt i natt :crysmile:
Solpaneler på tak med energihanteringsapp som visar noll energiproduktion och batteriladdning på 78%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
anders07 anders07 skrev:
Skönt att få lite fart i solcellerna igen... Tycker att över 3kW i början av februari är rätt högt, eller?
10,8 kWp anläggning med 70% i öster läge och resten i något skugga söderläge med optimerare.
[bild]
(y)

Så här ser min februari ut hitintills, 10,5 kw anläggning rakt öst-väst läge, 49,95 Kw


anders07 anders07 skrev:
Skönt att få lite fart i solcellerna igen... Tycker att över 3kW i början av februari är rätt högt, eller?
10,8 kWp anläggning med 70% i öster läge och resten i något skugga söderläge med optimerare.
[bild]
 
  • Diagram som visar elförbrukningen i kWh för en 10,5 kW solenergianläggning under februari med högsta värde runt 15 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.