Fick vårat system utbytt i BR radhus, från ett Bacho från -85 till ett Norskt jag inte mins namnet på.
Var ett sånt aggregat som sitter över spisen.
Fick 2 skillnader:
Det nya väsnades mera i köket.
Blev tystare i rummen då de samtidigt isolerade rören mera och monterade ljuddämpare.
Nån skillnad i energiförbrukning märkte vi inte alls.
 
  • Gilla
Lotez83
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hade ni värmare på den gamla? Skaffa en effektmätare och sätt mellan kontakten och uttaget, bör dra ca 60W konstant utan värmare, det gör mitt.
[länk]
Yes hade värmare på förra. ska sätta en sån mätare och se, tack

slog mig nu att förra året höll jag 20 i garaget med hjälp av nu LLVP även där ute pga vattenskoter. Det har varit avstängt hela vintern. Tacka fan för de nu
 
Jag tror förbrukningen är ungefär samma, däremot kanske ni ska testa utan värmare och vad tempen blir då, ska bli intressant att se förbrukning om du mäter.
 
Du menar att jag ska stänga av eftervärmen i systemet?

Googla roman så sparar folk 2000-5000kwh per år med ftx. Jag är nöjd om jag kommer ner från 20000kwh till 17-18
 
Vad hade du för inställd temperatur med det gamla aggregatet?
Är det samma luftrören med det nya? När jag bytte för något år sedan upptäckte jag att gamla inställningarna av luftflödet bara var 60-70% av rekommenderat.
 
L Lotez83 skrev:
Du menar att jag ska stänga av eftervärmen i systemet?

Googla roman så sparar folk 2000-5000kwh per år med ftx. Jag är nöjd om jag kommer ner från 20000kwh till 17-18
Ja testa, om ni har välisolerade ventilationskanaler kommer ni ändå få hygglig varm luft.
 
S spendera skrev:
Vad hade du för inställd temperatur med det gamla aggregatet?
Är det samma luftrören med det nya? När jag bytte för något år sedan upptäckte jag att gamla inställningarna av luftflödet bara var 60-70% av rekommenderat.
Har fan ingen aning om gamla temp-inställningen. Det är samma rördragning som är kvar efter förra systemet. Satt några ljuddämpare bara. Och dammsugit hela systemet. Ringt min installatör som ska komma hit nån kväll i veckan och kika. Alltså just nu känns det bara som att man kastat bort pengarna på ett nytt system som inte ger någon besparing utan bara vispar runt luften..

Enligt skärmen så har jag 100% återvinning och 33% eftervärme just nu. I min värld ganska bra värden. Eller?
Tilluft 52%
Frånluft 56%

Litet undertryck om jag förstår systemet rätt
 
Du får ju 100% eftersom du värmer till 20grader. Dessa extra grader du värmer kostar något, frågan är hur mycket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
Man brukar väl generellt inte tjäna så mycket på FTX och att byta från FTX till FTX och hoppas på att spara 2000 kWh eller mer är väl tveksamt.

Hur har utetemperaturen varit under januari 2022 jämfört med 2021. Om det varit mycket kallare i år så påverkar ju det också.
 
  • Gilla
nhogblom och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får ju 100% eftersom du värmer till 20grader. Dessa extra grader du värmer kostar något, frågan är hur mycket.
det är just det att jag vill tro att mitt förra system värmde med 1800w elementet från +5 grader och neråt. Till vilket börvärde är dock oklart men kan inte minnas att det liksom blåste varken kallt eller varmt från tilluftsdonen.

Jag tar ju upp 20c frånluft så så mycket tillsatt värme borde de ju inte bli?

vi får se över tid. 1 mån kanske är för liten tid att jämföra även om jag fortfarande vill tro att gamla systemets tillsatsvärme drog mycket (1800w som gick i princip hela vintrar) och borde sjunka markant
 
L Lotez83 skrev:
Har fan ingen aning om gamla temp-inställningen. Det är samma rördragning som är kvar efter förra systemet. Satt några ljuddämpare bara. Och dammsugit hela systemet. Ringt min installatör som ska komma hit nån kväll i veckan och kika. Alltså just nu känns det bara som att man kastat bort pengarna på ett nytt system som inte ger någon besparing utan bara vispar runt luften..

Enligt skärmen så har jag 100% återvinning och 33% eftervärme just nu. I min värld ganska bra värden. Eller?
Tilluft 52%
Frånluft 56%

Litet undertryck om jag förstår systemet rätt
100% värmeåtervinning får man så snart styrningen/rotationen för återvinningen går på full fart.
Skulle du slå av eftervärmen gissar jag att tilluften skulle sjunka med 4-5 grader i dagsläget. Har du då en luftvärmepump som värmer dessa grader så går det mindre elenergi.

Vid jämförelse av förbrukningen behöver man jämföra hur stort värmebehov som funnits. En metod är att se hur många graddagar det varit olika år/tidsperioder för att på det sättet få mer fakta i jämförelsen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Lotez83 skrev:
Du menar att jag ska stänga av eftervärmen i systemet?
Jag har kopplat bort sladdarna till min eftervärmare, aldrig varit nåt problem med det trots -20C & korsströmsväxlare.
 
L Lotez83 skrev:
Tjena

Bytta ut aggregat från -78 till ett nytt Villamaster

Besparingen januari 2021 mot januari 2022 blev hela 11kwh. Känns sjukt ovärt såhär i efterhand att ha kostat på nytt system…?

Suman skiljer sig markant men det beror ju på elpriset. Skillnaden i kWh är bara 11kwh.

Bara att svälja o ta emot eller eller ska man ringa installatören och be hen se över installationen?
Det är lite ovanligt att värma huset med ett FTX. Det tillför ju luftkvalitet med återvinning av värmen i frånluften för energieffektivitet men uppvärmning görs i regel av värmesystem som VP eller panna. Tilluften i FTX bör stå på 17-18 grader vid önskad innetemp på 21 grader för att den fräscha tilluften ska blandas med rumsluften innan den sugs ut. Om du har för varm tilluft kommer den flyta ovanpå den kalla rumsluften och bara sugas ut av frånluftdonen... Om det nu är så att du ändå värmer huset med FTX och gjorde det även med gamla aggregatet kommer skillnaden i förbrukning bli minimal i just förbrukning.
Så tips är att sänka tilluften till 17-18 grader och beroende på utetemp blocka/stänga av eftervärmaren i FTX-aggregatet och låta VP/panna stå för uppvärmningen.
Jag kör visserligen ett stort Swegon Casa R7 Smart för luftkvalitet och högt flöde pga radon och där ligger den konstanta effekten på ca 95W utan eftervärmaren igång.
Kuriosa är att jag bytte från elpanna med (obefintligt) självdrag till BVP och FTX i Dec 2021 och har fått perfekt luftkvalitet, (förhoppningsvis) ingen radon och har minskat förbrukning med ca 70% grovt jämfört dec 2020-jan 2021 med Dec 2021-jan 2022.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
surris
Januari 2021 var 16,4% kallare än januari 2022. Detta över hela Sverige, lokalt kan det skilja. Så där är en del av svaret.

Med en värmeväxlare med bättre verkningsgrad så sparar man kanske 30% i värmeenergi av ventilationsluften. Har man en värmepump som uppvärmning så får man ta det genom COP på värmepumpen, 3/30%=10%.

I bästa fall bör du kanske kunna spara 1 000 kWh om året, ännu mindre om du har värmepump. Men det beror helt och hållet på vart du bor, luftflöden, verkningsgrad på tidigare aggregat, uppvärmningssystem etc.
Men man kan inte jämföra olika månader eller år rakt av, man måste graddagskorrigera! Och förutsättningara i intervärme, luftfuktighet och innertemperatur måste vare desamma.
 
  • Gilla
extcon och 2 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Januari 2021 var 16,4% kallare än januari 2022.
Hur ser en sådan beräkning ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.