Åsa Lund
Gult och grönt passar absolut
Om du har vita knutar och fönsterfoder kanske dessa skulle målas grå för att binda ihop lite. Jämför med fjärde bilden jag lade upp
Kan nog bli riktigt snyggt
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jag fortsätter att hopas fram mellan de olika momenten, med stöd ifrån den kronologiska ordningen på min bildbank.

I slutet av Oktober var smygar och foder på plats i sovrummen.
Detta var ett typiskt moment som, när det äntligen är klart, verkligen gör att man får lust att börja flytta in!
Nytt fönster med smygar och foder installerade i ett sovrum, utsikt mot en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat sovrum med nylagda golv, färdigmonterade golvlister, fönster och dörr i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Destor mindre sugen blev jag den kvällen som jag la golvvärmeslang i köket och konstateerade att jag räknat fel. Det saknades 2 meter för att få ihop köket..
Delvis installerad golvvärme med synliga värmeslingor på ett betonggolv, med en röd pil som visar ett mätproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetstiden var inte så mycket mer än en timme extra+ vända till grossisten, men det där med att göra fel och göra om, gör ju att man blir redigt trött..
Installation av golvvärmeslingor på ett köksgolv med synliga rör och ledningar nära en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnens miner däremot, när de fick se sina färdigtapetserade sovrum, en bra boost!
Barn visar sin glädje i ett nyrenoverat sovrum med mörkblå tapet och vita foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni märker går det fort nu och det finns inte så många bilder att visa, men här har Anton iallafall fått upp en radiator och halv stam till plan 2.
Från början tänkte vi löda alla kopparrör, men tidplanen och rörmokarens andra jobb gjorde att jag fick kompromissa lite. Många sparade timmar på att köra med presskopplingar istället!
Nyinstallerad vit radiator och kopparledningar i ett renoverat rum med mörkgrå tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kväll rev jag och barnen ut den gamla mattan i trappan. Här ska det bli ny matta, men vi drog på det under renoveringen och nu är det ett stort moment att dra igång. Får se när i framtiden det blir av.
Barn sitter på en trätrappa med avlägsnad matta under renovering, med vitmålade väggpaneler och träledstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid det här laget var det en månad till inflytt och kvar var:
Några tapeter tapeter
målning i hall
Kakel/klinkers & inredning i toalett och badrum.
75% av rördragning för vatten/värme samt och kopmplettering.

Allt detta skulle hantverkare göra, så jag började faktiskt känna mig lite lugn.

Jag skulle i princip "bara" montera ett kök och komplettera elen.
Men så en dag kröp jag upp på vinden och möttes av detta:
Ventilationsrör och komponenter upplagda på vinden under en pågående installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just det.
Ett ventilationssystem skulle jag ju bygga också.
Mycket hade jag duckat och satt hantverkare på, men detta måste jag göra själv. Nu fick jag bevisa att 10 år på kontoret gett lite praktisk kunskap också. Det är ju ändå ventilation jag påstår mig kunna..

Det tog nog dubbla tiden mot om en montör hade gjort det, och vissa lösningar blev mer avancerade än de hade behövt, men jag blev nöjd med resultatet iallafall!
Här saknas i princip bara en ljudfälla och sedan dags för isoleringen.
Nyinstallerat ventilationssystem med metallkanaler och flexdämpare på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationssystem under installation på vind med rör och flexdämpare synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat och klart.
Jag kostade på flexdämpare på Intag + avluft, för att vara lite extra snäll mot grannarna!
Installation av ventilationssystem på vinden med flexibla isolerade rör och en vit ventilationsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 20 till
  • Laddar…
Har flexdämpare på in/utluft med. De proffsiga montörerna som var hos mig bara satte dit dämpare på båda sidor av aggregatet. Sänkte ljudvolymen rejält på utsidan och på frånluften i badrummet.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
För ett år sedan var här en gammal toalett.
Mycket av panelen fanns kvar bakom masoniten, men speglar och bröstlist var borta.
Panelen var väldigt tunn och med specialmått, därför beställde vi ny panel från hyvleriet ihop med listerna.
Renoveringsprojekt som visar en halvfärdig vägg med nya och gamla paneler samt byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med ljusgrå väggpanel och brun bröstlist, ommålade vita dörren och garderob, oinredda golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trapp, tambur & hall på båda planen har/får likadan väggpanel dessa blir en stor del av intrycket när man kliver in i huset (dessutom är det många kvadratmeter som ska målas) och därför kändes det extra viktigt att få dessa färgerna rätt från början!
Frugan kärade ner sig i dessa gröna, men jag var i ärlighetens namn lite tveksam då jag var nervös att det skulle kännas som att vi klev rakt in till inspelningen av Repmånad..
Färgprover från JOTUN, 8469 Green Leaf och 8252 Green Harmony, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan vann och som ni får se så småningom så hade hon såklart helt rätt om färgerna!

Dags för flytspackling av utrymmen som ska ha klinkers.
Kök & badrum gick fint. En vända så var det spikrakt.
Nyligen flytspacklat golv i ett tomt rum med synlig avloppsbrunn och väggar under förberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet däremot, visade sig vara mer av ett sorgebarn.
När det var dags för flytspackling så insåg vi att klåparen som lagt golvet (alltså jag..) hade slarvat med höjderna. Högsta punkten i hela badrummet var duschbrunnen och istället för 2-3cm flytspackel så slutade det på 8cm i bortre hörnet.. Men såhär sent i bygget var det inte läge att riva upp golvet och göra om utan vi får helt enkelt leva med en liten tröskel upp & in i badrummet..
Flytspacklad golvyta med duschbrunn, omgiven av isoleringsmaterial och byggmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Full fart med tätskikt och sedan drog plattsättning igång.
Plattsättaren gjorde ett otroligt noggrant arbete, men i detta skedet var det lite frustrerande att det tog en vecka att sätta 2 väggar och golv!
Pågående renovering av badrum med vita kaklade väggar och orört golv förberett för klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 16 till
  • Laddar…
Du borde kondens isolera kanalerna även på vinden. Ser ut som dem ligger i kallt utrymme?
 
A A.F skrev:
Du borde kondens isolera kanalerna även på vinden. Ser ut som dem ligger i kallt utrymme?
Utveckla gärna :)
Menar du intag/avluft eller även Till- & Frånluft?
 
L LAnsgar skrev:
Badrummet däremot, visade sig vara mer av ett sorgebarn.
När det var dags för flytspackling så insåg vi att klåparen som lagt golvet (alltså jag..) hade slarvat med höjderna. Högsta punkten i hela badrummet var duschbrunnen och istället för 2-3cm flytspackel så slutade det på 8cm i bortre hörnet.. Men såhär sent i bygget var det inte läge att riva upp golvet och göra om utan vi får helt enkelt leva med en liten tröskel upp & in i badrummet..
Visst är det konstigt, ibland känns det som ngn är och flyttar saker på nätterna! :crysmile:

Igenkänningsfaktor hög.. (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I mitten av november kom köket. Eller i alla fall den första leveransen..

Vid det här laget är väl hela världen trött på tjat om leveransproblem hit och dit, men jag kan meddela att vi varit på totalt 5 besök i 3 olika Ikeavaruhus samt fått 3 hemleveranser.

Första leveransen av köksskåp vid huset med paket och pallar framför en leveransbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med denna leveransen fick frugan lite feeling och spenderade några timmar med att bygga stommar!
Person står bredvid nymonterade IKEA-köksskåpsstommar i rum med tapeter och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var lite skeptisk till Ikeas skenor, men blev absolut positivt överraskad!
Kök under renovering med obyggt skåpstomme och väggskåp mot vit vägg med synliga rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När alla skåp var på plats så fick vi även dit lite tapeter i köket. Samma som i matsalen för att knyta ihop så gott vi kan.
Och så kom spisfläkten på plats.
Nyinstallerad vit spisfläkt framför ett svartvitt blommigt tapetserat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Närbild på ett nyinstallerat köksskåp med gyllene handtag och en tumstock ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ej färdigställt kök med vita skåpstommar, mörka bänkskivor och tapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den djupa diskhon köpte vi på Amazon för en orimligt liten peng.
Väldigt djup och praktisk, bortsett från att hon & vattenlåsen bygger ner så långt att den tilltänkta källsorteringen fick byta plats..
Ett omonterat kök med öppna skåp och lådor, köksö med spisfläkt och diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med 7 dagar kvar till inflytt tyckte hon det var dags att ställa in vinglasen!
Person monterar vita köksskåp i kök under renovering, med oöppnade flyttkartonger och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Parallellt med mitt arbete i köket så fick plattsättaren färdigt lilla toaletten,
Hörn av ett badrum under renovering med nylagda vita kakelplattor och utstickande elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


målaren hade snart tapetserat färdigt,
Ett hörn av ett rum med nytapetserade väggar och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


snickaren fått in ett par nya dörrar,
Ytterdörren till ett hus under renovering med avskalad fasad och byggmaterial synligt vid ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och elektrikern en ny elcentral!
Vi tror att det ska vara en väl tilltagen central som ger oss svängrum för våra framtidsplaner
Installation av en ny elcentral med flera säkerhetsbrytare och kablar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 22 till
  • Laddar…
Bra jobbat det blir riktigt fint. Och elcentral med växautrymme, det känns så ett tag sen börjar man på att se vart är lämpligt att sätta central nr 2 :)
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Jag fortsätter att hopas fram mellan de olika momenten, med stöd ifrån den kronologiska ordningen på min bildbank.

I slutet av Oktober var smygar och foder på plats i sovrummen.
Detta var ett typiskt moment som, när det äntligen är klart, verkligen gör att man får lust att börja flytta in!
[bild]

[bild]

Destor mindre sugen blev jag den kvällen som jag la golvvärmeslang i köket och konstateerade att jag räknat fel. Det saknades 2 meter för att få ihop köket..
[bild]

Arbetstiden var inte så mycket mer än en timme extra+ vända till grossisten, men det där med att göra fel och göra om, gör ju att man blir redigt trött..
[bild]

Barnens miner däremot, när de fick se sina färdigtapetserade sovrum, en bra boost!
[bild]

Som ni märker går det fort nu och det finns inte så många bilder att visa, men här har Anton iallafall fått upp en radiator och halv stam till plan 2.
Från början tänkte vi löda alla kopparrör, men tidplanen och rörmokarens andra jobb gjorde att jag fick kompromissa lite. Många sparade timmar på att köra med presskopplingar istället!
[bild]

En kväll rev jag och barnen ut den gamla mattan i trappan. Här ska det bli ny matta, men vi drog på det under renoveringen och nu är det ett stort moment att dra igång. Får se när i framtiden det blir av.
[bild]

Vid det här laget var det en månad till inflytt och kvar var:
Några tapeter tapeter
målning i hall
Kakel/klinkers & inredning i toalett och badrum.
75% av rördragning för vatten/värme samt och kopmplettering.

Allt detta skulle hantverkare göra, så jag började faktiskt känna mig lite lugn.

Jag skulle i princip "bara" montera ett kök och komplettera elen.
Men så en dag kröp jag upp på vinden och möttes av detta:
[bild]

Just det.
Ett ventilationssystem skulle jag ju bygga också.
Mycket hade jag duckat och satt hantverkare på, men detta måste jag göra själv. Nu fick jag bevisa att 10 år på kontoret gett lite praktisk kunskap också. Det är ju ändå ventilation jag påstår mig kunna..

Det tog nog dubbla tiden mot om en montör hade gjort det, och vissa lösningar blev mer avancerade än de hade behövt, men jag blev nöjd med resultatet iallafall!
Här saknas i princip bara en ljudfälla och sedan dags för isoleringen.
[bild]

[bild]

Isolerat och klart.
Jag kostade på flexdämpare på Intag + avluft, för att vara lite extra snäll mot grannarna!
[bild]
Snyggt! Finns det några nackdelar med att man drar ventrören längs taket sådär. Har tidigare sett folk som drar dom längs golv m.m men det där gör ju att man sparar en massa golvyta. Planerar inför framtida FTX installation :)
 
L LAnsgar skrev:
I mitten av november kom köket. Eller i alla fall den första leveransen..

Vid det här laget är väl hela världen trött på tjat om leveransproblem hit och dit, men jag kan meddela att vi varit på totalt 5 besök i 3 olika Ikeavaruhus samt fått 3 hemleveranser.

[bild]

Med denna leveransen fick frugan lite feeling och spenderade några timmar med att bygga stommar!
[bild]

Jag var lite skeptisk till Ikeas skenor, men blev absolut positivt överraskad!
[bild]

När alla skåp var på plats så fick vi även dit lite tapeter i köket. Samma som i matsalen för att knyta ihop så gott vi kan.
Och så kom spisfläkten på plats.
[bild]


[bild]

[bild]

Den djupa diskhon köpte vi på Amazon för en orimligt liten peng.
Väldigt djup och praktisk, bortsett från att hon & vattenlåsen bygger ner så långt att den tilltänkta källsorteringen fick byta plats..
[bild]

Med 7 dagar kvar till inflytt tyckte hon det var dags att ställa in vinglasen!
[bild]



Parallellt med mitt arbete i köket så fick plattsättaren färdigt lilla toaletten,
[bild]

målaren hade snart tapetserat färdigt,
[bild]

snickaren fått in ett par nya dörrar,
[bild]

och elektrikern en ny elcentral!
Vi tror att det ska vara en väl tilltagen central som ger oss svängrum för våra framtidsplaner
[bild]
Fick ni ha mätaren inne när det byts till nytt? Många nätägare (Eon bla) tvingar en att flytta ut mätaren om jobb ska göras på kabel/mätartavlan innan själva mätaren :)
 
H husdrömmar89 skrev:
Snyggt! Finns det några nackdelar med att man drar ventrören längs taket sådär. Har tidigare sett folk som drar dom längs golv m.m men det där gör ju att man sparar en massa golvyta. Planerar inför framtida FTX installation :)
Jag tyckte, precis som du, att det är bättre att få undan rören.
Montagemässigt var det väl lite krångligare att hänga rören än att lägga dom på kanalstöd.
Om kanalerna ligger på backen kan man ju också bygga en låda runt dom som man skyfflar full med lösull istället för att behöva mecka med isolermatta. (Det arbetet lejde jag dock bort, så det gjorde väldigt liten skillnad för mig..)



Ramnemark Ramnemark skrev:
Fick ni ha mätaren inne när det byts till nytt? Många nätägare (Eon bla) tvingar en att flytta ut mätaren om jobb ska göras på kabel/mätartavlan innan själva mätaren :)
I Tibro jobbar vi enligt amerikanska militärens gamla policy "Don't Ask, Don't Tell" ;)


Men lite mer seriöst så är detta inget jag hört något om förut, så det var inte heller något jag reflekterade över när vi gjorde bytet..
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Tack! Bra att veta.
 
L LAnsgar skrev:
Jag tyckte, precis som du, att det är bättre att få undan rören.
Montagemässigt var det väl lite krångligare att hänga rören än att lägga dom på kanalstöd.
Om kanalerna ligger på backen kan man ju också bygga en låda runt dom som man skyfflar full med lösull istället för att behöva mecka med isolermatta. (Det arbetet lejde jag dock bort, så det gjorde väldigt liten skillnad för mig..)





I Tibro jobbar vi enligt amerikanska militärens gamla policy "Don't Ask, Don't Tell" ;)


Men lite mer seriöst så är detta inget jag hört något om förut, så det var inte heller något jag reflekterade över när vi gjorde bytet..
Men nätägaren ska väll plombera den nya mätaren? Då brukar det framkomma? :thinking:Nätägaren vill ju kunna ha tillgång till mätaren utan att tidsboka med ägaren, så därför brukar de kräva att den monteras i fasadskåp. Men det kan skilja mellan olika nätägare :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Men nätägaren ska väll plombera den nya mätaren? Då brukar det framkomma? :thinking:Nätägaren vill ju kunna ha tillgång till mätaren utan att tidsboka med ägaren, så därför brukar de kräva att den monteras i fasadskåp. Men det kan skilja mellan olika nätägare :)
Ytterligare svar från min sida skulle kunna ställa mig i dålig dager hos nätägaren, så jag står fast vid att ingen har informerat mig om något!
:seenoevil:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.