Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
RoTe RoTe skrev:
Jag antar att du tar varenda tillgänglig spruta då? Lite som denna man verkar göra: [länk]
Jag tar dem jag behöver. Under det senaste året har jag tagit tre sprutor mot covid-19 och en mot säsongsinfluensan.

När jag har rest till tropikerna har jag tagit många sprutor för att inte bli sjuk i läbbiga tropiska sjukdomar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är välkänt redan sen tiden innan det fanns vaccin att det dök upp folk med symtom på arbetsplatser. Några har blivit åtalade av den anledningen.
Men det är väl betydligt fler nu som är vaccinerade och vore väldigt konstigt om inte så är fallet.
 
V växelventil skrev:
Nej och inte ni skriver utan fakta som gäller som stämmer bättre än ni skriver. Har sett vaxxar här som skriver att dom ska vaccinera sig mot mässlingen fast dom redan haft mässlingen.Har du varit sjuk i covid?
Vet inte vilka du syftar på när du skriver "ni skriver utan fakta" men om du med det menar att jag skrivit något utan faktastöd som är felaktigt hoppas jag du påtalar det. Annars betackar jag mig för antydan.

Otroligt nog har jag inte varit sjuk i Covid trots att hela resten av familjen hade Covid i september, inklusive min då dubbelvaccinerade fru som tog andra dosen i början av juli och blev förhållandevis dålig och sängliggande hemma i en vecka.

Nog för att jag varit försiktig med avstånd osv, men jag har ändå rest, varit på diverse evenemang, åkt med allmänna transportmedel och varit på kontoret då och då när det inte varit rekommendationer om distansarbete. Så jag tror att jag tillhör en grupp som inte blir smittad så lätt (att jämföra med min fru).
 
R Rkarlsson skrev:
Jag tog en titt på fohm nu.
I min åldersgrupp så är det 0,01238271% risk för död. 54 personer sen räkningens start. Jag känner personligen noll personer som dött av detta virus. Dock tråkigt för de som gör det såklart.

Men från och med onsdag tar räkningen slut för gott då alla pcr tester stängs ner i hela landet för oss vanliga människor.

Måste tillägga att denna jäveln smittar dåligt med. Sambon är kärnfrisk. Har ändå tvingats att umgås några dagar nu :p
Samtidig ska man ha respekt för detta virus och jag tror det kommer en uppgång igen efter 9/2.Är man sjuk ska man vara försiktig oavsett sjukdom och stanna hemma.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men det är väl betydligt fler nu som är vaccinerade och vore väldigt konstigt om inte så är fallet.
Vad vore inte väldigt konstigt?
Att det inte är betydligt fler nu som är vaccinerade?
Det känns som ett rätt onödigt påpekande.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu skrev jag seriös forskning. Så läs igen
Vad är det du saknar?
 
R Rkarlsson skrev:
Jag tog en titt på fohm nu.
I min åldersgrupp så är det 0,01238271% risk för död. 54 personer sen räkningens start. Jag känner personligen noll personer som dött av detta virus. Dock tråkigt för de som gör det såklart.

Men från och med onsdag tar räkningen slut för gott då alla pcr tester stängs ner i hela landet för oss vanliga människor.

Måste tillägga att denna jäveln smittar dåligt med. Sambon är kärnfrisk. Har ändå tvingats att umgås några dagar nu :p
Bara en nyfiken fråga - vid vilken procentsats skulle du säga att du _vill_ vaccinera dig? Är det vid 1% risk för död? 10%? 30%? Eller aldrig under några omständigheter?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Vet inte vilka du syftar på när du skriver "ni skriver utan fakta" men om du med det menar att jag skrivit något utan faktastöd som är felaktigt hoppas jag du påtalar det. Annars betackar jag mig för antydan.

Otroligt nog har jag inte varit sjuk i Covid trots att hela resten av familjen hade Covid i september, inklusive min då dubbelvaccinerade fru som tog andra dosen i början av juli och blev förhållandevis dålig och sängliggande hemma i en vecka.

Nog för att jag varit försiktig med avstånd osv, men jag har ändå rest, varit på diverse evenemang, åkt med allmänna transportmedel och varit på kontoret då och då när det inte varit rekommendationer om distansarbete. Så jag tror att jag tillhör en grupp som inte blir smittad så lätt (att jämföra med min fru).
Det är det jag menar. Hur vet du att om du inte hade vaccinerat skulle blivit svårt sjuk utan blivit mera som en förkylning?Din fru blev mer allvarligt sjuk men du kanske hade klarat dig bra för tror inte du tillhör någon riskgrupp. Sedan säger jag inte att det är fel att vaccinera sig men att jag förstår dom som knappt varit sjuka inte vaccinerade sig.Skulle du vaccinera dig om du blev lindrigt sjuk i covid men blev mer sjuk av vaccinet?
 
P
R Rkarlsson skrev:
Jo du tillhör den kanten som fördummar allting.
Det får du gärna ge exempel på. Att komma med ad hominem-argument brukar tyda på att man saknar argument eller inte har förstått det som man inte klarar att argumentera mot, så jag hoppas att vi slipper den typen av argumentation från dig i fortsättningen.
Om du gör det medvetet eller omedvetet vet jag inte. Du ställer fråga om något som svaret redan fanns på. Det blir bara löjligt och blir inget att ens diskutera då.
Som sagt, ge gärna exempel. Det är full möjligt att jag har missat något inlägg i hastigheten, men det kan lika gärna vara att svaren var oklara …
Du tillhör absolut inte den neutrala kakan.
Kakan? Neutral när det gäller vad?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad vore inte väldigt konstigt?
Att det inte är betydligt fler nu som är vaccinerade?
Det känns som ett rätt onödigt påpekande.
Ibland vet jag inte om du ställer en fråga för att sedan svara på frågan som du själv ställt.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Ja det blir lätt det när du använder begrepp som "väldigt många" och "folkgrupp" utan att förtydliga vad du menar definitionsmässigt eller med numerärer eller relativt något annat.

Och snarare än förtydliga dig själv så fortsätter du undvika att förtydliga vad du menar.
När du medvetet missförstår så blir det lätt så.

Jag menar alltså en grupp av människor i min närhet. Har inget att göra med om dom är svarta, vita, gröna eller rosa. Bara så att jag upplevt detta bland människor jag känner . Precis som du upplevt något annat bland de du känner. Förstår du nu? Eller vill du fortfarande missförstå mig?
 
P
V växelventil skrev:
Då kan vi ju fråga alla här inne hur många som behövt uppsöka sjukhusvård när man har varit sjuk i covid 19.
Varför ska i göra det? (Förutom av kuriosaskäl).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Hur ofta planterar du att vaccinera dig för att slippa få omikron?
Det går inte att svara på. Jag har ingen vaccinationsplan. Jag kommer troligen att följa FOHMs rekommendation när det gäller ytterligare vaccination.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag antar att du tar varenda tillgänglig spruta då? Lite som denna man verkar göra: [länk]
Man skulle tro han var Antivaxxxxare på hans namn :rofl::crysmile:
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så blir det ingen större förändring.
Om man ska försöka förutse (gissa) vad som kommer att hända med viruset så är det nog att det kommer att mutera fler gånger. Det är ju bara drygt 60 % av världens befolkning som har fått minst en vaccindos.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.