E
pdov
Vad är det du vill veta? Pumpen är inte släppt och vad jag kan se så står det inget på den svenska hemsidan om frånluftsvärmepumpar i S-serien.
 
E
Vore väl trevligt om någon kunde meddela när den kommer, samt övrig info som kan vara bra att känna till.

Kommer den fortsatt ha Modbus t.ex. eller kommer den prata något annat smart språk?
 
pdov
E enoch85 skrev:
Vore väl trevligt om någon kunde meddela när den kommer, samt övrig info som kan vara bra att känna till.

Kommer den fortsatt ha Modbus t.ex. eller kommer den prata något annat smart språk?
Jag börja med att erkänna att jag är utanför mitt kunskapsområde när jag pratar om Modbus, jag kan det inte men jag har läst att Modbus finns inbyggt i S-serien till skillnad från F-serien där du var tvungen att köpa ett tillbehör.
S-serien är ju samma grundplattform så oavsett typ av värmepump så är användargränssnitt och kommunikation ska vara desamma.
https://proffs.nibe.se/Proffs/For-installatoren/kommunikation/#tab2
https://proffs.nibe.se/upload/NEW/Support/Kommunikation/M12676SV.pdf

Gällande andra smarta språk så kan det säkert komma om det finns efterfrågan. F-serien var så begränsad på utrymme så att man hade problem med att få in stöd för solceller när man började med det. Man kunde inte lägga till mer kod om jag förstått det rätt. När man tog fram S-serien så ska man enligt vad jag ha hört tagit höjd för att kunna lägga till funktioner framöver.

Nibe har lagt till stöd för Smarta hem i S-serien. Jag har inte hittat någon dokumentation som stödjer detta men har för mig att det bygger på Zigbee.
https://www.nibe.eu/sv-se/smarta-hem
 
  • Gilla
dexmex
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Vore väl trevligt om någon kunde meddela när den kommer, samt övrig info som kan vara bra att känna till.

Kommer den fortsatt ha Modbus t.ex. eller kommer den prata något annat smart språk?
Kolla på S1255 så vet du ungefär vad du kan förvänta dig gällande funktioner.

Modbus TCP/IP inbyggt som övriga i den generationen.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
D
Joens Joens skrev:
Kolla på S1255 så vet du ungefär vad du kan förvänta dig gällande funktioner.

Modbus TCP/IP inbyggt som övriga i den generationen.
Intressant, skulle denna S1255 kunna vara en ersättare till en IVT495, idag med en 400m jordvärmeslang och frånluft?

Känns ju som om man skulle kunna kombinera pannan med ett frånluftsaggregat (NIBE FLM S45) och i princip bygga sig en 495a?
 
D djac skrev:
Intressant, skulle denna S1255 kunna vara en ersättare till en IVT495, idag med en 400m jordvärmeslang och frånluft?

Känns ju som om man skulle kunna kombinera pannan med ett frånluftsaggregat (NIBE FLM S45) och i princip bygga sig en 495a?
Vet inte vad en 495:a är för en modell men ja, det är en vanlig konfiguration som du nämner.
Oklart om du är ironisk eller inte dock.

Jag tänkte främst på generella funktioner som tex Smarta funktioner, menyer, utseende osv.
Sen att det är en helt annan produkttyp får man ju bortse från, det är inte så viktigt i detta fallet.
 
  • Gilla
strlng
  • Laddar…
D
Joens Joens skrev:
Vet inte vad en 495:a är för en modell men ja, det är en vanlig konfiguration som du nämner.
Oklart om du är ironisk eller inte dock.

Jag tänkte främst på generella funktioner som tex Smarta funktioner, menyer, utseende osv.
Sen att det är en helt annan produkttyp får man ju bortse från, det är inte så viktigt i detta fallet.
Inte ironisk, det finns många 495or som kommer behöva bytas inom några år och det har verkat vara svårt att hitta en bra lösning för att ersätta dessa.

495an är i grunden en frånluftspump som förstärktes med möjligheten att använda en mindre jordvärmeslinga och har väl en effekt på 4,4kW, om jag minns rätt.

När jag läste om S1255 fick jag uppfattningen att man kanske kunde köra denna på en sådan slinga och genom att lägga till frånluftsåtervinningen så kanske pannan klara sig på en 300-400m markslinga, istället för borrhål då?
 
  • Gilla
Robert Martinsson
  • Laddar…
Vad har det att göra med NIBE S735 som rubriken säger? Tycker du borde starta en egen tråd i så fall du vill diskutera S1255 som ersättare för IVT 495 Twin.
 
  • Gilla
  • Haha
flamman100 och 3 till
  • Laddar…
Nibe´s S735 finns att beskåda på Nordbygg mässan i Stockholm just nu. En jag känner tar hem broshyren idag där den är med :)
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Nibe´s S735 finns att beskåda på Nordbygg mässan i Stockholm just nu. En jag känner tar hem broshyren idag där den är med :)
Fota och lägg upp lite information. :)
 
Joniels Joniels skrev:
Fota och lägg upp lite information. :)
Självklart :)
 
  • Gilla
  • Älska
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
D
J Josth skrev:
Vad har det att göra med NIBE S735 som rubriken säger? Tycker du borde starta en egen tråd i så fall du vill diskutera S1255 som ersättare för IVT 495 Twin.
Haha, du får blunda med ena ögat om det blir klurigt med två tankar samtidigt, jag tror att de flesta som ska byta värmepump gör det av andra skäl än att de prompt ska ha en S735 :crysmile::crysmile:
 
Lite info
 
  • Broschyr med information om NIBE S735 frånluftsvärmepump och dess funktioner, effektivitetsklasser, samt tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NIBE:s rekommendationer med husikoner, kvadratmeterangivelser och modellnummer för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsblad om en NIBE S-seriens frånluftsvärmepump med beskrivande text och citat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern hallinredning med förvaringsskåp, bänksitsar och upphängda kläder samt en NIBE S735 värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
alvinpalv och 5 till
  • Laddar…
E
Hoppas verkligen att den är redo för leverans inom 1 månad!

M M@ZE skrev:
Lite info
Sa dem något om leveranstid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.