A AndersS skrev:
Välkommna att läsa gammal text när man släktforskar från 1800-tal och tidigare, och där orden kan ha en annan betydelse än idag.:D
Några exempel som du fått fundera på?
 
engs
T Takfönster skrev:
Ingen aning. Betyder EMO något annat nu?? Isåfall är jag nog lika antik och missanpassad som min son påstår :)
Menar att sub-kulturen emos, eller främst begreppet emos, nog är så gammal, minst. "Djupa" tonåringar har nog existerat i hela den mänskliga världshistorien. :)
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
engs engs skrev:
Menar att sub-kulturen emos, eller främst begreppet emos, nog är så gammal, minst. "Djupa" tonåringar har nog existerat i hela den mänskliga världshistorien. :)
Ja det har dom men det har väl med hormoner och hjärnans utveckling att göra som kan leda till funderingar och eventuella depressioner. Så det har nog funnits i hela evolutionen. Men just benämningen EMO gjorde mig förvirrad när jag först hörde den
 
T Takfönster skrev:
Några exempel som du fått fundera på?
Dagens unga generationer klarar inte att läsa texten eller förstå orden, precis som idag är det inblandning av andra språk där man på t.ex. 1700-talet hade det tysksvenska skrivsättet, samt hur man skriver bokstäverna med ett skrivstilssätt. Sedan beror det på om det är kyrkan eller militärens dokument, senast fick jag försöka tolka latin. Idag är det mera svengelska som influerat på hälften av 1900-talet.
Du kan t.ex. kolla de olika engelska förkortningar som nu florerar för våra bilar där de vanligaste är ICE, men sedan BEV, HEV och PHEV.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Dagens unga generationer klarar inte att läsa texten eller förstå orden, precis som idag är det inblandning av andra språk där man på t.ex. 1700-talet hade det tysksvenska skrivsättet, samt hur man skriver bokstäverna med ett skrivstilssätt. Sedan beror det på om det är kyrkan eller militärens dokument, senast fick jag försöka tolka latin. Idag är det mera svengelska som influerat på hälften av 1900-talet.
Du kan t.ex. kolla de olika engelska förkortningar som nu florerar för våra bilar där de vanligaste är ICE, men sedan BEV, HEV och PHEV.
Förstod inte någon av de förkortningarna :)
Men ja ord utvecklas och ändras. Idiot tex en diagnos förut nu en benämning på nån som inte förstår eller beter sig illa.

Även häxa. Det var väl förut ett yrke eller kunskaper om örter osv men nu kan det betyda allt möjligt ofta illasinnad kommentar om kvinna
 
engs engs skrev:
Menar att sub-kulturen emos, eller främst begreppet emos, nog är så gammal, minst. "Djupa" tonåringar har nog existerat i hela den mänskliga världshistorien. :)
Werther, i ”Den unge Werthers lidanden”, var emo redan 1774.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Ordet "lägenhet" för hundra år sedan avsåg bl.a. bostadshus utan mark att bruka vilket torp/gårdar hade.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Ord som förvånansvärt många medlemmar på ett byggforum inte förstår betydelsen av är "fastighet" och "byggherre".
 
  • Gilla
ninjaharry och 11 till
  • Laddar…
T
Jättebra tråd, om den håller sig till korta fakta, ordförklaringar. Lista gärna förkortningarna för olika typer av värmepumpar och ventilation. Alla förkortningar som försikommer på husritningar också för den delen, den listan kan bli lång men kör på om någon känner att den har tid
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Ett av svenskans konstigaste ord är ändå bestrida vilket både kan betyda att man emotsätter sig och att man tar kostnaden för.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Eller övermaga, som kan betyda både överdrivet självsäker och omyndig.
 
Tycker mig ofta se ”rättshaverist” användas i sammanhang då det tillskrivs betydelsen av någon som försöker haverera rättsystemet, tex genom att göra överklaganden utan att vara part eller anmäla formaliafel, kräva sluten votering osv. Även om vissa av fallen kan vara rätt så betyder ordet någon som alltid ska hava rätt.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
I platsannonser läser man ofta orden "driven" och "drivande".
Verkar vara skrämmande få som har koll på skillnaden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
I platsannonser läser man ofta orden "driven" och "drivande".
Verkar vara skrämmande få som har koll på skillnaden.
Ja driven är väl typ stark envis målmedveten. Medans drivande är den som ser till så saker blir gjort?
 
Ordet envis är ochså ett ord som verkar gå att tolka åt olika håll. Jag tycker det är ett bra drag som visar styrka men många verkar uppfatta det som om någon är jobbig och vägrar ge sig. Vad som står i ordlistan om det vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.