tommib
Jag har ju inte erfarenhet av något av detta ni pratar om och kan inte räkna på nedböjning och liknande. Trots detta tänkte jag komma med ett förslag som jag inte sett någon annan ta upp.

Skulle man inte kunna bygga däcket som en tvåstegsenhet? Först skjuts (automatiskt) tre lämpliga stålrör/balkar över poolen från långsidan och jackar i upplag på motsatt långsida. Dessa behöver då bara bära sin egen vikt när de skjuts ut. Därefter, när balkarna låst sig på motsatt sida, skjuts pooltaket ut över dessa. Spännvidden mellan balkar blir då dryga två meter, betydligt trevligare än åtta.

Nackdelar med detta är
1. Betydligt mer komplex mekanik
2. Det måste vara hål i långsidan där balkarna är
3. Det kanske svåraste problemet, finns det plats för en balk med "överlängd" på den fasta sidan? Även om den bara bär sin egen vikt är det inte en oansenlig sådan och den kommer vilja tippa ner i poolen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
ett förtydligande….

Använder du tre bärlinor (spännvidd 220cm mellan bärlinorna) i din konstruktion så klarar du dig på 45x170 på bjälklaget.

Använder du två bärlinor (spännvidd 440cm mellan bärlinorna) i din konstruktion så KLARAR DU ABSOLUT INTE dig på 45x170 på bjälklaget.
Nu är jag inne på lösningen med en T-balk. Då blir det 1 balk längst fram, sen byta ut bjälklaget mot 170*45 i 4 m längder.

Klarar jag det inte ens med cc 45 mellan bjälklaget och om man förstärker varannan med 3 mm plåt?
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Vi hade en svetsare här från en firma, Han hade en app och slog in en massa variabler och sa att jag behövde en HEA 250. Han tyckte själv att det blev klumpigt och sa att det borde finnas smidigare lösningar.
Han kanske hade hårdare krav på nedböjning eller på annat sätt hårdare krav, så jag vill inte påstå att han hade fel.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har ju inte erfarenhet av något av detta ni pratar om och kan inte räkna på nedböjning och liknande. Trots detta tänkte jag komma med ett förslag som jag inte sett någon annan ta upp.

Skulle man inte kunna bygga däcket som en tvåstegsenhet? Först skjuts (automatiskt) tre lämpliga stålrör/balkar över poolen från långsidan och jackar i upplag på motsatt långsida. Dessa behöver då bara bära sin egen vikt när de skjuts ut. Därefter, när balkarna låst sig på motsatt sida, skjuts pooltaket ut över dessa. Spännvidden mellan balkar blir då dryga två meter, betydligt trevligare än åtta.

Nackdelar med detta är
1. Betydligt mer komplex mekanik
2. Det måste vara hål i långsidan där balkarna är
3. Det kanske svåraste problemet, finns det plats för en balk med "överlängd" på den fasta sidan? Även om den bara bär sin egen vikt är det inte en oansenlig sådan och den kommer vilja tippa ner i poolen.
Oj, det lät lite avancerat. Poolen är gjord i betong så att göra ingrepp i den går inte. Om jag förstod dig rätt?

Tre sidor står på en förstärkt altan. Däcket rullas in under en ”altan” som är cirka 3 m. Då blir däcket som ett trappsteg. Så något utrymme över 3 m finns inte.
 
D
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Nu är jag inne på lösningen med en T-balk. Då blir det 1 balk längst fram, sen byta ut bjälklaget mot 170*45 i 4 m längder.

Klarar jag det inte ens med cc 45 mellan bjälklaget och om man förstärker varannan med 3 mm plåt?
Nej det TROR Jag verkligen inte.
 
  • Isometrisk illustration av ett altanbjälklag med dimensionerade träbjälkar och märkta mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej det TROR Jag verkligen inte.
Så du anser att jag skall lägga en mittbalken också?
 
tommib
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Oj, det lät lite avancerat. Poolen är gjord i betong så att göra ingrepp i den går inte. Om jag förstod dig rätt?

Tre sidor står på en förstärkt altan. Däcket rullas in under en ”altan” som är cirka 3 m. Då blir däcket som ett trappsteg. Så något utrymme över 3 m finns inte.
Nej, jag menade att upplagen skulle fällas ner i altanen på motsatt sida. Om det inte finns mer än 3 m utrymme på fasta sidan så går det dock inte.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
D
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Så du anser att jag skall lägga en mittbalken också?
Nej jag skulle som pesten försöka undvika en mittbalk, dvs jag skulle bara vilja specialtillverka EN balk och sen köra golvbjälkar på hela längden (440 cm).
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
ett förtydligande….

Använder du tre bärlinor (spännvidd 220cm mellan bärlinorna) i din konstruktion så klarar du dig på 45x170 på bjälklaget.

Använder du två bärlinor (spännvidd 440cm mellan bärlinorna) i din konstruktion så klarar du ABSOLUT INTE dig på 45x170 på bjälklaget.
Nu är jag osäkrare på vilken elasticitetsmodul man i praktiken bör använda för trä, men med 10000 N/mm^2 (som Bernieberg använde tidigare) så blir det faktiskt inte så illa. Jag får det till att 14 stycken parallella (ca cc 600) 170x45 skulle böjas ner 5,5 mm vid en utbredd last om 1500 kg. Sen skulle det säkert kännas lite svajigt om man går runt mitt på. Och jag tycker det känns långt med över 4 m spännvidd.

Har inte räknat på hållfastheten.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Balkalternativ:

VKR 200x100x8. Väger rätt mycket (35,1 kg per meter, 9 meter blir 316 kg). Enligt Stena stål kostar 9 meter runt 15 kkr. Kan enligt @Violina överhöjas relativt enkelt (även om det såklart bör göras av någon med lite erfarenhet).

IPE 200: Den vikteffektivaste formen (22,4 kg/m, 9 m väger 202 kg). Stenas pris för 9 meter cirka 9 kkr. Enligt @Violina något knepigare att överhöja.

Specialbyggd à la @Bernieberg. Vet ej vad det skulle kosta, men snygg lösning om den funkar.

Rostfritt, räkna med 8-10 gånger högre pris.

Vanlig kontra överhöjd/förkrökt. Svårt för mig att säga prismässigt, men överhöjd är bra på fler sätt. Undviker du nedböjning där blir det ju lite mer marginal för träreglarna att svikta. För de kommer att svikta lite.

Tillägg: Om det inte funkar med 200 mm i höjd så kan du välja HEA 180. Tung som VKR (35,5 kg/m) men starkare (mindre nedböjning).
Till pooler så brukar man använda syrafast stål. Vet du om Stena Stål har sådan plåt i 3mm och ungefär vad den kostar? Kan dom även levererade anpassade längder?
 
D Derbyboy skrev:
Nej jag skulle som pesten försöka undvika en mittbalk, dvs jag skulle bara vilja specialtillverka EN balk och sen köra golvbjälkar på hela längden (440 cm).
Vilken dimension skulle du använda på golvbjälkarna? Om man förstärker dom med plåt?
 
D
E Erik Lindroos skrev:
Nu är jag osäkrare på vilken elasticitetsmodul man i praktiken bör använda för trä, men med 10000 N/mm^2 (som Bernieberg använde tidigare) så blir det faktiskt inte så illa. Jag får det till att 14 stycken parallella (ca cc 600) 170x45 skulle böjas ner 5,5 mm vid en utbredd last om 1500 kg. Sen skulle det säkert kännas lite svajigt om man går runt mitt på. Och jag tycker det känns långt med över 4 m spännvidd.

Har inte räknat på hållfastheten.
Se mitt inlägg tidigare (#260) nedböjning 26mm på en 245:a. Hur kan du få det til 5mm för en 170??
 
D Derbyboy skrev:
Se mitt inlägg tidigare, nedböjning 26mm på en 245:a. Hur kan du få det til 5mm för en 170??
Vilken last har du kört? Ser inte det. Och sen kan mitt elasticitetsvärde vara åt skogen, har inga bra uppgifter på det.
 
D Derbyboy skrev:
Se mitt inlägg tidigare, nedböjning 26mm på en 245:a. Hur kan du få det til 5mm för en 170??
245 går inte. Har 23,5 cm att skjuta in däcket på i höjd.
 
D
E Erik Lindroos skrev:
Vilken last har du kört? Ser inte det. Och sen kan mitt elasticitetsvärde vara åt skogen, har inga bra uppgifter på det.
Jag använder programmet som svensk trä har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.