O oldtimersmc skrev:
Oj nu blev det virrigt antal paneler är egalt. Vilken effekt är de på...
Gav18kWh konsumerade 36 o sålde 6, var tog de 12 kWh som ej redovisas vägen???

Jag har 34 st a 305W styck i perfekt sydlägen 45 graders lutning = ger oftast mer än angiven effekt pga god kylning
Jag tog i. Om de är som mina på 350W så kan 18 st knappast ge mer än 10 kWh en dag i januari. Sen beror det ju på vilken typ av uppvärmning man har. Jag ville bara understryka att det inte räcker till ett hus med eluppvärmning. Solpaneler är extremt bra för ekonomin så man behöver inte överdriva. Av minproduktion på 18 kWh sålde jag 6 och konsumerade 12 vilket kom mig tillgodo i min totala förbrukning på som skulle legat på 40 - 45 kWh. En del försvinner väl i förluster för jag har ingen mätning av hur mycket jag utnyttjar i min elkonsumtion. Hoppas att det klarnar.
 
Ok vi kan iaf va överens om att det är djävligt bra med solpanelersatte upp mina ensam...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Ok vi kan iaf va överens om att det är djävligt bra med solpanelersatte upp mina ensam...
Är de även anslutna så du säljer el till nätet?
 
L Lilllen skrev:
Är de även anslutna så du säljer el till nätet?
Ja de är anslutna till matningen via en inverter (strömomvandlare från 48vDC till 400/230V AC
och när jag tillverkar mindre än jag förbrukar så minskas min förbrukning med den mängd jag tillverkar Vs tillverkar jag mer så säljs det på elmarknaden + att staten bidrar med 60 öre kWh som dras direkt på deklarationen. Det sker automatiskt.
 
O oldtimersmc skrev:
Ja de är anslutna till matningen via en inverter (strömomvandlare från 48vDC till 400/230V AC
och när jag tillverkar mindre än jag förbrukar så minskas min förbrukning med den mängd jag tillverkar Vs tillverkar jag mer så säljs det på elmarknaden + att staten bidrar med 60 öre kWh som dras direkt på deklarationen. Det sker automatiskt.
Låter bra! Skulle själv vilja sätta paneler själv. Hur fick du din anläggning godkänd så att du fick koppla in den, när du gjorde det själv?
 
F Frågan skrev:
Vi har planer på att montera solpaneler på taket på vårt enplanshus. Vi kommer att montera dem på södertaket som har mycket bra och fri instrålning. I söder ligger även grannens hus, också det ett enplanshus, med en sockelhöjd ca 2,5 meter högre än vår. Vi har nu fått signaler om att de kanske avser att bygga till och förmodligen genom att bygga på en övervåning. Det skulle bli en klart minskad instrålning på vårt tak (och även att vi själva skulle få se mindre sol...). Vad tror ni om våra möjligheter att påverka beviljandet av ett sånt bygglov? Är skymd solcellsanläggning ett skäl som kommunen lyssnar på? Vi är annars helt ok med att de gör en enplanstillbyggnad men där är kommunens detaljplan förmodligen hindrande.
Tänk på hur du lägger panelerna, stående eller liggande. Liggande är bättre vid horisontell skuggning. Optimerare kan också vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.