P Pin skrev:
Vem pratar du om? Dig själv, din chef eller mig? :thinking:

Varför har hushållet bara en inkomst? Finns det inte fyra eller fem rok och vad kostar det? Har den här situationen uppstått plötsligt att inkomsten är låg, hyran är hög eller att större lägenhet inte finns eller att tillökningen skett?
Du, man talar väl oftast inte i egen sak. Jag har det oförskämt bra med min jordbruksfastighet o brf o en fastighet till o pension. Men det fins andra som har det svårt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Vem fan har plånbok 2022?
Ja var ska man annars ha kvittona? :p
 
  • Gilla
  • Haha
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Ja var ska man annars ha kvittona? :p
och all plast...
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du får väl fråga någon jag har pension och fastigheter o lägenhet men lever i verkligheten iaf i viss mån. Åk ut till orten o ta ett snack med de som lever där så kanske du får en aning om hur det är. Du kanske till och med känner någon ensamstående med två tre barn fråga hur de får det att gå ihop när man är uska
Jag trodde att det var din situation du beskrev och inte ett fiktivt exempel.
K kortis skrev:
Verklighetsfrånvarande är väl det närmaste man kommer. Fru med man och tre barn i en trea för 10.000kr med en inkomst. Och så en stollechef som säger det är inte de höga lönen som är viktigast utan de låga utgifterna, ska man skratta el gråta
 
  • Gilla
surfarn och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du, man talar väl oftast inte i egen sak. Jag har det oförskämt bra med min jordbruksfastighet o brf o en fastighet till o pension. Men det fins andra som har det svårt.
Nej, det var därför jag frågade. Nu förstår jag att det var ett fiktivt exempel med undersköterska med tre barn i hushållet. Då får väl pappan (eller mamman) bidra ekonomiskt också. Eftersom du tar upp just usk så är det här intressant läsning https://investeringsunderskoterskan.blogspot.com

Jag har förmånen att inte behöva åka någonstans då jag sedan 1993 bor i ”orten” så jag kan se verkligheten på nära håll. Själv har jag det som du bra, och det borde de nog de flesta andra också kunna ha.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 2 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
Har man bara pengar så får man skita ner , det vet väl alla.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej, det var därför jag frågade. Nu förstår jag att det var ett fiktivt exempel med undersköterska med tre barn i hushållet. Då får väl pappan (eller mamman) bidra ekonomiskt också. Eftersom du tar upp just usk så är det här intressant läsning [länk]

Jag har förmånen att inte behöva åka någonstans då jag sedan 1993 bor i ”orten” så jag kan se verkligheten på nära håll. Själv har jag det som du bra, och det borde de nog de flesta andra också kunna ha.
Ja hon gick ju back en del och ändå har hon Sveriges billigaste bil med gratis parkering gratis el och tillfällig inkomst
 
K kortis skrev:
Ja hon gick ju back en del och ändå har hon Sveriges billigaste bil med gratis parkering gratis el och tillfällig inkomst
Det var ju dock bara 63 timmars jobb för lönen (65 timmar månaden innan) så det prioriteras annat i livet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det var ju dock bara 63 timmars jobb för lönen (65 timmar månaden innan) så det prioriteras annat i livet.
Du lever i en drömvärld, fråga hur många i ex hemtjänst som får en 100 procent anställning likadant inom handels. Så det är förmodligen inte något annat som prioriteras utan av tvång som du snorkigt skriver
 
Vi bor 2 vuxna och en 12 åring på 136kvm. Perfekt för oss. Vi har 2 rum "över". Det ena används idag som tv-spelsrum/gästrum det andra rummet fungerar typ som förråd....
 
T tanaris skrev:
Jag beundrar de som lyckas leva minimalistiskt, själv skulle jag aldrig klara av det. Jag har ett tiotal hobbies/fritidsintressen som alla kräver massor av prylar, jag har alltid undrat vad ni som knappt har en "onödig" pinal gör på fritiden.

Det skiljer nog inte så mycket i funktioner förutom att vi har större yta för varje. Och två dedikerade arbetsrum som visat sig ovärderliga under pandemin. Samma sak med hemmagymmet, det är inte litet utan lagom stort och underlättar träningen enormt. Men som sagt, jag hade gärna haft ännu mer yta, det går alltid att hitta användning för det.
Jag driver företag och har två barn, jag har ingen fritid.. Nej men jag har inga direkta hobbies, jag läser, tränar, pysslar i trädgården på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Man kan väl också diskutera nyttjandegrad.
Vilka rum använder du. Och hur många % per dag.
Bilen som vi gärna köper dyrt för att ha stående.
Visst kan jag bo mindre och klara mig på det.

Men vad skall vi som inte "får" bo stort lägga pengarna på då?

Ska vi byta bil en gång i månaden eller vad?

Kommer inte någon annan gnälla över det vi konsumerar i stället?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Visst kan jag bo mindre och klara mig på det.

Men vad skall vi som inte "får" bo stort lägga pengarna på då?

Ska vi byta bil en gång i månaden eller vad?

Kommer inte någon annan gnälla över det vi konsumerar i stället?
Men det är väl så att det bara är åsikter rätt eller fel, åsikter ska ju diskuteras vändas o vridas på det är ju det som för samhället framåt. Nu för tiden är människor så rädda att säga vad de tycker att det är skrämmande
 
K kortis skrev:
Du lever i en drömvärld, fråga hur många i ex hemtjänst som får en 100 procent anställning likadant inom handels. Så det är förmodligen inte något annat som prioriteras utan av tvång som du snorkigt skriver
Snorkigt? Lägg ner. Har du läst bloggen?
Jag skrev att individen gjort en prioritering. Ingen värdering i det.

Några exempel från bloggen;

20211231: "Då är det snart dags att sätta punkt för 2021. För mig har det varit ett bra år både när det gäller ekonomi och annat i livet."

20211008: "För lönen har jag jobbat 112 timmar, vilket är något mer än jag skulle vilja, men det är ge och ta som gäller, så ibland får man ställa upp lite extra."

20210917: "Men att jobba som timanställd och själv kunna välja om jag vill ta jobberbjudanden eller ej och det bästa av allt: att kunna ha semester precis när jag vill och inte behöva bry mig om semesterperioder, är verkligen stor skillnad mot att bli tilldelad en schemarad och fyra veckors sommarsemester som passar arbetsplatsen."
 
  • Gilla
  • Wow
Lindusfindus och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Snorkigt? Lägg ner. Har du läst bloggen?
Jag skrev att individen gjort en prioritering. Ingen värdering i det.

Några exempel från bloggen;

20211231: "Då är det snart dags att sätta punkt för 2021. För mig har det varit ett bra år både när det gäller ekonomi och annat i livet."

20211008: "För lönen har jag jobbat 112 timmar, vilket är något mer än jag skulle vilja, men det är ge och ta som gäller, så ibland får man ställa upp lite extra."

20210917: "Men att jobba som timanställd och själv kunna välja om jag vill ta jobberbjudanden eller ej och det bästa av allt: att kunna ha semester precis när jag vill och inte behöva bry mig om semesterperioder, är verkligen stor skillnad mot att bli tilldelad en schemarad och fyra veckors sommarsemester som passar arbetsplatsen."
Jag får erkänna att jag inte hade läst allt. Den människan har ju inte sitt arbete som uska som huvudsysselsättning utan som grädde på moset hon har ju annat arbete och sysslar ju med investeringar. Det blir ju rent löjligt att ta henne som exempel så ja din fjantighet har inte ändras en mm
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.