Aftoc Aftoc skrev:
Så man kan avvika från bygglov så länge ingen märker något och när man väl börjat bygga är det för sent?
Nej inte avvikan från bygglovet. Men det har dom väl inte gjort?
 
N nybyggarn3 skrev:
Nej inte avvikan från bygglovet. Men det har dom väl inte gjort?
Se bilderna ovan, jag tolkar som att det är 6 våningar tillåtet men att det verkar i själva verket byggas 8 våningar. Eller kan man ändra höjden någonstans och på så vis klämma in 2 våningar till?
 
Aftoc Aftoc skrev:
Se bilderna ovan, jag tolkar som att det är 6 våningar tillåtet men att det verkar i själva verket byggas 8 våningar. Eller kan man ändra höjden någonstans och på så vis klämma in 2 våningar till?
Men är det inte bygglovshanlingarna?
 
N nybyggarn3 skrev:
Men är det inte bygglovshanlingarna?
Den jag laddade upp sist är från detaljplanen
 
Aftoc Aftoc skrev:
Den jag laddade upp sist är från detaljplanen
Så långt är jag med. Men är det huset ni anser avvika från bygglovet eller bygglovet från detaljplanen?
 
N nybyggarn3 skrev:
Så långt är jag med. Men är det huset ni anser avvika från bygglovet eller bygglovet från detaljplanen?
N nybyggarn3 skrev:
Så långt är jag med. Men är det huset ni anser avvika från bygglovet eller bygglovet från detaljplanen?
N nybyggarn3 skrev:
Men är det inte bygglovshanlingarna?
Det verkar som att bygglovet avviker från detaljplanen då de planerar/bygger för ett 7/8 våningshus.
 
Det är troligen så att den "beräkningsgrundande" sidan, bara är 6 våningar. Regler för hur man får fram vilken sida som skall "bestämma" höjden är komplicerade. Oftast är den den sida av huset som ligger mot en allmän gata.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är troligen så att den "beräkningsgrundande" sidan, bara är 6 våningar. Regler för hur man får fram vilken sida som skall "bestämma" höjden är komplicerade. Oftast är den den sida av huset som ligger mot en allmän gata.
Här stod det ju i detaljplanen att det är från den våning där huvudentrén ligger.
 
Sånt här är satt i system.
Ett område byggdes där jag bor med "Sjöutsikt" Några år senare byggdes ett nytt område framför med "Sjöutsikt"
Man avslutade med att bygga flera större hus vid vattnet "Arbetsplatser med sjöutsikt"
De som köpte bästa och dyraste husen i första omgången, ser ingenting idag, de har ingen utsikt alls åt nått håll.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Nej ser man visionsbilderna som något annat än förskönande reklambilder blir man nog oftast besviken. Norr om Stockholm rinner ett av Sveriges mest förorenade vattendrag (ingen källa på det) Bälstaån, nära dess utlopp skulle det byggas bostäder och på visionsbilderna hade detta krondike förvandlats till någon form av mindre sjö med små segelbåtar som det satt folk i. Nu åkte jag denna sträcka med pendeltåg och noterar att det är typ 40-50m mellan spåret och den tänkta fasadväggen så vart denna pittoreska sjö skulle få plats var rätt oklart. Motsvarande samma upplägg användes som jag nämnt i något annat inlägg även för de nybyggda lägenheter där jag bodde tidigare. I grannfastigheten så byggdes 4 väldigt stora och rymliga lägenheter med typ 6m takhöjd var av den nedre hade en gigantisk takterrass uppe på taket på en liten butik som ligger under. Detta är på ett innetorg där omgivande hus är mellan 4 och 12 våningar. Enligt visionsbilderna badar terrassen i solljus och ett större sällskap har fest på bilden. Själv kollade jag på solkartor för att se hur solen skulle falla på vår balkong, konstaterar lätt att inte en endaste gång på hela året skulle det vara något direkt solljus på den terrassen. Så ta aldrig dessa bilder som något annat än ”så här skulle det kunna sett ut, men gör det nog inte”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det nämns att det är radhus som har köpts. Är det bostadsrätter? I så fall är det ju bostadsrättslagen som reglerar vad man tilträder för radhus. Och i princip betyder det att man som köpare inte har så många rättigheter alls.

Men som redan har framgått med tydlighet, utsikten är inget man köper, bostadrätt och dess särlagsstiftning eller ej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det nämns att det är radhus som har köpts. Är det bostadsrätter? I så fall är det ju bostadsrättslagen som reglerar vad man tilträder för radhus. Och i princip betyder det att man som köpare inte har så många rättigheter alls.

Men som redan har framgått med tydlighet, utsikten är inget man köper, bostadrätt och dess särlagsstiftning eller ej.
Radhusen är äganderätt
 
  • Gilla
honung och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att formuleringen om sutterängvåningar har tolkats fritt i bygglovet. Men troligen är det försent att överklaga nu. Det skall göras inom 3 veckor efter att bygglovet beviljats.

Det stod högre up om att det går att överklaga i all framtid. Så var det innan Plan o Bygglagen ändrades för snart 10 år sedan. Men numera inträder ”laga kraft” om inte bygglovet överklagas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aftoc Aftoc skrev:
Radhusen är äganderätt
Skönt att slippa den lagen i alla fall.
 
H
Är väl lite så att du köper din utsikt fram till tomtgräns.
Vill du ha mer utsikt så köper du granntomten osv osv.
Så bästa man kan göra är att bry sig om sitt innanför sin tomt punkt.

är du sen orolig för insyn så sätter du 6 m thuja som häck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.