M Mathias1 skrev:
Nu är ju vare sig någon av de nämnda bilarna i småbilssegmentet. Både Fiat Tipo, Renault Mégane, Kia Ceed, VW Golf och V60 hör till precis samma storleksklass med likvärdiga utrymmen och lastförmågor.
Inte bygger man dessa bilar på småbilsplattformar, så funkar det inte.
På vilket sätt skulle en bil vara av bättre kvalité för att den är tysk? Det fanns en tid för typ 20 år sen när begreppet "tysk kvalité" vägde tungt. Kanske är det något som fortfarande lever kvar. I dagsläget dras dock väldigt många tyska bilar med svåra kvalitetsproblem, bland annat VW och framförallt de större modellerna som Passat dras med stora rostproblem.
Kias bilar är betydligt bättre än VW idag rent kvalitetsmässigt. Dock så dras de med otyget som många asiatiska bilar har att reservdelspriserna är hutlöst dyra, likaså är rostskyddsbehandlingen undermålig på många Kia bilar, vilket man bör se upp med.
Jag misstog mig kanske på vad Tipo är för bil. Namnet klingar litet i mina öron, som Uno eller Panda fast ett nummer större. Det jag syftade på var tex Opel Zafira. Det finns liknande hos flera tillverkare, säkert även Renault och Fiat. Nu vet jag inte hur VW har byggt sina bilar men kanske är Sharan en Golf fast högre? Det är sådant jag syftade på. Väldigt skramlig och bullrig bil iaf när jag åkt i en sådan.

Jag skrev tyska finbilar med avseende på prislappen och syftade då på BMW, Mercedes och Audi. De är inte bättre för att de är tyska. Om de nu är bättre är det av andra anledningar. Jag är medveten om tex Toyotas kvalitet. Men det gäller tex driftsäkerhet. Vad gäller komfort och detaljer är det smäckig hårdplast. Och ingen status om man är ute efter det (förutom Landcruiser). Det är väl därför de skapat Lexus som råder bot på detta även om de också är lite beigt gubbiga. På samma sätt lanseras nu Cupra (Seat), DS (Citroën) mfl. Finns även Infiniti främst i USA som jag tror är Mazdas svar på Lexus. WV skapade ju den kompromisslösa lyxbilen Phaeton som blev ett magplask just för att den som köper för över en miljon inte vill ha WV märket och att grannarna ska säga att din Passat ser ovanligt stor ut.
 
M Mathias1 skrev:
Visst kan man ha fördomar om lägre prissatta bilar. Men om man benar ut det lite mer detaljerat om vad man faktiskt får så är det som regel väldigt mycket bil för pengarna. Det är ingen revolutionerande skillnad mot en Golf eller Kia. In och testa en Fiat eller Renault är mitt tips. För många Svenskar är bilen någon slags statussymbol och alltför många betalar ganska mycket mer pengar för bara märket på ratten trots att många delar är precis samma.
Se på Fiat Freemount diesel till exempel, vilken motor sitter i dessa? Jo tvåliters dieseln från VW.
Vilken motor sitter i Mercedes C-klass 1.6? Jo samma motor som Renault Mégane.
I dag delar man motorer och komponenter hej vilt till höger och vänster mellan olika bilmärken.
Smaken är givetvis individuell men jag vågar påstå att det finns inget säkerställt samband att en bil per automatik skulle vara sämre för att den är 400.000 kr billigare.
Ofta ger det mindre problem och verkstadsbesök att välja en mellanklassbil utan en massa extrautrustning som kan krångla.
Vad man är mästare på i bilbranschen idag är att skapa en massa märkliga behov som inte behövs för man kan ta ut extra betalt.
Behövs självparkerande bilar och storbildsskärm med biofunktion i bilen? Får man inte lära sig parkera när man tar körkort idag och upplevs inte bio bäst på biografen? Bara några tankar och funderingar. Inget är vare sig rätt eller fel.
Bara för att vara sån så vill jag påpeka att Freemont har en Fiat/GM utvecklad diesel och inte från VW. Inte för att det spelar någon större roll.

Jag tycker Norrlands innland är ett intressant område även om det är en udda reseväg. Ska man någonstans är det oftast e4 och sen tvärs in till destinationen. Det är väl typ Kiruna - Östersund som är resan som utmanar så snabbladare tätt längs hela e45 är det som saknas.

I princip alla stugor har el och utdraget för motorvärmare. Det duger ju för destinationsladdning och jag kommer ihåg från mina år i Norrbotten att jag tänkte mig för såjag hade ordentligt med bensin i bilen för ibland är det väldigt långt till macken. Men el är det nästan aldrig väldigt långt till så potentialen att starta med fulladdat batteri är god.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bara för att vara sån så vill jag påpeka att Freemont har en Fiat/GM utvecklad diesel och inte från VW. Inte för att det spelar någon större roll.

Jag tycker Norrlands innland är ett intressant område även om det är en udda reseväg. Ska man någonstans är det oftast e4 och sen tvärs in till destinationen. Det är väl typ Kiruna - Östersund som är resan som utmanar så snabbladare tätt längs hela e45 är det som saknas.

I princip alla stugor har el och utdraget för motorvärmare. Det duger ju för destinationsladdning och jag kommer ihåg från mina år i Norrbotten att jag tänkte mig för såjag hade ordentligt med bensin i bilen för ibland är det väldigt långt till macken. Men el är det nästan aldrig väldigt långt till så potentialen att starta med fulladdat batteri är god.
Det är ju ingen tillfällighet att Tesla byggde en laddstation i Töre...
 
P Pin skrev:
Jag misstog mig kanske på vad Tipo är för bil. Namnet klingar litet i mina öron, som Uno eller Panda fast ett nummer större. Det jag syftade på var tex Opel Zafira. Det finns liknande hos flera tillverkare, säkert även Renault och Fiat. Nu vet jag inte hur VW har byggt sina bilar men kanske är Sharan en Golf fast högre? Det är sådant jag syftade på. Väldigt skramlig och bullrig bil iaf när jag åkt i en sådan.

Jag skrev tyska finbilar med avseende på prislappen och syftade då på BMW, Mercedes och Audi. De är inte bättre för att de är tyska. Om de nu är bättre är det av andra anledningar. Jag är medveten om tex Toyotas kvalitet. Men det gäller tex driftsäkerhet. Vad gäller komfort och detaljer är det smäckig hårdplast. Och ingen status om man är ute efter det (förutom Landcruiser). Det är väl därför de skapat Lexus som råder bot på detta även om de också är lite beigt gubbiga. På samma sätt lanseras nu Cupra (Seat), DS (Citroën) mfl. Finns även Infiniti främst i USA som jag tror är Mazdas svar på Lexus. WV skapade ju den kompromisslösa lyxbilen Phaeton som blev ett magplask just för att den som köper för över en miljon inte vill ha WV märket och att grannarna ska säga att din Passat ser ovanligt stor ut.
Då tar vi lite bil mys på en söndags kväll.
Infiniti är Nissans lyxbils märke.
Lexus är då Toyotas.
Xedos är Mazdas.
Acura är Hondas.
Genesis från Hyundai är då Koreas svar till dom japanska lyxbilarna.
Detta är några av dom som jag lyckats äga under åren som gått;)
 
  • Gilla
Oskar Norrköping
  • Laddar…
hsd
Kan vara dags för en Maybach
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bara för att vara sån så vill jag påpeka att Freemont har en Fiat/GM utvecklad diesel och inte från VW. Inte för att det spelar någon större roll.

Jag tycker Norrlands innland är ett intressant område även om det är en udda reseväg. Ska man någonstans är det oftast e4 och sen tvärs in till destinationen. Det är väl typ Kiruna - Östersund som är resan som utmanar så snabbladare tätt längs hela e45 är det som saknas.

I princip alla stugor har el och utdraget för motorvärmare. Det duger ju för destinationsladdning och jag kommer ihåg från mina år i Norrbotten att jag tänkte mig för såjag hade ordentligt med bensin i bilen för ibland är det väldigt långt till macken. Men el är det nästan aldrig väldigt långt till så potentialen att starta med fulladdat batteri är god.
Nja,
140 Hk 2.0l dieseln är en VW motor. Den lite senare 170hk motorn är en Fiat, helt korrekt.
Rätta mig gärna som jag har fel...
Ganska kul när man upptäcker hur olika bilkoncerner trixar med sina varumärken.
Klistrar man på ett seatmärke och lägger i lite mindre stoppning i stolarna kan man helt plötsligt sänka priset med typ 30% och nå en ny målgrupp med i princip samma bil.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då tar vi lite bil mys på en söndags kväll.
Infiniti är Nissans lyxbils märke.
Lexus är då Toyotas.
Xedos är Mazdas.
Acura är Hondas.
Genesis från Hyundai är då Koreas svar till dom japanska lyxbilarna.
Detta är några av dom som jag lyckats äga under åren som gått;)
Se där (y)
Jag vet f-n inte ens skillnaden på Mazda och Nissan :rofl:
Du är nog rätt så unik då dessa inte lockar européer eller svenskar, bara Lexus som slagit här. Det är väl från början för amerikanska marknaden stora sedaner och SUVar. Stora sedaner här funkar inte om de är av ”fel” märke typ Mazda 929, ej heller små sedaner typ Mazda 121 (eller är det 323 som är deras minsta sedan, farmorankabilen). Stora sedaner är inte populära oavsett här, ska vara kombi. Men jag har inget emot en riktigt fet sedan (y).
 
  • Gilla
wendelhem och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Se där (y)
Jag vet f-n inte ens skillnaden på Mazda och Nissan :rofl:
Du är nog rätt så unik då dessa inte lockar européer eller svenskar, bara Lexus som slagit här. Det är väl från början för amerikanska marknaden stora sedaner och SUVar. Stora sedaner här funkar inte om de är av ”fel” märke typ Mazda 929, ej heller små sedaner typ Mazda 121 (eller är det 323 som är deras minsta sedan, farmorankabilen). Stora sedaner är inte populära oavsett här, ska vara kombi. Men jag har inget emot en riktigt fet sedan (y).
Jag är inte som alla andra,;)
Jag tycker i stort sett alla japanska bilar är rätt så könslösa både att se på och köra
Däremot deras lite finare märke innehåller faktiskt inte bara stora lyxiga bilar utan också lite mindre praktiska och faktiskt roligare bilar.
Tyvärr säljs dom flesta inte här men många har importerats.
Kolla gärna in Lexus is som säljer bra här.
En trött hybrid Is 300 med remjohan låda och en liten 4a eller en Is 250 med en V6a på strax över 200 Hk.
Samma bil säljs i Amerika med den lite större 6an på strax över 300 Hk och då jagar den BMW.
Eller Lexus RC med stor v8a, tung bil men härlig motor.
Det intressanta med såna här bilar är ju att det går att köpa och köra såna utan eller med minimal värdeminskning om dom köps begagnadade just pga att dom är så ovanliga.
Finns ju fler som jag som letar lite udda bilar och då utbudet är begränsat blir priset därefter.
Kör just nu en Genesis coupé 3.8 med lite över 300 Hk.
Bakhjulsdrift och snygg till rimliga pengar. En blå Genesis Coupé 3.8 i ett garage, bakhjulsdrift och 300 Hk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathias1 och 1 till
  • Laddar…
engs
W witten skrev:
Tror inte jag träffat nån hybridägare som inte säger att nästa bil blir en elbil. Jag var en av dem.
Är inne på min andra hybrid som tjänstebil. Om det blir en tredje vet jag om ett år då det är dags att välja ny.
Men kan bli privat också då förmånsbil inte är så förmånligt längre.

Räckvidd, snabbladdning, dragkrok, kombi. Är saker jag inte kan kompromissa med så beror på om det finns något alternativ som kan matcha det då. I kombination med totalekonomi så klart.

Räckvidd - Mina egna minimikrav är max en snabbladdning / 500km och ändå komma fram till slutdestination med bra marginal så man kan köra runt på platsen utan vidare. Även om det är 10-15 minusgrader.

Skoda Enyaq 80 IV, känns som bästa kandidaten för tillfället. Då har den väl varit på vägarna ett tag så det finns praktisk erfarenhet också.

Måste även luska ut hur man ska göra med tiden man laddar, dvs hur ska man skriva tiden rent praktiskt om man ska fakturera kund i slutändan. Kommer man till en laddplats utefter E4an om man jobbar i juli och det är fullt så man får köa, hur ska man skriva tiden?
 
På vintern lär du behöva två laddstopp för den resan.

Hur du fakturerar restid och försening av den är väl som all annan sån tid. Tror dock inte att dagtid sommartid på E4 är det stora problemet. Fredageftermiddagar undantagna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
engs engs skrev:
Är inne på min andra hybrid som tjänstebil. Om det blir en tredje vet jag om ett år då det är dags att välja ny.
Men kan bli privat också då förmånsbil inte är så förmånligt längre.

Räckvidd, snabbladdning, dragkrok, kombi. Är saker jag inte kan kompromissa med så beror på om det finns något alternativ som kan matcha det då. I kombination med totalekonomi så klart.

Räckvidd - Mina egna minimikrav är max en snabbladdning / 500km och ändå komma fram till slutdestination med bra marginal så man kan köra runt på platsen utan vidare. Även om det är 10-15 minusgrader.

Skoda Enyaq 80 IV, känns som bästa kandidaten för tillfället. Då har den väl varit på vägarna ett tag så det finns praktisk erfarenhet också.

Måste även luska ut hur man ska göra med tiden man laddar, dvs hur ska man skriva tiden rent praktiskt om man ska fakturera kund i slutändan. Kommer man till en laddplats utefter E4an om man jobbar i juli och det är fullt så man får köa, hur ska man skriva tiden?
Måste det vara en hybrid eller elbil? Om inte har du ju inga problem att hitta en kandidat.

Kanske du kan jobba medan du laddar om det blir extra stopp, ringa eller ta fram laptopen. Beror ju på vad du jobbar med.
 
engs
P Pin skrev:
Måste det vara en hybrid eller elbil? Om inte har du ju inga problem att hitta en kandidat.

Kanske du kan jobba medan du laddar om det blir extra stopp, ringa eller ta fram laptopen. Beror ju på vad du jobbar med.
Nej, (inte än i vilket fall, är väl en tidsfråga innan bilpolicyn sorterar bort rena fossil-bilar) men vill ju helst köra på el så mycket som möjligt.

Ja det är väl en möjlighet, blir lite hattigt och ovant att jobba så men nått åt det hållet är nog framtiden.

Försöker lösa "en handelsresandes dilemma" rent praktiskt var o varannan vecka för att optimera (minimera) tiden i bilen och antalet km samtidigt som man vill få så mycket jobb utfört som möjligt utan en massa dötid.
Med elbil blir det ytterligare en parameter som ska in i pusslet. Som är rätt komplext redan innan med att gissa hur lång tid varje jobb tar, resor mellan, koll på om vädret påverkar, var det finns hotell lämpligast osv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ja det är väl en möjlighet, blir lite hattigt och ovant att jobba så men nått åt det hållet är nog framtiden.
Undrar om en sådan lösning är arbetsmiljömässigt okej. Känns inte riktigt som att sittandes i bilen och jobba med datorn ska vara riktigt juste…
 
M Mathias1 skrev:
Nja,
140 Hk 2.0l dieseln är en VW motor. Den lite senare 170hk motorn är en Fiat, helt korrekt.
Rätta mig gärna som jag har fel...
Ganska kul när man upptäcker hur olika bilkoncerner trixar med sina varumärken.
Klistrar man på ett seatmärke och lägger i lite mindre stoppning i stolarna kan man helt plötsligt sänka priset med typ 30% och nå en ny målgrupp med i princip samma bil.

Urklipp från auto motor och sport

Fiat Freemont ska erbjudas med två versioner av Fiat PowerTrains tvålitersdiesel, antingen med 140 eller 170 hk. Som grädde på moset finns också Chryslers nya Pentastar bensin-V6 på 3,6 liter och 276 hk som tillval. De fyrhjulsdrivna versionerna (170 hk diesel och V6) får båda sexstegad automatlåda som standard
 
engs engs skrev:
Med elbil blir det ytterligare en parameter som ska in i pusslet. Som är rätt komplext redan innan med att gissa hur lång tid varje jobb tar, resor mellan, koll på om vädret påverkar, var det finns hotell lämpligast osv.
Spelar privatekonomin roll i sammanhanget och du kör mycket i tjänsten verkar en privatägd elbil vara ett rätt bra sätt att skatteoptimera. Men man ska förstås både köra en del då och kunna slanta upp för bilen privat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.