M Mathias1 skrev:
Det är såklart ett stort problem om batteriet är slut och du inte har någon snabbladdare att tillgå på den ort du befinner dig. Ska man ladda lite snabbt medans man tar en kopp kaffe förutsätter det att det finns en snabbladdare längs sträckan. Att parkera bilen och stå och ladda i ett vanligt 10A uttag och vänta typ ett dygn på fullt batteri funkar liksom inte. Det är långt ifrån ett smidigt bilägande.
Det märks att många av elbilsförespråkarna aldrig kört bil genom glesbygdsområden.
Dom flesta elbilsägare har en hjärna och kan planera för behov av laddning…
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För enkel. Det är mer än bara bränsle det kostar att hålla igång en avgasbil i 10.000+ mil jämfört med en elbil.

Men att den ekonomiska jämförelsen mellan en avgasbil för 200 tkr och en elbil för 600 faller ut till avgasbilens fördel tror jag också. Dock är det ju sällan en så billig avgasbil som är alternativet.

En ID4 kostar från 525 tkr, en Enyaq från 500. En Passat kostar från 360 tkr, en Oktavia från 260. Bara för att ta några alternativ från VW-koncernen. Lägger man på elbilssubventionen på det blir skillnaderna i inköpspris 100–200 tkr, inte 400.
Det är klart det är mer än bränsle som kostar.
Tar man med övriga parametrar i jämförelsen blir elbilen ännu dyrare.
Service slipper du inte undan för att du har en elbil. En service för en elbil kostar ofta det dubbla eller tredubbla. För att inte tala om specialdäcken många elbilar använder.
Dessutom har du en kostnad för elen som jag inte alls inkludersde i jämförelsen. Utöver detta är även försäkringen dyrare för en elbil.
Finns minst en handfull fullt dugliga fossilbilar under 200.000 kr i golfklassen vilka löser precis samma transportuppgift som en ID4.
En Fiat Tipo kombi får du för 189.900 kr.
Då ingår dessutom 5 års garanti. Det är en bil med motsvarande dragvikt på 1200 kg.
Bagageutrymmet är 543 liter på ID4. På Tipo kombi har du 550 liter.
En annan del i jämförelsen är att du får en garanti på 5 år.
På VW har du bara 2 års garanti och minst sagt en snårig batterigaranti med massa märkliga undantag. Därtill även det usla rostskyddet på alla VW bilar där ID4 inte är något undantag.

Om man nu jämför priser på en Tipo Kombi mot en ID4 vilket är en elbil med relativt kort räckvidd så får du ju en prisdiff på i allafall 350.000 kr om du räknar med installation av laddbox och liknande.
Som sagt. Allt kan säljas med mördande reklam, så även en VW ID4.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det är klart det är mer än bränsle som kostar.
Tar man med övriga parametrar i jämförelsen blir elbilen ännu dyrare.
Service slipper du inte undan för att du har en elbil. En service för en elbil kostar ofta det dubbla eller tredubbla. För att inte tala om specialdäcken många elbilar använder.
Dessutom har du en kostnad för elen som jag inte alls inkludersde i jämförelsen. Utöver detta är även försäkringen dyrare för en elbil.
Finns minst en handfull fullt dugliga fossilbilar under 200.000 kr i golfklassen vilka löser precis samma transportuppgift som en ID4.
En Fiat Tipo kombi får du för 189.900 kr.
Då ingår dessutom 5 års garanti. Det är en bil med motsvarande dragvikt på 1200 kg.
Bagageutrymmet är 543 liter på ID4. På Tipo kombi har du 550 liter.
En annan del i jämförelsen är att du får en garanti på 5 år.
På VW har du bara 2 års garanti och minst sagt en snårig batterigaranti med massa märkliga undantag. Därtill även det usla rostskyddet på alla VW bilar där ID4 inte är något undantag.

Om man nu jämför priser på en Tipo Kombi mot en ID4 vilket är en elbil med relativt kort räckvidd så får du ju en prisdiff på i allafall 350.000 kr om du räknar med installation av laddbox och liknande.
Som sagt. Allt kan säljas med mördande reklam, så även en VW ID4.
Bu är du ute och cyklar med servicekostnaderna. Tesla har inte service alls på sina bilar. Min frus elbil kostar ca 1000kr per år i service. Jag frågade senast vad de gör, de svarade att de tittar till bromsvätska och spolarvätska, samt vindrutetorkarna och bromsarna....
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det är klart det är mer än bränsle som kostar.
Tar man med övriga parametrar i jämförelsen blir elbilen ännu dyrare.
Service slipper du inte undan för att du har en elbil. En service för en elbil kostar ofta det dubbla eller tredubbla. För att inte tala om specialdäcken många elbilar använder.
Dessutom har du en kostnad för elen som jag inte alls inkludersde i jämförelsen. Utöver detta är även försäkringen dyrare för en elbil.
Finns minst en handfull fullt dugliga fossilbilar under 200.000 kr i golfklassen vilka löser precis samma transportuppgift som en ID4.
En Fiat Tipo kombi får du för 189.900 kr.
Då ingår dessutom 5 års garanti. Det är en bil med motsvarande dragvikt på 1200 kg.
Bagageutrymmet är 543 liter på ID4. På Tipo kombi har du 550 liter.
En annan del i jämförelsen är att du får en garanti på 5 år.
På VW har du bara 2 års garanti och minst sagt en snårig batterigaranti med massa märkliga undantag. Därtill även det usla rostskyddet på alla VW bilar där ID4 inte är något undantag.

Om man nu jämför priser på en Tipo Kombi mot en ID4 vilket är en elbil med relativt kort räckvidd så får du ju en prisdiff på i allafall 350.000 kr om du räknar med installation av laddbox och liknande.
Som sagt. Allt kan säljas med mördande reklam, så även en VW ID4.
Ja verkligen ute och cyklar, även skatten skiljer till elbilens fördel. Sen kan du inte jämföra en Fiat med en dubbel så dyr elbil. Snart har vi många elbilar till lägre kostnader än VW och Tesla, då kryper siffrorna närmare varandra och den som kör flera tusen mil per år kommer spara pengar med en elbil…
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom flesta elbilsägare har en hjärna och kan planera för behov av laddning…
Huruvida elbilsförespråkare har en hjärna eller inte tillför väl inte debatten särskilt mycket.
Det viktiga man behöver inse är att det helt enkelt inte finns så stora möjligheter till snabbladdning överallt. Det kommer ta tid att bygga upp en fungerande laddinfrastruktur på glesbygden.
Att det finns 1000 snabbladdare runtom Stureplan hjälper liksom inte när man står med tomt batteri på en småväg i Norrlands inland.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Huruvida elbilsförespråkare har en hjärna eller inte tillför väl inte debatten särskilt mycket.
Det viktiga man behöver inse är att det helt enkelt inte finns så stora möjligheter till snabbladdning överallt. Det kommer ta tid att bygga upp en fungerande laddinfrastruktur på glesbygden.
Att det finns 1000 snabbladdare runtom Stureplan hjälper liksom inte när man står med tomt batteri på en småväg i Norrlands inland.
Det vet också alla. Det är du som kommer farandes med självklarheter, du pratar inte med små barn!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilssubventionen finns inte längre. Strandhäll uttalade sig igår och sade att de inte har några färdiga planer att förstärka budgeten rörande denna.

[länk]
Jag har inte GP, så kan inte läsa artikeln, men nyheten verkar inte spridit sig som en löpeld i alla fall. Så vi får väl se hur det hela ska tolkas. Omni har ett lite längre citat från GP, men jag blir inte riktigt klok på det heller.

Men vi får väl se. Även om jag nu är ”drabbad” och blåst på 70 loppor av staten så tycker jag att det är mer upprörande att budgeterandet är så jävla dåligt att en tolvmånaders utgiftspost om 3,5 miljarder är slut på mindre än en månad. Ett så uselt arbete borde leda till allvarligt ifrågasättande av finansministerns kompetens alternativt hederlighet.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Bu är du ute och cyklar med servicekostnaderna. Tesla har inte service alls på sina bilar. Min frus elbil kostar ca 1000kr per år i service. Jag frågade senast vad de gör, de svarade att de tittar till bromsvätska och spolarvätska, samt vindrutetorkarna och bromsarna....
Du behöver nog kolla upp det. Det är klart att du behöver serva en Tesla. Grundservicen på en Tesla ligger på ca 5000 kr utan tilläggsarbeten.
En VW id4 är ännu dyrare. Bara att koppla in en diagnos läsare på en ID4 tar de 2000 kr för på VW.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte GP, så kan inte läsa artikeln, men nyheten verkar inte spridit sig som en löpeld i alla fall. Så vi får väl se hur det hela ska tolkas. Omni har ett lite längre citat från GP, men jag blir inte riktigt klok på det heller.

Men vi får väl se. Även om jag nu är ”drabbad” och blåst på 70 loppor av staten så tycker jag att det är mer upprörande att budgeterandet är så jävla dåligt att en tolvmånaders utgiftspost om 3,5 miljarder är slut på mindre än en månad. Ett så uselt arbete borde leda till allvarligt ifrågasättande av finansministerns kompetens alternativt hederlighet.
Det verkar som att regeringen är helt tagna på sängen. Strandhäll pratar i intervjun också om att justera malus, men det löser ju inte det akuta problemet.
Hur ser du på att pengarna redan är slut?
– Jag ser det som att vår politik ger resultat. Nu går elektrifieringen snabbare än vi hade räknat med, vilket i grunden är oerhört glädjande. Politiken ska driva på elektrifieringen. Genom bonus-malus skapar vi incitament att välja en bil med låga utsläpp. Samtidigt bygger vi ut laddinfrastrukturen i hela landet. Elbilar ska vara ett självklart alternativ för vanligt folk i hela landet.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Du behöver nog kolla upp det. Det är klart att du behöver serva en Tesla. Grundservicen på en Tesla ligger på ca 5000 kr utan tilläggsarbeten.
En VW id4 är ännu dyrare. Bara att koppla in en diagnos läsare på en ID4 tar de 2000 kr för på VW.
https://teslaclubsweden.se/ingen-service-pa-tesla-langre/

Inte ens tidigare så var den obligatorisk, utan den gällde bara restvärdesgarantier på leasade bilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det är klart att du behöver serva en Tesla. Grundservicen på en Tesla ligger på ca 5000 kr utan tilläggsarbeten.
Blir rätt tröttsamt med alla dina osanningar som folk får städa upp hela tiden.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det kommer ta tid att bygga upp en fungerande laddinfrastruktur på glesbygden.
Att det finns 1000 snabbladdare runtom Stureplan hjälper liksom inte när man står med tomt batteri på en småväg i Norrlands inland.
Fast laddarna är ju inte runt Stureplan, utan väl spridda i (framförallt södra) Sverige. Runt dig (Jönköping) i glesbygd finns det i orter som Tranås, Nässjö, Gnosjö, Vetlanda osv. Och då har jag valt bort att nämna dem som ligger längs de största vägarna.

Tar vi med alla publika laddare finns de överallt. Men snabbladdare behövs inte överallt, dem behövs när man åker långt och behöver ladda längs vägen, och det gör väldigt fpp på utanför europavägarna och en handfull vägar till. Trots det finns det alltså en del snabbladdare även mer avsides.

Att den norrländska glesbygden är ett svårlöst specialfall är välkänt.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast laddarna är ju inte runt Stureplan, utan väl spridda i (framförallt södra) Sverige. Runt dig (Jönköping) i glesbygd finns det i orter som Tranås, Nässjö, Gnosjö, Vetlanda osv. Och då har jag valt bort att nämna dem som ligger längs de största vägarna.

Tar vi med alla publika laddare finns de överallt. Men snabbladdare behövs inte överallt, dem behövs när man åker långt och behöver ladda längs vägen, och det gör väldigt fpp på utanför europavägarna och en handfull vägar till. Trots det finns det alltså en del snabbladdare även mer avsides.

Att den norrländska glesbygden är ett svårlöst specialfall är välkänt.
Ja verkligen...

Av de fem kommuner som tagit emot minst pengar ligger bara en söder om Umeå – och då bara om en breddgrad eller två. Det handlar om Åsele, Jokkmokk, Arjeplog och Härjedalen. Dessutom är det två kommuner, Sorsele och Malå, som saknas i Transportstyrelsens siffror och därmed inte ska ha fått några pengar alls.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar som att regeringen är helt tagna på sängen.
Som sagt, grav inkompetens eller lögnaktigt. Föga förvånande visade det sig vara befordringsgrundande. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag betalar 390:-/ mån i försäkring, ingen skatt, service gratis första 5000 milen och elen ca 2:-/mil högt räknat. Svårt att slå dom driftskostnaderna med motsvarande (inte en 20 år gammal Golf) fossilbil.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.