W witten skrev:
Tror inte jag träffat nån hybridägare som inte säger att nästa bil blir en elbil. Jag var en av dem.
Jag kör hybrid och nästa bil var tänkt att bli elbil, men sen gick det ju inte få tag på någon... en hybrid med längre räckvidd än den jag har kan jag dock få på ett par månader... dock är vår grundinställning att det blir en elbil, men jag vill inte vänta +12 månader!
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Inte ens tidigare så var den obligatorisk, utan den gällde bara restvärdesgarantier på leasade bilar.
Prova att hoppa över bromsunderhållet på en Tesla. Detta är att be om problem. Alla bilar behöver servas däribland även elbilar.
Specifikt bromsar är en mycket vanlig felkälla på elbilar. Speciellt i vårt klimat.
Många elbilar som blir underkända i bilprovningen pga bromsarna.
Blir man underkänd på bilprovningen så måste man liksom serva hur än Tesla påstår något annat.
 
M Mathias1 skrev:
Prova att hoppa över bromsunderhållet på en Tesla. Detta är att be om problem. Alla bilar behöver servas däribland även elbilar.
Specifikt bromsar är en mycket vanlig felkälla på elbilar. Speciellt i vårt klimat.
Många elbilar som blir underkända i bilprovningen pga bromsarna.
Blir man underkänd på bilprovningen så måste man liksom serva hur än Tesla påstår något annat.
Då pratar vi reparationer, inte service. Det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
M
W witten skrev:
Blir rätt tröttsamt med alla dina osanningar som folk får städa upp hela tiden.
Vad menar du med osanningar? Har du möjlighet att utveckla ditt påstående?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag kör hybrid och nästa bil var tänkt att bli elbil, men sen gick det ju inte få tag på någon... en hybrid med längre räckvidd än den jag har kan jag dock få på ett par månader... dock är vår grundinställning att det blir en elbil, men jag vill inte vänta +12 månader!
Jag kör hybrid och väljer att sitta kvar på den fram till dess att det finns en vettig elbil till en vettig peng.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag kör hybrid och nästa bil var tänkt att bli elbil, men sen gick det ju inte få tag på någon... en hybrid med längre räckvidd än den jag har kan jag dock få på ett par månader... dock är vår grundinställning att det blir en elbil, men jag vill inte vänta +12 månader!
Är det verkligen så illa nu? Det måste vara en specifik modell du vill ha, för alla märken har väl inte den leveranstiden?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör hybrid och väljer att sitta kvar på den fram till dess att det finns en vettig elbil till en vettig peng.
Ja det är ju inte bara regeringen som är tagna på sängen över populäriteten utan även de traditionella biltillverkarna.
 
W witten skrev:
Ja det är ju inte bara regeringen som är tagna på sängen över populäriteten utan även de traditionella biltillverkarna.
Småbilarna är ju dock väldigt prisvärda som elbilar. Fruns Fiat blev ju billigare per mil än den tio år gamla bensinbilen hon hade innan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Bu är du ute och cyklar med servicekostnaderna. Tesla har inte service alls på sina bilar. Min frus elbil kostar ca 1000kr per år i service. Jag frågade senast vad de gör, de svarade att de tittar till bromsvätska och spolarvätska, samt vindrutetorkarna och bromsarna....
Teknikens värld gjorde tidigare en jämförelse avseende servicekostnad på några olika elbilsmodeller. Där framgår tydligt att även elbilar behöver service och vad kostnaden är.
Det Tesla menar är att man ej behöver serva för garantins skull, därmed inte sagt att bilen inte behöver underhållas.
Se länk
 
M Mathias1 skrev:
En service för en elbil kostar ofta det dubbla eller tredubbla.
Sen läser man din artikel
Elbilar kostar mindre än konventionella bilar att serva.
Det är inte dyrt jämfört med vad en bensindriven bil kostar.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast laddarna är ju inte runt Stureplan, utan väl spridda i (framförallt södra) Sverige. Runt dig (Jönköping) i glesbygd finns det i orter som Tranås, Nässjö, Gnosjö, Vetlanda osv. Och då har jag valt bort att nämna dem som ligger längs de största vägarna.

Tar vi med alla publika laddare finns de överallt. Men snabbladdare behövs inte överallt, dem behövs när man åker långt och behöver ladda längs vägen, och det gör väldigt fpp på utanför europavägarna och en handfull vägar till. Trots det finns det alltså en del snabbladdare även mer avsides.

Att den norrländska glesbygden är ett svårlöst specialfall är välkänt.
Det var just Norrlands inland som problemet gällde i frågan. Inte vare sig Stockholm eller enskilda orter i södra Sverige.
 
M Mathias1 skrev:
Det var just Norrlands inland som problemet gällde i frågan. Inte vare sig Stockholm eller enskilda orter i södra Sverige.
Alla vet det! Och det är nog färre i Norrlands inland som köper elbil . Kan vi släppa det nu?
 
M Mathias1 skrev:
Teknikens värld gjorde tidigare en jämförelse avseende servicekostnad på några olika elbilsmodeller. Där framgår tydligt att även elbilar behöver service och vad kostnaden är.
Det Tesla menar är att man ej behöver serva för garantins skull, därmed inte sagt att bilen inte behöver underhållas.
Se länk
Jag klarar av att kolla kvalitén på bromsvätskan, bromsarna och vindrutetorkare/spolarvätska själv. Så jag behöver inte göra service på en elbil.

På fruns elbil så fick vi med tre års service i priset, det behövde jag inte ens kämpa för att få. Och som sagt, det kostar ju inte dem något. När vi servade den så var hela verkstaden på plats, det var den första elbilen de servade någonsin....
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Teknikens värld gjorde tidigare en jämförelse avseende servicekostnad på några olika elbilsmodeller. Där framgår tydligt att även elbilar behöver service/…/
Gör det verkligen det? Som jag läser artikeln görs i princip i get viktigt som inte också görs på kontrollbesiktningen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom flesta elbilsägare har en hjärna och kan planera för behov av laddning…
Och dessutom så sköts ju planeringen av laddning av bilen själv eller någon app.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.