N Nerre skrev:
Och jag tog upp det som ännu ett exempel på att elbilsägare blir frustrerade på att andra "tar" deras laddplatser. Oavsett om det är andra elbilar, laddhybrider eller nåt. Det verkar i mina ögon vara betydligt vanligare än att folk blir irriterade på att det är kö på macken.
För somliga kanske. Men du har ju själv skrivit att det för din del är vanligare att du blir irriterad på att det är kö på macken.

N Nerre skrev:
Jag gissar att det beror på att även om det är 4 bilar kö på macken så tar det typ 10 minuter att komma fram till pumpen. Står det det 4 bilar i kör till en elbilsladdare gissar jag att den som står sist får vänta betydligt längre än 10 minuter på att få ladda, oavsett om det är laddhybrider eller rena elbilar.
Din gissning är lika god som min. Jag tror att du och jag har det gemensamt att vi aldrig köat till en snabbladdare medan vi har köat till en bensinpump. Jag tycker att de värsta köerna är de som ibland finns på vägarna oavsett vad bilen drivs av.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag behöver såhär på vintern ibland snabbladda i Nyköping. Där finns fem snabbladdare fördelade på fyra platser. Där har jag hamnat i kö eller behövt välja en annan laddplats än jag helst velat.

Så visst finns det problemet, men det har vi väl tröskat igenom femtioelva gånger, och det har nästan inget med hybrider att göra, för de kan ändå inte snabbladda (undantaget Outlander).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag vet inte, men det är flera elbilsägare här i tråden som sagt just att med elbil lär man sig att alltid ladda när man parkerar, istället för att behöva stanna och ladda enbart för att batteriet börjar bli tomt.
Det är därför de inte har några problem med räckvidden... Man stannar så fort man ser en stolpe....
Men som folk här pratar sig varma om elbilen och hur bra räckvidden är så borde det inte vara några som står vid stolparna.

Om folk kunde lära sig vett så skulle det knappt vara några bilar på laddstolpen eftersom man skulle ladda när man behövde.
Dessutom skulle folk förstå att även hybrider har lika rätt att ladda.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dessutom skulle folk förstå att även hybrider har lika rätt att ladda.
Det har väl å andra sidan alla utom du förstått att de har.
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
M
nikasp nikasp skrev:
Där tror jag du grovt överskattar hur långt du orkar köra. Som en elbilsexpert jag länkat till låååångt bak i tråden sa ungefär, du hinner bli trött innan bilen är trött. Jag har kört väldigt mycket långstyrningar då jag bor i Stockholm men kommer från Luleå och jagar och åker skidor i Jämtlandsfjällen. Allt mellan 70-100 mil.

Tre timmar räcker gott och väl innan det är dags att sträcka på benen. Precis stannat söder om Sundsvall för matstopp på väg upp mot Åre, 35 mil ca men då barnen var med så stannade vi efter två tim för toalettstopp och macka.

Lyssna på podden Rika Tillsammans elbilsavsnitt, finns två där de pratar väldigt mycket om elbilar och allmänt om bilfinansiering (både el och fossil). Tydligen är det där med räckviddsångest väldigt överdrivet bland oss som fortfarande inte växlat om till elbil. Klurar själv privatleasing även om jag alltid tyckt att man ska köpa och äga bilen.
Rent ekonomiskt så är det väldigt svårt att motivera en elbil. Att lägga kanske 600.000 kr för en elbil med räckvidd över 50 mil och fullgod dragkapacitet är relativt mycket pengar för många.
En fungerande fossilbil i mellanklass går att få loss ny för 200.000 kr. Dvs en diff på 400.000 kr för motsvarande egenskaper och utrymme.
Ponera att bränslepriset skulle vara 30 kr/lit och bilen dra 0.6L/milen. Då kan man bara för skillnaden i pris på 400.000 kr istället köpa bränsle för 22.000 mils körning. Relativt enkel matematik. Sedan ska man komma ihåg att elpriset kommer inte att bli lägre i takt med att elbehovet ökar i förhållande till tillgången.
Det är många som lockas av privatleasing, själv föredrar jag alltid kontant eller sedvanligt lån.
När det gäller leasing så finns det många fallgropar att hamna i. Finns säkert avtal som är oke, men det förekommer även rent lurendrejeri. Se länk

Elbil är absolut intressant i framtiden, men att få ekonomi i en elbil kräver i princip halverade priser från dagens nivåer, likaså utbyggnad och kapacitet av dagens elnät.
Detta görs inte från en dag till en annan.
I dagsläget sker försäljningen av elbilarna med vad man brukar kalla mördande reklam. Det faktum att elbilar är både dyrare och krångligare att använda kvarstår.
 
M Mathias1 skrev:
Ponera att bränslepriset skulle vara 30 kr/lit och bilen dra 0.6L/milen. Då kan man bara för skillnaden i pris på 400.000 kr istället köpa bränsle för 22.000 mils körning. Relativt enkel matematik.
För enkel. Det är mer än bara bränsle det kostar att hålla igång en avgasbil i 10.000+ mil jämfört med en elbil.

Men att den ekonomiska jämförelsen mellan en avgasbil för 200 tkr och en elbil för 600 faller ut till avgasbilens fördel tror jag också. Dock är det ju sällan en så billig avgasbil som är alternativet.

En ID4 kostar från 525 tkr, en Enyaq från 500. En Passat kostar från 360 tkr, en Oktavia från 260. Bara för att ta några alternativ från VW-koncernen. Lägger man på elbilssubventionen på det blir skillnaderna i inköpspris 100–200 tkr, inte 400.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har väl å andra sidan alla utom du förstått att de har.
Du har lagt fram att det finns elbils människor som inte tycker hybriden har samma rätt att ladda inte jag. Jag har alltid drivit tesen att båda har samma rätt.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-497#post-4620932
Där har inte alla samma rätt att ladda.
Sen kan jag passa på att berätta att laddning av elbilar är ingen vinst på en parkeringsplats. Då skulle inga vilja stå där och ladda.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta gör lika , dvs stannar mer än 5 min på en 50-70mils körning…
Många gör säkert så. Men absolut inte alla.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har lagt fram att det finns elbils människor som inte tycker hybriden har samma rätt att ladda inte jag. Jag har alltid drivit tesen att båda har samma rätt.
Nej, det är just det jag inte har. Ingen annan har heller gjort det, varför bland annat du uppmanats visa exempel på vilka som tycker så. Eftersom att du inte visat några sådana exempel återstår det väl bara att gissa att det var din personliga uppfattning.

Det var förstås inte allvarligt menat, men eftersom att du bara sitter och hittar på saker om andra måste frågan ställas på sin spets. Vem påstår att hybrider inte har samma rätt att ladda, och var? Påstår du igen att det är jag så citera det, för jag är nämligen säker på att jag inte skrivit så någonstans.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är just det jag inte har. Ingen annan har heller gjort det, varför bland annat du uppmanats visa exempel på vilka som tycker så. Eftersom att du inte visat några sådana exempel återstår det väl bara att gissa att det var din personliga uppfattning.

Det var förstås inte allvarligt menat, men eftersom att du bara sitter och hittar på saker om andra måste frågan ställas på sin spets. Vem påstår att hybrider inte har samma rätt att ladda, och var? Påstår du igen att det är jag så citera det, för jag är nämligen säker på att jag inte skrivit så någonstans.
Läs det du själv har skrivit. Skickade med den länken tidigare.
Som elbilsförare kan jag tycka att laddhybrider är i vägen på destinationsladdare. Längs motorvägarns konkurrerar vi inte om samma laddare, så där är det ett mindre problem, i den mån det är ett problem alls.


Så ja, i någon mån är hybrider ett problem för elbilister, och det säger jag trots att jag haft två.

Det är vad du själv skrivit om vad du tycker.

Det finns folk som tycker som du, annars skulle jag inte reagerat. För då hade det inte kommit upp i tråden. Ska jag leta mera eller räcker det?
 
Redigerat:
nikasp nikasp skrev:
Där tror jag du grovt överskattar hur långt du orkar köra. Som en elbilsexpert jag länkat till låååångt bak i tråden sa ungefär, du hinner bli trött innan bilen är trött. Jag har kört väldigt mycket långstyrningar då jag bor i Stockholm men kommer från Luleå och jagar och åker skidor i Jämtlandsfjällen. Allt mellan 70-100 mil.

Tre timmar räcker gott och väl innan det är dags att sträcka på benen. Precis stannat söder om Sundsvall för matstopp på väg upp mot Åre, 35 mil ca men då barnen var med så stannade vi efter två tim för toalettstopp och macka.

Lyssna på podden Rika Tillsammans elbilsavsnitt, finns två där de pratar väldigt mycket om elbilar och allmänt om bilfinansiering (både el och fossil). Tydligen är det där med räckviddsångest väldigt överdrivet bland oss som fortfarande inte växlat om till elbil. Klurar själv privatleasing även om jag alltid tyckt att man ska köpa och äga bilen.
Det intressanta med dessa elbilsexperter är att försöker dölja problemet med räckvidden när man kör långt. Här genom att hitta på om att man ändå tröttnar efter 2 timmar och gärna stannar i 20min.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Läs det du själv har skrivit. Skickade med den länken tidigare.
Som elbilsförare kan jag tycka att laddhybrider är i vägen på destinationsladdare. Längs motorvägarns konkurrerar vi inte om samma laddare, så där är det ett mindre problem, i den mån det är ett problem alls.


Så ja, i någon mån är hybrider ett problem för elbilister, och det säger jag trots att jag haft två.

Det är vad du själv skrivit om vad du tycker.

Det finns folk som tycker som du, annars skulle jag inte reagerat. För då hade det inte kommit upp i tråden. Ska jag leta mera eller räcker det?
Det räcker naturligtvis inte eftersom att jag där inte skriver något om laddhybriders rätt att ladda.

Det finns massa saker jag inte tycker om som jag trots det inte tycker borde förbjudas. Jag förstår att skillnaden är svår att ta in för vissa, men jag ser inte det som ett skäl att låta bli att föra lite mer djuplodande resonemang.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det intressanta med dessa elbilsexperter är att försöker dölja problemet med räckvidden när man kör långt. Här genom att hitta på om att man ändå tröttnar efter 2 timmar och gärna stannar i 20min.
Det är ju inget problem , du som målar upp det som att någon annan tycker att det är ett problem fast det inte är det
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju inget problem , du som målar upp det som att någon annan tycker att det är ett problem fast det inte är det
Det är såklart ett stort problem om batteriet är slut och du inte har någon snabbladdare att tillgå på den ort du befinner dig. Ska man ladda lite snabbt medans man tar en kopp kaffe förutsätter det att det finns en snabbladdare längs sträckan. Att parkera bilen och stå och ladda i ett vanligt 10A uttag och vänta typ ett dygn på fullt batteri funkar liksom inte. Det är långt ifrån ett smidigt bilägande.
Det märks att många av elbilsförespråkarna aldrig kört bil genom glesbygdsområden.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För enkel. Det är mer än bara bränsle det kostar att hålla igång en avgasbil i 10.000+ mil jämfört med en elbil.

Men att den ekonomiska jämförelsen mellan en avgasbil för 200 tkr och en elbil för 600 faller ut till avgasbilens fördel tror jag också. Dock är det ju sällan en så billig avgasbil som är alternativet.

En ID4 kostar från 525 tkr, en Enyaq från 500. En Passat kostar från 360 tkr, en Oktavia från 260. Bara för att ta några alternativ från VW-koncernen. Lägger man på elbilssubventionen på det blir skillnaderna i inköpspris 100–200 tkr, inte 400.
Elbilssubventionen finns inte längre. Strandhäll uttalade sig igår och sade att de inte har några färdiga planer att förstärka budgeten rörande denna.

https://www.gp.se/nyheter/storgöteb...slut-oklart-om-det-blir-mer-pengar-1.65114213
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.