Inte riktigt samma sak men du kan ju få nej att borra bergvärme på din tomt om det finns en hål inom 20m eller 30m för borrat dricksvatten.

Kommer nog komma några riktlinjer hur mycket man får skugga en befintlig solcells anläggning i framtiden.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Inte riktigt samma sak men du kan ju få nej att borra bergvärme på din tomt om det finns en hål inom 20m eller 30m för borrat dricksvatten.

Kommer nog komma några riktlinjer hur mycket man får skugga en befintlig solcells anläggning i framtiden.
Det är inte sannolikt att sådana regler kommer.
 
F Freda skrev:
Det finns en annan lösning på solcells problematiken, bygg en lika hög övervåning som grannen och solceller på det förhöjda taket.
Blir lite dyr el kanske, installation 150 000 och övervåning 1 500 000, det kan man handla många kilowattimmar för... ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
NEJ!

i all välmening kan jag rekommendera att inte göra er själva till åtlöje genom att fullfölja er tanke på att ta detta med myndigheterna.
Vi har själva råkat ut för en granne som inte heller hade en aning om hur sol och skugga hänger ihop.
I vårt fall ville grannen stoppa vår tillbyggnad av ett extra våningsplan för att de inbillade sig att det skulle skugga deras fasad där de planerade att ställa utedelen i en framtida luft/luft värmepump. De skulle ställa den i sydläge för bättre effekt/energiutbyte!?

Det är lätt att i förväg ta reda på hur en byggnation kommer kasta sin skugga. Föreslår att ni tar reda på fakta innan ni ger er ut på ett korståg för att bevisa er okunskap och att ni samtidigt utnämner er själva till de ”sura grannarna i kvarteret som vill stoppa grannarnas husdrömmar”.
Kolla här: www.suncalc.org
Där hittar ni all information ni behöver för att kontrollera om er framtida anläggning riskerar hamna i skugga!

I de flesta fall så faller skuggan sällan så långt som de vars utsikt förändras inbillar sig.

Och om det mot all förmodan ändå finns risk att er ännu icke existerande solcellsanläggning skulle hamna i skugga, till följd av att era grannar bygger enligt gällande detaljplan. som påverkar den förväntade elproduktionen så har ni ju fortfarande valfriheten att inte satsa på sollceller, Det kanske faktiskt inte är lämpligt med solceller på den tilltänkta platsen.

förslag:
Bygg på en våning på ert hus, gör det med optimal taklutning mot söder så kan ni både undvika skuggan och installera en ordentlig anläggning för elproduktion.

Men med tanke på hur frågan är ställd kanske ni borde överväga att investera i ett vindkraftverk istället! Det är omåttligt populärt bland de som inte faktakollar sin investering i förväg!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D dragkroken skrev:
Bygg på en våning på ert hus, gör det med optimal taklutning mot söder så kan ni både undvika skuggan och installera en ordentlig anläggning för elproduktion.

Men med tanke på hur frågan är ställd kanske ni borde överväga att investera i ett vindkraftverk istället! Det är omåttligt populärt bland de som inte faktakollar sin investering i förväg!
Men götapetter, vad är det sista för råd? Ska alla bygga på en våning på sina hus för att kunna montera solceller skuggfritt på vintern när de ändå inte producerar någon el? Pay off-tiden blir ju 1000 universumåldrar... Inte ens Mp/Södermalmspartiet skulle väl komma på något slikt...

Edit: Klockrent resonemang i övrigt!
 
  • Haha
dragkroken
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men götapetter, vad är det sista för råd? Ska alla bygga på en våning på sina hus för att kunna montera solceller skuggfritt på vintern när de ändå inte producerar någon el? Pay off-tiden blir ju 1000 universumåldrar... Inte ens Mp/Södermalmspartiet skulle väl komma på något slikt...

Edit: Klockrent resonemang i övrigt!
:) ja jag vet att förslaget med en extra våning för att undvika skugga på den ännu icke existerande solcellsanläggningen är rätt extrem, men det verkade vara väldigt viktigt för TS att de framtida sollcellerna skulle få leva sitt liv i direkt solljus även under de energifattiga få soltimmarna under vintermånaderna. Eller kan det kanske vara så enkelt att den eventuellt förändrade utsikten ifrån TS hus är det som egentligen är bakgrunden till hela frågeställningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
E elinnewstream skrev:
det stämmer dock inte att solceller inte genererar något på vintern. En solig dag i januari genererade våra 12 paneler mer än en dags förbrukning här hemma.
Inte om du har elvärme av ngt slag. 12 paneler kan väl inte ge mycket mer 10 kWh en riktigt bra soldagar i januari. Mina 31gav 18 kWh som bäst i januari i år. Jag gjorde av med 36 kWh och sålde 6. Totalt i januari producerade jag 189 kWh och det var den bästa januari på 4 år. Men man skall inte underskatta tillskottet i januari. 7 januaridagar med mindre än 1 kWh produktion.
 
G Greger_08 skrev:
Inte riktigt samma sak men du kan ju få nej att borra bergvärme på din tomt om det finns en hål inom 20m eller 30m för borrat dricksvatten.

Kommer nog komma några riktlinjer hur mycket man får skugga en befintlig solcells anläggning i framtiden.
Om det kommer några riktlinjer får vi hoppas att de handlar om hur man ska placera sin anläggning så den inte riskeras att skuggas av kommande byggnader eller planteringar utanför egna tomten.
 
F Frågan skrev:
Vi har planer på att montera solpaneler på taket på vårt enplanshus. Vi kommer att montera dem på södertaket som har mycket bra och fri instrålning. I söder ligger även grannens hus, också det ett enplanshus, med en sockelhöjd ca 2,5 meter högre än vår. Vi har nu fått signaler om att de kanske avser att bygga till och förmodligen genom att bygga på en övervåning. Det skulle bli en klart minskad instrålning på vårt tak (och även att vi själva skulle få se mindre sol...). Vad tror ni om våra möjligheter att påverka beviljandet av ett sånt bygglov? Är skymd solcellsanläggning ett skäl som kommunen lyssnar på? Vi är annars helt ok med att de gör en enplanstillbyggnad men där är kommunens detaljplan förmodligen hindrande.

2.5 m innebär att grannens hus skuggar 7.5 m. Om huset höjs med ytterligare 2.5 m så ökar skuggningen med ca 7.5m ytterligare.
M A O ett föremål som är 10 m högt skuggar 30m.
 
Är det en villa men ett vanligt klassiskt sadeltak så får du utgå ifrån mitten på taket och höjden på huset eller lättare för var meter som huset höjs så kryper skuggan 3 meter närmare så jag tror inte att det är ett reellt problem
 
N nybyggarn3 skrev:
Om det kommer några riktlinjer får vi hoppas att de handlar om hur man ska placera sin anläggning så den inte riskeras att skuggas av kommande byggnader eller planteringar utanför egna tomten.
Hur tänker du nu? Ska man placera dom i norrläge för du har 5000 m2 av din egen mark på den sidan om taket.
 
G Greger_08 skrev:
Hur tänker du nu? Ska man placera dom i norrläge för du har 5000 m2 av din egen mark på den sidan om taket.
Du får placera dom precis vart du vill, så länge du håller dig på din tomt och följer detaljplanen. Däremot kan du inte ställa krav på hur grannen använder sin tomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
2.5 m innebär att grannens hus skuggar 7.5 m. Om huset höjs med ytterligare 2.5 m så ökar skuggningen med ca 7.5m ytterligare.
M A O ett föremål som är 10 m högt skuggar 30m.
Men dina egna solceller sitter ju på taket då den först 5 m i grannens höjd skuggar inte dina solceller då de sitter på mellan 3-5 m höjd själva.
O oldtimersmc skrev:
2.5 m innebär att grannens hus skuggar 7.5 m. Om huset höjs med ytterligare 2.5 m så ökar skuggningen med ca 7.5m ytterligare.
M A O ett föremål som är 10 m högt skuggar 30m.
 
B Broker skrev:
Men dina egna solceller sitter ju på taket då den först 5 m i grannens höjd skuggar inte dina solceller då de sitter på mellan 3-5 m höjd själva.
Korrektamundo det var detta som jag ville upplysa TS om. Då jag inte har kännedom om hur det ser ut på TS:s tomt och dito grannens. Det är rimligt att anta att det är minst 2X4.5m = 9m mellan husen plus att solpanelerna sitter säkert 3-4 m upp.och ytterligare en våning bygger ca 2.5-3 m så tror inte jag att problemet finns.
 
xxxyyyzzz xxxyyyzzz skrev:
Inte om du har elvärme av ngt slag. 12 paneler kan väl inte ge mycket mer 10 kWh en riktigt bra soldagar i januari. Mina 31gav 18 kWh som bäst i januari i år. Jag gjorde av med 36 kWh och sålde 6. Totalt i januari producerade jag 189 kWh och det var den bästa januari på 4 år. Men man skall inte underskatta tillskottet i januari. 7 januaridagar med mindre än 1 kWh produktion.
Oj nu blev det virrigt antal paneler är egalt. Vilken effekt är de på...
Gav18kWh konsumerade 36 o sålde 6, var tog de 12 kWh som ej redovisas vägen???

Jag har 34 st a 305W styck i perfekt sydlägen 45 graders lutning = ger oftast mer än angiven effekt pga god kylning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.