A Avemo skrev:
Varför försöka blåsa upp det till att likna en konflikt när du redan vet vad det handlar om? Om någon tagit en laddare som man behöver i anspråk är det irriterande därför att man måste vänta. Precis samma situation som när någon lämnat bilen vid pumpen och gått in på macken så att andra måste vänta. Man kan vara irriterad utan att neka någon annan rätten att göra vad den gör.

Jag är säker på att vissa elbilsägare ibland blir irriterade över att en laddhybrid använder laddaren. Och jag är säker på att de flesta inte nekar hybridägarens rätt att ladda.

Det är värt att notera att du tar upp detta som ett problem som du läst om i ett annat forum utan att ens länka dit.
Det skulle inte förvåna mig om det skulle finnas ett gäng idioter som anser att de är bättre. De kallas för elbilsförare....:D
 
A ajn82 skrev:
Jag har elbil, hittills bara laddat hemma...
Men... Då måste du göra något fel när du kör:p
 
A Avemo skrev:
Varför försöka blåsa upp det till att likna en konflikt när du redan vet vad det handlar om? Om någon tagit en laddare som man behöver i anspråk är det irriterande därför att man måste vänta. Precis samma situation som när någon lämnat bilen vid pumpen och gått in på macken så att andra måste vänta. Man kan vara irriterad utan att neka någon annan rätten att göra vad den gör.

Jag är säker på att vissa elbilsägare ibland blir irriterade över att en laddhybrid använder laddaren. Och jag är säker på att de flesta inte nekar hybridägarens rätt att ladda.

Det är värt att notera att du tar upp detta som ett problem som du läst om i ett annat forum utan att ens länka dit.
Borde man inte titta snett på hybriden på bensinmacken? Han kan ladda med el?
Alltså hybrid ända bilen som bara får tankas på ett ställe... På din egna tomt...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Borde man inte titta snett på hybriden på bensinmacken? Han kan ladda med el?
Alltså hybrid ända bilen som bara får tankas på ett ställe... På din egna tomt...
Jag tittar snett på hybrider oavsett var jag ser dem :crysmile:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
nikasp
M Mathias1 skrev:
Jag hade mer än gärna ägt en elbil för att lätta på miljösamvetet, men hur jag än vrider och vänder på kalkylen så går den inte ihop. Jag läser allt jag kommer över men jag får trots allt inte ihop ekvationen.
Skulle vara evigt tacksam över någon som kan övertyga mig med hjälp av ett räkneexempel eller liknande för att tydligt visualisera det självklara med elbil utifrån ekonomisk aspekt.
För att vi ska kunna ha det som enda elbil så behöver den verkliga räckvidden vintertid vara 50-60 mil. Dragvikten behöver vara 1500 kg. Med dessa krav så återstår enbart elbilar i prisklassen 600 tkr och uppåt. Det är detta alternativ som jag jämför med en mellanklass diesel för 100-150 tkr.
För bara mellanskillnaden i pris kan jag handla dieselolja för närmare en halv miljon, vilket blir många liter det. Dessutom finns möjlighet att skruva lite med bilen själv om det skulle behövas. Elbilar är inget man skruvar med själv direkt och servicekostnaden på exempelvis en 5-10 år gammal Tesla är inte jätterolig.
Som sagt när prisnivån blir rimlig så är jag den första att byta till en Elbil men i dagsläget känns det svårt att få en bättre ekonomi med elbil kontra en snål dieselkombi i golfklass av franskt eller koreanskt märke.
Kan nämna att före pandemin funderade jag starkt på att slå till på en Tesla. Valde dock att spara dessa 700.000 kr. Jag satte in beloppet i fonder och Tesla aktier istället. Fortsatte även att köra omkring i min gamla Renault. Beloppet som jag tänkte köpt en Tesla för har nu ökat med 70% och jag kan nu köpa galet mycket Diesel för det jag sparade på att inte slå till på den dyra Teslan. Med denna erfarenhet i bagaget så blir motivationen att köpa en ny Tesla ännu mindre just utifrån den ekonomiska aspekten.
Men som alltid så går utvecklingen framåt och jag hoppas verkligen att ett byte till el kan motiveras om några år.
Där tror jag du grovt överskattar hur långt du orkar köra. Som en elbilsexpert jag länkat till låååångt bak i tråden sa ungefär, du hinner bli trött innan bilen är trött. Jag har kört väldigt mycket långstyrningar då jag bor i Stockholm men kommer från Luleå och jagar och åker skidor i Jämtlandsfjällen. Allt mellan 70-100 mil.

Tre timmar räcker gott och väl innan det är dags att sträcka på benen. Precis stannat söder om Sundsvall för matstopp på väg upp mot Åre, 35 mil ca men då barnen var med så stannade vi efter två tim för toalettstopp och macka.

Lyssna på podden Rika Tillsammans elbilsavsnitt, finns två där de pratar väldigt mycket om elbilar och allmänt om bilfinansiering (både el och fossil). Tydligen är det där med räckviddsångest väldigt överdrivet bland oss som fortfarande inte växlat om till elbil. Klurar själv privatleasing även om jag alltid tyckt att man ska köpa och äga bilen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som elbilsförare kan jag tycka att laddhybrider är i vägen på destinationsladdare. Längs motorvägarns konkurrerar vi inte om samma laddare, så där är det ett mindre problem, i den mån det är ett problem alls.

Men på exempelvis ett hotell kan jag tycka att det är irriterande om den enda laddaren (exempelvis) är upptagen av en bil som jag inte riktigt tar på allvar som laddbar. Om den kan ladda i två timmar över en natt och jag då inte alls, då tycker jag att den är i vägen, ja.

Det betyder inte att jag tycker att den inte borde få vara där, men jag stör mig ändå mer på det än om det hade varit en annan elbil.

I någon mån finns det en företagsekonomisk kalkyl här också. Om laddningen kostar något (vilket jag är för när den gör), så laddar kanske en laddhybrid en tiondel av vad en elbil gör över natt, vilket gör fler laddare svåra att räkna hem – de ger ju ändå inga pengar…

Så ja, i någon mån är hybrider ett problem för elbilister, och det säger jag trots att jag haft två.
Borde inte sådant kunna lösas genom att debitera en högre avgift om bilen står kvar efter den är färdigladdad? Alltså att använda platsen som enbart parkering när batteriet är fullt är snordyrt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Borde inte sådant kunna lösas genom att debitera en högre avgift om bilen står kvar efter den är färdigladdad? Alltså att använda platsen som enbart parkering när batteriet är fullt är snordyrt.
Tekniskt inga problem.
 
AXS
tveksamt tveksamt skrev:
Borde inte sådant kunna lösas genom att debitera en högre avgift om bilen står kvar efter den är färdigladdad? Alltså att använda platsen som enbart parkering när batteriet är fullt är snordyrt.
Tesla kör den modellen. Går ju såklart att fuska genom att ställa laddströmmen.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Borde inte sådant kunna lösas genom att debitera en högre avgift om bilen står kvar efter den är färdigladdad? Alltså att använda platsen som enbart parkering när batteriet är fullt är snordyrt.
Kan kan man väl, men destinationsladdare är ju till för att vara enkla. Hur gör man med barnfamiljer som står en dag utanför en nöjespark? Folk som parkerar vid hotell? Sådana ställen vill man ju få stå länge på, inte bara precis medan man laddar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan kan man väl, men destinationsladdare är ju till för att vara enkla. Hur gör man med barnfamiljer som står en dag utanför en nöjespark? Folk som parkerar vid hotell? Sådana ställen vill man ju få stå länge på, inte bara precis medan man laddar.
Gör det valbart/laddningsplats också enkelt tekniskt.
 
nikasp nikasp skrev:
Där tror jag du grovt överskattar hur långt du orkar köra. Som en elbilsexpert jag länkat till låååångt bak i tråden sa ungefär, du hinner bli trött innan bilen är trött. Jag har kört väldigt mycket långstyrningar då jag bor i Stockholm men kommer från Luleå och jagar och åker skidor i Jämtlandsfjällen. Allt mellan 70-100 mil.

Tre timmar räcker gott och väl innan det är dags att sträcka på benen. Precis stannat söder om Sundsvall för matstopp på väg upp mot Åre, 35 mil ca men då barnen var med så stannade vi efter två tim för toalettstopp och macka.

Lyssna på podden Rika Tillsammans elbilsavsnitt, finns två där de pratar väldigt mycket om elbilar och allmänt om bilfinansiering (både el och fossil). Tydligen är det där med räckviddsångest väldigt överdrivet bland oss som fortfarande inte växlat om till elbil. Klurar själv privatleasing även om jag alltid tyckt att man ska köpa och äga bilen.
Det har redan diskuterats
Men vi är alla olika därför går det inte att sätta en tid. Sen så vill jag inte stanna mer än vad det tar att tanka max 5min. Sen är jag redo att åka vidare. Många är som mig. Andra stannar och äter i lugn och ro. Andra tar flera kortare stopp..
Alla är vi olika.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det har redan diskuterats
Men vi är alla olika därför går det inte att sätta en tid. Sen så vill jag inte stanna mer än vad det tar att tanka max 5min. Sen är jag redo att åka vidare. Många är som mig. Andra stannar och äter i lugn och ro. Andra tar flera kortare stopp..
Alla är vi olika.
De flesta gör lika , dvs stannar mer än 5 min på en 50-70mils körning…
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Måste elbilar laddas varje gång man ser en stolpe som en tik i höglöp?
Jag vet inte, men det är flera elbilsägare här i tråden som sagt just att med elbil lär man sig att alltid ladda när man parkerar, istället för att behöva stanna och ladda enbart för att batteriet börjar bli tomt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är värt att notera att du tar upp detta som ett problem som du läst om i ett annat forum utan att ens länka dit.
Det hjälper inte om jag länkar till elbilstråden på Elektronikforumet för den ligger i kategorin Övrigt som man såvitt jag vet bara ser som inloggad.

Och jag tog upp det som ännu ett exempel på att elbilsägare blir frustrerade på att andra "tar" deras laddplatser. Oavsett om det är andra elbilar, laddhybrider eller nåt. Det verkar i mina ögon vara betydligt vanligare än att folk blir irriterade på att det är kö på macken.

Jag gissar att det beror på att även om det är 4 bilar kö på macken så tar det typ 10 minuter att komma fram till pumpen. Står det det 4 bilar i kör till en elbilsladdare gissar jag att den som står sist får vänta betydligt längre än 10 minuter på att få ladda, oavsett om det är laddhybrider eller rena elbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.