Det känns som två olika problem som Sverige står inför. På det kortsiktiga planet är det att svenska konsumenter blir bestraffade med europeiska priser trots att vi fungerar som en ”reglerkraft” för vindkraftstunga länder. Vi tar alla nackdelar med förstörda älvar och radioaktivt avfall och får som tack betala svinhöga elpriser.

På det mer långsiktiga planet är det såklart att svenska politiker vill göra allt som går för att vi också skall hamna i samma situation som tyskar och danskar. Full fart mot säker katastrof.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
GlennB och 5 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Ett land som Danmark har mer eller mindre ingen reglerkraft alls utan använder import som reglerkraft. Stilla vinterdagar importerar de nästan halva sin elförsörjning.
V videopac skrev:
Exakt. Men vill man maximera sina elmarknadsaktier så är det ju eftersträvansvärt, speciellt om man inte förbrukar speciellt mycket el själv. Det blir då först när det blir avstängning på grund av effektbrist som man blir drabbad... och då är det ju så dags att vakna upp.
Tragiskt vad politiker och marknad kan förstöra.
förutom vindkraft har Danmark en hel kraftvärme,och den utnyttjas "aldrig" fullt ut

jag tror att man ska se det som att Danmark vid svaga vindar så har dom valet att välja mellan att köra sina kraftvärmeverk eller importera el från grannar, och att det valet till stora delar landar i en import

troligen spelar ekonomin en stor roll liksom att deras alternativ, kraftvärme skapas ur biomassa, kol och gas

så här har det sett ut under årets 23 första dagar (den data som finns tillgängligt för närvarande):

Grafer som visar sambandet mellan Dansk vindkraftproduktion och elimport/export samt kraftvärme.

varje punkt representerar en timme under perioden 1-23 januari

– vindkraften har under perioden genererat mellan 1.5 och 6.3 GW el
– Danmark har nettoexporterat el till omvärlden under 77% av tiden (men på helår nettoimporterar man)

i den högra grafen ser man elproduktionen från [central-]kraftvärmeverken
– som mest har den uppgått till 2.7 GW
– under hela fjolåret var rekordet 2.9 GW el från de största kraftvärmeverken

Danmarks elva största kraftvärmeverk har en maximal kapacitet på 5.3 GW, sen finns det en mängd mindre kraftvärmeverk, så dom kan (år 2020) totalt skramla ihop 8 GW elproduktion

men som sagt – det är nog ekonomin och miljön som gör att man väljer att importera i stället för att själva elda biomassa och fossilt

med vindkraftens hjälp har Danmark på tio år halverat det fossila innehållet i sin elproduktion – det gläds jag åt!
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
harka harka skrev:
förutom vindkraft har Danmark en hel kraftvärme,och den utnyttjas "aldrig" fullt ut

jag tror att man ska se det som att Danmark vid svaga vindar så har dom valet att välja mellan att köra sina kraftvärmeverk eller importera el från grannar, och att det valet till stora delar landar i en import

troligen spelar ekonomin en stor roll liksom att deras alternativ, kraftvärme skapas ur biomassa, kol och gas

så här har det sett ut under årets 23 första dagar (den data som finns tillgängligt för närvarande):

[bild]

varje punkt representerar en timme under perioden 1-23 januari

– vindkraften har under perioden genererat mellan 1.5 och 6.3 GW el
– Danmark har nettoexporterat el till omvärlden under 77% av tiden (men på helår nettoimporterar man)

i den högra grafen ser man elproduktionen från [central-]kraftvärmeverken
– som mest har den uppgått till 2.7 GW
– under hela fjolåret var rekordet 2.9 GW el från de största kraftvärmeverken

Danmarks elva största kraftvärmeverk har en maximal kapacitet på 5.3 GW, sen finns det en mängd mindre kraftvärmeverk, så dom kan (år 2020) totalt skramla ihop 8 GW elproduktion

men som sagt – det är nog ekonomin och miljön som gör att man väljer att importera i stället för att själva elda biomassa och fossilt

med vindkraftens hjälp har Danmark på tio år halverat det fossila innehållet i sin elproduktion – det gläds jag åt!
Jag visste inte att danskarna hade så mycket reservkapacitet, har nog bara sett det maxa på runt 3000 MW (som du också skriver). Antagligen är det svindyrt att starta upp de andra 5000 MW så inte ens elpris på 5-6 kr/kWh är tillräckligt. Och på sätt och vis spelar det ingen roll om de har noll eller oändlig reservkapacitet om den aldrig används.

Deras vindkraft är nere på under 50 MW (total effekt!!) några ggr i månaden, dvs mer eller mindre noll. Då får de importera en väldig massa effekt. Tyvärr sammanfaller det med när vindkraftverk i övriga Nordpool också ger nästan noll effekt.

Grundregeln är väl att det måste finnas lika mycket installerad reglerkraft som vindkraft? Och det gäller hela elhandelsområdet. Så det hjälper inte att Sverige ligger med god marginal på rätt sida den gränsen om andra länder (som Danmark) tullar stenhårt på den regeln.

(och nu pratar jag bara om de tillfällen det inte blåser, en blåsig dag är det såklart hur lugnt som helst)
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag visste inte att danskarna hade så mycket reservkapacitet, har nog bara sett det maxa på runt 3000 MW (som du också skriver)
man får komma ihåg varifrån Danmark kommer – de har historiskt nästan uteslutande fått sin el från att bränna olja, kol, gas och lite biobränsle

tillskottet av sol och vind – eller tillgänglig/attraktiv import – leder till nedreglering av eldandet
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
harka harka skrev:
man får komma ihåg varifrån Danmark kommer – de har historiskt nästan uteslutande fått sin el från att bränna olja, kol, gas och lite biobränsle

tillskottet av sol och vind – eller tillgänglig/attraktiv import – leder till nedreglering av eldandet
Det har du rätt i, kanske lätt att glömma bort att vi har det rätt förspänt med vår vattenkraft
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, och då har du samma pris hela dygnet.
Nej, hela månaden.
 
G Galten skrev:
Det har du rätt i, kanske lätt att glömma bort att vi har det rätt förspänt med vår vattenkraft
Aja, de kunde byggt kärnkraft istället för att spy ut avgaser.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, hela månaden.
Alla avtalsformer utom timdebitering har samma elpris hela dygnet.
 
Vattenfall har hedgat 72% av 2022 produktionen till drygt 30öre/kWh
2023 har man säkrat 50% till ungefär samma pris…
 
Z Zodde skrev:
Vattenfall har hedgat 72% av 2022 produktionen till drygt 30öre/kWh
2023 har man säkrat 50% till ungefär samma pris…
Jag ser fram emot delårsboksluten som Fortum, Statkraft samt Vattenfall kommer med någon gång i April!.
Då kommer vi mer tydligare att se vad som hänt..... (misstänker att dessa delårsbokslut blir en utmaning);)
 
P paralun skrev:
Jag ser fram emot delårsboksluten som Fortum, Statkraft samt Vattenfall kommer med någon gång i April!.
Då kommer vi mer tydligare att se vad som hänt..... (misstänker att dessa delårsbokslut blir en utmaning);)
Vad som hänt?
Vattenfall är väl ganska klara på det nu? December var en del högre än januari
 
Z Zodde skrev:
Vad som hänt?
Vattenfall är väl ganska klara på det nu? December var en del högre än januari
Jo i April kommer Q1 rapporterna, sen kommer då årsboksluten under Januari men det är delårsboksluten, Q1 för de här tre som blir mycket intressanta!
 
G Gabbe1 skrev:
Om samma folk gnäller på skyhöga elräkningar så kan jag ha en viss förståelse för ditt resonemang.
Men annars är det enkla svaret att man fortsätter värma garaget för att man vill och för att man har råd.
Och vissa är envis och vill inte anpassa sig fast dom egentligen inte har råd, för man har alltid värmt upp garaget och ingen ska ändra på mig. Jag känner en som värmer upp altanen och sen klagar på att det är dyrt, en envis gubbe som egentligen inte har råd med det.

Själv var december min billigaste månad på 3 år, hela 500kr Fast jag ska ändra på det nästa år och köra direktverkande el i en oisolerad bod :D
 
A Abies koreana skrev:
Jag antar att du syftar på Tyskland som avvecklar sin kärnkraft och blivit en måltavla för det allmänna missnöjet. Men såvitt jag förstår så har Tyskland varit en nettoexportör av el till t.ex. Frankrike som har en stor andel kärnkraft i sin energiproduktion.

Debatt: Är tysk energipolitik bra? (sydostran.se)

Vi lever i en global värld och jag tvivlar på att något land skulle vinna på att isolera sig från omvärlden. Titta bara på vår matproduktion där vi är självförsörjande på socker, spannmål och morötter (dock inte frön)

Texas ville vara frifräsare och oberoende, det gick väl sådär..

Energichefernas huvuden rullar i Texas | ENERGInyheter.se
Nu har det ju fungerat utmärkt för Norden fram till i somras, innan de senaste kablarna driftsattes från Sydnorge.
Vi hade inte direkt Nordkorea-vibbar innan.
 
E
V videopac skrev:
Aja, de kunde byggt kärnkraft istället för att spy ut avgaser.
Efter vad jag hört så gjorde de det, de var med på sätt och vis när Barsebäck byggdes och bekostade byggandet av överföringen till Köpenhamn av prima svensk kärnkraftsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.