Vi kör Jets vaccumtoa till 3kbm tank i sommarstugan. Har aldrig blivit mer en halvfullt och då är vi där mycket, ca 12-15v per år och 5 i familjen. Till och med jag kostar på mig en spolning extra för att göra rent med borsten... En spolning är 0,4-0,5L
 
Intressant! Vilken modell kör ni? Såg att man kan välja el eller vacum på nån av dom.
 
S Svim skrev:
Intressant! Vilken modell kör ni? Såg att man kan välja el eller vacum på nån av dom.
Vacuumarator 15MB men skulle nog rekommendera VoD nu med den mindre pumpen om man bara kör en toalett. Enklare utan styrbox. Observera att det är en pump och en toalett du behöver. Rören till tanken har du väll redan på plats så det blir bara att leda ner PEM slangen där.
 
  • Gilla
Svim
  • Laddar…
disk- och tvättmaskin? vart går den vatten?
 
G gaia skrev:
disk- och tvättmaskin? vart går den vatten?
Det gär till en annan trekammarbrunn.
 
Jag har varit i slutentanksträsket. Var ett elände. Vårt fanskap läckte dessutom in vatten, främst på våren. Troligen i anslutningen till tömmningsröret.

Ett alternativ, säger inte att jag provat, är att fästa en liten dränkpump på en stör och dra en slang till en grop i skogen. Vår tank hade ett 200 mm tömningsrör, vilket är rätt trångt. Där skulle en länspump från biltema ha passat fint..
 
Största problemet med sluten tank är oftast rinnande toaletter...behöver knappt synas men så länge det bara rinner långsamt så fyller en tank på fort. Där har ju vaccumtoan fördel då den inte kan stå och läcka på samma sätt som en wc.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag har varit i slutentanksträsket. Var ett elände. Vårt fanskap läckte dessutom in vatten, främst på våren. Troligen i anslutningen till tömmningsröret.

Ett alternativ, säger inte att jag provat, är att fästa en liten dränkpump på en stör och dra en slang till en grop i skogen. Vår tank hade ett 200 mm tömningsrör, vilket är rätt trångt. Där skulle en länspump från biltema ha passat fint..
Kul tanke. Det smidigaste vore ju om kommunen tillät ett litet reningsverk.
 
A anis16 skrev:
Största problemet med sluten tank är oftast rinnande toaletter...behöver knappt synas men så länge det bara rinner långsamt så fyller en tank på fort. Där har ju vaccumtoan fördel då den inte kan stå och läcka på samma sätt som en wc.
Vaccum eller förbränning kanske är en bra tanke. Gillar inte att man måste dra fram el etc. till en pump i tanken.
 
Om vi tittar lite på vilka mängder det blir. 9 veckor om året innebär 63 dagar. En normal toalett brukar ha upp till 6 liter spolvolym som mest. Du skrev att ni har supersnålspolande. Jag vet inte spolvolymen, men låt oss dra till med 2 liter. 3 m² tank töms 4 gånger per år. 12 m² blir alltså 6000 spolningar på de 63 dagarna. 95 gånger per dag. Visst finns det gissningar i detta. Men fundera på rimligheten. Har jag gjort helt felaktiga antaganden eller brukar ni i snitt spola toaletten 95 gånger per dygn när ni är där? Om båda frågorna skulle besvaras med nej så är det dags att fundera på var vattnet läcker in i tanken.

Visst går det att byta till en förbränningstoalett. Men vad vill du vinna på det? Den är dyr i inköp och dyr i drift.
 
A Avemo skrev:
Om vi tittar lite på vilka mängder det blir. 9 veckor om året innebär 63 dagar. En normal toalett brukar ha upp till 6 liter spolvolym som mest. Du skrev att ni har supersnålspolande. Jag vet inte spolvolymen, men låt oss dra till med 2 liter. 3 m² tank töms 4 gånger per år. 12 m² blir alltså 6000 spolningar på de 63 dagarna. 95 gånger per dag. Visst finns det gissningar i detta. Men fundera på rimligheten. Har jag gjort helt felaktiga antaganden eller brukar ni i snitt spola toaletten 95 gånger per dygn när ni är där? Om båda frågorna skulle besvaras med nej så är det dags att fundera på var vattnet läcker in i tanken.

Visst går det att byta till en förbränningstoalett. Men vad vill du vinna på det? Den är dyr i inköp och dyr i drift.
Japp..nånting är skumt. Får felsöka lite till.
 
S Svim skrev:
Vaccum eller förbränning kanske är en bra tanke. Gillar inte att man måste dra fram el etc. till en pump i tanken.
Jets pump sitter inne i huset, inte vid tanken.
 
A anis16 skrev:
Jets pump sitter inne i huset, inte vid tanken.
Ah.. kan den sitta väldigt nära eller behöver den visst avstånd?
 
S Svim skrev:
Ah.. kan den sitta väldigt nära eller behöver den visst avstånd?
Toalett med malande pumpsystem och rörledningar för avfallshantering.
Från toan går det 50mm rör, pumpen maler och skjuter ut genom 32mn pm-rör. Pumpen kan placeras bakom toaletten eller nån helt annan stans i huset. Mer avancerade system kan ha en pump till flera toaletter.
 
Ingen granne som kopplat in sig på din tank?
(jfr el i hönshus...)
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.