Håller på att investera i bättre verktyg för att ha för hemmafix och renovering mm. Behöver lite tänger och har förstått att Knipex levererar. Har en Cobra 180 sen förut och tänkte komplettera med en 125 och 300.

Sen behöver jag flacktång/spetstång och undrar om det är någon skillnad mellan dem eller olika namn på samma verktyg? Har kikat på denna:
Knipex lång spetstång med röda handtag och texten "Knipex 26 12 200" på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen behöver jag avbitare och finns ju en jädrans massa olika modeller. Är det vettigt att ha en mindre sidavbitare och en kraftsidavitare? Sen finns ju ännu kraftigare cobolt.
Röda Knipex sidavbitartång med svart och silverfärgat skär, verktyg för hemmafix och renovering. Kraftsidavbitare från Knipex med röda handtag och texten 'Made in Germany' för hemmabruk och renovering.
Knipex avbitartång med röda handtag och svart skärdel avsedd för hemmafix och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska man tänka ang storlekar?
 
Jag har köpt på mig en bunt Knipex senaste åren.
2 sidavbitare (en 110 och en typ 140-160) plus en kraftavbitare kan vara bra.
Den tång jag använder absolut mest av mina Knipex är denna som är till för elektriskt installationsarbete (men jag är inte elektriker). Suverän!
Knipex installationsverktyg med röd och blå handtag för elektriskt arbete.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
Om du gillar och använder Cobra, titta på motsvarigheten med automatisk käkvid(smartgrip):
85 01 250
KNIPEX SmartGrip tång med automatisk justering och röda handtag, modell 85 01 250.

Samt såklart allas favorit tångnyckeln, tex:
86 03 150
Knipex tångnyckel 86 03 150 med röda handtag och stålklämmor.
 
  • Gilla
Bulten37 och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Knipex 08 22 145 är en otroligt mångsidig liten tång jag inte skulle vilja vara utan. Inte bäst på något men bra till mycket!
Oops, en till upp på inköpslistan då.....:)
 
Tack för tipsen! Den med smartgrip verkar inte så tokig :thinking: Använder ni elektronikavbitarna som mindre modell och finlir? Typ en sån här:
Elektronikavbitartång med blå och röda plasthandtag för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni angående plasthandtag eller comfortgrip?
 
B Bulten37 skrev:
Tack för tipsen! Den med smartgrip verkar inte så tokig :thinking: Använder ni elektronikavbitarna som mindre modell och finlir? Typ en sån här:
[bild]

Vad säger ni angående plasthandtag eller comfortgrip?
Nej, använder Lindstrom. Men om jag skulle slarva bort dem så skulle jag nog testa en liten Knipex. Förmodligen med vanliga handtag och inte comfort grip som jag kan tycka är lite klumpiga i bland.
Lindstrom guldiagonaltång med svart skär och gul handtag utan comfort grip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
C
B Bulten37 skrev:
Använder ni elektronikavbitarna som mindre modell och finlir? Vad säger ni angående plasthandtag eller comfortgrip?
Jag använder elektronikavbitaren relativt ofta. Har en lyxigare knipex-modell som också har plant skär på ena sida som ger en rak snittyta. Men det gäller att inte lura sig själv att använda dem till någon lite tuffare utmaning för de går relativt lätt sönder.

Sen föredrar jag alla gånger comfort-greppet.

Sen angående kraftavbitaren tycker jag den modellen är alldeles för liten för att ha ett rimligt brett användningsområde. Skulle satsa på en mindre "bultsax" istället.
 
dof dof skrev:
Du måste ha en
[bild]
också.
[länk]
Är inte helt förtjust i kombinationsvarianter, har någon här hemma men används inte så ofta.
 
C cpalm skrev:
Jag använder elektronikavbitaren relativt ofta. Har en lyxigare knipex-modell som också har plant skär på ena sida som ger en rak snittyta. Men det gäller att inte lura sig själv att använda dem till någon lite tuffare utmaning för de går relativt lätt sönder.

Sen föredrar jag alla gånger comfort-greppet.

Sen angående kraftavbitaren tycker jag den modellen är alldeles för liten för att ha ett rimligt brett användningsområde. Skulle satsa på en mindre "bultsax" istället.
Vad heter den modellen med rak snittyta?

Du menar att du hade skippat nr 2 och kört på 3an (cobolt modellen)?
 
B Bulten37 skrev:
Är inte helt förtjust i kombinationsvarianter, har någon här hemma men används inte så ofta.
Det där är ingen riktig kombinationstång. Det är en helt underbar tång för att lossa fastrostade,sönderdragna skruvar och muttrar.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
J
Kombinationstång är sånt man har bilen tillsammans med ståltråd och silvertejp, eller i kökslådan. Då klarar man sig nästan lika långt som MavGyver gör med ett gem.
Men den där gröna japanska saken insåg jag genast att jag villhöver!

Bra tråd, för just tänger är det jag också behöver komplettera med. Alla mina avbitare saknar spets, just för att dom använts till allt istället för att köpa rätt tång för rätt ändamål.
 
dof dof skrev:
Det där är ingen riktig kombinationstång. Det är en helt underbar tång för att lossa fastrostade,sönderdragna skruvar och muttrar.
Kollade lite närmare nu, den kanske inte är så dum ändå :)
 
B Bulten37 skrev:
Tack för tipsen! Den med smartgrip verkar inte så tokig :thinking: Använder ni elektronikavbitarna som mindre modell och finlir? Typ en sån här:
[bild]

Vad säger ni angående plasthandtag eller comfortgrip?
Elektronikavbitare är super till just det.
Komforthandtag kommer till sin rätt där en ska klämma hårt och har nytta av större anläggningsyta mot handen. Annars inte så viktigt. Med det sagt tycker jag det funkar bra även på småtänger som denna 79 02 125 (som lätt skulle gå sönder om man klämde bara en bråkdel så hårt som handtagen inbjuder till): Hand håller en liten elektronikavbitare med komforthandtag, modell 79 02 125, över ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.