S Staffan-N skrev:
Varför tycks alla nybyggare hata idén med att ha en fin trädgård? Om man nu riva upp hela ytan runt huset när man bygger och sen snygga till med grävmaskin så har man ju världens möjlighet att göra spännande trädgårdsrum av det. Men nä, det ska vara jämna proportioner av trädäck, rullgräs och asfalt.
folk har inte tid att hålla på med trädgård längre var vanligare för när det fans flera hemmafruar

en trådgård kräver otroligt mycket jobb så om folk har andra hobbys redan så finns ingen tid till trädgården
 
  • Gilla
Deminer och 1 till
  • Laddar…
N
M maria01 skrev:
finns ju flera trådar om det här husvagnar kräver byggnadslov med samma med båtar och annat uppställt på tomten en längre tid
Du har säkert rätt, jag kanske missade din poäng. Min gissning är att man inte söker bygglov utan på sin höjd frågar grannarna innan man börjar "campa".
 
B
B breakman skrev:
De väntade på slutbesiktning innan de fick flytta in i det flyttade huset. Men det såg väldigt möblerat och bebott ut :cool:
Det kanske följde med i lyftet? :p

Blommor i fönstren, mattor på golvet, och "här ligger jag och [hundens namn] och brottas om kvällarna."
Haha

Vissa regler rundar man ju, så är det bara.

Tyckte huset passade fint på den nya tomten måste jag säga, blir nog bra för dem.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B
craftsboy craftsboy skrev:
4 ton är mer rimligt.
Jepp. Har lagt några ton betongpannor själv, med en enkel stege 5 takpannor i taget. Det där taket var helt klart närmare 4ton än "några hundra ton".

Det är ju helt orimligt med mågra hundra ton. 200 ton borde ju vara knappt 100m3 betong. Om pannan I genomsnitt är 3 cm tjock så blir ju det ca 3400 m3 takyta, om man bortser från att pannan inte är helt slät. Så stor var knappast stugan.
 
  • Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
W warthog skrev:
Hus ¹ står det att huset väger ca 12 ton och betongpannorna dom plockade ner vägde flera 100 ton...hmmm
I programmet säger de kg, inte ton.

Person som tar bort gamla takpannor på ett hus, syftande på viktreducering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack, nu har jag ändrat!
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Det är intressant att de gör en tillbakablick på äldre projekt och ser hur det går. De borde ha flera sådana program och kanske lägga upp dom på svtplay?

Ishockeymålvaktens hus är imponerande men samtidigt är kritiken också träffsäker. Kan han rita hus med en normal budget?

Tricket som många arkitekter glömmer eller inte klarar är att rita hus som både är vackra och varma invändigt. Det blir lätt oändliga kala ytor. Intressant med den kontrasten med huset de gav bort som är deras direkta motsats.
 
  • Gilla
Wontner
  • Laddar…
W warthog skrev:
Hus ¹ står det att huset väger ca 12 ton och betongpannorna dom plockade ner vägde flera 100 ton...hmmm
Jag har inte dubbelkollat, men jag är rätt säker på att de pratade om 100-tals kg när de hivade av takpannorna.
 
J jbernspang skrev:
Jag har inte dubbelkollat, men jag är rätt säker på att de pratade om 100-tals kg när de hivade av takpannorna.
ok, tvåa på den bollen :)
 
craftsboy craftsboy skrev:
Tricket som många arkitekter glömmer eller inte klarar är att rita hus som både är vackra och varma invändigt. Det blir lätt oändliga kala ytor. Intressant med den kontrasten med huset de gav bort som är deras direkta motsats.
Eller är det medvetet att de blir kalt inomhus? I dessa program när folk bygger sina moderna drömhus så verkar minimalismen vara härskande. Det ska vara små mellanrum mellan vägg och golv istället för lister, köksbänkar som döljs bakom luckor utan handtag så att man slipper se kaffebryggaren, allt som har en praktisk funktion skall fällas in och döljas bakom plana ytor.
Undrat hur det ser ut till vardags? Vissa klarar nog av att leva på ett sätt där man ständigt ställer tillbaka prylarna i de dolda förvaringsutrymmena vid dagens slut, men skulle inte fungera I mitt hushåll :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Eller är det medvetet att de blir kalt inomhus? I dessa program när folk bygger sina moderna drömhus så verkar minimalismen vara härskande. Det ska vara små mellanrum mellan vägg och golv istället för lister, köksbänkar som döljs bakom luckor utan handtag så att man slipper se kaffebryggaren, allt som har en praktisk funktion skall fällas in och döljas bakom plana ytor.
Undrat hur det ser ut till vardags? Vissa klarar nog av att leva på ett sätt där man ständigt ställer tillbaka prylarna i de dolda förvaringsutrymmena vid dagens slut, men skulle inte fungera I mitt hushåll :)
Håller med er båda, orken/fantasin tar slut, tomten ser ut som en idrottsplats och någon hemtrevlig inredning ordnas sällan, t.ex snygga gardiner, mattor eller trevlig konst glöms bort. Stilpolisen delar ut gula kort på löpande band ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Här kommer mina synpunkter på första avsnittet (jag gillar Husdrömmar och älskar att provoceras av programmet).

Jag tyckte det var intressant att se paret som köpte och flyttade den gamla stugan i Stenungsund. De levde som de lärde. Ur miljöperspektiv måste det vara en fullträff att flytta ett befintligt hus.

Jag kan bli provocerad över människor som bygger ett nytt hus och sedan låtsas som att miljön är viktig, exv genom att satsa på sopsortering eller göra ett stort nummer av miljövänliga material. I min värld har man förlorat sin trovärdighet om man bygger ett nytt hus för att förverkliga en dröm istället för att bo i/flytta till ett befintligt och rusta upp det.

Jag är själv långt ifrån en miljöhjälte utan slarvar med det mesta. Men försöker heller inte påskina att mina val styrs av miljöhänsyn.

På samma tema. Trenden med öppen planlösning ger direkt ett bakslag när rum för hemarbete/avskildhet behövs. Då har Gert identifierat att man börjat sätta fönster och skrivbord i walk-in-closet. Ja, nu har vi verkligen gått varvet runt. I moderna hus följer man dogmen om öppen planlösning och till det en stor walk-in-closet som (tror jag) faktiskt ganska få har behov av. Sedan måste man använda garderoben som arbetsrum pga bristen på enskilda/avskilda rum.

Som sagt, ovan är bara allmänna synpunkter. Jag tycker programmet är roligt och är tacksam att deltagarna bjuder med oss på sina resor!

/PM
 
  • Gilla
Frågan och 5 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Här kommer mina synpunkter på första avsnittet (jag gillar Husdrömmar och älskar att provoceras av programmet).

Jag tyckte det var intressant att se paret som köpte och flyttade den gamla stugan i Stenungsund. De levde som de lärde. Ur miljöperspektiv måste det vara en fullträff att flytta ett befintligt hus.

Jag kan bli provocerad över människor som bygger ett nytt hus och sedan låtsas som att miljön är viktig, exv genom att satsa på sopsortering eller göra ett stort nummer av miljövänliga material. I min värld har man förlorat sin trovärdighet om man bygger ett nytt hus för att förverkliga en dröm istället för att bo i/flytta till ett befintligt och rusta upp det.

Jag är själv långt ifrån en miljöhjälte utan slarvar med det mesta. Men försöker heller inte påskina att mina val styrs av miljöhänsyn.

På samma tema. Trenden med öppen planlösning ger direkt ett bakslag när rum för hemarbete/avskildhet behövs. Då har Gert identifierat att man börjat sätta fönster och skrivbord i walk-in-closet. Ja, nu har vi verkligen gått varvet runt. I moderna hus följer man dogmen om öppen planlösning och till det en stor walk-in-closet som (tror jag) faktiskt ganska få har behov av. Sedan måste man använda garderoben som arbetsrum pga bristen på enskilda/avskilda rum.

Som sagt, ovan är bara allmänna synpunkter. Jag tycker programmet är roligt och är tacksam att deltagarna bjuder med oss på sina resor!

/PM
Mja håller inte helt med om det här med att ett nybyggt hus i sig inte kan anses vara miljövänligt. Det finns en stor brist på småhus i landet, relativt efterfrågan så att utöka detta ser jag inget fel i.

Problemet uppstår snarare i att många byggen fokuserar helt på att något ska vara på ett visst sätt, oavsett miljöeffekten. Exempelvis gjuta massa betongväggar istället för svenskt virke, importerat material istället för sådant som finns här i landet redan m.m.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tyckte "skånelängan " verkligen hamnade på sina rätta plats i skogsbrynet. Såg ut som den alltid stått där. Dock kan det vara svårt med husflytt då man måste ha bygglov först och sen fixa med grund på nya platsen, husflyttarfirma m.m. Det tar tid kanske 6-12 månader och innan dess kanske de som har huset har tröttnat på att vänta. Bra att paret som hade huset var så tålmodiga!

Jag håller även med er som tycker "trädgårdarna" är trista. Om husägarna lägger (10?) miljoner på sitt perfekta hus kunde de inte spenderat lite pengar på en trädgårdsdesigner, så hade helheten också blivit perfekt.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Ishockeymålvaktens hus är imponerande men samtidigt är kritiken också träffsäker. Kan han rita hus med en normal budget?
Fast å andra sidan, hur många anlitar en arkitekt när man vill försöka bygga med "normal" budget. Jag tänker att 90% av de som kan/vill/tänker anlita en arkitekt är ute efter mer påkostat och extravagant.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.