Jag fick 5/10 rätt, vilket är bättre än 185 andra personer som har gjort quizet "Kan du fönstret?"


Har en del att lära, men putsa dom vet jag hur man gör
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 041 andra personer som har gjort quizet "Kan du fönstret?"
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här är en bild från Okna, som vi köpte förnster och fönsterdörrar från, när vi byggde år 2010:
[bild]
Fast det kallas väl oftast Dreh-Kipp.
Vanligt i Tyskland, Polen och andra länder.
Ger ett väldigt bra vädringsläge!
Skillnaden mellan dreh-kipp och kipp-dreh är i vilken ordning funktionerna kommer. I bilden är det vänstra handtaget vridet 90° och låter fönstret "kippa". Det högra är vridet ytterligare 90° och då är bågen sidohängd ("dreh"). Fönstret på bilden kallas alltså kipp-dreh. Om funktionerna vid respektive vridning av handtaget är omvänd blir det dreh-kipp.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Skillnaden mellan dreh-kipp och kipp-dreh är i vilken ordning funktionerna kommer. I bilden är det vänstra handtaget vridet 90° och låter fönstret "kippa". Det högra är vridet ytterligare 90° och då är bågen sidohängd ("dreh"). Fönstret på bilden kallas alltså kipp-dreh. Om funktionerna vid respektive vridning av handtaget är omvänd blir det dreh-kipp.
Ok, om du vill krångla till det så...
Vi tar det på engelska i stället: Tilt & Turn.
 
Jag avsåg inte att krångla till det. Jag ville bara förklara varför man ibland ser det skrivet dreh-kipp och ibland kipp-dreh. Jag tyckte jag såg att någon funderade på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.