FredrikR FredrikR skrev:
Golvvärmestammen samt vatten till övervåningen doldes i tisdags.
[bild]

Ikväll kom sista lilla biten till vänster på plats.
[bild]

Har redan förträngt hur illa det var med trappen innan jag började klä in och dölja rören, nu retar jag mig nästan mer på synliga skruvskallar och att omålad MDF syns i väntan på lister. :rolleyes::whistle:
Mycket fint! Blir sån skillnad och med listerna på plats kommer ofta nästa aha-upplevelse. Även det ett projekt som brukar ta år. Om du inte behövt in och göra något på 15 år kan du vara säker på att du behöver komma åt något där eller lägga in någon extra kabel inom snar framtid...
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Mycket fint! Blir sån skillnad och med listerna på plats kommer ofta nästa aha-upplevelse. Även det ett projekt som brukar ta år. Om du inte behövt in och göra något på 15 år kan du vara säker på att du behöver komma åt något där eller lägga in någon extra kabel inom snar framtid...
Jag är rädd för det ;)(y)
Sejfade lite och drog fram en tomslang till blivande router/wifi uttag.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
[bild]Här är den i en annan vinkel
Är det en plasttunna? Den ser ganska lik ut den jag försökte använda till min spånsamlare, som sa pang efter tre minuter :rolleyes:
 
Jo men det är rätt så grov plast å så har jag satt en förstärkningsring i mitten
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Jag hade problemet med att min dammsugare vek ihop hinken under min spånavskiljare när jag blockerade slangen.
Jag gjorde enklast möjliga säkerhetsventil.
Plastbussningen är ett försök att bli av med byrålådseffekten på skruven genom alumiumplåten.
Hade jag satt ventilen i MDFen istället hade det funkat bra från start.
Säkerhetsventil bestående av en skruv genom en aluminiumplåt med hål och en plastbussning, monterad på MDF.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skruv med en stor bricka ovanpå en fjäder, en plastbussning och en mutter, avsedda för en hemmagjord säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 8 till
  • Laddar…
boschkenta
Alternativt kan man också sätta 2 likadana hinkar i varandra, då för att den inre måste bukta utåt nånstans när den ska dra ihop sig, och det förhindrar den yttre hinken. I teori iaf.


Själv har jag börjat reda ut oredan i garaget och en av lösningarna blev att få upp lillsågen med sina kamrater på väggen :)
Väggmonterad förvaring av elverktyg, inklusive en lillsåg, i ett organiserat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Det är inga problem, den tjocka plasten i kombination med ringen gör att den inte dras inåt alls
 
Ett hemmagjort sågbord av trä i ett verkstadsutrymme med träväggar och -tak, och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatte med skivhantering. Här uppe förvarar jag skivor och kan skruva på en tving och lyfta ner med en telfer och nu har jag gjort ett sågbord. Har man 20 skivor som ska sågas är det lätt men en är knöligt.

Hemgjort sågbord i trä med reglerbara stöd, placerat i ett träbeklätt utrymme eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttar stöden beroende på om jag vill tvärkapa eller längdkapa

Ett hemmagjort sågbord av trä, monterat på en vägg med justerbara stöd och en telfer, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fäll upp när man är klar. Räknar med att när jag sågat för mycket i stöden får man byta en bräda
 
  • Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Undersökt husets el senaste dagarna. Vill ha lite känsla för hur det är draget. Gamla ledningar i vitt svart och rött men känns fortfarande bra så har ingen brådska att byta. Letat fram tre dosor gömda under först ett antal lager tapet sen renoveringsgips och sist två lager tapet till.
Haft nya brytare liggandes flera år, de som satt var nog inte SÅ gamla men sprakade betänkligt om man inte var snabb i omslaget. Nu är samtliga bytta på ovanvåningen och det sitter också z-wave puckar, som också legat flera år, i samtliga brytare utom en. Bytt en dimmer och ersatt en brytare med dimmer. Sista dimmern ska bytas i morgon, allt förberett men rummet huserar sovande barn så blev en paus. Samtliga dimmer med knapp och fysiskt vred utöver z-wave-styrning, fjärrstyrbart men fungerar i övrigt precis som vanligt och även helt utan styrdator, bara en lite störande fördröjning på knapparna på någon halv sekund. En bild av en husvägg med blå tapet som visar en öppen elektrisk dosa med svart, vitt och rött kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Ofullständigt byggprojekt av möjlig fågelholk i en verkstad med verktyg och träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fågelholk..? :thinking:
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Printat ut hållare till Bosch 12v batterier.
3D-utskrivna blå hållare för Bosch 12v batterier monterade på en vit regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Påbörjat ett försök till att bygga ben till en gammal bordsskiva vi ärvt. Är ute på väldigt djupt vatten här, ev blir det pannkaka. Fortsättning följer.
Träben på en arbetsbänk i en verkstad med verktyg och timmer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade träben staplade i en verkstad, början på ett DIY-projekt för ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda träben för ett bord under konstruktion i ett välutrustat snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Dottern på friidrott. Brukar ägna tiden åt att jogga. Men nu är fotleden trasig så jag tog med min slöjdpung för att ha ngt att göra. Blåser 20m/s ute så sitter i bilen.
Tyg med påbörjad slöjd, träbit och spån i en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår. Inte kul när det blåser 20 sekundmeter runt pungen.
 
  • Gilla
  • Haha
Beretic och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår. Inte kul när det blåser 20 sekundmeter runt pungen.
Nä, gör man inte sköldpaddan med pungen så är det risk att man blåser iväg..
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.