Jag kör själv en PS2 och köpte en kabel för trefas-laddning direkt av dem i samband med leveransen. Kopplar den i vårt trefasuttag och bilen kan ställas in så att den laddar på förutbestämda tider.

Då vi hyr vår bostad var vi inte sugna på att installera separat laddbox och kan varmt rekommendera denna typ av laddare.
 
  • Kabel för trefasladdning med industritagg och bilanslutning på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
En Easee kan du ställa in massor på. Ta den. Du blir skitnöjd. Billig och snygg. Du kan välja färg som passar fasaden.

Du kan ställa in 1-fas eller 3-fas.
Du kan ställa in max laddstyrka (ampere)
Du kan koppla till effektvakt (populärt kallat lastbalansering men det är inte rätt uttryckt)
Om 1 år kan du byta till Tibber och ladda bilen för maximalt 50% av övriga elpriset. (Prisgaranti)

Som effektvakt kan du billigast köpa Tibber Pulse som kopplas direkt i elmätaren med en kontakt. Den kan du alltså enkelt koppla själv. Du behöver inte vara Tibberkund för att använda deras effektvakt (Tibber Pulse). Den kostar bara 995kr medan Easee egen kostar ca 2500kr (tror jag). Tecknar du Tibber redan nu så får du köpa den för 595kr redan nu och sedan går du över till Tibber automatiskt om ett år.

Använder du denna länken ([länk]) när du registrerar dig hos Tibber får du 500kr att handla för i deras shop så då kostar Tibber Pulse bara 95kr. (Förtydligar att jag också får 500kr att handla för så ingen tror att jag drar en rövare). Om du istället väljer Easee egen effektvakt så funkar det likadant men du kan inte se effektförbrukning för ditt hus per fas i Tibbers app. Lite synd att inte ta chansen. Se min bild som exempel.

Oavsett val då ska elektrikern köpa boxen för att du ska få 50% bidrag. Det är få du kommer ner runt 6995kr men sannolikt strax över.
Hur kopplar man Tibber Pulse till elbilsladdarna så att de kan "lastbalansera"?
 
F
P pox skrev:
Ska vi vara noga med terminologin så sitter ingen laddare i bilen heller, utan en omvandlare som konverterar växelström till likström som är det 400v-batteriet kan ta emot....

Till skillnad från en batteriladdare som gör exakt vad?
 
F
D Daniel 109 skrev:
Boxen reglerar inget. Den informerar bara bilen om vilken strömgräns som gäller.
Det säger en hel del om dig att du var tvungen att skriva det trots att det i princip är EXAKT vad Bo skriver. Jag tror du är en rätt skadeskjuten stackars jävel IRL faktiskt.
 
P pox skrev:
Ska vi vara noga med terminologin så sitter ingen laddare i bilen heller, utan en omvandlare som konverterar växelström till likström som är det 400v-batteriet kan ta emot....
F fsn skrev:
Till skillnad från en batteriladdare som gör exakt vad?
Laddar en cell förstås, men den renodlade laddaren laddar med likström utan omvägen över växelström som kräver likriktare. Vad menar du är inkorrekt med resonemanget?
 
Dels har du övervakning och kontroll på cellnivå i bilen. Så den gör just det du menar att en batteriladdare ska göra. Men ordet batteri kommer från början från att det handlade om flera seriekopplade celler. Även om ordet senare används även för enstaka celler.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och det är tycker jag passar bra in på en batteiladdare dvs
- omvandling till DC av passande spänning
- reglering av laddströmmen
- övervakning av laddningen inkl avbrytning av laddningen när batteriet är fullt.

Däremot finns ingenting av detta i en laddbox så där är namnet missvisande. Man kanske kan säga att laddboxen, förutom säkerhetsfunktioner, reglerar matningen till bilen, eller begär för det är fortfarande bilen som bestämmer.

DC-snabbladdare på stan är en annan sak.
Den sk snabbladdaren omvandlar ofta också växelström till likström, men en laddare kan också fungera med likström från t ex solceller eller en generator. Min poäng är att laddare inte behöver incitamentet att omvandla växelström till likström som du hävdar för att vara en laddare och in inte heller ändra från tex 240 eller 400 v till 12, 24 eller 36 för att benämnas laddare.
 
P pox skrev:
Den sk snabbladdaren omvandlar ofta också växelström till likström, men en laddare kan också fungera med likström från t ex solceller eller en generator. Min poäng är att laddare inte behöver incitamentet att omvandla växelström till likström som du hävdar för att vara en laddare och in inte heller ändra från tex 240 eller 400 v till 12, 24 eller 36 för att benämnas laddare.
Ja jag hävdar att en elbil som matas med AC måste själv omvandla växelström till likström för att kunna ladda batteriet. Det finns inget annat skäl till en sådan omvandling. Jag reagerade ursprungligen på det du skrev #118 om att det som sitter i bilen inte är en laddare utan en omvandlare. Enbart en omvandlare laddar inget batteri. Jag vet för övrigt vilka komponenter som behövs för att ladda ett batteri vilket är OT för denna tråd.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja jag hävdar att en elbil som matas med AC måste själv omvandla växelström till likström för att kunna ladda batteriet. Det finns inget annat skäl till en sådan omvandling. Jag reagerade ursprungligen på det du skrev #118 om att det som sitter i bilen inte är en laddare utan en omvandlare. Enbart en omvandlare laddar inget batteri. Jag vet för övrigt vilka komponenter som behövs för att ladda ett batteri vilket är OT för denna tråd.
Nu går du förbi ämnet. Jag hävdar i motsats till dig att en laddare inte måste konvertera strömmen från växelström till likström, eller AC till DC om du föredrar anglosaxisk terminologi.
 
P pox skrev:
Nu går du förbi ämnet. Jag hävdar i motsats till dig att en laddare inte måste konvertera strömmen från växelström till likström, eller AC till DC om du föredrar anglosaxisk terminologi.
Ja du och jag har rätt där men du duckar för inlägg #118 och läser inte hela min text i föregående inlägg. Ska vi lägga ned? Jag vill inte ha någon förklaring.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du och jag har rätt där men du duckar för inlägg #118 och läser inte hela min text i föregående inlägg. Ska vi lägga ned? Jag vill inte ha någon förklaring.
Det är ett rent teoretiskt spörsmål, men det vi kallar laddbox har ju även i förekommande fall förmågan att reglera laddströmmen dvs man kan ställa max laddning t ex 8 eller 11 Kw. Visst bilen reglerar vad den maximalt kan ta emot, men vad är då den teoretiska skillnaden mot laddboxen på den punkten utöver just omvandling från växel- till likström? Det är det jag pekar på i #118 även om jag hårdrar frågan. Detta är jag faktiskt fram emot att du utvecklar.
 
P pox skrev:
Det är ett rent teoretiskt spörsmål, men det vi kallar laddbox har ju även i förekommande fall förmågan att reglera laddströmmen dvs man kan ställa max laddning t ex 8 eller 11 Kw. Visst bilen reglerar vad den maximalt kan ta emot, men vad är då den teoretiska skillnaden mot laddboxen på den punkten utöver just omvandling från växel- till likström? Det är det jag pekar på i #118 även om jag hårdrar frågan. Detta är jag faktiskt fram emot att du utvecklar.
Laddboxen reglerar inget. Den informerar bilen om tillgänglig ström. Det är allt, sedan reglerar bilens laddare med den strömmen som tak.
 
D Daniel 109 skrev:
Laddboxen reglerar inget. Den informerar bilen om tillgänglig ström. Det är allt, sedan reglerar bilens laddare med den strömmen som tak.
Om laddboxen har en maxeffekt på t ex 11 Kw och man ställer ned den till 8 så har man i mina ögon reglerat, bilen kan aldrig hämta mer än det inställda värdet.
 
Kan och kan, sladden till bilen är direkt kopplad till inkommande el, så det finns inget hinder.

Regleringen finns i bilen.
 
F
P pox skrev:
Laddar en cell förstås, men den renodlade laddaren laddar med likström utan omvägen över växelström som kräver likriktare. Vad menar du är inkorrekt med resonemanget?
Som jag ser det så är det inget som går en ”omväg över växelström”, det är liksom det som finns tillgängligt i sladden, det finns inget annat alternativ än att likrikta den. Laddaren sitter i bilen och den laddar batteriet med likström, alltså är det en laddare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.