Varför tycker du att de lurar kunderna för att man monterar balansvikter?Anledningen är att man vill ha en jämn och balanserad gång. Jag tycker att det känns väldigt seriöst att man gör detta på sina produkter.
Sedan så känns det konstigt med ITV, kan produkten säljas under ett annat namn i andra länder.
 
  • Gilla
  • Wow
TommyFIN och 18 till
  • Laddar…
Det finns ett fall där märkningen från chiptillverkaren American megatrends blivit fel från tillverkaren där det står american megatrands. Det var ett fel från leverantören av märkning och de fortsatte att använda den märkningen för att de köpt så många exemplar av märkningen. Kan detta vara ett likvärdigt ”fel” från IVT att märkning är felgjord och man bara har valt att köra på?

Alla kan vi göra misstag, men de vore snyggt av IVT att kolla upp det i vart fall.
 
  • Gilla
intrestin och 4 till
  • Laddar…
H HerrP skrev:
Det finns ett fall där märkningen från chiptillverkaren American megatrends blivit fel från tillverkaren där det står american megatrands. Det var ett fel från leverantören av märkning och de fortsatte att använda den märkningen för att de köpt så många exemplar av märkningen. Kan detta vara ett likvärdigt ”fel” från IVT att märkning är felgjord och man bara har valt att köra på?

Alla kan vi göra misstag, men de vore snyggt av IVT att kolla upp det i vart fall.
Om man tittar noga så fattar även lite av loggan.
Kan de vara någon morgontrött stackare som satt bokstäverna fel bara.
Tror inte ivt skulle accepterat och köra vidare om de blivit massproduktion.
Vårt företag hade skickat tillbaka alla loggor om det stått fel.

Men till problemet. Brukar de inte finnas balanseringsvikter på fläktar? Om den är rättbalanserad så är det väl ändå minst troligast att lagret gått i förtid pga det. På en bil kan du behöva byta lager i många år för tidigt med medans vissa håller i 20 år.
 
  • Gilla
turbo100 och 7 till
  • Laddar…
Jag har själv en Bosch compress 6000AW ( samma maskin som din IVT)
Fläkten skar precis när garantitiden tagit slut. Jag började att luska i vem som tillverkat den och fann att den är tillverkad av papst. I specifikationerna hos papst så står det att beräknad livslängd är ca 50000 timmar.
Går fläkten dygnet runt så är den slut efter 6 år.
Bosch hävdar i marknadsföringsmaterial att värmepumpen ska hålla i 12år om den får regelbunden service, fläkten är dock inget man ens petar på vid servicetillfällena.
Min åsikt är att Bosch & IVT är fulla av skit.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Älska
aarana och 34 till
  • Laddar…
Alla fläktar balanseras i fabrik! En del fläktar med vikter och en del med pågjutning eller avfräsning av material.
Därför kan de se olika ut!
 
  • Gilla
GammelMan99 och 10 till
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
Kan de vara någon morgontrött stackare som satt bokstäverna fel bara.
Ja, vid närmare eftertanke verkar det osannolikt att det kan ligga till på något annat vis.
Helt otroligt faktiskt, har de anställt några analfabeter på monteringen?
 
  • Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Tror ni det sitter någon och klistrar dit en bokstav i taget på varenda pump?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Michael De Geer och 52 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ebberöds elbyrå?
 
  • Haha
  • Gilla
Sadelmakare och 12 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, vid närmare eftertanke verkar det osannolikt att det kan ligga till på något annat vis.
Helt otroligt faktiskt, har de anställt några analfabeter på monteringen?
De kan självklart blivit något fel. =)

useless useless skrev:
Tror ni det sitter någon och klistrar dit en bokstav i taget på varenda pump?
Nej men som klistrar på ett "ark" där bokstäver och symbolen sitter ihop. Att den som tillverkat arken till ivt haft fel på en del är inte omöjligt faktiskt.
Det är avsyningen som skall beskyllas om denna teorin stämmer.

Eller de har robotar som gör detta? Jobbar själv i en fabrik men inte i produktion och etiketter och dekaler sätts av människor.
 
  • Gilla
  • Wow
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
B
Att fläkten är balanserad vid leverans är ju bara bra. Hade det varit extrema vikter så kanske det är ett sämre tecken.
Varje gång man köper nya däck så balanseras dem... det är normalt.

Att en fläkt får lagerproblem efter 5år utomhus är inte jättekonstigt. Det är nog ett av de vanliga felen som uppstår på väldigt många luftvärmepumpars utomhusdel. Det brukar vara ganska billigt att byta lager på en fläkt om man kan ta loss fläkten och lämna in den själv. Vad skulle det kosta?
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 3 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Tror ni det sitter någon och klistrar dit en bokstav i taget på varenda pump?
Det ser onekligen ut på bilden som att bokstäverna och loggans delar är ditklistrade individuellt. Och man blir förvånad över hur mycket "handarbete" det är i tillverkningen av produkter med denna typ av volymer. Givetvis används olika jiggar/mallar men har man någon idiot i produktionen kan vad som helst hända.
Oerhört pinsamt om så är fallet. Snacka om att stå med byxorna nere.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
Frågan är hur kvalitén är om t.om logotypen är felmonterad. Eller vad du nu har fått

Jag tycker du ska vara glad att den har fungerat i 5 år
 
  • Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
[bild] [bild] [bild][bild]
Snick snack, det är tvärtom. En balanserad fläkt håller bättre än en obalanserad. När jag köper fälgar och däck så balanserar däckfirman mina hjul. Är det fel enligt dig?

På min Daikin LLVP byttes fläktmotorn ut på garantin. Den nya fläktmotorn har en högre kapslingsklass än den tidigare. De har väl lärt sig något med tiden verkar det som. Är det dåligt?

Vad vill du komma fram till? Vill du ha en ny obalanserad fläkt monterad på din pump?
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ser onekligen ut på bilden som att bokstäverna och loggans delar är ditklistrade individuellt. Och man blir förvånad över hur mycket "handarbete" det är i tillverkningen av produkter med denna typ av volymer. Givetvis används olika jiggar/mallar men har man någon idiot i produktionen kan vad som helst hända.
Oerhört pinsamt om så är fallet. Snacka om att stå med byxorna nere.
Om man tänker efter egentligen. Du har gjort allt 100% rätt alltid ?
Det är ju inte omöjligt att en del av de ligger ute på legotillverkning. Men det kvittar, då får man vara glad om de bara är en bokstav fel och det är en ivt.
Att sen ett lager har gått är ju bara naturligt.

TS bör ringa ivt och rådfråga istället för till Everöds. =)
 
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
ITV är ju märkligt… men

Att man efter 5 år måste byta ett lager, det är väl inget konstigt. Är det samma sak då du servar bilen? Att ngn del behöver bytas i bilen efter 5 år är ju inte konstigt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kahef och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.