U Unsatisfied skrev:
Läste i vårt försäkringsbrev också och det står inget specifikt om fuktskador osv utan mest vattenläckage, plötsliga olyckor och hussvamp. Det närmaste jag hittade var det här: • Sanering och reparation vid angrepp av hussvamp: 3 miljoner kr.

Montören sa nog worst case scenario när jag frågade vad allt skulle kosta. Men han tyckte också att man kunde lämna badrum och tvättstuga och koncentrera sig på det övriga i första hand.

Han nämnde en kostnad på ca 1000kr/m2 för ventilerad golv inklusive montörens arbetskostnad. Sen tillkommer kostnad för upprivning, nytt material (rörledningar osv)
Släpp alla tankar på att försäkringsbolaget skulle ta detta, det kommer inte hända. Eventuell åtgärd är er sak att ta kostnaden för. Och ventilerat golv är inte nödvändigtvis nog heller, kan behövas syllbyte också. Lita inte blint på vad den hantverkaren sa till er. Detta är inget ni måste lösa IDAG, läs på, kolla med olika firmor, fundera på om ni kan göra saker själva o.s.v.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 4 till
  • Laddar…
J
U Unsatisfied skrev:
Läste i vårt försäkringsbrev också och det står inget specifikt om fuktskador osv utan mest vattenläckage, plötsliga olyckor och hussvamp. Det närmaste jag hittade var det här: • Sanering och reparation vid angrepp av hussvamp: 3 miljoner kr.

Montören sa nog worst case scenario när jag frågade vad allt skulle kosta. Men han tyckte också att man kunde lämna badrum och tvättstuga och koncentrera sig på det övriga i första hand.

Han nämnde en kostnad på ca 1000kr/m2 för ventilerad golv inklusive montörens arbetskostnad. Sen tillkommer kostnad för upprivning, nytt material (rörledningar osv)
Det beror nog på att det inte tillhör vanligheterna (eller alls) att fukt utifrån ersätts. Fukt inifrån kan ju inte heller gärna bero på något annat än ett läckande rör eller ledning, stopp i avlopp etc och då är det ju en skada som inträffat.
Diskussionen om att ingen skulle våga bo i äldre hus låter lite som en bekant till mig brukar resonera... Nej, det där kan man inte låta inträffa, det skulle ju bli jättedyrt för många, så det får man stoppa. Oftast genom att det skulle bli just dyrt för jättemånga. Detta kan appliceras på progressiva avskrivningar för brfer, elpriset, räntor, amorteringar, you name it.
De som redan bor i hus med riskkonstruktion får själva bestämma om och hur de åtgärdar ev problem beroende på hur de uppfattar dom. De kanske inte ens upplever tex lukter etc. Samtidigt måste ev köpare värdera och ta till sig ny information om ett hus innan affären och ta höjd för ev kostnader. Det kan inte vara upp till kollektivet att kliva in och lösa problemen. Den där montören gissar jag också säljer ventilerade golv. I våtutrymmen borde det inte lukta från syllar tycker åtminstone jag. Detta eftersom det bör vara tätskikt runt om. Du har ju ingen källare.
Här är en annan aktuell tråd just nu. Om TS i den tråden hoppar av så kommer troligen någon annan som inte läser protokollet lika noga hoppa på budgivningen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fukt-i-krypgrund-vagar-man-koepa.442642/page-2
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
U Unsatisfied skrev:
Då har vi haft en montör här som rekommenderar ventilerat golv egentligen i hela huset. Hela huset är 1-plans villa. Han tycker först att man ska göra provhål också för att se närmare på var fukten är som värst men tycker ändå total renovering.

Vi har en liten tvättstuga precis vid ingången också (ingen tydlig lukt där) som han också föreslår att man åtgärdar + toaletter och badrum. Dock kan man ta det senare också mtp slutsumman som kommer hamna en bra bit över en halv miljon om badrum och tvättstuga inkluderas.

Vi har en tillbyggnad (ett stort master bedroom med walk in closet - annan bättre och dyrare parkett här jmf övriga huset). Han säger att det är uppreglad golv där också och därför lika bra att åtgärda det också…

Så min fråga är nu om vår hemförsäkring kan stå för detta? Vad behöver man säga för att öka chanserna att de står för det?
Ledsen men du kommer inte få en krona via din villaförsäkring.
 
Pröva att köra en ozongenerator. En sådan kan ta bort dålig lukt men inte det grundläggande felet.
 
S
Den fantastiska husmarknaden post corona fortsätter leverera. Man budar som galningar på hus med riskkonstruktioner och totalhavererar husmarknaden sen håller man tummarna att riskkonstruktionen inte ska bli ett problem.

Tyvärr är det här felet troligtvis det fel som är överlägset mest förväntat i ditt hus och ska vara med i kalkylen från budgivningens start.
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
U Unsatisfied skrev:
Då har vi haft en montör här som rekommenderar ventilerat golv egentligen i hela huset. Hela huset är 1-plans villa. Han tycker först att man ska göra provhål också för att se närmare på var fukten är som värst men tycker ändå total renovering.

Vi har en liten tvättstuga precis vid ingången också (ingen tydlig lukt där) som han också föreslår att man åtgärdar + toaletter och badrum. Dock kan man ta det senare också mtp slutsumman som kommer hamna en bra bit över en halv miljon om badrum och tvättstuga inkluderas.

Vi har en tillbyggnad (ett stort master bedroom med walk in closet - annan bättre och dyrare parkett här jmf övriga huset). Han säger att det är uppreglad golv där också och därför lika bra att åtgärda det också…

Så min fråga är nu om vår hemförsäkring kan stå för detta? Vad behöver man säga för att öka chanserna att de står för det?
Stopp ett ögonblick - ni har haft en MONTÖR på plats????
Vad monterar denna person, ventilerade golv möjligen? Självklart kommer han då säga att allt måste fixas eftersom denna tjänar på det!!!
Ursäkta om du tar illa upp men hur naiv kan man vara?????

Har ni haft en oberoende besiktningsman som tittar och undersöker problemet? Som sedan kan rekommendera en vettig åtgärd. Om inte är det det absolut första man gör när man misstänker något sådant som det är fråga om här.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Boktoken och 9 till
  • Laddar…
Kan hålla med i sak, även om jag själv gjort för många naiva saker för att våga kritisera. Fast när det rör sig om så stora summor, som ni lär få stå för själva tyvärr, skulle jag absolut rekommendera att anlita en besiktningsman eller annan kunnig på området som själv inte säljer eller monterar ett dugg.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som jag, och andra, skrivit tidigare - Sälj huset!!

Huset har redan en negativ inverkan på er, ni kommer aldrig känna er nöjda, ni har inte en halv miljon för renoveringen.

Nu till våren är det perfekt tid att sälja. Leta efter ett något billigare hus så ni går jämnt upp med ekonomin, eller så nära som möjligt.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Hur länge har ni bott i det nya huset? Känner verkligen med TS. Det är lätt att dras med i budgivning och tänka att det är nu eller aldrig och att man hittat sitt drömhus, för att sen sitta belånad till öronen med problem som uppstår. Men ge det lite tid, städa och bo in er, ta reda på så mkt som ni kan om huset och gör egna undersökningar.. Det kan också vara igensatta ventilationskanaler eller en luftvärmepump som inte är underhållen ordentligt.

När jag flyttade in i mitt parhus, så luktade det illa både här och där. Jag låg och hade panik på kvällarna och såg framför mig hur jag skulle få betala hundratusentals kronor (som jag verkligen inte heller hade) i badrumsrenovering pga fuktskador och jag vet inte vad allt. Det var ett vattenlås som var dåligt i satt och en luftvärmepump med gammal fuktig damm i... någon månad senare luktar det bara fräsch. Så ge inte upp och snöa inte in direkt på syllar bara för att forumet säger det! Lukter är svårt också att beskriva över nätet.
 
  • Gilla
Cramse och 1 till
  • Laddar…
Köpt i början på 2021..

Vi har ändå tagit beslutet att behålla huset. Ska köpa luftrenare (av bra kvalite för runt 6-10k) så kan vi kolla vidare på detta och låta oberoende personer göra en bedömning också. Ev åtgärd kring/efter sommar isåfall.

En fråga till er: om fuktutredningen (med borrhål på olika platser) enbart visar fuktproblem/tryckimpregnerade lukten från hallen och vardagsrummet.. Hade ni satt in ventilerad golv enbart där eller överallt där det är parkett eller t o m våtutrymmen?

Jag är mest nojig för att om vi enbart upptäcker fuktproblemet vid hallen och därför bara sätter in ventilerad golv där - och sen blir man inte av med lukten eller att lukten kommer tillbaka om något år från annan yta..
Det var därför montören tyckte man skulle köra ventilerad golv överallt (ev förutom våtutrymme) för ”säkerhetsskull”..

 
J
U Unsatisfied skrev:
Köpt i början på 2021..

Vi har ändå tagit beslutet att behålla huset. Ska köpa luftrenare (av bra kvalite för runt 6-10k) så kan vi kolla vidare på detta och låta oberoende personer göra en bedömning också. Ev åtgärd kring/efter sommar isåfall.

En fråga till er: om fuktutredningen (med borrhål på olika platser) enbart visar fuktproblem/tryckimpregnerade lukten från hallen och vardagsrummet.. Hade ni satt in ventilerad golv enbart där eller överallt där det är parkett eller t o m våtutrymmen?

Jag är mest nojig för att om vi enbart upptäcker fuktproblemet vid hallen och därför bara sätter in ventilerad golv där - och sen blir man inte av med lukten eller att lukten kommer tillbaka om något år från annan yta..
Det var därför montören tyckte man skulle köra ventilerad golv överallt (ev förutom våtutrymme) för ”säkerhetsskull”..
Att köra med luftrenare är i mitt tycke lite som att sminka en gris. Bättre då att ta tag i problemet.

Montören tycker så klart att du ska köra hela huset, men det har du redan fått bra svar på varför han tycker. Det är ju inte speciellt smart att bryta upp en massa golv i onödan om det inte behövs. Det är väl ändå bättre att börja i liten skala och se hur det ser ut under. Om nu hallen är minst och troligen har mest risk för fukt utifrån så hade iallafall jag börjat där. Skulle man hitta fukt och impregnerade syllar där och byter till ventilerat golv sedan så får man ju konstatera om lukten försvinner. Sedan fattar man nytt beslut när man vet bättre. Om man inte har pengar i överflöd.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
U Unsatisfied skrev:
Så även andra som bor i 60-tals hus med liknande konstruktion och får dessa problem får helt själva bekosta åtgärderna?

Förstår inte att folk isåfall vågar bo i dessa hus då det innebär en tickande bomb med kostnader kring en miljon i värsta fall…
Vem skulle betala?
 
Tänkte om försäkringsbolaget skulle kunna stå för det men verkar inte så..

Glömde nämna att montören tyckte besiktningsmannen gjort fel i att inte rekommendera fördjupad utredning i sitt protokoll. Besiktningsmannen har använt en fuktmätare med slagstift och enbart gjort en mätning på hela huset och skrivit ”normal fuktnivå i uppreglad golv” - så ingen rekommendation om fördjupad utredning.

Är det inte konstigt att man inte skrivit förslag eller rekommendation om vidare utredning osv?
 
U Unsatisfied skrev:
Tänkte om försäkringsbolaget skulle kunna stå för det men verkar inte så..

Glömde nämna att montören tyckte besiktningsmannen gjort fel i att inte rekommendera fördjupad utredning i sitt protokoll. Besiktningsmannen har använt en fuktmätare med slagstift och enbart gjort en mätning på hela huset och skrivit ”normal fuktnivå i uppreglad golv” - så ingen rekommendation om fördjupad utredning.

Är det inte konstigt att man inte skrivit förslag eller rekommendation om vidare utredning osv?
de flesta besiktningsprotokoll jag läst brukar det stå information om riskkonstruktioner och om något avviker en rekommendation om fördjupad undersökning.

men lägg ut besiktningsprotokollet så kan vi kolla åt det !
 
U Unsatisfied skrev:
Tänkte om försäkringsbolaget skulle kunna stå för det men verkar inte så..

Glömde nämna att montören tyckte besiktningsmannen gjort fel i att inte rekommendera fördjupad utredning i sitt protokoll. Besiktningsmannen har använt en fuktmätare med slagstift och enbart gjort en mätning på hela huset och skrivit ”normal fuktnivå i uppreglad golv” - så ingen rekommendation om fördjupad utredning.

Är det inte konstigt att man inte skrivit förslag eller rekommendation om vidare utredning osv?
Nej, riskkonstruktion bör räcka för att man ska veta vad man ger sig in på, eller för att man ska göra en fördjupad undersökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.