M maja.andersson27189 skrev:
Fukten kommer från marken, huset är byggt på platta från -66
Ja jo... Men lite mer noggrant än så tänker jag mig. Har man lite tur så är det lösbart på andra sätt för att få ner nivåerna
Har man otur så går det inte att göra något mer än att riva upp
 
A Alexn72 skrev:
Ja jo... Men lite mer noggrant än så tänker jag mig. Har man lite tur så är det lösbart på andra sätt för att få ner nivåerna
Har man otur så går det inte att göra något mer än att riva upp
Brukar vara bl.a. syllar, fuktiga golv, mögla byggrester och annat som orsakar lukten i dessa villor.
 
M maja.andersson27189 skrev:
Brukar vara bl.a. syllar, fuktiga golv, mögla byggrester och annat som orsakar lukten i dessa villor.
Och får man ner fukten så slutar de som luktar lukta.....
 
A Alexn72 skrev:
Och får man ner fukten så slutar de som luktar lukta.....
Jo, men problemet är att du kan inte få plattan torr, för den står konstant på fuktig mark och är inte isolerad underifrån. Det är därför man gör åtgärder som just syllbyten, rengörning av plattan och installation av vent.golv i dessa hus - ev. även att en del luktskadat material (gipsskivor, isolering m.m.) kan behöva bytas ut också.
 
När ska folk lära sig att läsa...
Börjar bli så trött på motocross fallet.
Frågan är om det kommer dyka upp något liknande fall?
Skillnaden är som folk skrivit milsvis därför måste man läsa hela domen.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T
U Unsatisfied skrev:
Köpt i början på 2021..
Jag är mest nojig för att om vi enbart upptäcker fuktproblemet vid hallen och därför bara sätter in ventilerad golv där - och sen blir man inte av med lukten eller att lukten kommer tillbaka om något år från annan yta..
Det var därför montören tyckte man skulle köra ventilerad golv överallt (ev förutom våtutrymme) för ”säkerhetsskull”..
Det kan mycket väl hända. Vi hade en lätt avvikande lukt i ett rum i källaren som blev en mycket tydlig avvikande lukt när vi tog bort laminatgolvet och plasten som låg under, så vi slipade av betongen och la ventilerat golv (naturligtvis utan minsta tanke på att någon annan skulle betala för det). Tyvärr är det fortfarande en lätt avvikande lukt som vi håller på att försöka spåra.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Om ni tänker söka ersättning så bör ni läsa vad som gäller enligt Jordabalken. Ersättningen är baserad på fastighetens lägre bedömda värde om felet varit känt. Men i ert fall visste ni ju genom säljarens upplysning att det var en riskkonstruktion. Andra intresserade köpare anpassade troligen sina bud till detta, så knappast troligt att det finns något att hämta hem fören del.
 
M maja.andersson27189 skrev:
Jo, men problemet är att du kan inte få plattan torr, för den står konstant på fuktig mark och är inte isolerad underifrån. Det är därför man gör åtgärder som just syllbyten, rengörning av plattan och installation av vent.golv i dessa hus - ev. även att en del luktskadat material (gipsskivor, isolering m.m.) kan behöva bytas ut också.
Du får nog läsa mina inlägg en gång till.
 
KristinaRT
TS oroade sig för att det skulle kosta många hundra tusen att lägga ventilerade golv, undrar hur mycket det skulle kosta att stämma fg ägare och förlora…..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
TS oroade sig för att det skulle kosta många hundra tusen att lägga ventilerade golv, undrar hur mycket det skulle kosta att stämma fg ägare och förlora…..
Och sedan dessutom behöva lägga pengarna på att åtgärda felet själv....
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
TS oroade sig för att det skulle kosta många hundra tusen att lägga ventilerade golv, undrar hur mycket det skulle kosta att stämma fg ägare och förlora…..
Bra fråga där. Har ni någon erfarenhet eller kunskap i hur mycket ett liknande fall kan kosta och om man förlorar? Advokaten säger att de utnyttjar rättsskyddet via försäkringsbolaget (som i mitt fall är upptill 250 000kr).

Får inget tydligt besked på ungefärlig total kostnad så vore tacksam om ni kan dela med er av erfarenheterna kring liknande tvistemål och vad det kostat om man förlorat?

Vill såklart inte lägga 100k och förlora och sen bekosta alla åtgärder ändå. Men det är okej att stå för totalt upptill 50k tycker jag.
 
U Unsatisfied skrev:
Bra fråga där. Har ni någon erfarenhet eller kunskap i hur mycket ett liknande fall kan kosta och om man förlorar? Advokaten säger att de utnyttjar rättsskyddet via försäkringsbolaget (som i mitt fall är upptill 250 000kr).

Får inget tydligt besked på ungefärlig total kostnad så vore tacksam om ni kan dela med er av erfarenheterna kring liknande tvistemål och vad det kostat om man förlorat?

Vill såklart inte lägga 100k och förlora och sen bekosta alla åtgärder ändå. Men det är okej att stå för totalt upptill 50k tycker jag.
Är det inte bättre att du ta de 50K du tycker är ok att förlora och börjar lösa problemet istället? För du kommer förlora. Annars om du bara vill kasta pengar i sjön trots allas råd att skippa stämningen, så kan du ge mig pengarna som alternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
U Unsatisfied skrev:
Bra fråga där. Har ni någon erfarenhet eller kunskap i hur mycket ett liknande fall kan kosta och om man förlorar? Advokaten säger att de utnyttjar rättsskyddet via försäkringsbolaget (som i mitt fall är upptill 250 000kr).

Får inget tydligt besked på ungefärlig total kostnad så vore tacksam om ni kan dela med er av erfarenheterna kring liknande tvistemål och vad det kostat om man förlorat?

Vill såklart inte lägga 100k och förlora och sen bekosta alla åtgärder ändå. Men det är okej att stå för totalt upptill 50k tycker jag.
Det vanliga är att självrisken är 20 procent av kostnaden för ombud. Om det maximala rättsskyddet är 250.000 kr blir självrisken kring 50.000 kr. Den kan bli högre om försäkringen inte godkänner timkostnaden. Till detta kommer de kostnader ni har för att ta fram underlag som besiktningar och annat. Men den stora risken är att om ni blir förlorande part kommer ni troligen även att stå för motpartens kostnader.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Så här skriver en advokatbyrå som rådgivning

Tvister är dyra att driva och dyrare att förlorare. Rättegångskostnaderna är därför en viktig sak att ta i beaktande till innan man bestämmer sig för att gå vidare till domstol. En advokat kan hjälpa dig med detta.

Nedan följer ett sammandrag av de finansieringsmöjligheter som finns som enskild om man bestämmer sig för att driva ett mål i domstol.

När det gäller civilrättsliga tvister, dvs. tvister som oftast tvister som handlar om pengar, är huvud-regeln att den förlorande parten får betala motpartens rättegångskostnader. I en okomplicerad tvist som tas till huvudförhandling brukar ombuds- och rättegångskostnaderna ligga på ca 100 000-150 000 kr. Det bör påpekas att är få processer som kan betecknas som riskfria och den som förlorar får i de flesta fall betala inte bara sina egna utan även motpartens rättegångskostnader. Som part i målet får man därför kallt räkna med att det kommer finnas kostnader på ca 300 000 kr att betala om man inte skulle vinna. Detta gäller som sagt förhållandevis okomplicerade processer. I större tvistemål är det dock inte ovanligt att ombuds- och processkostnaderna landar på miljontals kronor. Då gäller det att tänka sig noga för innan man väljer att gå vidare. I det ögonblick som stämningsansökan ges in har du nämligen försatt dig i en situation som kan leda till att du behöver betala motpartens rättegångs-kostnader. De flesta tvister hinner emellertid avslutas innan domstolen meddelar en regelrätt dom. Parterna kommer då överens om att förlikas för att få processen överstökad. Såsom jag ser det är förlikningar ofta det bästa sättet att hantera tvister. Framförallt eftersom man vet vad man får. Om man i stället låter domstolen döma är det sällan lätt att förutse utfallet.

Eftersom tvister är så pass dyra är det bra att veta att det finns möjligheter till finansiering. Den viktigaste och mest frekvent använda finansieringstypen kallas för rättsskydd och är en del av hem- eller villaförsäkringen. I dagsläget brukar dessa försäkringar, oavsett försäkringsbolag, ersätta rättegångskostnader upp till 250 000 kr. Till rättegångskostnader räknas inte bara dina utan även motpartens ombudskostnader. Om rättegångskostnaderna blir dyrare får man snällt betala ur egen ficka. Som privatperson är det viktigt att känna till undantagen i rättsskyddsförsäkringen, dvs. tvister som inte täcks av rättsskyddet. De vanligaste undantagen är tvister som uppstått inom två år från det att man tecknade försäkringen och tvister som beloppsmässigt ligger under halva prisbasbeloppet (år 2019 var halva prisbasbeloppet 23 250 kr). Andra vanliga undantag är tvister som rör någon som du är eller har varit gift med, ingått registrerat partnerskap med eller varit sammanboende med enligt sam-bolagen och tvister som har något samband med din yrkes- eller tjänsteutövning, praktiktjänstgöring eller annan förvärvsverksamhet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
U Unsatisfied skrev:
Bra fråga där. Har ni någon erfarenhet eller kunskap i hur mycket ett liknande fall kan kosta och om man förlorar? Advokaten säger att de utnyttjar rättsskyddet via försäkringsbolaget (som i mitt fall är upptill 250 000kr).

Får inget tydligt besked på ungefärlig total kostnad så vore tacksam om ni kan dela med er av erfarenheterna kring liknande tvistemål och vad det kostat om man förlorat?

Vill såklart inte lägga 100k och förlora och sen bekosta alla åtgärder ändå. Men det är okej att stå för totalt upptill 50k tycker jag.
Du har ju en rätt hög självrisk i rättsskyddet på försäkringen (20% av kostnaden tror jag är vanligt). Den här typen av mål som är långt ifrån solklara kan kosta nästan hur mycket som helst i advokatkostnader. Räkna med 300 - 700 000 för resp. sida, en förlust kan brutto kosta 1 - 2 milj. Försäkringen täcker en del.

Advokater kan ibland "heja på" för en stämning, och sedan rekommendera förlikning. Vid en förlikning tar resp. sida sina egna advokatkostnader. Vid det laget har båda sidor ofta nått upp till taket i försäkringen (och advokaten vill inte fortsätta, för det kan bli svårt att få betalt). Och bara den som är tvärsäker på att vinna vågar gå vidare. Advokaterna är de enda som tjänar på upplägget. Vinnare är den som får lägst självrisk.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.