C Chris.B skrev:
Något som kan vara bra att ha med sig också är driftkostnaden av sorptionsavfuktare. Bara som exempel, vi har en på 800 w som skulle vilja gå dygnet runt då den inte är nöjd. (800w * 24h)/1000 = 19,2 kwh. Det blir en hel del pengar. Kolla gärna av sådant också så ni inte blir förvånade efter en eventuell tråkig ökning i elförbrukning.
C Chris.B skrev:
Något som kan vara bra att ha med sig också är driftkostnaden av sorptionsavfuktare. Bara som exempel, vi har en på 800 w som skulle vilja gå dygnet runt då den inte är nöjd. (800w * 24h)/1000 = 19,2 kwh. Det blir en hel del pengar. Kolla gärna av sådant också så ni inte blir förvånade efter en eventuell tråkig ökning i elförbrukning.
Tog upp det med honom och då sa han att de första månaderna går den ju mycket/för fullt tills den fått ner fukten sen går den bara vid behov tydligen.
 
L Boba93 skrev:
Tog upp det med honom och då sa han att de första månaderna går den ju mycket/för fullt tills den fått ner fukten sen går den bara vid behov tydligen.
Det beror ju då på hur behovet ser ut ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Chris.B skrev:
Det beror ju då på hur behovet ser ut ;)
Jo men precis kan ju kanske behövas hela tiden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter mest som att vederbörande vill sälja prylar... Visst kan en dyrare avfuktare göra läget bättre, men den allra viktigaste åtgärden är att hindra ny fukt att komma in i utrymmet.
Det står inget om eventuell påväxt i protokollet, så jag gissar att den höga nivån man mätte var tillfällig? Skulle det vara så fuktigt längre perioder borde det ha funnits fler anmärkningar.

Jag skulle inte ha varit så orolig, men räknat med en del jobb. T ex fixa marklutningen och avrinning från stuprör så inget vatten samlas runt huset, städa och plasta marken inne i grunden, kanske byta till en bättre avfuktare om den gamla inte funkar eller går att få att funka bättre.
Jag frågade om påväxt och det sa han fanns men inget onormalt och att det i princip finns i alla krypgrunder lite som på de flesta vindar.
 
L Boba93 skrev:
Jo men precis kan ju kanske behövas hela tiden
Om det hela tiden kommer in ny fukt så behöver den gå hela tiden...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Boba93 skrev:
Jag frågade om påväxt och det sa han fanns men inget onormalt och att det i princip finns i alla krypgrunder lite som på de flesta vindar.
Ok. I så fall verkar det inte särskilt alarmerande att man råkade mäta upp hög fuktkvot vid ett tillfälle. Det är ju väldigt fuktig luft den här tiden på året, men temperaturen gör att det normalt sett inte innebär några problem.


Diagram över mögelrisk i förhållande till relativ luftfuktighet och temperatur, med zoner märkta från "ingen risk" till "mycket hög risk".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. I så fall verkar det inte särskilt alarmerande att man råkade mäta upp hög fuktkvot vid ett tillfälle. Det är ju väldigt fuktig luft den här tiden på året, men temperaturen gör att det normalt sett inte innebär några problem.


[bild]
Funderade på det med, tänker dock att det borde vara torrare nu än sommartid? Har ju iof inte varit speciellt kall vinter här där vi bor iaf.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
L Boba93 skrev:
Tog upp det med honom och då sa han att de första månaderna går den ju mycket/för fullt tills den fått ner fukten sen går den bara vid behov tydligen.
Så kan det vara men om motsatsen visas, att avfuktaren går väldigt mycket även över tid så är det du som betalar. Går ju liksom inte att reklamera om avfuktaren behöver gå mer än förväntat.
För att inte tillföra fukt från mark och uteluft så plastas hela grunden och ev ventilation minskas eller stängs helt. Kanske används nyare tekniker.
Dock positivt om den karaktäristiska sylldoften inte förekommer.
På 80-talet installerades ventilationssystem i dyl grunder. Det var inte så smart eftersom det då tillfördes fuktig luft som kondenserade i den kalla grundkonstruktionen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Boba93 skrev:
Hej!

Jag och min sambo är intresserade av ett hus byggt 1976 med krypgrund. På besiktningen så framkom vissa brister i grunden som jag bifogar i bilerna. Besiktningen skedde för en månad sen ungefär och efter det har de haft ett företag där som ska ha dragit fler rör i grunden från avfuktare och idag var Besiktningsmannen där igen och sa att det inte hängde droppar längre men virket är ju fortfarande fuktigt vilket jag antar är 28%+-

Vågar man köpa och hoppas på att fuktigheten sjunker eller är det "för sent" när det redan varit så fuktigt?

Mvh[bild] [bild] [bild]
jag hade inte köpt det om ni inte själva gillar den typen av projekt. Inga försäkringar gäller och inte heller dolda fel om det tillkommer fel
I samband med detta. Förstår att ni vill ha huset. Men riskera inte familjen för detta är
Mitt råd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S StellaMaris skrev:
jag hade inte köpt det om ni inte själva gillar den typen av projekt. Inga försäkringar gäller och inte heller dolda fel om det tillkommer fel
I samband med detta. Förstår att ni vill ha huset. Men riskera inte familjen för detta är
Mitt råd.
Varför skulle inga försäkringar gälla? Och varför inte dolda fel heller (förutom de uppenbara sakerna då som givetvis inte räknas)?
 
Spontant om huset besiktigades nu nyligen så är mycket årstiden åxå ! Skulle de vara mitten av juli kan ja lova de va lätt under hälften i FK. Efter ha gått på flera visningar så lärde man sig mer och mer. Men just krypgrund,fk i virke och klämringar i golvbrunnar var ”alltid” fel ;) personligen hade jag varit mer orolig om samma fel och anmärkningar skulle va där om huset var 2-3 år gammalt ..
 
  • Gilla
nagrom00 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det viktigaste med att köpa sig ett hus är att titta på åldern. Spelar ingen roll om det är nytt kök o vitt o fint överallt huset är så gammalt som det är, det andra är lite botox bara. Tänker man sig då att det ska vara som att flytta in i ett nybygge bara för att det ser så ut kommer man känna sig lurad. Tänker man sig istället att man köper ett hus som har lappats o lagats av glada amatörer o det finns möjlighet o pilla en jäkla massa själv (o det kommer behövas) då är man mer rätt ute. Vill man inte ha det senare då ska man köpa ett välmående hus som är yngre än 20 år, vara beredd att ändra inställning eller flytta efter ca 10år eller helt enkelt köpa nybyggt.
 
  • Gilla
L.I och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror att det viktigaste med att köpa sig ett hus är att titta på åldern. Spelar ingen roll om det är nytt kök o vitt o fint överallt huset är så gammalt som det är, det andra är lite botox bara. Tänker man sig då att det ska vara som att flytta in i ett nybygge bara för att det ser så ut kommer man känna sig lurad. Tänker man sig istället att man köper ett hus som har lappats o lagats av glada amatörer o det finns möjlighet o pilla en jäkla massa själv (o det kommer behövas) då är man mer rätt ute. Vill man inte ha det senare då ska man köpa ett välmående hus som är yngre än 20 år, vara beredd att ändra inställning eller flytta efter ca 10år eller helt enkelt köpa nybyggt.
så fint skrivet! Jag håller verkligen med!
 
useless useless skrev:
Ok. I så fall verkar det inte särskilt alarmerande att man råkade mäta upp hög fuktkvot vid ett tillfälle. Det är ju väldigt fuktig luft den här tiden på året, men temperaturen gör att det normalt sett inte innebär några problem.

[bild]

Just den här tiden på året, dvs vintern brukar det vara torr luft i stora delar av landet. Just nu är det dock väldigt fuktigt men det är inte typiskt för vintermånaderna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej!

Med såg hög fuktkvot, hur såg plastmattan ut i krypgrunden?

Vi köpte ett liknande "problem" för 2år sedan, satte igen självdragventilerna, in med ny plastmatta som veks upp och tejpades mot grundmuren. In med en sorptionsavfuktare. Inte haft RF över 60 sedan dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.