Nej, de pengarna är öronmärkts för nätinvesteringar de kan inte delas ut.
 
Maskintok skrev:
.det är inte för inte som det är just svk som skall sköta detta...
Vad ska SVK sköta? Utbetalningen av elstödet? I så fall är antingen du eller jag felinformerad...
 
A
useless useless skrev:
Vad ska SVK sköta? Utbetalningen av elstödet? I så fall är antingen du eller jag felinformerad...
Det skulle ju dras av på nätavgiften sist jag såg något om detta.
Det blir isåfall svk som delar ut pengarna genom vattenfall och till de andra nätägarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad har Svk med saken att göra?
 
Maskintok skrev:
Det skulle ju dras av på nätavgiften sist jag såg något om detta.
Det blir isåfall svk som delar ut pengarna genom vattenfall och till de andra nätägarna.
Nej. Nätbolagen ansöker om pengarna och får dom via Kammarkollegiet. SVK har ingenting med det hela att göra.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Nej. Nätbolagen ansöker om pengarna och får dom via Kammarkollegiet. SVK har ingenting med det hela att göra.
okej då säger vi så.
Jag har annan åsikt.. speciellt med tanke på vad jag läst..
 
Jag gissar att du har läst nån kvällstidning? Läs källan till informationen: https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/

"Regeringen planerar att lämna förslag om ett anslag för detta ändamål i en extraändringsbudget tidigt i februari. Riksdagen beräknas därefter fatta beslut om ändringsbudgeten någon gång i slutet av februari.

Därefter kommer Kammarkollegiet att betala ut medlen till elnätsbolagen, för fortsatt vidareutbetalning."
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok: Kan du inte gå på hur det är i stället för dina åsikter?
 
A
useless useless skrev:
Jag gissar att du har läst nån kvällstidning? Läs källan till informationen: [länk]

"Regeringen planerar att lämna förslag om ett anslag för detta ändamål i en extraändringsbudget tidigt i februari. Riksdagen beräknas därefter fatta beslut om ändringsbudgeten någon gång i slutet av februari.

Därefter kommer Kammarkollegiet att betala ut medlen till elnätsbolagen, för fortsatt vidareutbetalning."
Nej jag har inte läst någon sådan.
utan lite mer verklighetsbaserad information.. från riksdagen..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Maskintok: Kan du inte gå på hur det är i stället för dina åsikter?
Jo då.
Det är så här.
Att det finns för närvarande ca 6 miljarder oanvända medel från flaskhalsintäkter hos svk, kammarkollegiet har inte självt som. myndighet detta kapital utan det som rör nätet och elen kommer från svk.

Så detta blir en investering eller återinvestering i nätet från denna pott.
fram till 31 dec 2021 fanns totalt 30 miljarder oanvända medel att investera..
 
Att dela ut pengar kan inte ses som en investering i nätet.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Att dela ut pengar kan inte ses som en investering i nätet.
Finns nog fler fack man kan lägga det i om man vill. ni väljer själva vad ni tror på.
Men jag kommer iallafall att hålla koll på min information och se vad som sker när detta betalas ut...
samt svk äger inte dessa pengar de förvaltar dem bara.
Så användningsområdena kan vara stora om man bara vill...
 
Redigerat:
Inte för ja har läst hela tråden men hur inkompetent är regeringen.
De e elbolagen som ska betala tillbaka kompensationen så e de ju bara till å kolla avtalen vem som har fast å vem som har rörligt vi e indelade i 4 elområde å område 1 har klart billigast.
Jag själv som bor i område 4 betala snitt
60.27 öre/kWh i Jan 2021
204.91 öre/kWh i Dec 2021 med rörligt. Å va fan så kallare i Jan

Medans i norr
54.14 i öre/kWh i Jan 2021
78.65 öre/kWh i Dec 2021
Hade ja haft samma snittpris som norr i dec så hade ja vatt glad. Tittar man på siffrorna så ser man vilka som e drabbade å därigenom e de jävligt lätt å veta vem man ska kompensera. Vilket blir elområde 3 å 4.
Men man kan inte begära för mycket av den inkompetenta regeringen som sitter nu.
Dom flesta som bundit sina elavtal e storslukare med spabad pooler mm eller får elda för kråkorna pga dåligt byggda hus sen finns det en liten majoritet som vill ha fasta kostnader å koll på sin ekonomi å dom vet va dom förbrukar i snitt per år (slösaren passar in den kategorin med).
Bor själv i ett sommarstuga byggd 63 som ja totaltenoverat (uppfyller byggnadskraven på isolering). Samt tillbyggd 2020. Tot
115 kvm samt en friggebod 15kvm som e uppvärmd 16grader å har en årsförbrukning på ca 9000 kWh.
Luft/vatten, vattenburen golvvärme å har 23grader inomhus kräver ja kompensation, -Nä men tycker inte de är hållbart med över 2kr kWh exl moms
 
TT sammanställde en fin bild över vansinnet med elräkningsallmosan.

Infograf över elräkningar i januari för fyra områden med och utan statlig elrabatt, samt karta och hus i snölandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktorcloetta
  • Laddar…
Det där gäller priserna för rörligt pris. Har du fast elpris eller timavläsning kan du komma klart lägre.
Att kalla utbetalning av skattemedel för ”statlig rabatt” blir något missvisande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.