36 483 läst · 323 svar
36k läst
323 svar
Laddbox till Polestar 2
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
På VW ID4 kan man reducera laddströmmen i bilen går dock ej att välja hur mycket utan det verkar bli 50%.pacman42 skrev:Om du kommer att få effekttaxa på elnätet (även på nätterna) så är det inte säkert att det lönar sig att ladda snabbt med trefas. Av denna anledning så är det framtidssäkra att installera en box som kan styras till både enfas och trefas och med olika laddström.
Eller, om de är det minsta händig med elektronik och programmering så kan du bygga en själv. Jag har en tråd om att bygga laddbox här på forumet om du vill ha inspiration...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Ja, bilarnas inställningsmöjligheter är för få, för otydliga och för varierade för att lita på. Bättre med en bra box då.
Då måste du ha timpris ,annars gör bolaget ett medelpris under månaden för förbrukad el så spelar ingen roll när du laddar.Ladda inte med 220V i vanligt eluttag ,effektuttaget blir för högt pch proppen går eller så tar det fruktansvärt lång tid att ladda en elbil.Hra själv easee laddare och helnöjd.Pris ca 8-10tkr inkl allt arbeteR Rolle85 skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
jag tror inte allmänspråket är det största problemet utan de som faktiskt tror att det är en laddare. Därför det ändå är viktigt att de som faktiskt vet bättre inte skriver laddare av slentrian.Nötegårdsgubben skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 171 inlägg
Ja, 8 A kan man normalt ta ut utan problem, på en, två eller tre faser.H henrike skrev:
Det är typ 16 A per fas som blir problem, dvs det är svårt att nyttja bilen maximala laddeffekt om laddaren är enfasig eller tvåfasig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 171 inlägg
Så PS2a står för Polestar 2, från 9 till 4 tecken. Ja det var en skojig förkortning.E ERagn skrev:
Har du någon länk till en spec som beskriver dess laddmöjkligheter?
LIN, se SS-EN 61851-1 annex D, men det finns säkert i ISO/IEC 15118 också.E ERagn skrev:
Hehe. Annex D finns det nog om möjligt ännu färre wallboxar som stödjer. Hade blivit imponerad om du hittade en enda.Bo.Siltberg skrev:
P Palle500 skrev:Bo.Siltberg skrev:
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.
Bo menar att det är L1 (eller vilken fas du nu anslutit till L1 på laddboxen) som belastas om du ansluter en bil med endast 1 fas laddare, tex en Leaf.
Alternativt använder en typ2 kabel för endast 1-fas.
Däremot så borde vissa laddboxar endast kunna slå på en fas (L1) till bilen som då endast laddas med 1-fas fast den har en 3-fas laddare i bilen.
Vet ej om standarden även säger att 1-fas matningen i typ2 kontakten kan vara valfritt fas-stift L1, L2, L3 ? Om så, så borde även smarta laddboxar kunna välja vilken fas som skall mata bilen med 1-fas?
Ska vi vara noga med terminologin så sitter ingen laddare i bilen heller, utan en omvandlare som konverterar växelström till likström som är det 400v-batteriet kan ta emot....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 171 inlägg
Och det är tycker jag passar bra in på en batteiladdare dvs
- omvandling till DC av passande spänning
- reglering av laddströmmen
- övervakning av laddningen inkl avbrytning av laddningen när batteriet är fullt.
Däremot finns ingenting av detta i en laddbox så där är namnet missvisande. Man kanske kan säga att laddboxen, förutom säkerhetsfunktioner, reglerar matningen till bilen, eller begär för det är fortfarande bilen som bestämmer.
DC-snabbladdare på stan är en annan sak.
- omvandling till DC av passande spänning
- reglering av laddströmmen
- övervakning av laddningen inkl avbrytning av laddningen när batteriet är fullt.
Däremot finns ingenting av detta i en laddbox så där är namnet missvisande. Man kanske kan säga att laddboxen, förutom säkerhetsfunktioner, reglerar matningen till bilen, eller begär för det är fortfarande bilen som bestämmer.
DC-snabbladdare på stan är en annan sak.
Boxen reglerar inget. Den informerar bara bilen om vilken strömgräns som gäller.