P
elpaco elpaco skrev:
AC är i grunden ett stort problem i sig. Lite OT men vi förbrukar enorma mängder energi på att slippa anpassa oss till det klimat man bosatt sig i. Till och med i Sverige börjar det bli allt vanligare med AC i sovrummet. Här har vi verkligen en miljöbov av råge ..
I takt med att klimatet blir varmare så kommer uppvärmningsbehovet att minska så det kanske går på ett ut med att nedkylningsbehovet ökar?

AC är knappast en mijöbov i Sverige.
 
  • Gilla
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
D drew_westling skrev:
Hej!

vi bor i ett kedjehus och fick för ett drygt halvår sedan nya grannar. De har hållit på och renoverar en hel den vilket vi tycker er positivt även om det har låtit en del.
Häromdagen så stördes jag av ett lågfrekvent buller i viss delar av huset, det lät som en lastbil stod utanför och brummade. Jag tänkte inte mer på det men ju mer jag hör detta brummande ju mer jobbigt upplever jag det.
Jag installerade en app på telefonen och den säger att det är en frekvens på 50 hz och ljustrycket är 59 db. Detta är uppmätt i vardagsrummet som är precis jämte grannen. I barnens sovrum är det 55 db@45 hz.

jag ska gå och prata med grannen och hoppas att det finns en enkel lösning på problemet men jag är nyfiken på vad juridiken säger.
Kolla med han om han har vibrationsdämpare på aggregatet vilket man alltid ska montera vad tillverkare än säger
 
M
Dessa trådar är som att vänta på säsong två av en spännande serie. TS skapar en tråd med fakta som kan tolkas som alltifrån en tvättmaskin som centrifugerar till en torktumlare men kallar det själv för värmepump, sedan försvinner hen från tråden.

To be continued:surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Kolla med han om han har vibrationsdämpare på aggregatet vilket man alltid ska montera vad tillverkare än säger
Vilka dämpare rekommenderar du?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja lider verkligen med dig. Själv är jag väldigt ljuskänslig för dessa frekvenser. I vår gamla lägenhet hade vi rökgasfläktar monterat på taket för att kunna använda våra braskaminer. När grannen körde igång fläkten så spred sig ett stomljud i vår lägenhet. Ljudet oscilerade oxå med 50Hz alltså samma frekvens som du mätt upp.
Huvudanledningen till att fläktarna lät var att man varvtalsreglerade med en tyristor som fungerar som en gammaldags dimmer till lampor. Bullret kunde dämpas markant när vi bytte ut turistorterna mot hederliga transformatorer. I både ditt fall och vårt så är det ju kopplat till elnätets frekvens som ligger på just 50Hz. Det låter så klart svårt att göra liknande uppdatering på en värmepump :(
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka dämpare rekommenderar du?
Vilka dämpare som är lämpliga beror på störfrekvens, uppställning etc. Ta dit en akustiker som kan ge lämpliga råd.
//J
 
K kortis skrev:
Kolla med han om han har vibrationsdämpare på aggregatet vilket man alltid ska montera vad tillverkare än säger
Nja, det stämmer ju inte riktigt.
Beror ju helt på aktuella förutsättningar.
//J
 
E ErlingN skrev:
Du kan höra med din kommun vilken bullernorm som gäller. Torde vara 40 db nattetid, och det kan avhjälpas med avvibrering av stativet då jag gissar på markvibrationer som ger buller inne i ditt hus.
Det är ju vad som generellt gäller utomhus.
Vad jag förstår så är det inomhus TS har problem, då är det generellt Folkhälsomyndighetens riktvärden som gäller.
//J
 
Igen Igen skrev:
Du fick bra svar redan, men när de renoverade, vad gjorde de då?
Tog bort väggar, satte in nya, förankrade sina nya skåp i betongen eller bytte de värmepump?

Arbetsmiljöverket har en app, och jag har mätt upp 90db från en tidigare ok granne pga att en annan granne ”renoverat”.äp.
Timellsyndromet
Arbetsmiljöverkets app är värdelös om man inte vet vad man håller på med. Har exempel när det skiljt upp mot 20 dB mellan appen och vad jag uppmätt med korrekt mätförfarande och en riktig ljudnivåmätare (Klass 1).
//J
 
  • Gilla
Krullovich och 2 till
  • Laddar…
Vi hade inledningsvis vår uteenhet på konsoler fästa på träfasaden. Ett störande ljud fortplantade sig i huset. Blev bättre när vi istället placerade uteenheten på en ställning fristående från väggen.
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
D drew_westling skrev:
Aggregatet som är av okänd modell är inomhus, troligtivis i deras tvättstuga, som är mellan våra två huskroppar. Givet hur mycket den låter (59 db är rätt mycket) så skulle jag inte vara förvånad ifall den sitter monterad på väggen mot vårt hus. :(
Aggregatet är i alla fall nytt för huset sen är frågan om det är nyköpt eller om han har köpt ett begagnat aggregat.

Är det någon som vet ifall dessa ljudvolymer är skadliga? För mig är det obehagligt att vara i dessa rum (2 sovrum för barnen + vardagsrummet) när det låter så...

Jag ska gå över till honom ikväll och prata med honom. Jag hoppas innerligt på förståelse och en vilja av att lösa problemet smidigt.
Vad menar du med att aggregatet sitter inomhus? Det som är kompressordelen (utomhusdelen) kan och ska inte sitta inomhus om LVP ska fungera.
 
vad heter appen?
 
M Mats Ranarp skrev:
Vi hade inledningsvis vår uteenhet på konsoler fästa på träfasaden. Ett störande ljud fortplantade sig i huset. Blev bättre när vi istället placerade uteenheten på en ställning fristående från väggen.

B Bengt Svejdur skrev:
Vad menar du med att aggregatet sitter inomhus? Det som är kompressordelen (utomhusdelen) kan och ska inte sitta inomhus om LVP ska fungera.

Varför är det så många som inte orkar eller klarar av att läsa vad trådskaparen skriver innan man svarar?
Det finns ingen utedel! Prylen som orsakar ljudet sitter inne i grannens tvättstuga och är förmodligen en frånluftvärmepump, men kan lika gärna vara en tvättmaskin...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är det så många som inte orkar eller klarar av att läsa vad trådskaparen skriver innan man svarar?
Det finns ingen utedel! Prylen som orsakar ljudet sitter inne i grannens tvättstuga och är förmodligen en frånluftvärmepump, men kan lika gärna vara en tvättmaskin...
Du har ju lite rätt i det du skriver, men rubriken är ju
Buller från grannens värmepump, dock inte specificerad vilken typ av värmepump. Men om det är en bergvärmepump eller en frånlufts värmepump så borde ju grannen själv ha problem med ljudet från den, vilket dessutom borde indikera på något fel i den då båda två normalt är näst intill ljudlösa.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Vad menar du med att aggregatet sitter inomhus? Det som är kompressordelen (utomhusdelen) kan och ska inte sitta inomhus om LVP ska fungera.
Det kan ju vara vad som helst, inklusive den typ man ser i amerikanska filmer där en låda monteras i fönsterkarmen och innehåller både kompressor och fläkt. Det har även diskuterats att det kan vara en frånluftsvärmepump mm. "Normala" LVP har ju så klart två delar men TS kanske kan upplysa oss om vad som gäller om denne fortfarande är intresserad av tips.

Angående LVP i Portugal så kanske montörerna där har LVP som heltidssyssla p.g.a. att det finns så många pumpar vilket ger en massa erfarenhet, både av LVP, buller och gnälliga invandrare med höga krav (Svenskar alltså)* så de vet exakt vilka ljuddämpningsåtgärder som ska till för att pumparna (och kunderna) ska vara tysta. Det finns säkert proffs här också som vet allt om ljuddämpning men jag undrar om det inte ofta är någon generell hantverkare som får i uppdrag att montera en LVP. Denne kanske inte har någon erfarenhet av ljuddämpning och kanske inte ens vet om att det kan vara ett problem och bara kliar sig i huvudet över de konstiga gummipluttarna som ligger i påsen.

* Sagt med glimten i ögat, inget ont om invandrare, vare sig i Portugal eller här
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.