Bo.Siltberg skrev:
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.
E ERagn skrev:
En PS2a ska kunna köra enfas på vilken av faserna som helst, antingen om bara L2/L3 är tillgängliga eller om alla är tillgångliga men bara en fas behövs. Däremot kan den ta ut högre effekt från L1 om bara L1 är tillgänglig.
Bo menar att det är L1 (eller vilken fas du nu anslutit till L1 på laddboxen) som belastas om du ansluter en bil med endast 1 fas laddare, tex en Leaf.
Alternativt använder en typ2 kabel för endast 1-fas.

Däremot så borde vissa laddboxar endast kunna slå på en fas (L1) till bilen som då endast laddas med 1-fas fast den har en 3-fas laddare i bilen.
Vet ej om standarden även säger att 1-fas matningen i typ2 kontakten kan vara valfritt fas-stift L1, L2, L3 ? Om så, så borde även smarta laddboxar kunna välja vilken fas som skall mata bilen med 1-fas?
 
K koolla skrev:
Mätaren spelar ingen roll. Antingen ber man elbolaget byta mätaren om det inte redan är gjort. vägrar de får man sätta en fast kopplad effektvakt istället.
Klart det spelar roll om man vill att det ska funka från dag 1 ;).
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Nätbolaget är väl mig veterligen skyldigt att byta mätaren inom tre månader om den man har inte stödjer timdebitering, så att välja en som inte kopplas till HAN-porten verkar dumt. Å andra sidan finns det både gammal standard (P1) och ny (RJ45) och exempelvis Tibber stödjer bara den nya, så det går ju att landa fel ändå.
 
Jag installerade en Garo GLB 22KW, ink installation och avdrag betalade jag ganska exakt 8000:-
Låste den sedan på 13a trefas max (då jag har 20a huvudsäkring) och schemalade själv när bilen ska ladda via garos ”app”
Monterade den på garaget i min carport och ksblaget dit är för klent för att ladda med högre effekt.
Laddade nattetid då för att inte bränna säkringar då jag har direktverkande el och luftvärmepump.

Detta upplägget fungerade fint för mig och den körningen jag hade med min Polestar 2. idsg har jag inte kvar bilen längre, och när (om) det blir en till elbil så blir det uppsäkring och ny kabeldragning till garaget så man kan ladda på hårdare.

Men det ser fint ut vid försäljning av huset osv vilket var en bonus ;-)

Kör box och installation i ett, då får du som sagt avdraget så blir det billigare i slutändan.
 
R Rolle85 skrev:
aha du menar att man drar kablage från mitt proppskåp inne i huset (där mina automatsäkringar sitter).

Om jag inte gör detta, kan jag plugga in den i ett vanligt 230v uttag? (Har ett vid min parkering).
Absolut INTE! skulle jag säga.
Dina huvudsäkringar är 16A(grå plupp) Att det står 25 på huven är för att det är max på gänga Dll(gänga 2)
Polestaren laddas vanligtvis med en separat avsäkrad 3-fasladdare som klarar av 3fas 11kwh-laddning. Det finns en uppsjö av dessa. Det du vill ha är ett uttag på laddaren, inte med direktsluten sladd, det finns alltid nötningsrisk med den lösningen.
För din del, om det är möjligt, så skulle jag skapa en undergrupp till dina huvudsäkringar, i fasadskåpet och sedan dra ut en NY, SEPARAT matning som jag t.o.m tror är krav från elsäkerhetsverket.
Beblanda inte gamla kablar eller enkla stickproppsuttag. Det var så ett halvt hus brann ner, de kopplade in laddaren i en typ biltema analog timer. Det står 16A på dem, men det betyder 16A belastning i MAX 1 timme.
Lycka till!
 
E ERagn skrev:
En PS2a ska kunna köra enfas på vilken av faserna som helst, antingen om bara L2/L3 är tillgängliga eller om alla är tillgångliga men bara en fas behövs. Däremot kan den ta ut högre effekt från L1 om bara L1 är tillgänglig.
PS2a vadå? Det du skriver låter väldigt konstigt. Har du en länk till en elbil/laddare som heter PS2a?
Portabel, elektronisk tejpdispenser för tryckkänslig tejp, med inställningar för längd och knappar på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men varför ladda enfas när man har trefas?? Sverige är på väg ner i ett dike om elbolagens prismodell skulle tvinga fram sådana lösningar. Trefas innebär inte att man har tre st enfasledningar. Då hade vi lika gärna kunnat ha en enda enfas.

Det lär finnas bilar, bl.a Mercedes som bara kan laddas från två faser. Dessa får man se upp med och rata.

Det jag ser som mer intressant är stöd en lastreglering av strömmen individuellt per fas. Möjligheten finns i protokollet. Men finns det elbilar och laddboxar som stöder det? Först då finns det en mening med lastbalansering.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Om du kommer att få effekttaxa på elnätet (även på nätterna) så är det inte säkert att det lönar sig att ladda snabbt med trefas. Av denna anledning så är det framtidssäkra att installera en box som kan styras till både enfas och trefas och med olika laddström.

Eller, om de är det minsta händig med elektronik och programmering så kan du bygga en själv. Jag har en tråd om att bygga laddbox här på forumet om du vill ha inspiration...
Och effekttariff kommer garanterat så småningom.
 
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nätbolaget är väl mig veterligen skyldigt att byta mätaren inom tre månader om den man har inte stödjer timdebitering, så att välja en som inte kopplas till HAN-porten verkar dumt. Å andra sidan finns det både gammal standard (P1) och ny (RJ45) och exempelvis Tibber stödjer bara den nya, så det går ju att landa fel ändå.
Nej Tibber har båda varianter. Men man måste välja rätt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
PS2a vadå? Det du skriver låter väldigt konstigt. Har du en länk till en elbil/laddare som heter PS2a?
[bild]

Men varför ladda enfas när man har trefas?? Sverige är på väg ner i ett dike om elbolagens prismodell skulle tvinga fram sådana lösningar. Trefas innebär inte att man har tre st enfasledningar. Då hade vi lika gärna kunnat ha en enda enfas.

Det lär finnas bilar, bl.a Mercedes som bara kan laddas från två faser. Dessa får man se upp med och rata.

Det jag ser som mer intressant är stöd en lastreglering av strömmen individuellt per fas. Möjligheten finns i protokollet. Men finns det elbilar och laddboxar som stöder det? Först då finns det en mening med lastbalansering.
PS2a= Polestar2
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kör med Easee laddbox kopplad mot Tibber. Lastbalansering och laddar när spotpriset är som absolut lägst. Snygg är den också.
 
  • Gilla
Elon Musk
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
PS2a vadå? Det du skriver låter väldigt konstigt. Har du en länk till en elbil/laddare som heter PS2a?
[bild]

Men varför ladda enfas när man har trefas?? Sverige är på väg ner i ett dike om elbolagens prismodell skulle tvinga fram sådana lösningar. Trefas innebär inte att man har tre st enfasledningar. Då hade vi lika gärna kunnat ha en enda enfas.

Det lär finnas bilar, bl.a Mercedes som bara kan laddas från två faser. Dessa får man se upp med och rata.

Det jag ser som mer intressant är stöd en lastreglering av strömmen individuellt per fas. Möjligheten finns i protokollet. Men finns det elbilar och laddboxar som stöder det? Först då finns det en mening med lastbalansering.
Easse har enligt deras API stöd för dynamisk reglering per fas:
https://developer.easee.cloud/docs/load-balancing

Tyvärr är detta inget som går att ställa in i deras egna app. Jag har dock med hjälp av deras API byggt egen lastbalansering (läs effektbegränsning) om det skulle vara så att man vill ladda på andra tider än nätterna.

Min bil är en av de korkade du nämner (Audi laddhybrid), som har 2st 1-fasiga ombordladdare (max 7,2kW).
Den stödjer då 1 eller 2-fas-laddning, men använder L1 och L2 (då L3 inte har någon pin i kontakten i bilen).
Personligen upplever jag inget problem med detta, laddar med 2-fas 8A under nätterna, låter dessutom bilen bestämma laddschemat för att batteriet ska må så bra som möjligt.

Jag har dock inte testat att tex sätta laddaren på 3-fas och ställa ner laddströmmen på 2 av faserna till tex 1A (Så den inte av-aktiverar 3-fas enligt beskrivningen i API:et) för att se om man på så sätt kan styra laddningen själv på vilken fas den använder enligt det du finner intressant att veta.

Tyvärr är bilen full-laddad just nu och jag ligger i Corona, så kan inte utföra test just nu om någon skulle vara intresserad av att se om det fungerar i praktiken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ju inte riktigt på behovet av möjligheten att ställa om en trefasbox till enfasladdning, utan tror att det är viktigare att man som ägare/användare kan ställa om effektuttaget ur boxen, så att det inte är statiskt/måste styras av bilen när boxen väl är installerad.

Men om vi antar att jag har fel. Det finns väl de facto inga boxar på marknaden som man som användare kan ändra från trefas till enfas med ett enkelt handgrepp? Det finns säkert de trefasladdare som man kan installera med bara en fas, men det betraktar jag då inte som ett enkelt handgrepp.

Att ha en enfaskabel att byta till mellan bil och laddare har föreslagits, och det tycker jag är en smart, relativt funktionell lösning (även om den extra kabeln kostar uppåt ett par tusen), men jsg har inte sett någon föreslå någon laddare som i sig själv löser frågan.

Easee, som TS tittar på, kan man reglera maxströmmen på i appen, så den går utmärkt att normalt ha ställd på 3*6 A, men tillfälligtvis ställa upp om man vill, men som sagt, att strypa den från tre faser till en gissar jag inte bara är ett användarhandgrepp.
Easess verkar ju kunna mycket, stämmer det som står här så låter det som en bra affär.

Om min ”box” klarar det vet jag inte, jag har bara 1-fas laddare i bilen och har inte tagit reda på om jag kan styra ut endast 1 fas även om det är en 3-fas laddare inkopplad. Men med Zappin som jag har så kan jag styra ut minimalt laddning enligt protokollen. Då laddar bilen med 1,4kW och just det kan vara intressant vid effekttariff. Jag vet inte vad protokollet säger vid 3-fas, om det fortfarande är 1,4kW eller om det är 3x1,4kW?

Och snälla, sluta kalla laddboxen för laddare. Laddaren (AC till DC) sittet i bilen och ingen annan stans. Det man skruvar upp på väggen är inget annat än ett mer eller mindre påkostat vägguttag med handskakning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
PS2a vadå? Det du skriver låter väldigt konstigt. Har du en länk till en elbil/laddare som heter PS2a?
[bild]

Men varför ladda enfas när man har trefas?? Sverige är på väg ner i ett dike om elbolagens prismodell skulle tvinga fram sådana lösningar. Trefas innebär inte att man har tre st enfasledningar. Då hade vi lika gärna kunnat ha en enda enfas.

Det lär finnas bilar, bl.a Mercedes som bara kan laddas från två faser. Dessa får man se upp med och rata.

Det jag ser som mer intressant är stöd en lastreglering av strömmen individuellt per fas. Möjligheten finns i protokollet. Men finns det elbilar och laddboxar som stöder det? Först då finns det en mening med lastbalansering.
P Palle500 skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.

Bo menar att det är L1 (eller vilken fas du nu anslutit till L1 på laddboxen) som belastas om du ansluter en bil med endast 1 fas laddare, tex en Leaf.
Alternativt använder en typ2 kabel för endast 1-fas.

Däremot så borde vissa laddboxar endast kunna slå på en fas (L1) till bilen som då endast laddas med 1-fas fast den har en 3-fas laddare i bilen.
Vet ej om standarden även säger att 1-fas matningen i typ2 kontakten kan vara valfritt fas-stift L1, L2, L3 ? Om så, så borde även smarta laddboxar kunna välja vilken fas som skall mata bilen med 1-fas?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
PS2a vadå? Det du skriver låter väldigt konstigt. Har du en länk till en elbil/laddare som heter PS2a?
[bild]

Men varför ladda enfas när man har trefas?? Sverige är på väg ner i ett dike om elbolagens prismodell skulle tvinga fram sådana lösningar. Trefas innebär inte att man har tre st enfasledningar. Då hade vi lika gärna kunnat ha en enda enfas.

Det lär finnas bilar, bl.a Mercedes som bara kan laddas från två faser. Dessa får man se upp med och rata.

Det jag ser som mer intressant är stöd en lastreglering av strömmen individuellt per fas. Möjligheten finns i protokollet. Men finns det elbilar och laddboxar som stöder det? Först då finns det en mening med lastbalansering.
Skojigt, verkligen…

Anledningar till att bara ladda enfas kan ju vara olika, att det ger bättre verkningsgrad vid lågt effektuttag, att nån säkring gått eller att det lastbalanseras genom att enskilda faser stängs av. Vilket protokoll syftar du på? Det 99% av alla wallboxar använder har inte stöd för individuell begränsning per fas. Kommer komma fler och fler med stöd för ISO 15118 framöver men än så länge är det nog rätt skralt med stöd för det.
 
Kontakta Polestar och fråga vilken laddare som används i deras forskningsprojekt för V2X där Chalmers och Göteborgs energi är involverade i det 3 åriga projektet.
Skulle inte köpa någon laddare utan att fråga dem.
 
Det förutsätter en DC laddare med inverter till en helt annan kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.