291 264 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Nej, förstår inte hur du hamnar där i tanken?Unikt namn skrev:
Din kundprofil är dock knuten till telefon och betalmedel, så om du missköter dig så hänger förarnas omdömen kvar framöver.
Regleringar är sällan enbart positiva eller negativa. För att en reglering ska vara bra tycker jag att den ska vara mycket positiv för de allra flesta och inte mycket negativ för övriga.A AndersS skrev:
I princip är regleringar av ondo, men ibland är de ett nödvändigt ont.
Det där blev lite svårbegripligt, men jag gissar att du menar att små kommuner ska subventionera taxi. Det tycker inte jag. I allmänhet bör var och en stå för sina egna transportkostnader.Vill man på mindre orter kunna få dessa transporttjänster som i de större städerna är självklara att kunna beställa dygnet runt eller så tar men en buss eller som i Stockholm T-banan och dessutom välja utförare där det segmenteras på många olika leverantörer. Stockholm t.ex. kunde bryta upp ett taximonopol på 3000 bilar för det fanns underlag och förutsättning.
Det förvånar mig inte. Folk som bor i storstäder brukar inte ha så bra koll på livet utanför den egna bubblan.Våra släktingar i storstaden ställer ibland dessa frågor och blir lika förvånade över hur man kan leva utan dessa självklarheter i det dagliga livet. T.ex. att här måste man ju ha en bil, där de valt bort bilen då behovet är minimalt utifrån kollektiva transporter och problem med parkeringsplatser, sedan när de kommer på besök görs det via hyrbil.
Kan vi hålla det sakligt, argument som gnäll passar inte om man försöker sakligt beskriva de förutsättningar som finns, sedan kanske du inte har sett eller uppfattat hur det är på andra platser.D djac skrev:
Det jag avser med plats är att det överhuvud taget inte finns en stad i Malmös storlek i närområdet av mitt exempel med Vimmerby (bor inte där tog det bara som ett exempel) utan ser det ur ett samhällsperspektiv inte bara vad jag själv har förutsättningar då jag bor i en stad med kollektivtrafik och har valmöjlighet, det finns inte/sällan i de mindre städerna/tätorterna.
På samma sätt är förutsättningarna runt mälardalen också annorlunda, där man t.ex. kan jobbpendla från Västerås som är större stad in till Stockholmsområdet. Har bott i Stockholm och även arbetspendlat dit så är ganska familjär med förhållanden och haft många dialoger med kollegor i Stockholm och runt mälardalen kring detta, även en större stad som Uppsala som ligger på pendlaravstånd.
Om man kan förutse det så kan man väl få bli upprörd i förväg?D djac skrev:
F.ö. så tror jag att det kan komma att bli lättare att ha bil i en stad. Förtätning kommer att bli mindre populärt efter att vi har levt igenom en långvarig pandemi.
Att sätta betyg kan väl få vara ömsesidigt? Jag vill inte förbjuda ett bolag att bedöma sina kunder, men jag kanske inte vill anlita ett bolag som registrerar mig med ett omdöme.Unikt namn skrev:
GDPR är väl relevant i det här sammanhanget också?
Såklart man får, jag tillhör dock inte de som blir arg när jag ser att det ska regna imorgon utan kanske planerar om istället. Precis som du gör får ju alla dra sina slutsatser och gissa, jag kan dock inte förstå hur det kan bli upprört för att någon gissar annorlunda än en själv.P pmd skrev:
Som EU-kund har du såklart rätten att bli glömd och raderad, GDPR används för det mesta helt fel i såna här sammanhang.P pmd skrev:
Du har nog hoppat över mina beskrivningar och länken till ett tidningsklipp för mindre stad. För att en mindre stad/tätort ska kunna erbjuda det som var "svårbegripligt" måste t.ex. en kommun kunna se till ett helhetsperspektiv. Tittar man bara på kostnad i varje enskild utgiftspost så kan man slå slå undan förutsättningarna för viktiga samhällsfunktioner om varje enskild del ska optimeras. Åter igen så påverkas det av geografi och befolkningsmängd i området. Djac jämför med att bo utanför Malmö med närhet till Köpenhamn, finns mycket liten relevans till att bo i Vimmerby eller annan mindre stad/tätort eller i dess närhet.P pmd skrev:
Så tänk ibland att det finns förutsättningar som är tvärtemot de jag har som måste hanteras, min åsikt och så jag många gånger funderar.
Det här gjorde det inte begripligare för mig, om man bosätter sig där en service man vill ha inte finns så var det väl ens eget val (sen förstår jag att det finns andra faktorer som påverkar valet).A AndersS skrev:Kan vi hålla det sakligt, argument som gnäll passar inte om man försöker sakligt beskriva de förutsättningar som finns, sedan kanske du inte har sett eller uppfattat hur det är på andra platser.
Det jag avser med plats är att det överhuvud taget inte finns en stad i Malmös storlek i närområdet av mitt exempel med Vimmerby (bor inte där tog det bara som ett exempel) utan ser det ur ett samhällsperspektiv inte bara vad jag själv har förutsättningar då jag bor i en stad med kollektivtrafik och har valmöjlighet, det finns inte/sällan i de mindre städerna/tätorterna.
På samma sätt är förutsättningarna runt mälardalen också annorlunda, där man t.ex. kan jobbpendla från Västerås som är större stad in till Stockholmsområdet. Har bott i Stockholm och även arbetspendlat dit så är ganska familjär med förhållanden och haft många dialoger med kollegor i Stockholm och runt mälardalen kring detta, även en större stad som Uppsala som ligger på pendlaravstånd.
Om du säger vad du menar istället så blir det enklare, menar du att städernas funktioner, taxi etc, ska subventionera samma funktioner på landsbygden?A AndersS skrev:Du har nog hoppat över mina beskrivningar och länken till ett tidningsklipp för mindre stad. För att en mindre stad/tätort ska kunna erbjuda det som var "svårbegripligt" måste t.ex. en kommun kunna se till ett helhetsperspektiv. Tittar man bara på kostnad i varje enskild utgiftspost så kan man slå slå undan förutsättningarna för viktiga samhällsfunktioner om varje enskild del ska optimeras. Åter igen så påverkas det av geografi och befolkningsmängd i området. Djac jämför med att bo utanför Malmö med närhet till Köpenhamn, finns mycket liten relevans till att bo i Vimmerby eller annan mindre stad/tätort eller i dess närhet.
Så tänk ibland att det finns förutsättningar som är tvärtemot de jag har som måste hanteras, min åsikt och så jag många gånger funderar.
Upprördhet kan leda till handlingskraft så att man försöker motarbeta det upprörande.D djac skrev:
Nja, merparten bor redan på de platserna och behöver behålla samhälls- och servicefunktioner.D djac skrev:
Så Nej, det är inget val i det stora hela utan en samhällsfråga vad som är skälig service som ska kunna finnas på olika platser. Större städer, mindre städer, övriga tätorter, landsbygd, geografiskt var i landet (skåne - norrlandskommun), etc, och det kommer att skilja. Det är helt olika förutsättningar och det är inte ett eget val, men för vissa kan det vara ett val man gör. Det finns ett syfte med hur vårt samhälle är byggt och styrs.
Ja, jo, men här talar vi om en globalt minskad oljekonsumtion, det globala forskarkollektivets uppfattningar i miljöfrågan, osv, det är megatrender som jag tror en arg gubbe i Sverige får svårt att styra om. Jag skulle säga att dessa frågor ligger utanför influenscirkeln för alla individer i Sverige, både som enskilda och som kollektiv.P pmd skrev:
Ja, samhällsfunktioner, som drivs av en kommun, bör förstås samordnas där det går. Det har väl inget att göra med regleringar som försvårar för nya bolag att etablera verksamhet?A AndersS skrev: