M mnils skrev:
Snarare är det så att de som är libertarianer ofta är väldigt framgångsrika såväl personligt som professionellt,
Trevligt om du känner några sådana. De libertarianer som jag känner (inga nära) är de argaste människor jag känner till. Det är fel på allt och allt är "såssarnas" fel. Speciellt framgångsrika är de inte...
Sedan är det ju lite inbyggt så att framgångsrika människor kan ha råd att skita i samhället, skita i andra och dumdrygt hävda att marknaden löser alla problem.
Om de nu har blivit så framgångsrika i den är världen, världen där det finns politik och regleringar, varför tycker de då så illa om den?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
Vi har fortfarande ett bra elsystem anpassat för förbindelse med grannländerna. Det var också en av idéerna med att avreglera, det fanns bedömningar att man överinvesterade i det svenska elsystemet och man ville låta marknaden reglera.
Du skriver att vindkraft är dyrt och dåligt för miljön. Det gäller nog alla energislag vi har. Inget är utan påverkan. Har du någon kostnadsjämförelse som du stödjer dig på.

T TommyC skrev:
Vi hade förmodligen världens bästa energisystem byggt på i huvudsak vattenkraft och kärnkraft. Det finns då inget behov av vindkraft som är väldigt mycket dyrare, slumpmässig och dålig för miljön ur många aspekter inklusive att den förstör naturen över stora områden, dödar fåglar, insekter, gör bostäder osäljbara och förstör folks liv.
K karlmb skrev:
1.5 öre är inte mkt till subvention.
Det var nån krona för 10 år sedan. Och tyvärr gick mkt till några som skar guld.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd
Målet verkar vara att hålla uppe elpriserna för alla
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Kan det vara detta han menar?

"På grund av fysiska överföringsbegränsningar mellan de nordiska länderna bildas periodvis områden med olika pris på spotmarknaden. Förutom priser för de femton elområden som i dag finns i Nord Pools börsområde,"
Handel på elbörsen - Energiföretagen Sverige
[länk]
Anar inte? Förra gången dillade han om medlemmar i Nordpool och då var både Tyskland och England inkluderade.
Oavsett så tvivlar jag på att det finn statistik för export UT från detta område och varför någon skulle producera sådana siffror. ( och varför de öht skulle vara intressanta) För mig är det en efterkonstruktion, eftersom det var Sverige vi diskuterade när kommentaren ” elexporten har ökat kraftigt ” släpptes. Återstår att se om han kommer ned några siffror.
 
A
Z Zodde skrev:
Anar inte? Förra gången dillade han om medlemmar i Nordpool och då var både Tyskland och England inkluderade.
Oavsett så tvivlar jag på att det finn statistik för export UT från detta område och varför någon skulle producera sådana siffror. ( och varför de öht skulle vara intressanta) För mig är det en efterkonstruktion, eftersom det var Sverige vi diskuterade när kommentaren ” elexporten har ökat kraftigt ” släpptes. Återstår att se om han kommer ned några siffror.
Tyskland har jag sett med i sammanhangen..
samt även South Stream...
 
M
Menar du med systemet att handla elen efter tillgång och efterfrågan? När efterfrågan är låg så blir ju priset lägre.

hsd hsd skrev:
Målet verkar vara att hålla uppe elpriserna för alla
 
A
M mecklarn skrev:
Menar du med systemet att handla elen efter tillgång och efterfrågan? När efterfrågan är låg så blir ju priset lägre.
beror på.. För vattenkraft har vi ju reduceringmöjligheter.. Som om vindkraften är billig medans vattenkraften är dyr så kan den säljande parten välja vattenkraften som erbjudande..
Eller mixa så de får upp priset.
Det är ett sådant system man nu kollar på för vindkraften enkomt.
 
Maskintok skrev:
beror på.. För vattenkraft har vi ju reduceringmöjligheter.. Som om vindkraften är billig medans vattenkraften är dyr så kan den säljande parten välja vattenkraften som erbjudande..
Eller mixa så de får upp priset.
Det är ett sådant system man nu kollar på för vindkraften enkomt.
Beror inte på
Elmarknadens egen grundkurs har detta diagrammet som en av de absolut första,,, Diagram med två kurvor som representerar utbud och efterfrågan med axlar för pris och volym, som skär i marknadspriset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Z Zodde skrev:
Beror inte på
Elmarknadens egen grundkurs har detta diagrammet som en av de absolut första,,,[bild]
Ja men den säger inget om priset med reduceringseffekten.
Det är ju därför man vill ha detta även på vindkraften, så både vatten och vindkraft kan höja priset men aldrig sänka det genom överproduktion..
 
Maskintok skrev:
Ja men den säger inget om priset med reduceringseffekten.
Det är ju därför man vill ha detta även på vindkraften, så både vatten och vindkraft kan höja priset men aldrig sänka det genom överproduktion..
Det går att se det beräknade elpris för en viss tid under månaden, skrolla ner ganska långt.
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#fastelpris
 
A
R Rolles skrev:
Det går att se det beräknade elpris för en viss tid under månaden, skrolla ner ganska långt.
[länk]
Ja fast elpris ja...
 
A
D Daniel 109 skrev:
Är det den här nyheten du har missförstått nu?
[länk]
Nej.
Och sluta gnälla om att jag ska ha missförstått..
 
Vad är det du skriver om då?
 
M
Är det inte bara så att vattenkraften balanserar och drar ner när det finns andra energislag som producerar mer eller mindre. Den balansen har vattenkraften alltid haft.

Maskintok skrev:
beror på.. För vattenkraft har vi ju reduceringmöjligheter.. Som om vindkraften är billig medans vattenkraften är dyr så kan den säljande parten välja vattenkraften som erbjudande..
Eller mixa så de får upp priset.
Det är ett sådant system man nu kollar på för vindkraften enkomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.