R Rolles skrev:
Teoretiska beräkningar är en sak.. I praktiken har ny kärnkraft blivi mycket dyrare runt om i världen och kanske inte bär sina egna kostnader. Speciellt inte vid en olycka som kan drabba oss alla i Sverige.
Är det nåt som är dyrt är det ju vindkraft, med vindkraftsfadäsen som sätter priserna genom taket kan kärnkraften inte annat än vara vinstbringande.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ett litet problem jämfört med att reglera de extremt stora variationerna som vindkraften har.
Nja, vi vet nu långt i förväg om det blåser.
Vattenkraft hänger då med och reglerar, öser på det man spararat när det blåst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köper du el till din bergvärme eller har du egen produktion/lagring från solcellerna så du kan hålla huset varmt även de dagar då det inte blåser?

När du skriver om produktion driftad redan - 23, tänker du dej återstarta av Stenungsund eller vilka anläggningar avser du?

Om vi satsar på nya reaktorer med byggstart senast - 25 kan vi ha dem färdiga mellan 2030 och 2040 beroende på om vi ska utveckla nytt eller köpa en färdig konstruktion.
för att förklara min inställning så har jag inget mot ny kärnkraft särskilt som det ser ut som att ny teknik kan lösa stora delar av problemen med slutförvaring.

att få till alla tillstånd med överklaganden etc så tror jag att vi med de regler som vi har i landet tar närmare 10 år om det går snabbt att börja bygget sedan tillkommer byggtiden.
som exempel tog det 7 år innan mitt bygglov gått genom alla rättsliga processer grönt ljus i alla instanser men en granne överklagade ändå och försenade bygget. utgår från att det finns ännu fler möjligheter att överklaga ett kärnkraftverk.

personligen struntar jag om det är sol vind eller något annat som byggs bara elproduktionen ökar NU.

jag köper naturligtvis min ström när solcellerna inte prodcerar lagring av el är för dyrt i dagsläget och är ju bara för korttids lagring (batterier) fanns det något sätt som till rimliga kostnader löste lagringsproblemet skulle jag överväga det och då frånkoppla mig från nätet och sätta upp fler celler.
ca 70% av mitt årsbehov klara nuvarande solceller av att leverera men då stor del av elen produceras på tider när mitt behov är lågt så säljer jag ca 66% av min solcells el. vilket ger mig negativa elräkningar under ca 5 månader per år.
gissar att jag kommer att kunna nyttja större del av solelen själv efter nästa bilbyte som jag tror blir en elbil troligen leasad då jag känner mig osäker på restvärdet på dessa då utvecklingen ser ut att gå fort.

ekonomiskt betalar sig solcellerna själva på ca 8år -10 år ju högre elpris desto bättre med solceller.
 
B b50gud skrev:
för att förklara min inställning så har jag inget mot ny kärnkraft särskilt som det ser ut som att ny teknik kan lösa stora delar av problemen med slutförvaring.

att få till alla tillstånd med överklaganden etc så tror jag att vi med de regler som vi har i landet tar närmare 10 år om det går snabbt att börja bygget sedan tillkommer byggtiden.
som exempel tog det 7 år innan mitt bygglov gått genom alla rättsliga processer grönt ljus i alla instanser men en granne överklagade ändå och försenade bygget. utgår från att det finns ännu fler möjligheter att överklaga ett kärnkraftverk.

personligen struntar jag om det är sol vind eller något annat som byggs bara elproduktionen ökar NU.

jag köper naturligtvis min ström när solcellerna inte prodcerar lagring av el är för dyrt i dagsläget och är ju bara för korttids lagring (batterier) fanns det något sätt som till rimliga kostnader löste lagringsproblemet skulle jag överväga det och då frånkoppla mig från nätet och sätta upp fler celler.
ca 70% av mitt årsbehov klara nuvarande solceller av att leverera men då stor del av elen produceras på tider när mitt behov är lågt så säljer jag ca 66% av min solcells el. vilket ger mig negativa elräkningar under ca 5 månader per år.
gissar att jag kommer att kunna nyttja större del av solelen själv efter nästa bilbyte som jag tror blir en elbil troligen leasad då jag känner mig osäker på restvärdet på dessa då utvecklingen ser ut att gå fort.

ekonomiskt betalar sig solcellerna själva på ca 8år -10 år ju högre elpris desto bättre med solceller.
Räknar du med 60-öringen i kalkylerna? För den kan ju avskaffas.
 
R Rolles skrev:
Nja, vi vet nu långt i förväg om det blåser.
Vattenkraft hänger då med och reglerar, öser på det man spararat när det blåst.
Det bör stämma ganska bra i norra 2/3 av landet men när man kommit 10 mil neranför dalälven vill det nog till att bygga lagring om man ska kunna tillföra nån mer vindkraftsel till nätet utan att bygga energilagring. I södra 1/3 av landet är ju planerbar kraft som kärnkraft eller kraftvärme överlägsen vindkraften då det är ont om vattenkraft att reglera med.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Räknar du med 60-öringen i kalkylerna? För den kan ju avskaffas.
ja de gör jag men beräkningen är även baserad på 2017 års elpriser som var betydligt lägre.mina solceller har varit i bruk sedan dec 2017 så jag är snart i mål med mina celler men utgår från att 60 öringen inte är det första som en ev ny regering beslutar att avskaffa så utgår från att den finns även för 2023 åtminstone. de höjda elpriserna har snart jämnat ut 60öringen jämfört med ursprungskalkylen.

för de som köper solceller idag har ju visserligen stödet minskat något men priset på anläggningarna har ju minskat medca 40% och är fortfarande i sjunkande. IKEA verkar ha prisvärda celler i dagsläget.
 
M
R Rolles skrev:
Nja, vi vet nu långt i förväg om det blåser.
Vattenkraft hänger då med och reglerar, öser på det man spararat när det blåst.
Då måste vattenkraften och ledningsnätet ha effekt nog att kunna täcka hela vindkraftens produktion, har du sett i något av dina diagram om den har det?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M mnils skrev:
Då måste vattenkraften och ledningsnätet ha effekt nog att kunna täcka hela vindkraftens produktion, har du sett i något av dina diagram om den har det?
Kan det inte vara så i SE1 och 2 att vattenkraften räcker till att reglera vindkraften om man inte skickar de vanliga 6-7000MWh söderut? Om man låtit ASEA bygga ny kärnkraft i Västerås kanske det inte vore någon anledning att överföra all den kraften till SE3 och det inte uppstått brist på planerbar elproduktion i Svealand?
 
M mnils skrev:
Ni diagramfetischister lurar er själva då ni bara ser medelvärden och dessutom medelvärden över stora områden som hela Sverige
M mnils skrev:
Danmark som har väldigt mycket vind i sin elmix fick dock importera och ligger just nu på 1500MW import då gårdagens storm dragit vidare norrut.
lika illa som när man drar märkliga slutsatser från medelvärden, lika illa kan det bli när man drar slutsatser från enstaka mätvärden...

det är ju riktigt att nu på förmiddagen minskade vindkraftens produktion och Danmark började importera 1.5 GW – men samtidigt körde dom sin värmekraft på bara drygt 1 GW och Danmark klarar i vart fall att köra över 4GW värmekraft

att man valde att importera i stället för att elda eget biobränsle eller gas tror jag beror på att det var billigare att importera el, i stället för att elda inom landet
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harka harka skrev:
lika illa som när man drar märkliga slutsatser från medelvärden, lika illa kan det bli när man drar slutsatser från enstaka mätvärden...

det är ju riktigt att nu på förmiddagen minskade vindkraftens produktion och Danmark började importera 1.5 GW – men samtidigt körde dom sin värmekraft på bara drygt 1 GW och Danmark klarar i vart fall att köra över 4GW värmekraft

att man valde att importera i stället för att elda eget biobränsle eller gas tror jag beror på att det var billigare att importera el, i stället för att elda inom landet
Och i framtiden blir det mer brist på el och möjligheterna att importera minskar. Kom ihåg att Danmark har ett milt klimat så uppvärmning är inte ett lika stort problem.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Och i framtiden blir det mer brist på el och möjligheterna att importera minskar. Kom ihåg att Danmark har ett milt klimat så uppvärmning är inte ett lika stort problem.
Har du några fakta till dina påstående?
Norge, Finland och Danmark bygger ut sin elproduktion kraftigt. Satsat på export.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Har du några fakta till dina påstående?
Norge, Finland och Danmark bygger ut sin elproduktion kraftigt. Satsat på export.
Här står att konsumtionen av el ökar och att vindkraftsutbyggnaden inte räcker till
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...narmare-halva-sveriges-nuvarande-elanvandning

SVT svarar dock inte på frågan om vad som händer när det inte blåser

Norge har byggt en länk till UK. Fler länkar planeras till Tyskland. Tyskland stänger snart all kärnkraft och allt kol till 2030. Då blir det mer konkurrens om el.

Observera att vi kommer producera mer el, det är inte det resonemanget gäller, utan vad vi gör när det inte blåser,

Jag är övertygad om att elenergin som en siffra kommer att räcka till. Men det gäller att smeta ut den här siffran över hela året och industrin kommer inte att köpa att det bara får driva tre lampor till klockan 22 och sedan kasta bort förstört material för miljarder kronor.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Här står att konsumtionen av el ökar och att vindkraftsutbyggnaden inte räcker till
[länk]

SVT svarar dock inte på frågan om vad som händer när det inte blåser

Norge har byggt en länk till UK. Fler länkar planeras till Tyskland. Tyskland stänger snart all kärnkraft och allt kol till 2030. Då blir det mer konkurrens om el.

Observera att vi kommer producera mer el, det är inte det resonemanget gäller, utan vad vi gör när det inte blåser,

Jag är övertygad om att elenergin som en siffra kommer att räcka till. Men det gäller att smeta ut den här siffran över hela året och industrin kommer inte att köpa att det bara får driva tre lampor till klockan 22 och sedan kasta bort förstört material för miljarder kronor.
Att vi kan importerar en skvätt el är troligt men inte att det blir vindstilla i hela norden och omkringliggande vatten, känner de som åker på Nordsjön mm. ofta 15 meter höga vågor. Hoppas få leva lite till och köpa en elbil och ett batteri till huset. Blir det vindstilla slår vi över till egen el för värmepumpen. Ingen bilkörning dagen efter. Lite får man offra för grön el.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nåt som är dyrt är det ju vindkraft, med vindkraftsfadäsen som sätter priserna genom taket kan kärnkraften inte annat än vara vinstbringande.
Det där var helt fel det vet du, skojare där. :rofl:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Att vi kan importerar en skvätt el är troligt men inte att det blir vindstilla i hela norden och omkringliggande vatten, känner de som åker på Nordsjön mm. ofta 15 meter höga vågor. Hoppas få leva lite till och köpa en elbil och ett batteri till huset. Blir det vindstilla slår vi över till egen el för värmepumpen. Ingen bilkörning dagen efter. Lite får man offra för grön el.
Jag tycker det är jättebra om du köper elbil och använder den och husets batteri till att driva värmepumpen. Vad beräknar du att detta kommer att kosta ?

Det är just när det är vindstilla mörkt och kallt landet behöver planerbar kraft i tillräcklig mängd då få kan och vill göra som du Rolles (men din insats är värdefull)
Själv har jag värme från lokalodlat fastbränsle i eloberoende lokaleldstäder så min värme är robust och fungerande oavsett vindtillgång. Jag har självklart valt kärnkraftsel och uppmanar alla som har möjlighet att göra detta för att skapa ett efterfrågetryck hos elproducenterna. Om den dagen kommer då jag kan teckna ett långt (minst tioårigt) kärnkraftselavtal till det pris (1, 3kr/kWh) som är garantipris för den nya kärnkraften i England är jag villig att göra det för att trygga min egen och även ungens och framtida generationers framtida tillgång till ren hållbar kraft.
 
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.