R Rolles skrev:
Före 2030 bör vi ha ett antan nya vindkraft grupper till havs. Utanför Stockholm, Blekinge, Skåne och Västkusten med en effekt motsvarande 10st kärnkraftverk. Finland, Danmark, Tyskland ska också bygga men havet är stort och på hög höjd blåser det. Den stund det är helt vindstilla i detta stora område får vi gå ner på max tre lampor per hushåll som släcks kl 22. Det hade min morfar och de fick många barn.
Detta inlägg borde arkiveras för kommande generationer.
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
B b50gud skrev:
de som förespråkar ny kärnkraft får som de vill så kommer vinterns el priser att framstå som billiga då ny kärnkraft tar minst 15-20 år innan den börjar producera sin första kwh.
Enligt energiforsk.se och klimatupplysningen.se är byggtiden på nya reaktorer 5 år i Korea och kostnaden under 55öre/kWh.
Vad har du för anledning att tro att samhället inte behöver minst lika mycket el som i dag( eller eventuellt flerfallt mer om de nya industriprojekten i Norr och Västerbotten slår väl ut och elektrifiering en av fordonsflottan fortsätter) om 5 år som i mitt exempel eller om 15-20år som i den av dig prognostiserade tiden till produktionsstart?

Om 20 år är jag fullständigt övertygad om att den nya engelska kärnkraften för 1,3kr/kWh anses billig och de delar av Europa som inte skaffat ny baskraftsproduktion kommer ångra att man inte följde Englands exempel och skaffade ny baskraft i början av 20talet.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M mnils skrev:
Är det någon som sagt att vindkraften inte producerar massor med el när det blåser?
I morse låg vindkraften på ca 9000MW. Danmark som har väldigt mycket vind i sin elmix fick dock importera och ligger just nu på 1500MW import då gårdagens storm dragit vidare norrut.

Hur svårt skall det vara att fatta att problemet med vindkraft är vad den producerar när det inte blåser? Och skall man bygga ut den så mycket att den räcker största delen av tiden kommer det för det första bli dyrt och ta mycket plats och dessutom kommer man få enorma överskott när det blåser mer än medel, till vad skall detta användas annat än att konkurrera ut annan kraft?

Ni diagramfetischister lurar er själva då ni bara ser medelvärden och dessutom medelvärden över stora områden som hela Sverige. Så länge alla dagar inte är lika och elnätet inte har obegränsad kapacitet så är det ni sysslar med helt meningslöst!
Men nog har det blivit bättre när vi inte behöver importerar hela vintrar. Elförbrukning har varit ganska konstant, energieffektiviseringen med värmepumpar har ätits upp av annan ökning. Att älta att vi laggt ner några små och gamla kärnkraftverk löser inte något. Tyvärr verkar några inte tro på klimatkrisen, föraren nu, lite förvirrad ropa på att någon ska bygga kärnkraft, men inte böjt ett finger under flera år för att det ska hända. Inget i skuggbudget. Bara mer marknadsekonomin.
Coronan verkar släppa, dax att penisionärsjobba med bygget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Före 2030 bör vi ha ett antan nya vindkraft grupper till havs. Utanför Stockholm, Blekinge, Skåne och Västkusten med en effekt motsvarande 10st kärnkraftverk. Finland, Danmark, Tyskland ska också bygga men havet är stort och på hög höjd blåser det. Den stund det är helt vindstilla i detta stora område får vi gå ner på max tre lampor per hushåll som släcks kl 22. Det hade min morfar och de fick många barn.
Bygg sånna vindkrafts grupper då, men se till att bygga reglerkraft samtidigt så de blir meningsfulla att koppla upp till stamnätet.

Folk har vi redan tillräckligt av i Sverige så ett elsystem som gör att invånarantalet ökar är svårt att se meningen med.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Enligt energiforsk.se och klimatupplysningen.se är byggtiden på nya reaktorer 5 år i Korea och kostnaden under 55öre/kWh.
Vad har du för anledning att tro att samhället inte behöver minst lika mycket el som i dag( eller eventuellt flerfallt mer om de nya industriprojekten i Norr och Västerbotten slår väl ut och elektrifiering en av fordonsflottan fortsätter) om 5 år som i mitt exempel eller om 15-20år som i den av dig prognostiserade tiden till produktionsstart?

Om 20 år är jag fullständigt övertygad om att den nya engelska kärnkraften för 1,3kr/kWh anses billig och de delar av Europa som inte skaffat ny baskraftsproduktion kommer ångra att man inte följde Englands exempel och skaffade ny baskraft i början av 20talet.
jag är helt övertygad om att även norrland behöver mer produktion i framtiden, här finns dock fördelen av att ha vattenkraften som reglerkraft när det inte blåser eller solen lyser. att korea kan bygga på 5 år stödjer ytterligare min uppfattning om att det tar 15-20 år i Sverige. med de regler kring bygglov etc som krävs sedan tillkommer EU byrokratin med IAEA som nu efter 30 års byggtid av Finlands nya kärnkraftverk fortfarande inte gett laddningstillstånd. mitt eget hus är ett lysande exempel på överklagandets problem bygglov sökt 2008 startbesked 2017 ärendet hanterat på alla nivåer bara för att en granne inte ville att tomten skulle bebyggas då deras barn plockade blåbär där.

har inget mot kärnkraft av någon princip utan med de nya tekniker som ser ut att utvecklas verkar ju det även lösa en hel del av problemen med slutförvaring. men vi behöver ny produktion redan inom några år särskilt som vi är anslutna till Nordpol och då får en marknad som sätter priset efter behoven av el på kontinenten och UK.
 
B b50gud skrev:
sedan tillkommer EU byrokratin med IAEA som nu efter 30 års byggtid av Finlands nya kärnkraftverk fortfarande inte gett laddningstillstånd.
Internationella Atomenergiorganet har inget med tillstånd att göra, de säger varken bu eller bä om ett land vill bygga nytt. Olkiluoto 3 började byggas 2005 och fick tillstånd av finska Strålsäkerhetsmyndigheten STUK att ladda och gå kritisk i december 2021 vilket också skett. Varm provdrift är planerad för våren 2022 och effektdrift till sommaren.
 
B b50gud skrev:
jag är helt övertygad om att även norrland behöver mer produktion i framtiden, här finns dock fördelen av att ha vattenkraften som reglerkraft när det inte blåser eller solen lyser. att korea kan bygga på 5 år stödjer ytterligare min uppfattning om att det tar 15-20 år i Sverige. med de regler kring bygglov etc som krävs sedan tillkommer EU byrokratin med IAEA som nu efter 30 års byggtid av Finlands nya kärnkraftverk fortfarande inte gett laddningstillstånd. mitt eget hus är ett lysande exempel på överklagandets problem bygglov sökt 2008 startbesked 2017 ärendet hanterat på alla nivåer bara för att en granne inte ville att tomten skulle bebyggas då deras barn plockade blåbär där.

har inget mot kärnkraft av någon princip utan med de nya tekniker som ser ut att utvecklas verkar ju det även lösa en hel del av problemen med slutförvaring. men vi behöver ny produktion redan inom några år särskilt som vi är anslutna till Nordpol och då får en marknad som sätter priset efter behoven av el på kontinenten och UK.
Det tog fem år i Oskarshamn då för 40 år sedan, vi kan självklart köpa ett färdigt koncept från Sydkorea om vi inte tror oss själva om att bygga nya reaktorer på rimlig tid. Det viktiga är att vi startar nu så vi inte står utan planerbar kraft i framtiden.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Enligt energiforsk.se och klimatupplysningen.se är byggtiden på nya reaktorer 5 år i Korea och kostnaden under 55öre/kWh.
Vad har du för anledning att tro att samhället inte behöver minst lika mycket el som i dag( eller eventuellt flerfallt mer om de nya industriprojekten i Norr och Västerbotten slår väl ut och elektrifiering en av fordonsflottan fortsätter) om 5 år som i mitt exempel eller om 15-20år som i den av dig prognostiserade tiden till produktionsstart?

Om 20 år är jag fullständigt övertygad om att den nya engelska kärnkraften för 1,3kr/kWh anses billig och de delar av Europa som inte skaffat ny baskraftsproduktion kommer ångra att man inte följde Englands exempel och skaffade ny baskraft i början av 20talet.
Det är ok att bygga kärnkraftverk i Sverige. Om jag räknat rätt, ta priset för Findlands kärnkraftverk 7.5 miljarder Euro / 10 miljoner
Invånare. För en familj 30000kr och tre gånger mer för elen, kan vara ok. MEN företag som nu kommer till Sverige vi ha grön el, inte att förglömma, vår nya jobb hänger på att företagen inte svärtar ner sitt varumärke. Jag vet hur rädda man är om sitt varumärke, jobbat i ett USA ägt företag.
 
R Rolles skrev:
Det är ok att bygga kärnkraftverk i Sverige. Om jag räknat rätt, ta priset för Findlands kärnkraftverk 7.5 miljarder Euro / 10 miljoner
Invånare. För en familj 30000kr och tre gånger mer för elen, kan vara ok. MEN företag som nu kommer till Sverige vi ha grön el, inte att förglömma, vår nya jobb hänger på att företagen inte svärt ner sitt varumärke. Jag vet hur rädda man är om sitt varumärke, jobbat i ett USA ägt företag.
Dina beräkningar är lite svåra att förstå.
Garantipriset i England 1,3kr/kWh eller Koreas 0,55kr/kWh i produktionskostnad är mycket lättare, vi kommer ha behov av kraften i landet och såvitt jag förstår går det utmärkt att exportera och tjäna pengar om man så önskar.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
B b50gud skrev:
jag är helt övertygad om att även norrland behöver mer produktion i framtiden, här finns dock fördelen av att ha vattenkraften som reglerkraft när det inte blåser eller solen lyser. att korea kan bygga på 5 år stödjer ytterligare min uppfattning om att det tar 15-20 år i Sverige. med de regler kring bygglov etc som krävs sedan tillkommer EU byrokratin med IAEA som nu efter 30 års byggtid av Finlands nya kärnkraftverk fortfarande inte gett laddningstillstånd. mitt eget hus är ett lysande exempel på överklagandets problem bygglov sökt 2008 startbesked 2017 ärendet hanterat på alla nivåer bara för att en granne inte ville att tomten skulle bebyggas då deras barn plockade blåbär där.

har inget mot kärnkraft av någon princip utan med de nya tekniker som ser ut att utvecklas verkar ju det även lösa en hel del av problemen med slutförvaring. men vi behöver ny produktion redan inom några år särskilt som vi är anslutna till Nordpol och då får en marknad som sätter priset efter behoven av el på kontinenten och UK.
30 år i Finland? Var än du får dina siffror ifrån så är dom inte korrekta. Och det finska bygget är en abnormalitet p.g.a. flera misstag som gjordes. Dessa misstag har identifierats och åtgärdats, så om en ny reaktor av samma typ skulle byggas, skulle den sannolikt inte råka ut för samma problem. Borde gå snabbare tack vare erfarenheten.

Och just att det tar så länge är bara en orsak att börja bygga nu, det går inte att sitta och vänta. Ni borde ha börjat för 10 år sen egentligen. Går inte att sitta och klaga det tar för länge och aldrig göra nåt. Börja bygg direkt eller så blir det aldrig nå bättre ens om 20 år.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Internationella Atomenergiorganet har inget med tillstånd att göra, de säger varken bu eller bä om ett land vill bygga nytt. Olkiluoto 3 började byggas 2005 och fick tillstånd av finska Strålsäkerhetsmyndigheten STUK att ladda och gå kritisk i december 2021 vilket också skett. Varm provdrift är planerad för våren 2022 och effektdrift till sommaren.
det stämmer att de börjat köra nu bygget är dock 13 år försenat så att tro på 5 år med svenska regler för överklaganden är naivt kolla hur lång tid det tagit att få till beslut om slutförvaring. så innan vi ev har ny kärnkraft måste annan produktion byggas och det snabbt från SE1 kommer ingen el att gå söderut efter 2026 och från SE2 kommer ca 50% försvinna redan 2023. detta bara pga industrins behov, lägger vi sedan till ökad allmän elanvändning pga elbilar etc så blir det ytterligare mindre ström att skicka söderut.vi behöver produktion som är i drift redan 2023 helst men senast 2025. de långsiktiga satsningarna får komma senare.
Tysklands stängning av sina två återstående kärnkraftverk kommer att kraftigt öka priset på el i SE3 och SE4 särskilt som norge dragit havskabel till UK så att de kan sälja el dyrt dit som alternativ till Sverige vilket även det kommer att påverka priset uppåt. en stor del av industrin som behöver mycket el vill av konkurensskäl inte ha kärnkraft då de vill marknadsföra sig som "Gröna".

glad att jag har bergvärme och Solceller på taket så man kan hålla kostnaden på rimliga nivåer.
 
B b50gud skrev:
vi behöver produktion som är i drift redan 2023

glad att jag har bergvärme och Solceller på taket så man kan hålla kostnaden på rimliga nivåer.
Köper du el till din bergvärme eller har du egen produktion/lagring från solcellerna så du kan hålla huset varmt även de dagar då det inte blåser?

När du skriver om produktion driftad redan - 23, tänker du dej återstarta av Stenungsund eller vilka anläggningar avser du?

Om vi satsar på nya reaktorer med byggstart senast - 25 kan vi ha dem färdiga mellan 2030 och 2040 beroende på om vi ska utveckla nytt eller köpa en färdig konstruktion.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
30 år i Finland? Var än du får dina siffror ifrån så är dom inte korrekta. Och det finska bygget är en abnormalitet p.g.a. flera misstag som gjordes. Dessa misstag har identifierats och åtgärdats, så om en ny reaktor av samma typ skulle byggas, skulle den sannolikt inte råka ut för samma problem. Borde gå snabbare tack vare erfarenheten.

Och just att det tar så länge är bara en orsak att börja bygga nu, det går inte att sitta och vänta. Ni borde ha börjat för 10 år sen egentligen. Går inte att sitta och klaga det tar för länge och aldrig göra nåt. Börja bygg direkt eller så blir det aldrig nå bättre ens om 20 år.
vad jag skriver är att vi måste börja bygga NU men vi behöver el snabbt tror du att det med de regler vi har ens gpår att få bygglov på 5 år? tog 7 år för mitt hus att passera alla domstolar inget som ändrades eller kompletterades det var bara en granne som inte ville ha grannar som överklagade i alla instanser för en kostnad av ett frimärke per överklagan men bygget fick ligga på paus i 7år utgår från att det för byggnation av ett kärnkraft verk behövs lite mer underlag än för en liten villa.

kolla runt i staden du bor i så ser du hur lång tid olika projekt tar från planering till färdigt projekt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
30 år i Finland? Var än du får dina siffror ifrån så är dom inte korrekta. Och det finska bygget är en abnormalitet p.g.a. flera misstag som gjordes. Dessa misstag har identifierats och åtgärdats, så om en ny reaktor av samma typ skulle byggas, skulle den sannolikt inte råka ut för samma problem. Borde gå snabbare tack vare erfarenheten.

Och just att det tar så länge är bara en orsak att börja bygga nu, det går inte att sitta och vänta. Ni borde ha börjat för 10 år sen egentligen. Går inte att sitta och klaga det tar för länge och aldrig göra nåt. Börja bygg direkt eller så blir det aldrig nå bättre ens om 20 år.
Teoretiska beräkningar är en sak.. I praktiken har ny kärnkraft blivi mycket dyrare runt om i världen och kanske inte bär sina egna kostnader. Speciellt inte vid en olycka som kan drabba oss alla i Sverige.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B b50gud skrev:
vad jag skriver är att vi måste börja bygga NU men vi behöver el snabbt tror du att det med de regler vi har ens gpår att få bygglov på 5 år? tog 7 år för mitt hus att passera alla domstolar inget som ändrades eller kompletterades det var bara en granne som inte ville ha grannar som överklagade i alla instanser för en kostnad av ett frimärke per överklagan men bygget fick ligga på paus i 7år utgår från att det för byggnation av ett kärnkraft verk behövs lite mer underlag än för en liten villa.

kolla runt i staden du bor i så ser du hur lång tid olika projekt tar från planering till färdigt projekt.
Eller så klassar man baskraftsproduktion som samhällsviktig och tar anpassad miljöprövning efteråt eller skippar den helt för att behålla välståndet i landet.
Tråkigt att ditt husbygge försenats så men om vi köper ett färdigt koncept från Korea och placerar i tex Barsebäck bör vi vara försörjda med baskraft i SE 4 före 2030.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.