Vad gäller tapeten så ser den inte dåligt kantskuren ut. Någon har kladdat färg på den.
 
  • Gilla
lillaklenby och 1 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Riktigt dåligt målat, sämre än jag själv
 
J Johanna-T skrev:
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.

[bild]
[bild] [bild]
J Johanna-T skrev:
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.

[bild] [bild] [bild]
Dörrfoder är monterade åt fel håll. Amatörer
 
  • Haha
lillaklenby
  • Laddar…
Solklaraste reklamationen någonsin
 
  • Gilla
Fredrik Holmberg
  • Laddar…
G Golonka skrev:
Sitter inte dörrfodret åt fel håll? Hade jag gjort det hemma hos mig hade jag gerat hörnen och då hade det blivit avigt.
De sitter på rätt håll. Man gerar aldrig ihop vid golvet.
 
K Kajsa Stina skrev:
Det stora problemet verkara vara att de gjort allt i fel ordning. Om de hade målat och tapetserat väggarna innan de satte lister och foder så hade det blivit mycket bättre, nu har de maskerat och därför antingen saknas det färg på vissa ställen eller så har färgen "blödit" igenom maskeringstejpen och kladdat på listerna. Listerna är inte målade på plats. Det blir svårt att rätta till utan att ta bort listerna. Tapet skärningen är ju en katastrof. Antar att det ända man kan åstadkomma är en prisredusering. Definitivt inte ok. Visst man kan inte vänta sig perfekt av hantverkare, det skulle ta för lång tid, men detta är fel.
Detta är två olika sätt att göra det på. Det ena är inte mer fel än det andra.

Jag föredrar att sätta lister, spackla, måla lister och SEN tapetsera. Gör man detta rätt blir det mycket bättre, inga glipor, spikhål etc synliga. Detta är enligt mig premiumsättet att göra det på. Gör man det bra blir det ett riktigt bra resultat.

Ska man göra ett snabbt jobb som ser hyfsat bra ut och går snabbare har man färdigmålade lister, tapetserar först, sätter listerna därefter med vit spik. Blir det snyggt? Näe! Inte enligt mig. Men ger väl ett godkänt resultat med minsta möjliga arbete... (och man slipper det ser "kladdigt" ut eller felskurna tapeter, men får istället synliga spikar, springor eller mjukfog och liknande)

Titta på nåt riktigt exklusivt hus och jag vågar lova att det är platsmålade lister.
 
Redigerat:
  • Gilla
lillaklenby och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Obegripligt (för mig) att någon skulle tycka att synliga spikar i listen är att föredra.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
S salkin85 skrev:
Alternativt sätta in sånna skurklossar...
Vilket dessutom är betydligt snyggare :)

Tycke och smak, men jag har lite svårt för dessa "överprofilerade" dörrfoder/socklar som är så modernt just nu, samma sak med "falska" fönsterspröjsar in absurdum som skymmer utsikten och förhindrar ljusinsläpp.
 
Mats-S
Anna_H Anna_H skrev:
Särskilt sista bilden är verkligen inte okej.
Säger en dataingenjör som tapetserade i söndags.
Instämmer, riktigt oproffsigt gjort.
Säger en dataingenjör som dessförinnan arbetat som professionell snickare i 16 år ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mats-S
J JohanLun skrev:
Titta på nåt riktigt exklusivt hus och jag vågar lova att det är platsmålade lister.
Det går alldeles utmärkt att i efterhand dölja spikskallarna förutsatt att man har korrekt färg med korrekt glanstal. Om listerna är handmålade innan uppsättningen så blir det exakt samma resultat som handmålning efteråt. Industrilackade lister är lite svårare, men det blir bra nog.
 
T
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Vad heter hustillverkaren?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det går alldeles utmärkt att i efterhand dölja spikskallarna förutsatt att man har korrekt färg med korrekt glanstal. Om listerna är handmålade innan uppsättningen så blir det exakt samma resultat som handmålning efteråt. Industrilackade lister är lite svårare, men det blir bra nog.
Jo, men gerningar (eller heter det girningar?) och skarvar kan man förvisso också foga och måla i i efterhand.

Men jag måste säga att jag ändå tycker det blir bäst att måla sist - sen räcker det med en strykning - man kan grunda listerna innan om man tycker det är bättre...

Jag har tyvärr bara sett färdigmålat som är spikat med vit spik och synliga skarvar och inte imålat som du beskriver, jag tror att har man den vägen vandrat så skiter man i detaljer... Men vad jag förstår uppfyller man de kvalitetskrav som är satta och varför då spackla och måla spikarna (om man inte ska bo där själv och om man inte får betalt per timme utan per färdig list)? Sen har jag lite grövre spik (och foder) då jag vill matcha det som redan sitter i huset.
 
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
fy sjutton. Det där ser illa ut. Jag har målat över 1000 timmar nu. De har inte jobbat in färgen med rollern i taket, samma med väggen, för mycket färg så att det nästan rinner. Inte maskerat listerna, dragit tejpen efter att det torkat, inte fogat. Nä, en som inte gör det som den borde. Ojämnt målat hörn mellan vägg och tak med synliga roller-märken och slarvigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt utförd målning med synlig färgdroppning och otillräcklig maskering på lister och hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt fönster med dåligt målararbete på vägg med vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag kan måla detta genom att läsa på, så borde de kunna bättre.
 
Om inte besiktningsmannen snappade upp de där grejerna ska ni nog ta och anlita någon annan. Det lär ju finnas hur mycket grejer som helst om det där är OK.

se över de andra lite mer viktiga sakerna, ur byggnadstekniskt perspektiv, med en normalbegåvad besiktningsman den här gången
 
P Picea skrev:
Olika metoder förekommer. TS metod är snabbare. Bildkälla: Moelven
När dörrfoder och golvlist möts är det snyggast men en kloss. Gäller profilerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.