Skulle också säga att fodret är felvänt. Det blir väl lite enklare att sätta sockeln på det där sättet men det blir inte snyggt.
Det är moelvens profil, vitmålade. Jag köpte min på krauta och satte som på den bifogade bilden.
Jag är inte ens hantverkare. Jobbar med "data" men är noggrann som person.
Jag hade aldrig godkänt det där.
 
  • Vitmålad Moelvens profil på en väggsockel korrekt installerad mot en trägolv och dörrposter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
useless
  • Laddar…
Jag har förstått från en person med juridisk insyn att många har för höga förväntningar på nybyggda hus vad gäller detaljkvalitet. Men detta håller jag med om ser slarvigt ut.

Däremot att "måla in" lister tycker endel är fult och ser renoverat ut (då jag antar att de jämför med färdigmålade fabrikslackade lister som är spikade efter man tapetserat) - jag tycker det är snyggt att det är ihopmålat, man slipper springor, spikhål, synliga spikskallar, glapp mellan list och vägg osv.

Jag tycker det snyggaste är att spackla, foga och måla alla lister och måla ut på vägg en liten bit, sen tapetsera mot list och skära. Men detta ser ju "renoverat" och inte nybyggt ut - men hellre det än synlig spik. Fast jag vet detta är något många tycker olika om. Nybyggt ser rationellt ut... Men inte premium tänker jag...

Jag tycker tyvärr många nya lister som ska vara av "gammal modell" inte är speciellt lyckade. Det är synd att byggvaruhus och nybyggda hus har smalnat av listsortimentet till att innehålla antingen spikraka lister eller "fjällstugesortimentet" och inte de klassiska foder och sockelprofiler som blir snygga att mötas och använts i decennier. Molven-exemplet på listsättning tycker jag visar några "hemska" sätt att sätta list. Var har traditionen och kunnandet tagit vägen?
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har förstått från en person med juridisk insyn att många har för höga förväntningar på nybyggda hus vad gäller detaljkvalitet. Men detta håller jag med om ser slarvigt ut.
Har de verkligen det, eller ställs det för låga krav på byggfirmor/målare m.m.?
Köper man t.ex. ett trägolv med skavanker så kan man reklamera det utan problem.
Skulle man acceptera dåligt lackad eller dåligt monterad bil?
Men i ett nybygge ska man acceptera vissa skavanker?
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag är målare, inget av det som framgår på bilderna är okej. Framförallt inte att det fattas tapet på längden.
 
  • Gilla
ullis54 och 5 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Hej!
Dett är inte ett ok utfört arbete.

För att säkra kvalitet på måleriarbeten kan man hänvisa till ett slutresultat i Målarmästarförbundets referenspärm. Om målaren inte känner till denna, så kan han åka hem igen.
 
  • Gilla
Johanna-T
  • Laddar…
M MangeByggare skrev:
Skulle också säga att fodret är felvänt. Det blir väl lite enklare att sätta sockeln på det där sättet men det blir inte snyggt.
Det är moelvens profil, vitmålade. Jag köpte min på krauta och satte som på den bifogade bilden.
Jag är inte ens hantverkare. Jobbar med "data" men är noggrann som person.
Jag hade aldrig godkänt det där.
M MangeByggare skrev:
Skulle också säga att fodret är felvänt. Det blir väl lite enklare att sätta sockeln på det där sättet men det blir inte snyggt.
Det är moelvens profil, vitmålade. Jag köpte min på krauta och satte som på den bifogade bilden.
Jag är inte ens hantverkare. Jobbar med "data" men är noggrann som person.
Jag hade aldrig godkänt det där.

Ser inte klok ut på bilden
 
Kempa_swe
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Kräv att de fixar det, gör de inte det ring ARN
 
krillek krillek skrev:
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.
Eller också var det en ung som inte hunnit lärt sig
 
T Tompafix skrev:
Har de verkligen det, eller ställs det för låga krav på byggfirmor/målare m.m.?
Köper man t.ex. ett trägolv med skavanker så kan man reklamera det utan problem.
Skulle man acceptera dåligt lackad eller dåligt monterad bil?
Men i ett nybygge ska man acceptera vissa skavanker?
Jodå, det finns standarder. Jag har själv inte koll på nivån men det är inte ett 100% perfekt resultat man kan vänta sig. Här verkar ju kunniga inom detta säga att det ligger under nivån i just detta fall (tur det). Och som jag förstår är det i princip alltid ett antal anmärkningar som åtgärdas men också några saker som den kritiske ser men som inte behöver fixas. Alla produkter har väl en kvalitetsnivå men nivån på tex en bil eller mobiltelefon är högre än på ett hantverksmässigt byggt hus...

Personligen skulle jag hellre ta inmålade lister med en sparmålning som blivit lite sne än fabrikslackade foder med synlig spik och hörn som inte är gerade eller spacklade. Men jag hatar laminat och fabrikslackat...
 
Ser ju faktiskt ut som att iaf 3/5 punkter är orsakade av andra ytkesgrupper. Tex kakelfixet i hörnet. Och sen att snickarn har försökt foga bort en glipa i överkant golvlist. Visst tapeten såg inte så rolig ut.

Mvh målarn som aldrig gör fel
 
  • Gilla
Johanna-T
  • Laddar…
EddieHansson
J JohanLun skrev:
Jag har förstått från en person med juridisk insyn att många har för höga förväntningar på nybyggda hus vad gäller detaljkvalitet.
Du menar att leverantören inte kommunicerar att de inte kan leverera enligt kundens förväntningar. Ja, var är felet då? Det är ju inte direkt billigt med hantverkare och som Svensk vet vi ju att dyrt = bra, eller hur?
 
Ett uppenbart problem i nybyggen mm är att utförande hantverkare inte träffar och får förevisa sitt arbete för den riktiga beställaren. Skulle vilja se den målaren som frivilligt gjorde en inspektion med kunden på det arbetet utan att skämmas…
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MangeByggare skrev:
Skulle också säga att fodret är felvänt. Det blir väl lite enklare att sätta sockeln på det där sättet men det blir inte snyggt.
Det är moelvens profil, vitmålade. Jag köpte min på krauta och satte som på den bifogade bilden.
Jag är inte ens hantverkare. Jobbar med "data" men är noggrann som person.
Jag hade aldrig godkänt det där.

Blir ännu snyggare om du kör med skurklossar
 
T-dog T-dog skrev:
Ett uppenbart problem i nybyggen mm är att utförande hantverkare inte träffar och får förevisa sitt arbete för den riktiga beställaren. Skulle vilja se den målaren som frivilligt gjorde en inspektion med kunden på det arbetet utan att skämmas…
Det sjuka är att en hel del skulle nog stå där och komma med bortförklaringar om så skedde.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Du menar att leverantören inte kommunicerar att de inte kan leverera enligt kundens förväntningar. Ja, var är felet då? Det är ju inte direkt billigt med hantverkare och som Svensk vet vi ju att dyrt = bra, eller hur?
Det finns ju standarder och kontrakt som säger vad som ska levereras, kunden har nog en annan förväntning än om denne läste dessa.

Om man tar in en hantverkare för att göra ett jobb "privat" (inte köper ett nyckelfärdigt hus) så bör man ju kunna komma överens om att man vill ha ett resultat som är "bättre" än normal standard. Min far är rätt noga med detaljer och har både byggt nytt och renoverat (själv och med hantverkare) under åren och har alltid lyckats komma överens om en nivå som är långt högre än den jag ser i nybyggda hus (som enligt mig ofta ser för jävligt ut, men tex på en kontorsarbetsplats så duger det absolut).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.