krillek krillek skrev:
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.
Hmm, gammal färg blir ju sämre men tiden men åldern på målaren kan det verkligen påverka resultatet negativt. Erfarenhet ger kunskap och det tar tid. Att slarva har inget men ålder att göra
 
Väldigt illa utfört måleri ingen riktig målare som lämnar ifrån sig ett sådant arbete du skall klaga o begära att man skickar en riktig målare som åtgärdar alla felen. Går nog att åtgärda på ett dagsverke. Har själv 50 år i branschen o tycker man skulle skämmas för att lämna ifrån sig ett sådant arbete
 
  • Gilla
VLJ och 2 till
  • Laddar…
Somnolent Somnolent skrev:
1) Vissa bilder oacceptabla, och ska bara åtgärdas som garantiarbete. 2) Vissa bilder som visar ojämnheter i huset ochi släpljus kan kanske inte beskyllas på målarens sista ytskikt på någon millimeter.
3) Vissa bilder är på det stora hela acceptabla. Ffa tapet som kant i kant eller sista millimetrarna i hörn krymper från vått till tort i olika proportioner.

Jag tittade bara på första inläggets bilder (5).

Bild 1: Inte målat ner i hörnet + att fogen inte är rak i hörnet.
Bild 2: Målat på listen (ska inte listerna på efteråt??)
Bild 3: Inte målat ner till list (ska inte listerna på efteråt??)
Bild 4: Samma här...
Bild 5: Ska man inte tapetsera innan listerna? För att slippa att de krymper upp

De var iallafall mina amatöråsikter. Sen förstår man att de måste avväga kostnaden för hur noggrant de kan göra jobbet, men ser inte bra ut i min mening.
 
M MangeByggare skrev:
Skulle också säga att fodret är felvänt. Det blir väl lite enklare att sätta sockeln på det där sättet men det blir inte snyggt.
Det är moelvens profil, vitmålade. Jag köpte min på krauta och satte som på den bifogade bilden.
Jag är inte ens hantverkare. Jobbar med "data" men är noggrann som person.
Jag hade aldrig godkänt det där.
Det på bilden är är helt fel. Profilen skall vara mot dörren. Den flata delen mot sockel. Men, som vanligt, skurklossar blir bäst.
 
P Peternow skrev:
Det kalas övning , inte ens speciellt svårt med bra färg och bra pensel .
För kännedom så penslar man gärna inte hela väggar;) Småstänk från rulle är ofrånkomligt men syns normalt ej med ljusa kulörer. Men en mörk kulör på vägg och vit golvlist så ’’måste’’ man maskera överkant på list.
 
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ven fasen har satt listerna? Så har iallafall jag inte lärt mig.
 
K KungFreddie skrev:
Har själv gått målarutb. Och jobbat ca 1 år, Dick ej gjort gesäll.. o detta är iofs 30 år sen.. men att inte maska är väl inte helt sant... beror på vad man målar. Ibland är de snabbare att bara dra på maskeringstejp o sen slaska på med elementpenseln du drar 5m på 10 sek. Beror på vilka lister det är och om det är lätt att skära av tejpen snyggt. Och på detta sättet får du ej heller någon springa mellan golvlist o vägg som du hade behövt foga innan.
Så lärde vi oss iaf på 90talet o gubbarna som va på firmorna gjorde samma. Men de e kanske annorlunda nuförtiden när folk ska ha massa konstigheter som golvlister.
hur kan man försvara dom bilderna ?
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
J Jonbas skrev:
Det är ju pga dessa situationer som man har en oberoende besiktningsman.
Vad sa han/hon?
Om hon/han godkände sista bilden (tapeten) så har han/hon gjort ett kass jobb.
kladdet på listerna är inte heller ok.
Ang bilden på taklisten så är det lite petigt att anmärka på den. Den blå masktejpen är ju bara att ta bort. Kontakta den besiktningsman du anlitade i samband med slutbesiktningen.

Lycka till!
Det är dessa fega besiktningsmän som gjort att byggstandarden sjunkit de sista 50 åren och nu inte liknar något. Oberoende besiktningsman finns inte för det är byggherrarna som betalar deras arvoden till 90%
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo och 1 till
  • Laddar…
Det stora problemet verkara vara att de gjort allt i fel ordning. Om de hade målat och tapetserat väggarna innan de satte lister och foder så hade det blivit mycket bättre, nu har de maskerat och därför antingen saknas det färg på vissa ställen eller så har färgen "blödit" igenom maskeringstejpen och kladdat på listerna. Listerna är inte målade på plats. Det blir svårt att rätta till utan att ta bort listerna. Tapet skärningen är ju en katastrof. Antar att det ända man kan åstadkomma är en prisredusering. Definitivt inte ok. Visst man kan inte vänta sig perfekt av hantverkare, det skulle ta för lång tid, men detta är fel.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.

[bild] [bild] [bild]
Listerna sitter ju felvända...

Hade aldrig godkännt dessa jobben !!!
 
M MangeByggare skrev:
Skulle också säga att fodret är felvänt. Det blir väl lite enklare att sätta sockeln på det där sättet men det blir inte snyggt.
Det är moelvens profil, vitmålade. Jag köpte min på krauta och satte som på den bifogade bilden.
Jag är inte ens hantverkare. Jobbar med "data" men är noggrann som person.
Jag hade aldrig godkänt det där.
Nej nej nej! Dörrfoder med sitter med tunnare/profilerade änden in mot dörrhålet! (obs att skurklossen på bilden är för hög, eller snarare att golvsockeln är för låg...)
Dörr med dörrfoder där den profilerade änden är inåt, och en skurkloss för hög jämfört med golvsockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det är på detaljerna man ser om det varit utfört av proffs eller inte. En målare med någon slags stolthet lämnar inte ett så dåligt utfört arbete. Be att få veta vilka som målat. Inhyrda gästarbetare eller vilka? Det ska vara fackmannamässigt utfört oavsett. Förklaringen ni erhållit är BS . Reklamera och vänd er till ARN om ni inte får gehör förvara krav.
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Nickebengt Nickebengt skrev:
Jag följer också flera Amerikanska målaresidor och de använder andra tillvägagångssätt och dessa Purdypenslar .Själv jobbar jag som målare och har gjort i 45 år .Bilderna från detta hus svider i ett målarhjärta.Mycket dåligt utfört. Jag använder alltid en sparboggierulle i takvinklar och då målar man ner taket och rullen lämnar en "snobbkant" på ca 5 mm som gör att det går att latexfoga och bättra vitt vid sprickbildning eftersom ingen vill ha taklister i moderna hus .[media]
Verkar inte fungera helt perfekt.
Närbild på tak med sned ränna där vatten droppar istället för att rinna ordentligt.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Håller med, en del saker borde inte gå igenom. Vi har med byggt nytt och visst allt kan inte bli hundra.
Betalar man för att saker skall bli i alla fall i närheten av hundra, så skall de vara det.
Annars får man avtala om (alternativt att säljaren är tydlig med vad som levereras) en lägre standard, och ett pris därefter.
Nu är jag ingen målare, men jag tror inte vissa saker bara är att bättra utan att det syns efteråt.
 
A Amazon312 skrev:
Det hade jag aldrig, aldrig godkänt. Mycket slarvigt gjort, måste vara en nybörjare.
Jag tror en nybörjare hade varit mer noggrann.
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.