"Blandare med kallstart (från ca 1000 kr) är ett bra alternativ för köket." står det i artikeln. Detta håller jag inte alls med om, i köket där man ofta behöver varmvatten för att tex kunna skölja bort fett (diska stekpannan), kan man inte längre använd båda händerna när man diskar och varje gång man släpper går temperaturen tillbaka till ljummet, och man måste då spola ännu mer vatten för att få upp temperaturen igen. Med en vanlig justering och sunt förnuft kan man istället använd precis lagom mycket vatten, både varmt och kallt. Hade själv en sådan blandare från Gustavsberg, den gick tack och lov att ställa om. Vid tvättstället kan en sådan vara bra om man har små barn så att de inte bränner sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det?
Det är tydligen ett oomkullrunkeligt faktum.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
K Kajsa Stina skrev:
"Blandare med kallstart (från ca 1000 kr) är ett bra alternativ för köket." står det i artikeln. Detta håller jag inte alls med om, i köket där man ofta behöver varmvatten för att tex kunna skölja bort fett (diska stekpannan), kan man inte längre använd båda händerna när man diskar och varje gång man släpper går temperaturen tillbaka till ljummet, och man måste då spola ännu mer vatten för att få upp temperaturen igen. Med en vanlig justering och sunt förnuft kan man istället använd precis lagom mycket vatten, både varmt och kallt. Hade själv en sådan blandare från Gustavsberg, den gick tack och lov att ställa om. Vid tvättstället kan en sådan vara bra om man har små barn så att de inte bränner sig.
Det påminner mig om när jag behövde byta insats i vår gamla köksblandare. Något smartskaft hade kommit på att om man konstruerade om insatsen så att det kom kallvatten när spaken var centrerad så skulle mängden varmvatten som förbrukades minska, eftersom "folk" inte orkade/tänkte på att vrida handtaget för att få till rätt temperatur. Det hade tydligen gjorts någon "vetenskaplig" undersökning av detta på en (wait for it)....FLYGPLATS toaletter! Resultatet hade varit att varmvattenförbrukningen minskade en del, så då bestämde tillverkaren att så där ska det vara på alla blandare. Det gick med andra ord inte att köpa normala insatser längre, utan alla skulle behöva leva med snedställda spakar i sina kök och badrum, eftersom man ofta lämnar spaken vid den temperatur man använt senast.

Jag mailade tillverkaren om detta, och beskrev hur urbota dumt jag tyckte detta var...och mannen som svarade på mailet höll med mig. Han frågade efter min adress så han kunde skicka en normal insats. Han hade sparat ett gäng när de nya infördes, just för att kunna erbjuda kunder som reagerat som jag.

Denna insats höll längre än blandaren, och nu har vi ett annat märke med centrerad spak vid normal handtvättningstemperatur.

Den här typen av nästan sekteristiska jakten på energibesparingar och "miljöbesparande" åtgärder är skadliga. Jag försöker vara en så liten belastning jag kan på miljön, men sånt här får mig att ruttna och då är risken att jag (och många med mig) till slut säger "F*ck it...nu tänker jag inte begränsa mitt liv längre!"
 
  • Gilla
  • Älska
STB och 7 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Inte ens min stationära dator drar nämnvärd mängd i standby.
Är du helt säker på det? En stationär dator förbrukar ca 200–500 watt vid normalt bruk. Men även avstängd förbrukar nätaggregatet ca 5–10 watt. För att undvika det måste man rycka ur sladden.
 
Jag har elpannan i ena änden på huset och köket i andra änden. Hade man inte tappat varmvatten på en stund fick man spola ganska länge innan det kom varmt vatten. En hel del vatten som varit varmt spolades ut varje gång. Dyrbart och irriterande. På toaletten tvättade vi händerna i kallnat vatten medans rören fylldes med varmt som sen kallnade. Jag köpte 2 små varmvattenberedare på 5 liter och 2 kW vardera och monterade under diskbänken respektive handfatet på toaletten. den i köket kopplades i serie med varmvattnet från pannan. Där får vi nu varmt vatten efter några sekunder. Spolar vi mycket blir det en dipp sen kommer varmvattnet från pannan. På toaletten är beredaren kopplad till kallvattnet. 5 l räcker gott till att tvätta händerna. Beredarna kostade drygt 2000:- st. Jag har inte räknat på hur mycket el och vatten jag tjänat på det här men Det känns i alla fall väldigt bra att få varmvatten utan att behöva spola bort en massa kallnat varmvatten först.
 
  • Gilla
yllamon och 1 till
  • Laddar…
Min jobbdator (HP av minideskmodell) drar 45-85 W medräknat två skärmar. Det gäller även när jag kör hårt med Premiere Pro eller liknande.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C cosmic skrev:
Men även avstängd förbrukar nätaggregatet ca 5–10 watt.
Varför tror du det?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det?
Jag tror inte. Jag vet. Om det inte har skett en radikal utveckling de senaste 3 åren så gäller detta fortsatt. Inga stora pengar kanske, men ett datornätaggregat förbrukar, beroende på vilka externa enheter som är anslutna till datorn, ca 2-10 W när det är anslutet till ett nätuttag. Äldre nätagg drar mer. Om du vill veta den tekniska bakgrunden till det är jag inte rätt person, men info finns lite överallt på nätet, t ex:
https://sv.frwiki.wiki/wiki/Bloc_d'alimentation
 
C cosmic skrev:
Jag tror inte. Jag vet.
Jag vet en del också. Bland annat vet jag att du påstod att "Men även avstängd förbrukar nätaggregatet ca 5–10 watt." men länkar till en källa som säger "förbrukar cirka 2 watt", vilket stämmer rätt väl med min uppfattning.

Mätte precis på ett gammalt "5010105894 CORSAIR HX 620W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V" inköpt från Dustin 2008 så jag antar att detta räknas som ett äldre nätaggregat. Trots detta var standbyströmmen enbart 11 mA vilket ger en effekt på ca 2,5 W. Rätt långt från några 5-10 watt.

Digital display showing "0.11" presumably indicating the measured standby current of 11 mA from a computer power supply.

Sen har jag även svårt att tro på "ett datornätaggregat förbrukar, beroende på vilka externa enheter som är anslutna till datorn" för det verkar inte riktigt rimligt men här räcker inte riktigt nyfikenheten till för några mätningar.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ca 50 W kontinuerligt. Eftersom de flesta prylar drar mindre än en watt måste man ha 50-100 prylar i stand by för att komma i närheten av den effekten.
Det är ju som sagt de officiella siffrorna, men jag undrar också hur dom har räknat och om det inte är mycket gamla siffror ?

https://www.energimarknadsbyran.se/...ifter/elmatare-och-elforbrukning/forbrukning/

För 1w kontinuerligt blir ju 24wh/dygn, eller knappa 9 kwh/år. En modern TV drar ca 1-3w i standby, tror inte laddare och annat dra mer, snarare mycket mindre.

Enligt Apple drar en av deras laddare när den sitter i utan att ladda ca 0,03 w (https://surfa.se/drar-mobilladdare-strom-nar-de-inte-anvands/)...dvs 0,26 kwh/år

Att komma upp i säg 10-20 sådana prylar i ett hushåll är nog inga problem, men 50 st tror jag det är få som har ?
Räknar jag vad vi har (med två vuxna, två tonåringar och massa elektronik så har vi ca: 15-18 st saker som lite slarvig kan sittai "standby".

Sen finns det ju saker som går dygnet runt såsom golvvärme i badrummet och routern tex, men det antar jag inte räknas med....eller så är det det som drar upp medelvärdet ?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En modern TV drar ca 1-3w i standby, tror inte laddare och annat dra mer, snarare mycket mindre.
En modern TV får inte dra mer än 0,5 Watt i stand by.
Moderna mobilladdare från kända märken drar som sagt var bara några tiotal mW.


Sen blir ju hela diskussionen lite lustig när det å ena sidan basuneras ut att man måste dra ur alla laddare när dom inte används. Samtidigt installerar folk vägguttag med inbyggda USB-uttag, hemautomation med inbyggda puckar som ständigt är uppkopplade, etc.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått svar från Helena Holm på Energimyndigheten. Jag frågade henne så här:

Jag undrar om du har koll på hur mycket el apparater som står i standby-läge drar nuförtiden?

Jag vet att ny elektronik blir allt energieffektivare, men jag undrar om ni har mätt detta på något sätt? Hur snabbt köper folk nya apparater?

Är det kanske från ett visst produktionsår de började dra mindre?
Hon svarar:

Du har helt rätt i att nya apparater drar allt mindre i standby, tack vare EU- gemensamma ekodesignkrav som skärpts stegvis.

Det finns två olika begrepp, standby och nätverksstandby, det senare gäller produkter som är ihopkopplade och behöver kunna ”prata” med varandra, utbyta information. Men precis som du sjäkv skriver så är det fortsatt viktigt, varje enskild ny apparat drar inte så mycket i standby, men eftersom vi har många apparater så är det fortsatt viktigt.
Hur gammal "maskinparken" är hemma i svenska hushåll och vad den då drar totalt sett i stand by-läge har de inte undersökt och har inte koll på i dagsläget, men det finns diskussioner om att göra sådana mätningar.

Vi kan väl dra slutsatsen att var och en bör hålla lite koll och vara medveten om att äldre apparater kan dra en del el i standby-läge.

Tror ni att det kan löna sig att byta ut en äldre apparat bara för att den ska dra mindre ström i stand by?
 
  • Gilla
yllamon och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tror ni att det kan löna sig att byta ut en äldre apparat bara för att den ska dra mindre ström i stand by?
Det finns säkert sådana exempel och det är ju lätt att räkna på. Tar vi det teoretiska slösarnätagget med 10 W i standby, drar det per år 88 kWh och drar vi till med ett elpris på 2 kronor/kWh så handlar det om 175 kronor per år. Med en sådan slösarpryl går det nog att räkna hem ett byte. I praktiken tror jag dock inte de flesta har speciellt många saker där det lönar sig men enda sättet att vet är väl att mäta upp "misstänkta" prylar så man faktiskt vet vad de drar/kostar.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tror ni att det kan löna sig att byta ut en äldre apparat bara för att den ska dra mindre ström i stand by?
Absolut inte bara för lägre förbrukning i standby!

En gammal ineffektiv värmekälla kan ju vara lönsam att byta ut, men t ex en gammal ineffektiv vitvara har jag svårt att tro att det lönar sig, varken för ekonomin eller miljön. Återigen, betalar man för sin uppvärmning så minskar ju den högre förbrukningen i en äldre apparat värmekostnaden.

I miljöhänsyn är det dock i min uppfattning princip alltid förkastligt att byta ut en fungerande apparat eller pryl. Folk river ut och kasserar hela kök som är bara några år gamla bara för att det är "fel" stil, byter bil eller mobiltelefon för att det kommit en ny modell osv osv. Dock driver ju konsumtion ekonomin, så viss förbrukning krävs för att vi ska kunna behålla den typ av civilisation vi valt.
 
  • Gilla
AnteÅbro och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns säkert sådana exempel och det är ju lätt att räkna på. Tar vi det teoretiska slösarnätagget med 10 W i standby, drar det per år 88 kWh och drar vi till med ett elpris på 2 kronor/kWh så handlar det om 175 kronor per år. Med en sådan slösarpryl går det nog att räkna hem ett byte. I praktiken tror jag dock inte de flesta har speciellt många saker där det lönar sig men enda sättet att vet är väl att mäta upp "misstänkta" prylar så man faktiskt vet vad de drar/kostar.
Men om det är standby 24/7/365 är det enkelt att bara dra ur sladden ;)

Men ok det finns användning där apparaten kanske är på bara någon timme om dagen och då blir det standbyförbrukning i samma storleksordning (y)
 
  • Haha
  • Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.