Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kortlek plus värmeljus såklart!
Smart! Är man några stycken en pokerkväll med massor av värmeljus behöver man inte ens slå på värmepumpen :D
 
Keiller Keiller skrev:
Smart! Är man några stycken en pokerkväll med massor av värmeljus behöver man inte ens slå på värmepumpen :D
Swingerstäffar värmer också, man kan börja med kortspel!
 
  • Haha
  • Gilla
helrob och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Swingerstäffar värmer också, man kan börja med kortspel!
Då kan man släcka ljuset helt och spara ytterligare energi. Det är ju lysande :rofl:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Swingerstäffar värmer också, man kan börja med kortspel!
Klädpoker
 
Keiller Keiller skrev:
Smart! Är man några stycken en pokerkväll med massor av värmeljus behöver man inte ens slå på värmepumpen :D
Ca 80 W per person
 
Diverse apparater i stand-by brukar estimeras till ca 500kWh/år för en vanlig Svenssonvilla. Givetvis beror det på hushållet så allt mellan 300-700kWh/år är normalt.

Prylarna blir mer och mer energieffektiva i stand-by men de blir även fler och fler per hushåll.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Diverse apparater i stand-by brukar estimeras till ca 500kWh/år för en vanlig Svenssonvilla.
Det är ca 50 W kontinuerligt. Eftersom de flesta prylar drar mindre än en watt måste man ha 50-100 prylar i stand by för att komma i närheten av den effekten.
 
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ca 50 W kontinuerligt. Eftersom de flesta prylar drar mindre än en watt måste man ha 50-100 prylar i stand by för att komma i närheten av den effekten.
Det är fortfarande så det ligger till, sen får du tycka vad du vill om det.
 
  • Haha
  • Gilla
ptr_44 och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon aktuell undersökning som bekräftar det?
 
Karrock
Jag räknade på min elräkning för januari. Ser ut att bli höga 1500kr, men om jag ställer en värmefläkt utomhus och laddar på med 2,5kW så kan jag nog komma ned under tusenlappen. Tror aldrig att jag har haft så billig el i januari som i år.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
ehhh ... lägga patiens då typ är väl det enda paddan duger till.
Ska man spela riktiga spel med känsla så är det en fast speldator med en stor skärm som gäller, får vara värt den strömmen det drar :cool:
Meh, inte dissa candy crush, det går att lägga åtskilliga timmar på det innan hjärnan lägger av :cool:
 
  • Gilla
Polly62
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ca 50 W kontinuerligt. Eftersom de flesta prylar drar mindre än en watt måste man ha 50-100 prylar i stand by för att komma i närheten av den effekten.
Räcker med 41 dimmer puckar från Fibaro så är man uppe i det, men dom jag har måste man ha 190 st. Mycket "smarta" prylar så är man uppe i 500kkwh snart om man inte kollar förbrukningen
 
Ja, men då handlar det inte om prylar i stand by man kan stänga av för att spara el. Jag skulle vilja veta vilka apparater normalhushållet kan stänga av/dra ur för att spara 500 kWh per år.

Gärna med en hänvisning till aktuellt fakta.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Det jag alltid saknar i den här typen av artiklar (och diskussioner) är att 100% av den energi som div. olika elförbrukare använder i ett hus bidrar till att minska uppvärmningskostnaderna (under eldningssäsong) genom att den tillför värme. OK, det är inte lika effektiv uppvärmning som husets dedikerade värmesystem, men har man en elpryl som drar 100 watt så är det inte 100 watt rakt ut i rymden. Så visst, gamla vitvaror drar mer el än nya, men den energin tillförs ju huset (om man inte har vitvarorna utomhus) så försöker man optimera genom att köpa ny kyl och frys, jaga standby, byta alla glödlampor till LED och diverse andra åtgärder får man vrida upp värmesystemet istället.

När det gäller standbyförbrukning så gjorde jag en ganska intressant iakttagelse för några år sedan. Vi har en sån där IKEA Sparsnäs-elförbrukningsdisplay (googla) och på den kan man se högsta och lägsta spotförbrukning föregående dygn. Det lägsta jag har sett i vårt hus var i häradet 180 watt, vilket alltså är husets "standby-förbrukning.

Då har vi själva Sparsnäsdisplayen, en BVP (med två cirkulationspumpar, digitaldisplay och en RasberryPi för övervakning), en printer, två routrar, en fiberomvandlare, en backup/nätverks-disk, en inspelningsbar digitalbox, två fasta telefoners laddstationer, en "smart hem"-hub, ett gäng "smarta" pluggar, en nätdriven väckarklocka, en micro med klocka och säkert något mer jag glömt. Allt detta drar alltså endast motsvarande tre gamla 60 watt glödlampor, som dessutom bidrar till husets uppvärmning.

Så att jaga standby-förbrukare är enligt mig riktigt meningslöst.
 
  • Gilla
helrob och 10 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är fortfarande så det ligger till,
Varför tror du det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.