S Styrman_jansson skrev:
Hmm, nu är nyheten bakom en betalvägg, men kan verkligen en buss som går 4-5mil på en laddning vara lönsam? Därefter ska den gissningsvis stå och ladda i minst 30 minuter. Borde gå åt mer bussar för att hålla trafiken rullande än med tex. gasbussar.
Den aktulla busslinjen de testar på är ca 15km lång. Vid båda ändhållplatserna har de satt upp laddstationer så att bussen laddas via strömavtagare likt trådbussar. Laddning tar 10 minuter. Ofta står bussarna och väntar där långa stunder ändå när chauffören har paus.

Så mer bussar går det inte åt i Gävle i alla fall. Där är det så pass korta sträckor på stadslinjerna så det funkar. Däremot är elbussarna förhållandevis dyra och investeringen i laddstationerna lär inte vara billig heller så det lär tyvärr dröja länge innan detta blir mer än ett test
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Är nog både test och förberedelse.
Från Kalmar Regionens och deras planering:
Clean Vehicle Directive
Vad innebär det för kollektivtrafikens del?
CVD innebär för svensk del (perioden 2025-2030) att 65 % av stadsbussarna i upphandlad kollektivtrafik ska utföras med bussar som drivs med el, biogas eller biodiesel. Hälften av denna andel ska utgöras av elbussar. Dvs. minst 1/3 av länets samlade stadstrafik ska elektrifieras.
 
K karlmb skrev:
Vad blir ditt klimstavtryck via maten om du tar cykel?
är lite osäker om frågan blev besvarad. notera att jag har suttit o skumläst i går kväll tråden, från den plats som jag senast var inne i. Kunde inte låta bli att svara. kanske old news:
bilen: 2x 1,5 mil dagligen under arbetsåret ger ca 1000 kg CO2 årligen (en svensk normalbil).
maten: normalsvensk äter motsvarande 2000 kg CO2 årligen- låt säga att ökningen är 10 % pga av cyklingen ger 200 kg CO2 per år.
Nettominskningen om man cyklar jmf med bilen är 800 kg CO2 årligen

Den individuella skillnaden mellan vilken bil, vad man äter har jag inte tagit med.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är den vanliga utvecklingskurvan, att inte gamla gubbar som vi tänder på det betyder egentligen ingenting, jag räknar med en hockeystickeffekt, när ett par pusselbitar till faller på plats så kommer det gå fort. Du ser ju hur tex privatleasing på ett par år gick från att vara konstigt till att dominera, när det händer så går det snabbt. Men som sagt, det kommer ske i steg och det händer redan och industrin fokuserar inte på var det inte kan hända utan det kommer såklart börja i städer och växa utifrån det.
Nu har ju jag inte fyllt gubbe än... men kanske är jag "lill-gammal".
OM detta skulle bli verklighet så tror jag det kommer bli det som självuppfyllelse. D.v.s. alla vill att detta ska vara bra. Följden blir att politiker inför subventioner eller skatter för att direkt/indirekt gynna det och ju mer människor läser om det ju mer blir tron att detta är framtiden.

Ang. privatleasing så anser jag det är för tidigt att säga om detta kommer hålla. Vi har ju haft speciella förhållanden där vissa tillverkares återförsäljare (t.ex. VW) har köpt upp bilar själv och i princip slumpat ut via billiga privatleasing för att uppfylla miljömål och slippa skatter. Detta har naturligtvis påverkat marknaden. På det har vi flera nya tillverkare som försöker prisa in sig för att etablera sig. Detta kommer naturligtvis stabilisera sig och först då har vi facit vad privatleasing kommer innebära för framtiden.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart, det börjar någonstans och som du säger så finns det redan målgrupper där detta är klockrent, jag tror att den gruppen kommer att växa, du ser redan hur unga familjer bygger sin tillvaro på korta avstånd, lådcyklar etc, jag tror den anpassningen kommer accelerera.
Frågan är om unga kommer fortsätta att bygga sin tillvaro på korta avstånd med tanke på följdeffekter från en pandemi. Det finns tydliga tecken på att urbaniseringen har avtagit i vissa regioner.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nu har ju jag inte fyllt gubbe än... men kanske är jag "lill-gammal".
OM detta skulle bli verklighet så tror jag det kommer bli det som självuppfyllelse. D.v.s. alla vill att detta ska vara bra. Följden blir att politiker inför subventioner eller skatter för att direkt/indirekt gynna det och ju mer människor läser om det ju mer blir tron att detta är framtiden.

Ang. privatleasing så anser jag det är för tidigt att säga om detta kommer hålla. Vi har ju haft speciella förhållanden där vissa tillverkares återförsäljare (t.ex. VW) har köpt upp bilar själv och i princip slumpat ut via billiga privatleasing för att uppfylla miljömål och slippa skatter. Detta har naturligtvis påverkat marknaden. På det har vi flera nya tillverkare som försöker prisa in sig för att etablera sig. Detta kommer naturligtvis stabilisera sig och först då har vi facit vad privatleasing kommer innebära för framtiden.
Privatleasing har ju funnits minst i 10 år! Hur lång period ska behövas för att det "stabiliseras" menar du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Privatleasing har ju funnits minst i 10 år! Hur lång period ska behövas för att det "stabiliseras" menar du?
Fast det är ju inte förrän vi sett de låga priserna som vi sett en rejäl ökning. Andel nya bilar som var privatleasade låg ju länge mindre eller runt 10% ( typ för åren 2008-2014). Det var ju först när biltillverkarna insåg att de måste få ut nya miljöbilar snabbt och därmed dumpade priserna som detta började accelerera. D.v.s. de första 6 åren hände typ ingenting.

Ang. stabilisering är det ju jättesvårt att sia om. Nya affärsmodeller inom "bilägande" fullkomligt haglar in samtidigt som det sker ett teknikskifte och flera förändringar från politiskt håll. Detta gör det väldigt svårt att förutse vad som kommer vara framtiden. Att ta en ögonblicksbild "just nu" tror jag säger väldigt lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Det finns också mer subtila saker som kan ha haft stor eller liten påverkan på att människor väljer leasing. En kan vara att bostadspriserna under lång tid har ökat mer än vad lönerna har gjort. Detta gör att människor generellt har mindre låneutrymme på sina hus än förut och därmed mindre möjligheter att låna till nya bilar och då väljer leasing istället.

Jag säger inte att det är så men det kan ju vara så att om bostadspriserna skulle stabilisera sig eller till och med gå ner under några år skulle detta kunna ha negativ påverkan för antalet leasingbilar.
 
De privatleasingbilar jag haft, inne på nr 4 nu, har ingen av dessa varit dumpade priser på så jag håller inte med dig riktigt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De privatleasingbilar jag haft, inne på nr 4 nu, har ingen av dessa varit dumpade priser på så jag håller inte med dig riktigt.
Allt är naturligtvis inte svart och vitt.
Får man vara så fräck så att man frågar vad du kör för bil och vad du betalar?
 
S Styrman_jansson skrev:
Allt är naturligtvis inte svart och vitt.
Får man vara så fräck så att man frågar vad du kör för bil och vad du betalar?
Seat Ateca, ca 3700kr/mån, 2000 mil/år, dragkrok, hyggligt utrustad, försäkring och service ingår i beloppet.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De privatleasingbilar jag haft, inne på nr 4 nu, har ingen av dessa varit dumpade priser på så jag håller inte med dig riktigt.
Motsäger inte vad som skrivs tidigare, utan att marknadsandelen av privatleasing har legat på en mycket låg nivå. Så du tillhör den låga nivån marknadsandel ..;)
 
Javisst, men en ökning kanske skett även om vissa bilmärken "dumpat" priser, dessa är inte i majoritet om du frågar mig.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ang. stabilisering är det ju jättesvårt att sia om. Nya affärsmodeller inom "bilägande" fullkomligt haglar in samtidigt som det sker ett teknikskifte och flera förändringar från politiskt håll. Detta gör det väldigt svårt att förutse vad som kommer vara framtiden. Att ta en ögonblicksbild "just nu" tror jag säger väldigt lite.
Jag håller med, många av de riktigt billiga privatleasingpriserna känns som de är för att ta marknadsandelar eller få ut miljöbilar för att fylla sin kvot. Frågan är vad som ska hända med alla gamla leasingbilar, när man räknat så högt andrahandsvärde att den kommer bli dyrare att äga som 3 år gammal än att leasa som helt ny. Jag tror andrahandsvärden måste gå ned rejält. Kanske är en del att det är lättare att rabattera en leasingbil än att sälja en bil med förlust.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Seat Ateca, ca 3700kr/mån, 2000 mil/år, dragkrok, hyggligt utrustad, försäkring och service ingår i beloppet.
Det var prisvärt! Nu vill jag ju ha en PHEV eller el egentligen, men en sån seat är ungefär vad jag tidigare betalade för en bil via jobbet, men nu kostar fossilerna lika mycket som elbilarna och alla har dragit iväg rejält sen förra gången jag valde, så nu har jag bestämt köpa en bil istället...
 
Jag hade privatleasing 2018-2021. Mycket kampanjer då på våren 2018 men det hade inte med privatleasingen att göra utan bilarna var hårt rabattrade även vid kontantköp.
Den handlare jag tog ut bilen från hade då ett stort lager med nya bilar ståendes i hamnen som de snabbt ville få sålda och inregistrerade innan de nya bonus-malus reglerna trädde i kraft.

I efterhand en riktigt bra deal för leasingbolaget då efterfrågan på begagnade bilar sköt i taket under de tre åren. I praktiken så sålde ju handlaren bilen till leasingbolaget som sedan hyrde ut den till mig i tre år och därefter kunde sälja den med bara typ 10% värdetapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.