D djac skrev:
Jag tycker nog det är större än taxi, det känns som om det ordet redan är definierat. Här finns ju alla slags varianter, så länge det rör sig om en förflyttningstjänst men kanske det svenska ordet transporttjänster kan användas, om man behöver ett lokalt ord alltså.
Just detta tror jag faktiskt ligger en bra bit bort. OM inte denna tjänst blir hypertillgänglig. Människan är lat och är beredd att betala ganska mycket pengar för sin egen bekvämlighet. Flexibiliteten med egen (leasade eller ägd) bil är då svår att slå. Så så länge inte denna tjänst kan ha en transport stående direkt utanför huset inom tiden det tar att klä på sig och gå utanför dörren så kommer den inte att slå så som det är tänkt.

Med reservation att om skulle bli ohemult dyrt att leasa/äga egen bil så skulle många tvingas in i en dylik tjänst.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Just detta tror jag faktiskt ligger en bra bit bort. OM inte denna tjänst blir hypertillgänglig. Människan är lat och är beredd att betala ganska mycket pengar för sin egen bekvämlighet. Flexibiliteten med egen (leasade eller ägd) bil är då svår att slå. Så så länge inte denna tjänst kan ha en transport stående direkt utanför huset inom tiden det tar att klä på sig och gå utanför dörren så kommer den inte att slå.

Med reservation att om skulle bli ohemult dyrt att leasa/äga egen bil så skulle många tvingas in i en dylik tjänst.
Det började hända redan i förrgår, olika former av delningstjänster etc är redan i drift, att inte allt händer på en dag är ju självklart men biltjänster och tom delade turer finns redan och allt är förberett och klart i väntan på teknikframstegen.
 
D djac skrev:
Det började hända redan i förrgår, olika former av delningstjänster etc är redan i drift, att inte allt händer på en dag är ju självklart men biltjänster och tom delade turer finns redan och allt är förberett och klart i väntan på teknikframstegen.
Nja, att många försöker marknadsföra detta är jag väl medveten om. Vi har haft avtal med flera av dessa tjänsteleverantörer via jobbet. Men av någon anledning har 3st av dem i princip gått i konkurs inom loppet av 5år...

Sedan har jag ibland svårt att se marknaden för detta. Det blir ju väldigt svårt att göra dessa tjänster tillgängliga på landsbygden då det troligtvis är omöjligt att få det lönsamt. Då återstår urbana områden, men här finns det ju ofta billigare, smidigare och mer miljövänliga alternativ i form av bussar/tunnelbanor och inte minst cykel.

Då återstår "sällanresor" vilket iofs om man har en pool som försörjer ett större område kan gå. Men sedan har vi det här med människans lathet och tillgängligheten... Det får inte vara mer än 5 min bort för då kan man lika gärna ta bussen/pendeln/cykeln.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den typen av fordon kör inte på gas idag och jag tror inte att gas kommer att bli ett mellansteg mellan diesel och el. Gasfordon är i första hand lokalbussar, sopbilar och andra fordon som går relativt korta sträckor/nära 'garaget' och dom håller redan på att fasas ut till el-dito.
Så om en 10-15 år kommer det finnas mycket biogas över.
Men det satsas fortfarande
https://www.nyteknik.se/fordon/en-miljard-i-stod-till-biogas-stora-klimatnyttor-kan-uppsta-7027857
 
Ja, men inte inom fordonsindustrin.

"I år utvidgas stödet till att även gälla för småskalig elproduktion från biogas."

Dvs, man ser att behovet av biogas till fordon kommer att minska, så man vill hitta nya sätt att använda gasen.
 
S Styrman_jansson skrev:
Då återstår "sällanresor" vilket iofs om man har en pool som försörjer ett större område kan gå. Men sedan har vi det här med människans lathet och tillgängligheten... Det får inte vara mer än 5 min bort för då kan man lika gärna ta bussen/pendeln/cykeln.
Och "sällanresor" finns ju faktiskt redan i form av hyrbilar, vilket ganska lätt kan marknadsanpassas om man vill attrahera en större mängd privatpersoner.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men inte inom fordonsindustrin.

"I år utvidgas stödet till att även gälla för småskalig elproduktion från biogas."

Dvs, man ser att behovet av biogas till fordon kommer att minska, så man vill hitta nya sätt att använda gasen.
Det går nog i den riktningen, våra stadsbussar har nu rullat på biogasen i ganska många år och vid nästa upphandling så skrevs det om att det troligtvis kommer att bli eldrivna fordon. Kalmar regionen/KLT som kör regionalt inom länet använder även där biogasen och den kan nog överleva lite längre då det finns tankstationer över hela länet och även fordon för det ändamålet.
 
Samma sak här.

Sedan 2017 är kollektivtrafiken i Gävle helt fossilfri men tekniken går snabbt framåt och efter att bara haft uteslutande biogasbussar i stadslinjetrafiken så har de eldrivna gjort entré sedan i december förra året.

– Vi har 51 bussar totalt med de åtta nya elbussarna i vår busspark. I vårt nya avtal med X-trafik från förra året ingick det att ett visst antal bussar skulle gå på el, säger Gustav Jansson affärschef Vy Buss AB

En av fördelarna med elbussar är att de går tystare eftersom de inte har någon förbränningsmotor och har en hög energieffektivitet eftersom elmotorer kan ta till vara mer på energin. Så de bedöms var mer effektiva och i förlängningen än mer miljövänliga än biogasbussarna.


https://www.arbetarbladet.se/2022-01-20/atta-nya-elbussar-som-kor-en-miljon-gavlebor-pa-linje-3


När väl infrastrukturen finns på plats går omställningen fort.
 
useless useless skrev:
Samma sak här.
[länk]
När väl infrastrukturen finns på plats går omställningen fort.
Hmm, nu är nyheten bakom en betalvägg, men kan verkligen en buss som går 4-5mil på en laddning vara lönsam? Därefter ska den gissningsvis stå och ladda i minst 30 minuter. Borde gå åt mer bussar för att hålla trafiken rullande än med tex. gasbussar.
 
Ja, den verkar kosta pengar men en liten del av artikeln kan man återge här... Eftersom det är stadsbussar det handlar om kör dom inte så långa sträckor i taget och har möjlighet att snabbladda regelbundet.


104e1d11-ecd5-4cea-bfe2-b2fac1854628.jpeg
Bussen snabbladdas vid ändhållplatserna, här vi Tranmur i Södra Bomhus får den ny energi under de tio minuter den gör uppehåll inför nästa tur.

Bild: Anders Sundin
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det började hända redan i förrgår, olika former av delningstjänster etc är redan i drift, att inte allt händer på en dag är ju självklart men biltjänster och tom delade turer finns redan och allt är förberett och klart i väntan på teknikframstegen.
Det handlar nog om hur stort behov av bil man har. Åker man en gång i veckan och har svårt att parkera bilen utanför dörren (och måste flytta den 2ggr/vecka för att inte få böter) så tror jag det är en hit med olika delningstjänster.

Åker man 3-4ggr/ dag, har 100-pryttlar i bilen och barn ska skjutsas till aktiviteter med kort framförhållning och förseningar funkar inte delningstjänster.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nja, att många försöker marknadsföra detta är jag väl medveten om. Vi har haft avtal med flera av dessa tjänsteleverantörer via jobbet. Men av någon anledning har 3st av dem i princip gått i konkurs inom loppet av 5år...

Sedan har jag ibland svårt att se marknaden för detta. Det blir ju väldigt svårt att göra dessa tjänster tillgängliga på landsbygden då det troligtvis är omöjligt att få det lönsamt. Då återstår urbana områden, men här finns det ju ofta billigare, smidigare och mer miljövänliga alternativ i form av bussar/tunnelbanor och inte minst cykel.

Då återstår "sällanresor" vilket iofs om man har en pool som försörjer ett större område kan gå. Men sedan har vi det här med människans lathet och tillgängligheten... Det får inte vara mer än 5 min bort för då kan man lika gärna ta bussen/pendeln/cykeln.
Det är den vanliga utvecklingskurvan, att inte gamla gubbar som vi tänder på det betyder egentligen ingenting, jag räknar med en hockeystickeffekt, när ett par pusselbitar till faller på plats så kommer det gå fort. Du ser ju hur tex privatleasing på ett par år gick från att vara konstigt till att dominera, när det händer så går det snabbt. Men som sagt, det kommer ske i steg och det händer redan och industrin fokuserar inte på var det inte kan hända utan det kommer såklart börja i städer och växa utifrån det.
 
D
J JohanLun skrev:
Det handlar nog om hur stort behov av bil man har. Åker man en gång i veckan och har svårt att parkera bilen utanför dörren (och måste flytta den 2ggr/vecka för att inte få böter) så tror jag det är en hit med olika delningstjänster.

Åker man 3-4ggr/ dag, har 100-pryttlar i bilen och barn ska skjutsas till aktiviteter med kort framförhållning och förseningar funkar inte delningstjänster.
Självklart, det börjar någonstans och som du säger så finns det redan målgrupper där detta är klockrent, jag tror att den gruppen kommer att växa, du ser redan hur unga familjer bygger sin tillvaro på korta avstånd, lådcyklar etc, jag tror den anpassningen kommer accelerera.
 
D djac skrev:
Självklart, det börjar någonstans och som du säger så finns det redan målgrupper där detta är klockrent, jag tror att den gruppen kommer att växa, du ser redan hur unga familjer bygger sin tillvaro på korta avstånd, lådcyklar etc, jag tror den anpassningen kommer accelerera.
Jo, och den som bor på grusväg ute på landet 3 mil från närmsta annat hus och ibland drar en plog efter sin 15 år gamla diselpickis där det ligger hö på flaket kommer nog inte vara först att hoppa på dessa tjänster. Inte heller kommer denne att ha en autonom bil / traktor för att bruka marken för 2 får och 3 höns.

Även om vi har robotgräsklippare och robotdammsugare så är jag övertygad att det kommer ske manuellt trädgårdsarbete och manuellt piffande i hemmen. Drönare kommer inte flyga omkring och klippa rosor och rätta till tavlor som hänger på sne. Det finns fortfarande "behov" eller önskan om att få fixa med saker själv.

Det finns ju en del i befolkningen som tycker det är roligt att köra bil / motorcykel eller plocka ogräs, snickra och homestylea. Om allt varit 100% rationellt hade tex motorcyklar varit förbjudna pga de är farliga, inte har bälten, krockzon eller airbag. Ibland är resan målet. Och även om man "åker med" så kan faktiskt resan vara njutbar och inte bara en nödvändighet.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, nu är nyheten bakom en betalvägg, men kan verkligen en buss som går 4-5mil på en laddning vara lönsam? Därefter ska den gissningsvis stå och ladda i minst 30 minuter. Borde gå åt mer bussar för att hålla trafiken rullande än med tex. gasbussar.
Orsaken är överenskommelsen om nollutsläpp för viss del av trafiken och där biogas idag inte hamnar inom nollutsläpp, men där man vill få biogas inom nollutsläpp då det som genereras inte är från fossilbränsle.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.