Tack för koden förresten, den fungerade fint direkt!

Nåja, det fungerade "direkt" när jag bytte min 10k-20k-divider till en 510-1000-divider så att lågnivån blev tillräckligt låg och triggade logisk låg på esp'n.... :)

Tror jag ska lägga till ntp-klient så att jag kan få en timestamp på datan som presenteras. Då kan man enkelt upptäcka om det inte uppdateras. Alternativt kan man lägga till en kontroll som varnar om datan inte uppdaterats på en viss tid. Finns säkert många sätt att göra det på, eller så skiter man i det :)


Nu har jag 6-7 kontakter passande IVT490 så om någon vill ha en, skicka ett PM.

ESP8266 WiFi-modul monterad på en svart enhet, ansluten med vit anslutningstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Tack för koden förresten, den fungerade fint direkt!

Nåja, det fungerade "direkt" när jag bytte min 10k-20k-divider till en 510-1000-divider så att lågnivån blev tillräckligt låg och triggade logisk låg på esp'n.... :)

Tror jag ska lägga till ntp-klient så att jag kan få en timestamp på datan som presenteras. Då kan man enkelt upptäcka om det inte uppdateras. Alternativt kan man lägga till en kontroll som varnar om datan inte uppdaterats på en viss tid. Finns säkert många sätt att göra det på, eller så skiter man i det :)


Nu har jag 6-7 kontakter passande IVT490 så om någon vill ha en, skicka ett PM.
Du såg att jag hade sekvens nu ner i lagt I strängen? Det uppdateras ju varje minut...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du såg att jag hade sekvens nu ner i lagt I strängen? Det uppdateras ju varje minut...
Menar du första siffran "counter"? Har inte gått genom koden i detalj. Förstår inte omedelbart vad poängen med den är när jag tittar nu...
 
Den uppdateras varje gång man läser från IVT. Syftet är att se om det kommit en uppdatering av värdena. Den wrapper till negativa tal dock, har inte orkat fixa det...

Jag jämför i mitt script bara om den är samma värde som förra gången.
 
Aha, nu fattar jag. Jag trodde det var en nolla först i strängen som du inte brytt dig om att avgränsa med semikolon.

"0259;249;148;506;511;513;-512;261;-512;0;0;0;0;0;0;1;0;1;0;0;193;208;223;238;495;520;545;198;223;248;330;120;0;0;0;0;0"
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den uppdateras varje gång man läser från IVT. Syftet är att se om det kommit en uppdatering av värdena. Den wrapper till negativa tal dock, har inte orkat fixa det...

Jag jämför i mitt script bara om den är samma värde som förra gången.

Det gör väl iofs inte så mycket om den overflowar så länge kontrollen i andra änden bara jämför siffrorna och klarar av negativa tal?
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Det gör väl iofs inte så mycket om den overflowar så länge kontrollen i andra änden bara jämför siffrorna och klarar av negativa tal?
Precis, det är därför jag inte orkat fixa det...

Har samma problem på min elmätare som räknar blinken på Elbolagets mätare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det är därför jag inte orkat fixa det...

Har samma problem på min elmätare som räknar blinken på Elbolagets mätare.
It's not a bug, it's a feature.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Lyfter tråden, jag har haft en esp8266 kopplad till min ivt 495 twin sedan ett år utan problem. Fram till idag så var koden kompilerad med ms code vilket gjorde att man behövde ladda ner en hel del bibliotek för att kompilera. Jag har sedan en tid använt esphome till min home assistant och har nu portat koden över dit. Så, istället för MQTT så använder den sig av native home assistant sensorer, en per värde vilket ger 36 sensorer. https://github.com/stefanh12/IVT_490_esphome
 
  • Gilla
Stark-Johan
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Lyfter tråden, jag har haft en esp8266 kopplad till min ivt 495 twin sedan ett år utan problem. Fram till idag så var koden kompilerad med ms code vilket gjorde att man behövde ladda ner en hel del bibliotek för att kompilera. Jag har sedan en tid använt esphome till min home assistant och har nu portat koden över dit. Så, istället för MQTT så använder den sig av native home assistant sensorer, en per värde vilket ger 36 sensorer. [länk]
@Dudeish , tänkte göra exakt samma sak. Vad har du använt för kontakter? Lött på motstånd?
 
Redigerat:
Kontakterna finns beskrivna längre upp i tråden. Jag minns inte på rak arm detaljerna.
Jag har lött på motstånd utan krusiduller som du kan se i bilden jag lade upp för ett par år sedan i tråden. Det är enklaste möjliga "voltage divider" för att ta nder 5V till drygt 3V som esp8266 kan klara av. Googla "voltage divider calculator". Om du inte får tag på kontakter går det fint att löda direkt på kontakten på IVTn.
 
Skall se ifall jag kan ta en bild när jag kommer hem, men jag har inga motstånd alls, har en lolin d1 pro som klarar 5v
 
Dudeish Dudeish skrev:
Skall se ifall jag kan ta en bild när jag kommer hem, men jag har inga motstånd alls, har en lolin d1 pro som klarar 5v
Jag har två resistorer för spänningsdelning till att dra ned 5V TTL till 3.3V TTL på min D1 PRO på läsporten, men det är allt.
 
Är det någon som kommit på till vilka kontakter sms-modulen var kopplad på IVT490? Kanske också finns ingång på den så att man kan styra reläet till värmepatronen eller stänga av och på den remote?
 
försökte ta ett kort men inser att jag måste skruva bort panelen för att kontakten skall synas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.