Hej. Vill bara instämma med dom flesta här som svarar på själva huvudfrågan. Listval och övriga funderingar lägger jag i facket för tycke å smak, fast det har iofs en del att önska. Har själv över 40 år i byggbranschen och sett en hel del, men detta hamnar rätt högt på min topp10. Jag vet att det inte blir helt perfekt alltid, man jag hade inte godkänt några av dessa punkter om jag hade betalat fullpris. Inte ens halvpris, och sen när började vi sätta lister och foder i ett nybygge innan målning och tapetsering ? Kanske vi skall lägga golvet sist och en liten söt kvartsstav mot golvlisten ? Okej för att det finns målare som är fantastiskt duktiga på att sparmåla och tapetsera men dom gör sig mest rättvisa på renoveringar. Ta in en för båda parter oberoende besiktningsman så tror jag att du får ett utlåtande som talar för att detta inte är fackmannamässigt utfört. Sen kan du som någon sagt hänga ut den som utfört arbetet, eller varför inte gå till husleverantören och erbjuda lite badwill eftersom dom inte har bättre koll på sina kontrakterade/ föreslagna entreprenörerer.
Hur som lycka till, jag själv hade inte godtagit något halvdana bättringar , nej: Gör om, Gör rätt
 
Somnolent Somnolent skrev:
Självklart ska det vara fackmanna utfört, men även det har en viss marginal. D.v.s. även mycket duktiga amatörer åstadkommer trots minst tredubbe tidsåtgång perfekta resultat. Man måste vid bedömning ha med sig många påverkade faktorer - inte mist krympande tapeter och sällan/aldrig perfekt underlag.
Ja, du har rätt. I detta fall är det inget snack.
 
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Grattis till nya huset Värt att fira, tänker jag!
Så mycket som kan gå fel under ett husbygge, tänk, att det ni behöver bättringsmåla tar varken spec lång tid eller besvärligt att få fixat av rätt person. Något att glädja sig åt!
Det blir hur fint som helst
Stå på er, era "krav" på finish är högst rimliga!
 
  • Gilla
Johanna-T och 1 till
  • Laddar…
Det är ju pga dessa situationer som man har en oberoende besiktningsman.
Vad sa han/hon?
Om hon/han godkände sista bilden (tapeten) så har han/hon gjort ett kass jobb.
kladdet på listerna är inte heller ok.
Ang bilden på taklisten så är det lite petigt att anmärka på den. Den blå masktejpen är ju bara att ta bort. Kontakta den besiktningsman du anlitade i samband med slutbesiktningen.

Lycka till!

J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
  • Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Malaren666 Malaren666 skrev:
Om vi inte maskar sockeln, hur då ska vi undvika rullstänk?
Vid nybygge målar man INNAN man sätter lister och socklar,,,,, sen skuter dom upp alla foder och dylikt sen kommer dom med tippex i spikhålen
 
  • Gilla
Rogahlbygg
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Målningen är definitivt inte godkänd. Syftet med att betala för en målare är ju att det ska bli professionellt gjort. Jag har anlitat en målare i mitt gamla hus från 1945. Min
finish, trots att huset är gammalt, är så många gånger bättre.
 
J Johanna-T skrev:
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.

[bild] [bild] [bild]
Var besiktningsmannen från GARBO? Eller hade ni tagit in en oberoende fristående besiktningsman?
 
  • Gilla
Rogahlbygg
  • Laddar…
KalleXX64 KalleXX64 skrev:
Visst går det att göra något åt. Man kan ju låta bli att betala om det inte åtgärdas. Finns nog många som annars vill veta vad den firman heter som inte vill åtgärda uppenbart slarvjobb. Helt otroligt. Det ska kosta att göra dåligt jobb. Det ska kosta i återbesök eller få dåligt rykte. Varför ska kunden alltid dra nitlotten? Jag tycker det ursäktas för mycket.
Att låta bli att betala är nog ingen bra lösning. Vi har lagar o regler i Sverige. Jag håller ned om att det är amtörmässigt utfört, men om inte reglerna har ändrats sedan jag slutade jobba som platschef, så är i så fall det enda att begära överbesiktning, vilket kan bli dyrt
 
J Johanna-T skrev:
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.

[bild] [bild] [bild]
Detta hade jag aldrig accepterat. Vaddå att man inte kan förvänta sig ett 100% resultat??? Det kan man givetvis göra! Föreställ dig att andra yrkesmän skulle resonera enligt den principen; elektrikern, revisorn, lotsen, lokföraren, kirurgen, tandläkaren osv osv ....... de är ju också människor!
 
  • Gilla
Svetspinnen och 1 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.


Det där är ju under all kritik. Ser amatörmässigt ut. Skulle jag aldrig betala för.
Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
J Johanna-T skrev:
Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera.
De där formuleringarna om "perfekt kan man inte vänta sig" och "ses från två meters avstånd", var det något som man tog upp när ni valde att köpa till målning och tapetsering, eller kommer han med det först i efterhand? Jag tycker att det låter som skitsnack. Det ser inte alls bra ut på bilderna, målaren som har gjort det där har ingen yrkesstolthet. Antingen får de åtgärda problemen, eller så får de betrakta betalningen på två meters avstånd också.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Nej de sitter nog rätt, men kombinationen golvlist/foder är illa vald eftersom listens "ändträ" sticker ut utanför fodret. Om det blir så pga orsaker kan man ju göra ett "tavelavslut" på golvlisten.

[bild] [bild]
Det är av den anledningen man brukar välja lite tjockare lister än vad socklarna är för att undvika detta.
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
S Starpainter skrev:
Vet inte vad du jobbar med, men gissar på lärare. Har jobbat som målare i 30 år och gjort flertalet villor åt privatkunder och vet vad som krävs/förväntas. Men "riktiga" målare använder tejp hela tiden. Det går både fortare och det blir bättre. Däremot ska man ju ta bort tejpen efter sig...
har 2 bekanta som har jobbat som målare i många år men har slutat på grund av slitnings skador
 
När jag var i 25-årsåldern och det var byggboom i stockholm (då globen byggdes bl.a.) så fick jag jobb som målare. Jag hade aldrig målat proffesionellt innan, endast tapetserat och målat min hyreslägenhet.
När jag åkte ut till bygget ute i jordbro, så träffade jag på en annan kille som skulle till samma plats, han var sjöman och hade inte målat annat än på båtar och det är ju inget finlir precis.
Väl träffade vi platschefen som frågade var vi hade våra målarkläder?
Vi skall få dem av vår förman sade vi.
-Men ni är väl målare ändå? sade förmannen, jodå, ljög vi, -vi skulle få kläder här..
Som tur var så visade det sig att vår förman var målare, så han fick snabbt lära upp oss och dag två fick vi målarkläder från den jugoslaviska byggfirman som anställt oss. Bl.a blev jag satt på att måla en hiss med med vattenlöslig lackfärg (som jag hade noll erfarenhet av). Behöver jag säga att det inte såg bra ut...
Dock behövdes det fler målare så jag ringde min brorsa, juristen, så han kom ut och målade där också, så vi var en riktig målare och tre som "höll färgen" s.a.s.
Där var även ett gäng danskar som målade där och så fort byggnadsinspektionen kom på besök tog dom ledigt resten av dagen då ingen av dem jobbade vitt....
En av Danskarna tittade en stund på mig när jag målade hissen och sade sedan att "det var når lort med den malingen" Några dagar senare såg jag samma Dansk stå med sandpapper och slipa ned allt mitt arbete..
Nu byggs det som bara den igen och då blir det lite si och så med kompetensen.
P.S. Naturligtvis skall ni klaga, betalar ni topp dollar så har ni all rätt att vara griniga. Själv är jag småföretagare i en nischad bransch och har inställningen att "kunden har alltid rätt", något som jag förstått anses väldigt gammalmodigt nuförtiden. D.S.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Det där ska du absolut inte godkänna. Jag skulle inte lita på att något annat är korrekt gjort i huset.
Ta dit en oberoende besiktningsman som får gå i genom hela huset.

Är det bara jag men har de blandat olika golv på en av bilderna??

Mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.